Skip to main content

Nieuwe 4k box geen geluid

  • 24 January 2024
  • 25 reacties
  • 2938 Bekeken

Gisteren de nieuwe 4k mediabox aangesloten. Prachtig beeld echter geen geluid. Geluid van de tv geeft ook niets. De oude box gaf wel geluid. Als ik op de tv naar b.v. Youtube ga (wifi verbinding smart tv) dan heb ik keurig geluid Er komt dus geen geluid uit de 4k box naar de tv. Is er een instelling in de 4k box die het geluid tegen houdt? Ik heb het volume gecontroleerd en dat staat helemaal open.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Welkom op onze Community! @horssenp 

Ik wil graag dat jij ongestoord kunt genieten van TV kijken, daar kan het geluid natuurlijk niet aan ontbreken. Ik help je graag verder om dit op te lossen! Ik heb gelijk een ticket aangemaakt naar onze technische dienst. Ik weet zeker dat zij er voor zullen zorgen dat je snel optimaal gebruikt kunt maken van de Mediabox! 

Reputatie 2

Gisteren de nieuwe 4k mediabox aangesloten. Prachtig beeld echter geen geluid. Geluid van de tv geeft ook niets. De oude box gaf wel geluid. Als ik op de tv naar b.v. Youtube ga (wifi verbinding smart tv) dan heb ik keurig geluid Er komt dus geen geluid uit de 4k box naar de tv. Is er een instelling in de 4k box die het geluid tegen houdt? Ik heb het volume gecontroleerd en dat staat helemaal open.

Ik heb inmiddels een test gedaan op een andere TV (Sharp) en daar werkt alles zonder dingen te veranderen en kunnen we vaststellen dat de box correct werkt. De TV met het geluid probleem is een Grundig55” 4k UHD Smart TV, Model: 55vce210. Ik had met de oude Amino box geen problemen dus moet het een instelling zijn die ik nog niet heb kunnen vinden. Het UHD beeld is trouwens geweldig, daar ligt het niet aan 😄

Welke geluid soort wordt door de box geleverd? Misschien dat ik daar iets mee kan. Ik weet niet of er nog meer Grundig gebruikers zijn met dit probleem?

 

 

Reputatie 7
Badge +9

@horssenp Top dat je dit hebt kunnen testen! Heb je het volume van de tv eventueel ook gekoppeld op de Grundig tv? Het kan daarnaast ook zo zijn dat er wel geluid is, maar dit zodanig laag is dat je niks hoort. Dit zou hiervoor de oplossing moeten zijn: Via Instellingen > Apparaatvoorkeuren >Weergave en geluid > HDMI CEC > Volumeregeling > Zet volumeregeling AAN.

Een alternatieve oplossing is: Ga naar Instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen > Indelingen selecteren. Standaard staat deze op Automatisch (bovenste optie). Dit moet je wijzigen naar Passthrough

Indien de aanpassingen op de Mediabox niet helpen, dan komt dit soms door de instellingen op je TV-scherm. Je kan op diverse toestellen de optie ‘Automatic Volume Adjustment’ aanzetten. Zou je willen kijken of dit voor jouw tv mogelijk is?

Audiosignaal staat standaard op Dolby Digital (AC3) je kunt ook controleren of Stereo eventueel beter werkt.

Ik ben benieuwd!

Reputatie 2

Hallo Demi ,

De Pass through heeft het opgelost . Geweldig bedankt

Pieter

 

Reputatie 7
Badge +3

@horssenp Fijn om te lezen dat het is opgelost! 😀

Na update 4K mediabox geen geluid tv zenders, maar wel via de radio zenders. 

Tip van Demi heeft geholpen, bedankt daarvoor!

Oplossing: is: Ga naar Instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen > Indelingen selecteren. Standaard staat deze op Automatisch (bovenste optie). Dit moet je wijzigen naar Passthrough

Reputatie 2

Na update 4K mediabox geen geluid tv zenders, maar wel via de radio zenders. 

Tip van Demi heeft geholpen, bedankt daarvoor!

Oplossing: is: Ga naar Instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen > Indelingen selecteren. Standaard staat deze op Automatisch (bovenste optie). Dit moet je wijzigen naar Passthrough

Ook ik ben getroffen met een nieuwe storing na de 4K update deze week.
Helaas werkt bij mij deze “Passtrough” aanpassing niet.
Het geluidsvolume is bij mij met 2/3 afgenomen na de update.
Kon ik voorheen toe met volumestand 10 , nu moet ik naar 30 en dan is het volume nog steeds niet hetzelfde en blijft “ver weg” klinken. 
Ik ben nu een ruim een half jaar klant bij Odido en zit al die tijd al met een vastloop probleem bij terugkijken en nu is dit weer opgedoken. Super irritant, want als ik de volume instelling 30 even vergeet en een andere bron dan mijn TV kies , b.v. iets afspelen via een USB stick knalt mijn soundbar (en mijn oren) bijna kapot.
Gisteren tel. contact gehad met klantenservice en na opnieuw koppelen van de AB helaas geen verbetering. Er is nu een “taakbrief” of zoiets gemaakt in de hoop dat dit probleem snel opgelost kan worden. Er hadden volgens de medewerker al meerdere mensen gebeld met deze klacht na de update.
Schijnbaar zijn de Odido klanten nu de testers ipv netjes even testen door de techneuten van Odido die deze update “gewoon”uitrollen naar hun klanten?
We hebben nu steeds meer het gevoel spijt te hebben met Odido in zee te zijn gegaan.
We betalen voor zaken die niet werken!

Hoop INDERDAAD op een snelle oplossing! 
gr. Aart Marchal

Reputatie 7
Badge +9

Hi @geaaart, kan je de volgende instelling nalopen en als dit goed staat via de Google assistent knop “Max volume” uitspreken? Dit moet het oplossen.

  • Check of HDMI-CEC instelling voor geluid UIT staat. Als deze instelling AAN staat, werkt het wijzigen van het volume van de Mediabox niet.

 

Reputatie 2

Beste Tommie,
Complimenten!!!
Eergisteren een half uur met 2 van je collega's van Odido klantenservice aan de lijn gehangen  die BEIDEN ook ruggespraak hielden met jullie technische dienst terwijl ik aan de lijn hing.  
Beiden gaven ook al aan dat er al meerdere klanten na de update uitrol waren die hetzelfde probleem hadden als ik. Ook beide gesprekjes met de techniek collega leverden dus niets op. Een 4Kbox reset dmv het resetknopje aan de achterzijde en opnieuw koppelen van de AB zoals de techneuten je collega's hadden aangereikt (en mij tijdens het tel. gesprek ook uit lieten voeren) leverden NIETS op.
Kan jij toveren denk ik dan bij mezelf als ik doe wat je hierboven schrijft en mijn volume weer geheel terug heb zoals het was vóór de schijnbaar bij jullie vooraf onvoldoende getestte update die onze instellingen schijnbaar vernaggelt heeft? WAAROM weten jullie techneuten dan schijnbaar zoiets wat jij aangeeft NIET vraag ik mij als klant dan af ??

Hoe dan ook, veel dank! Ik ben er niet op uit om verwijten rond te slingeren maar heb me als klant toch wel aardig het bos ingestuurd gevoeld sinds mijn aansluiting afgelopen dec. Voorál door de 7 maanden lang slepende ellende met terug kijken wat we speciaal als extra in ons abonnement opgenomen hebben omdat wij echt terugkijkers zijn en geen zin hebben in al die reclameblokken! Zie hieronder.
De taak die door de klantenservice collegas naar de technische dienst is gestuurd eergisteren kan in mijn geval dus wel verscheurd worden.

Het 2e probleem waar ik dus OOK al ruim 7 maanden lang (sinds 15 dec. 2023) mee worstelde, n.l. het DIRECT vastlopen van de 4K ontvanger bij scrollen door programma's die actueel staan te opnemen is nu opgelost??.
Is jou iets bekend of dit sinds de update ook opgelost is, weet jij daar toevallig iets van? In de mail die van jullie kwam met de aanpassingen van deze update kwam ik dit niet tegen? (of ik moet me vergissen?)…..
Ik kwam daar dus bij toeval achter. Test nu af en toe even en dan LIJKT het wel goed te gaan?…..
Kortom, dit probleem heeft ons ook bijzónder gefrustreerd gedurende deze lange tijd.

Graag je reactie,
Nogmaals dank alvast voor de info,
Aart Marchal

Reputatie 7
Badge +3

@geaaart Super fijn dat het is opgelost. Geweldig! 😀

Het klopt inderdaad dat er gister meerdere meldingen binnen kwamen over dit probleem. Het heeft even geduurd voor deze oplossing was ontdekt. Ik vermoed daarom dat de desbetreffende techneuten de oplossing toen nog niet hadden. Gelukkig is dit nu wel het geval! 

Betreft het andere issue met doorspoelen. Ik durf niet te zeggen waarom dit niet is opgenomen in de lijst. Er zijn hier wel meldingen over gemaakt. Ik ben in ieder geval erg blij dat het lijkt te werken. Mocht je toch merken dat dit niet het geval is, trek je dan gelijk bij mij aan de bel? Dan ga ik dit gelijk opnieuw doorspelen! 

Reputatie 2

Hoi Theresa,

Dank voor de info. Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met je opmerking "Er zijn hier wel meldingen over gemaakt" betreft het doorspoelen?

 

Ik heb van jou en ook een andere collega in afgelopen reacties gelezen dat jullie zouden kijken naar een coulance regeling betreft mijn "niet terug kunnen kijken" van lopende opnames waarvoor we de afgelopen 7 maanden wél betaald hebben. Hoe staat het daarmee? 

Ondertussen blijf ik testen en hoop toch écht dat jullie over dit voor ons bijzónder frustrerend en al 7 maanden niet afgehandelde probleem iets kunnen melden betreft de afhandeling en nieuws van jullie technische afdeling?

 

Dank voor de hulp weer,

m.vr.gr,

Aart Marchal

 

 

Beste team van Odido,

Onderstaande geluidsprobleem na de update is opgelost van de tv zenders, maar het geluid van de Apps niet, komen niet door, althans als ik het geluid op 100% hoor je wel wat maar heeeeel ver weg. Geen doen.

Nog even eea ander geprobeerd, reset, Passthrough weer op automatisch helaas geen resultaat.

Wat kan ik nog ondernemen op het geluid van de Apps weer terug te krijgen??

Alvast bedankt voor de hulp,

jjbroek

 

“Na update 4K mediabox geen geluid tv zenders, maar wel via de radio zenders. 

Tip van Demi heeft geholpen, bedankt daarvoor!

Oplossing: is: Ga naar Instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen > Indelingen selecteren. Standaard staat deze op Automatisch (bovenste optie). Dit moet je wijzigen naar Passthrough”

Reputatie 7
Badge +9

Hi @jjbroek, kan je de volgende stappen eens doorlopen?

 

1) Ga naar het MediaBox menu
2) Vervolgens op het tandwieltje drukken van de 'settings'
3) Daarna selecteer je de optie 'Device Preferences' 
4) Ga naar 'Display & Sound'
5) Vervolgens dien je te kiezen voor de optie 'HDMI CEC'
6) Zet de 'Volume Control' UIT zetten.
7) Als dit eenmaal gedaan is kan je de knop voor 'spraakcommando' indrukken. Dit vindt je bovenin - in het midden van de afstandsbediening
8) Dan moet je hardop zeggen: MAX Volume

 

Beste Tommie, 

Stappen doorlopen en het werkt inmiddels. 
 

Bedankt voor de uitleg en de stappen daarin. 
 

mvg

Jan

Reputatie 2

Hoi Theresa,

Dank voor de info. Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met je opmerking "Er zijn hier wel meldingen over gemaakt" betreft het doorspoelen?

 

Ik heb van jou en ook een andere collega in afgelopen reacties gelezen dat jullie zouden kijken naar een coulance regeling betreft mijn "niet terug kunnen kijken" van lopende opnames waarvoor we de afgelopen 7 maanden wél betaald hebben. Hoe staat het daarmee? 

Ondertussen blijf ik testen en hoop toch écht dat jullie over dit voor ons bijzónder frustrerend en al 7 maanden niet afgehandelde probleem iets kunnen melden betreft de afhandeling en nieuws van jullie technische afdeling?

 

Dank voor de hulp weer,

m.vr.gr,

Aart Marchal

 

 

Beste Theresa,
Mijn vraag van 2 weken geleden hoe de status is van mijn coulance vraag betreft de 7 maanden lange terugkijk/vastloop ellende (zie hierboven) is nog niet beantwoord.

Op zich LIJKT het vastlopen bij scrollen door een lopende opname bij mij opgelost via de laatste update maar ook daar heb ik geen duidelijkheid over via jullie? Ook het na de update ontstane eluidprobleem is voor 90% opgelost door uw collega Jason. Want, voorheen konden we met volume instelling 9 toe, dat moet nu naar 11 of soms 12.

Graag uitsluitsel,

Alvast dank weer, Aart Marchal

Reputatie 7
Badge +9

Hey @geaaart, omdat je niet volledig gebruikt hebt kunnen maken van je Cloud Opname pakket vergoed ik graag 7x het bedrag van € 5. Ben je hier akkoord mee? 

Reputatie 2

Hallo Tommie,

Je voorstel lijkt ons redelijk, dus prima. 

Jullie technische dienst heeft verder geen info of dit probleem inderdaad nu afdoende is opgelost met de laatste update? 

Ik vraag dit omdat ik nog steeds niet 100% overtuigd ben dat dit probleem nu écht blijvend opgelost is?..…

Dank voor de medewerking en ik hoor graag weer.

m.vr.gr. Aart Marchal

Reputatie 7
Badge +9

Hey @geaaart, ik heb het issue met de opnames nog niet eerder gehoord op de Mediabox, speelt het nu nog steeds na de laatste update?

Ik heb 7 x € 5 euro vergoed, dit zal worden verrekend en is terug te zien op een volgend factuur! 

Reputatie 2

Hallo Tommie,

Dank voor de info. Ik zie de restitutie gaarne tegemoet. 

Tóch even nog, 7 maanden lang zijn er meerdere collegas van je bezig geweest hiermee dus het kán dan toch niet anders dan dat hierover diverse keren contact met jullie technische dienst MOET zijn geweest? 

Als klant die hier 7 maanden lang mee aan het modderen is geweest en nog stééds niet overtuigd van een ECHTE afdoende oplossing?  Ik zou in dit geval érg graag een reactie van jullie tech. dienst willen horen WAT er nu aan gedaan is en of het nu ECHT opgelost is?

Dank voor de medewerking,

m.vr.gr. Aart Marchal

Reputatie 7
Badge +6

@geaaart In de releasenotes onderaan dit bericht is te lezen dat het probleem met lopende opname is opgelost. Ik had er ook last van, maar sinds de update niet meer.

Gisteren de nieuwe 4k mediabox aangesloten. Prachtig beeld echter geen geluid. Geluid van de tv geeft ook niets. De oude box gaf wel geluid. Als ik op de tv naar b.v. Youtube ga (wifi verbinding smart tv) dan heb ik keurig geluid Er komt dus geen geluid uit de 4k box naar de tv. Is er een instelling in de 4k box die het geluid tegen houdt? Ik heb het volume gecontroleerd en dat staat helemaal open.

 

Ik heb precies hetzelfde probleem. Wat ik ook doe, niets. Alleen geluid via Netflix, Prime video en You.tube.

 

Gisteren wel geluid gehad (volume moest ik inderdaad hoger zetten, en in één keer niets meer.)

 

Please help.

 

Alast bedankt,

Petra

Reputatie 7
Badge +9

Hi @petrabierlee, daar gaan we iets aan doen uiteraard! Heb je de volgende stappen al geprobeerd? Dit zou het namelijk moeten oplossen. Laat je weten of het is gelukt hiermee?

1) Ga naar het MediaBox menu
2) Vervolgens op het tandwieltje drukken van de 'settings'
3) Daarna selecteer je de optie 'Device Preferences' 
4) Ga naar 'Display & Sound'
5) Vervolgens dien je te kiezen voor de optie 'HDMI CEC'
6) Zet de 'Volume Control' UIT zetten.
7) Als dit eenmaal gedaan is kan je de knop voor 'spraakcommando' indrukken. Dit vindt je bovenin - in het midden van de afstandsbediening
8) Dan moet je hardop zeggen: MAX Volume

Yes! dankjewel. 

 

Toch vreemd dat ik eerst gewoon geluid had, maar toen ik switchde van Netflix naar de TV box = geluid weg.

 

Thanks, ik dacht dat mijn TV kapot was

Petra.

Reputatie 7
Badge +9

@petrabierlee Super! Gelukkig is je tv niet kapot, haha. Heel erg graag gedaan Petra! 😁

Reageer