Skip to main content
Beantwoord

Bijna 2 jaar wachten en nog steeds niks


Vanaf november 2022 wacht ik dat ik glasvezel krijg in mijn woning. De kabel lag toen al 6 maanden in de stoep.

 

Eind vorig jaar (dus 2023) kwamen ze uiteindelijk langs om deze bij mijn voordeur te plaatsten. Toen ze langs kwamen zeiden ze we doen alleen de laatste 2 meter niet de laatste 10 meter. Maanden lang met de beheer partij emails gestuurd wanneer ze dan langs kwamen. Zelden kreeg ik een antwoord. Later kwam ik erachter dat ze hun contract uit probeerde te zitten zodat een andere partij het ging oppakken.

 

Inmiddels ligt de glasvezel voor mijn deur (na meer dan 6 maanden wachten toen ze voor de laatst waren langs geweest). Maar de antwoord van Odido wanneer ze dan langs komen om binnen te plaatsten was bel maar met een andere partij waarvan wij geen enkele contact mee hebben.

 

Dat heb ik afgelopen mei gedaan. Helaas claim men dat ik een terug koppeling zou krijgen. Omdat mijn wijk nog niet op de planning staat. Natuurlijk heb ik nog steeds geen terug koppeling gekregen of een update.

 

En de smoes die men toen gaf was dat mijn wijk centrale nog werkzaamheden moet krijgen enz. natuurlijk klopt niet. Omdat in hetzelfde wijk waar ik woon hebben ze 3 nieuw bouw appartementen opgeleverd. Hier woningen al mensen sinds begin februari. Zij hebben allemaal glasvezel. Deze woningen liggen niet aan de andere kant van de wijk gebied. Het is 500 meter lopen zonder een hoofd weg te oversteken.

 

Is er een weg dat ik iemand kan spreken die niet alleen een nuttig reactie kan geven maar ook in staat is om een zijn toezegging na te komen?

10 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Hi @HierBryan, dank voor het starten van dit topic! Ik begrijp volledig dat je wilt weten wat je kunt verwachten. Ik heb je aanvraag dan ook meteen bekeken. Ik zie direct dat je een pre-order hebt gedaan. De vezel is inderdaad nog niet gereed, wanneer je een pre-order doet kunnen wij geen enkele verwachting qua oplevering maken. Wij zijn compleet afhankelijk van de planning van de netwerkbeheerder (en haar aannemer) Open Dutch Fiber. Wij dienen te wachten tot alle werkzaamheden zijn voltooid. Ik begrijp dat je de vergelijking maakt met andere woningen, maar dit kan inderdaad verschillen, hoe weinig meters er ook tussen zitten. Open Dutch Fiber werkt via een eigen planning. 

Je kunt inderdaad altijd eens bellen met Open Dutch Fiber om te checken hoe het ervoor staat. Als je dat niet wilt, dien ik je echt te vragen om het af te wachten. Wij houden de gang van zaken in de gaten, maar kunnen geen zaak verspoedigen. Het spijt me voor de keren dat er beloftes zijn gemaakt die niet zijn nagekomen, dat is niet de bedoeling. Weet dat we je nooit langer laten wachten dan nodig, daar winnen wij niks bij. Wel staan wij binnen dit proces aan de zijlijn en dienen wij de wachten tot we groen licht krijgen en de vezel klaar is voor gebruik. 

Is dat het geval, dan sturen wij meteen ons installatiepakket en de Guidion monteur voor de binnenshuis installatie op je af. Vanaf dat moment zijn wij aan de beurt!

Reputatie 1

Jammer dat men een externe partij gekozen heeft waar jullie compleet geen inzicht heeft in hun werkzaamheden. Jullie kunnen blijkbaar niet eens hun opbellen. Wat jullie managers expres vergeten is dat ik een contract afsluit met Odido maar ik moet ODF opbellen omdat jullie geen contacten hebben met hun!?

In andere woorden ik koop een auto bij Ford maar ik moet dan zelf de transport keer op keer opbellen wanneer ze de auto leveren bij de dealer zodat ik het kan ophalen. Dit allemaal om een paar centen goedkoper te zijn voor de baas.

Bellen naar ODF heb ik al zo vaak gedaan dat ze te dom zijn om mij iets nuttig kan vertellen. Alleen je krijgt wel ooit een bericht. Wat in al die tijd nog nooit is gebeurt.

Op naar november zodat ik kan zeggen dat ik meer dan 2 jaar wacht om glasvezel te krijgen.

Reputatie 7
Badge +14

Tja @HierBryan ,

Het aanleggen van een glasvezel netwerk in een gemeente is een complex geheel van techniek,  beschikbaarheid van mensen/ apparatuur maar ook de benodigde vergunningen.  Dan is er ook nog de situatie bij appartementen waar eigenaren eerst nog toestemming moeten geven via de VVE.

Glasvezel wordt aangelegd door netbeheerders.  Dat is niet anders als bij elektriciteit.  Je neemt een contract bij energiedirect, maar de kabel moet wel worden aangelegd door Stedin/Eneco etc. Dat fysieke stuk stemt de eigenaar van het pand af met de netbeheerder. Als dat klaar is kan energiedirect gaan leveren. En in dit geval,  als ODF klaar is kan Odido de internetdienst gaan bouwen en leveren.

Reputatie 1

Hallo Eric,

Even punt bij punt:

  • Complex geheel van techniek > Met techniek bedoel je hoog waarschijnlijk IT. Het eerste keer opzetten van de verbinding duurt lang. Daarna is het kopieren en plakken van de instellingen. Vraag een een IT’er die kan je daar makkelijk over vertellen. De simpel rede dat ik dit weet ik zit in de IT voor de laatste 24 jaar. Zowel netwerk als systeembeheer.
  • Beschikbaarheid van mensen/ apparatuur > Dit heeft niks mee te maken als men keer op keer geen reactie terug geven of zelf inzicht hebben wanneer het uitgevoerd wordt. Je gaat niet een wijk open breken om vervolgens meer dan 1,5 niks mee doen. Er is geen IT apparatuur die meer dan 1,5 jaar levertijd heeft.
  • Benodigde vergunningen > na 1,5 jaar ligt de glas uiteindelijk voor mijn voordeur ivm in de stoep. Dus vergunning om het in mijn tuin te plaatste komt niet om de hoek kijken. Vergeet niet wanneer je een vergunning indient is het 1 grote vergunning voor het in de stoep plaatsten en alles waar daar erbij komt kijken. Je gaat niet eerst een vergunning indienen voor het open stellen van de stoep dan wachten dat dit gedaan wordt voordat je een vergunning vragen voor de volgende fase. Dit is zonde van je tijd.
  • VVE toestemming > dit heb je niet nodig voor een beneden woning. Plus dit staat los van de feit dat je een terug koppeling kan geven. Enige wat ik hoor is dat het niet op de planning staat.
  • Glasvezel wordt aangelegd door netbeheerders.  Dat is niet anders als bij elektriciteit.  Je neemt een contract bij energiedirect, maar de kabel moet wel worden aangelegd door Stedin/Eneco etc. Dat fysieke stuk stemt de eigenaar van het pand af met de netbeheerder. Als dat klaar is kan energiedirect gaan leveren. En in dit geval, als ODF klaar is kan Odido de internetdienst gaan bouwen en leveren. > Mooi voorbeeld dat mijn punt goed uitleg ik heb dan een contract met Energiedirect dus niet met Stedin. Energiedirect is hoofd aanspreekbaar. Zij zijn de gene die een contact neemt met Stedin van hoe en wat, dus niet de consument. Het is dan Energiedirect om mijn op de hoogte te stellen over de gang van zaken. Zij zijn de gene die Stedin inschakkeld niet de consument. In de glasvezel voorbeeld is het makkelijker jullie kiezen voor ODF niet de consument, jullie konden ook een andere partij kiezen voor de aanleg. Er zijn diverse partijen die glas kunnen aanleggen. Daar heeft de consument geen invloed op. Vergeet niet dat Stedin vanuit de overheid een monopolie positie heeft. Dit leeft niet in de glasvezel wereld!

Om de verhaal nog mooier te maken ik heb een email gekregen dat ik een terug bel verzoek heb gemist. Hem afgelopen jaren geen terug bel verzoek achter gelaten bij een bedrijf. Wat gebeurt er vervolgens afgelopen vrijdag werdt ik gebeld door een tussenpartij die dit ook aangaf.

Men vroeg dat het goed was dat de gene die de glas komt aanleggen in de woning contact met mij kon opnemen voor een afspraak!? Maar zelfs hij vond het apart dat mijn verzoek al zolang open stond…

Nu is het wachten dat ik misschien terug gebeld gaat worden.

PS bij mijn vader is er begin dit jaar glas in de stoep aangelegd. Volgens komen ze in maand 9 langs om het in de woning te plaatsten. Ik heb het contract pas ongeveer 2 maanden geleden ingediend bij Odido… rare gang van zaken.

Reputatie 1

2 weken geleden was ik gebeld of dat de afspraak nog steeds doorgaat (Odido). Dit was de afspraak voor mijn vader die ook in Rotterdam woont. Hij woont een paar kilometers van mijn vandaan. Ze gaan bij hem op 2 sept de glas aansluiten binnen in de woning.

Meteen gevraagd over mijn verbinding uiteraad konden ze niet veel zeggen over mijn status. Dus hebben ze mij doorverbonden met Volker Wessel. Zij gaven dat mijn status op annuleren stond. Helaas kon men niet vertellen waarom omdat de persoon die dat weet op vakantie is. Hiervoor zou ik terug gebeld worden.

Deze persoon zou dus op 19 aug terug komen van zijn vakantie. Zoals verwacht heb ik geen email of telefoontje gekregen waarom mijn status op annuleren staat bij Volder Wessel.

Nog 2,5 maanden en dan zijn we 2 jaar bezig om glasvezel in mijn woning te krijgen. Vergeet niet dat de glaskabel al meer dan 2 jaar buiten ligt.

Reputatie 2

Wat hebben Open Dutch Fiber, de elf steden tocht en Coloseum met elkaar gemeen?

 

 

 

De wachttijd om aangesloten te worden door Open Dutch Fiber is langer dan de volgende elfstedentocht gehouden wordt en beide zijn opweg om langer te worden dan dat de Coloseum oud is. 

Oh, en dat je niet op de planning staat, of dat de vve of woningcorporatie goedkeuring nog moet geven of dat het een complex proces is om aangelegd te worden zijn verschillende drog reden waarom je niet/nooit aangelegd gaat worden. Zodat al je vragen wanneer je aangelegd gaat worden maar niet beantwoordt hoeft te worden. 

Een voorbeeld hiervan is dat ik in juli mijn wooncorporatie gebeld heb met de vraag hoe de aanvraag voor aanleg van glas geregeld kan worden nadat een klantenservice van Open Dutch Fiber mij aandrong om die goedkeuring rond te krijgen. Net als dat ik dit in augustus 2022 had gedaan. Nu had mijn woningcorporatie doodleuk gezegd dat dit alleen door Open Dutch Fiber gedaan kan worden en dat zij nog geen enkele aanvraag hebben gedaan in de twee en half jaar dat ik bezig ben om het rondt te krijgen.

Ook mooi is dat KPN de goedkeuring al heeft gedaan en de verwachting hebben dit voor het eind van het jaar mij aangegesloten willen krijgen. Iets waar zowel ODF en Odido meer dan 2.5 jaar voor nodig hebben en vast nog veel meer.

Reputatie 1

Wat hebben Open Dutch Fiber, de elf steden tocht en Coloseum met elkaar gemeen?

De wachttijd om aangesloten te worden door Open Dutch Fiber is langer dan de volgende elfstedentocht gehouden wordt en beide zijn opweg om langer te worden dan dat de Coloseum oud is. 

Oh, en dat je niet op de planning staat, of dat de vve of woningcorporatie goedkeuring nog moet geven of dat het een complex proces is om aangelegd te worden zijn verschillende drog reden waarom je niet/nooit aangelegd gaat worden. Zodat al je vragen wanneer je aangelegd gaat worden maar niet beantwoordt hoeft te worden. 

Een voorbeeld hiervan is dat ik in juli mijn wooncorporatie gebeld heb met de vraag hoe de aanvraag voor aanleg van glas geregeld kan worden nadat een klantenservice van Open Dutch Fiber mij aandrong om die goedkeuring rond te krijgen. Net als dat ik dit in augustus 2022 had gedaan. Nu had mijn woningcorporatie doodleuk gezegd dat dit alleen door Open Dutch Fiber gedaan kan worden en dat zij nog geen enkele aanvraag hebben gedaan in de twee en half jaar dat ik bezig ben om het rondt te krijgen.

Ook mooi is dat KPN de goedkeuring al heeft gedaan en de verwachting hebben dit voor het eind van het jaar mij aangegesloten willen krijgen. Iets waar zowel ODF en Odido meer dan 2.5 jaar voor nodig hebben en vast nog veel meer.

 

KPN is niet bij ons bezig om glas aan te leggen. Zit dus helaas vast aan Odido voor de komende jaren. Men zou veel problem kunnen verkomen doordat ze niet alles moeten outsourcen.

Mijn broer woont in Rotterdam zuid. Hij heeft dit jaar aanvraag gedaan voor glas bij KPN. Gisteren hebben ze deze aangesloten in de meterkast en kostenloos een netwerkkabel doorgetrokken naar de woonkamer die op de eerste verdieping zit. Hij heeft namelijk geen BG maar de meterkast zit wel op de BG aangesloten.

Odido had extra geld nodig om de kabel naar de woonkamer aan te sluiten. Plus wederom bijna geen reactie op wanneer ze langs komen enz. Dus toen KPN glas ging aangesloten in de meterkast stapte mijn broer meteen over.

 

Reputatie 1

Vandaag gesproken met Odido, helaas konden zijn niet veel zien. Dus ook niet dat de glas voor de deur ligt.

Daarna met ODF gebeld. Zijn zien dat de glas voor de deur ligt. Helaas kunnen zij helemaal niks doen ook niet bellen of emailen met de partij die de glas uiteindelijk in de wooning zal plaatsten. Ze kwamen wel met een mooie smoes dat de bouwvak vakantie voorbij is en dat ze weer beginnen met hun “achterstand” weg te werken en dat ik toch iets langer moet wachten. Hoeveel langer kon men uiteraad niet zeggen.

Dus ik ga maar de boel opzeggen, op deze tempo en klant vriendelijkheid ga ik het niet van winnen.

Reputatie 2

Het is gewoon echt jammer dat het hier aan toe moet komen, dat je gedwongen wordt om te annuleren. Het is vooral door een gebrek aan transparantie en het maar niet willen inzien dat het aanlegproces zo waterdicht is als een zeef.

Hoop dat je een ander partij vindt die je beter kan helpen dan nu het geval is!

Reputatie 1

Damm afgelopen december heb ik 2 glas terminals gekregen en een router. Helaas kan ik ze niet meer vinden. Heb laatst veel lege dozen weggegooid en blijkbaar ook deze spullen.

Ik kan doen wat Odido en ODF doet niks zeggen en gewoon wachten tot dat zij zin hebben om de aansluiting in mijn woning ergens in 2026-27 het aansluiten. Misschien kan ik dan andere spullen krijgen en de oude is dan niet meer nodig om terug te sturen.

Reageer