Mediabox icm Sonos Arc geen geluid bij switchen apps

  • 8 April 2024
  • 5 reacties
  • 72 Bekeken

Ben sinds 2 weken over op Odido icm glasvezel. Voor TV heb ik de nieuwe Android mediabox. Alles werkt over het algemeen prima. Ik heb alleen een probleem met het geluid icm mijn Sonos Soundbar.

Ik heb mijn Sonos Arc aangesloten op mijn Samsung oneconnect box (TV= 2018 / QE55Q8F). Ik merk dat wanneer ik switch tussen de Apps (en waarschijnlijk tussen verschillende audio setups, bijv. 5.1 vs Stereo). Dan heb ik geen geluid meer. Vaak als ik van Netflix bijv. naar Odido TV ga. Ik heb gemerkt dat ik de soundbar uit kan zetten, waardoor het geluid terugvalt op de TV. Als ik de soundbar daarna weer van stroom voorzie, dan werkt alles weer goed. 
Of te wel, bij het switchen tussen apps, moet ik de soundbar continue uit en aan zetten om via de soundbar te kunnen blijven luisteren.

Ik heb het idee dat de mediabox niet kan schakelen tussen de verschillende audio outputs die de soundbar ondersteunt. Waardoor er een conflict ontstaat. Dit gebeurt namelijk enkel als de soundbar is aangesloten op de TV. Zonder soundbar is dit geen enkel probleem, omdat de TV waarschijnlijk minder audio outputs ondersteunt. Maar je wilt natuurlijk de soundbar gebruiken voor het beste geluid.

De mediabox is bekabeld aangesloten aan het glasvezel. En ik zag in een ander topic iets over de instellingen van het geluid op de mediabox. Deze staat op pass-through. Alles zou dus volgens mij gewoon moeten werken. 

Weet iemand of dit probleem momenteel bekend is en/of wordt verholpen en/of ik beter een nieuwe TV kan aanschaffen om het te verhelpen. 

Tommie van Odido 23 dagen geleden

Hoi @pim.spaan, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik ben zelf niet erg bekend met de Samsung One Connectbox maar zou je eens het geluid op stereo willen zetten van de Mediabox in plaats van op Dolby? Ik heb vaker gezien dat dit de oplossing was voor zelfde issue's. Ga naar Instellingen → Ondertiteling & Audio → Audiosignaal en zet Dolby op Stereo. Kan je mij laten weten of dit het voor je oplost of niet.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @pim.spaan, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik ben zelf niet erg bekend met de Samsung One Connectbox maar zou je eens het geluid op stereo willen zetten van de Mediabox in plaats van op Dolby? Ik heb vaker gezien dat dit de oplossing was voor zelfde issue's. Ga naar Instellingen → Ondertiteling & Audio → Audiosignaal en zet Dolby op Stereo. Kan je mij laten weten of dit het voor je oplost of niet.

Ja, zal ik proberen. Maar ik wil natuurlijk niet op Netflix een film streamen met Stereo geluid, daarvoor heb ik geen Sonos Arc Soundbar met 9 speakers. De Mediabox ondersteunt Dolby formats, dus het is raar om het geluid te moeten downscalen naar een simpel stereo formaat. 

De One-Connectbox van Samsung is gewoon een box waarin alle kabel ingangen voor je Samsung TV zitten. Deze hangt los van de TV, zodat je maar een enkele kabel hebt naar je TV. Bijna alle high-end Samsung TV’s hebben de One-Connect box. Het zou geen verschil moeten maken. 

 

Die instelling die Tommie omschrijft zijn puur de instellingen voor odido tv. Deze heeft zover ik weet enkel invloed op welke audiostream de box opvraagt bij de tv zenders, niet op wat voor audio er in apps gebruikt word.

In de settings van Android tv (homeknop en dan het tandwiel rechtsbovenin het scherm) kun je mogelijk wel nog wat audio instellingen aanpassen die effect hebben op het hele systeem. Mogelijk kun je hier wat mee goochelen om te zien of je resultaat krijgt.

Verder is er hier een lijst met bekende problemen met de mediabox te vinden:

 

Hier staat onder andere het volgende probleem:

  • Na gebruik van apps (zoals Netflix) is het geluid van Odido TV soms een stuk zachter dan voorheen. Dit probleem is nu in onderzoek.

Niet helemaal hetzelfde als wat jij omschrijft, maar goede kans dat het dezelfde oorzaak heeft vermoed ik. Mocht je dus in de instellingen geen werkbare oplossing vinden dan ben ik bang dat het even afwachten is. 

Goedendag,

Hier heb ik hetzelfde probleem met de sonos arc. Zie ook mijn bericht in de community ( nog geen antwoord mogen ontvangen overigens) :

Weet iemand of er een oplossing voor is?

Het zou voor mij een reden zijn om niet bij Odido te blijven terwijl ik graag wil blijven

 

groet pim

 

De goede link

https://community.odido.nl/search/activity/topics?userid=400230

Reageer