Skip to main content

[Info] Upgrade firmware Amulet 515 en Kamai 510

  • 22 November 2019
  • 307 reacties
  • 15249 Bekeken
[Info] Upgrade firmware Amulet 515 en Kamai 510

We werken continu aan de verbetering van onze diensten, zodat jij altijd optimaal kunt internetten, TV-kijken en vast bellen. Daarom rollen we de komende periode een update voor de Amulet 515 en Kamai 510 TV Boxen! De update wordt vanaf week 47 in fases uitgerold en we verwachten hier in week 50 klaar mee te zijn.

 

Voor wie geldt dit?
Deze upgrade geldt voor alle klanten die gebruik maken van de Amulet 515 of Kamai 510 TV Boxen.

Wanneer?
We rollen de update in fases uit vanaf week 47 en verwachten rond week 50 klaar te zijn. Het onderhoud vindt hierbij ‘s nachts plaats tussen 02:00 uur en 06:00 uur.

Wat moet jij doen?
Voor de upgrade hoef je zelf niets te doen. We doen het op afstand, dus je kan lekker blijven slapen. 

Als we klaar zijn
Na de upgrade moet je soms zelf de TV Box nog even resetten als het toch niet werkt. Meer informatie over hoe je de reset uitvoert vind je in dit topic.
In het verleden hebben we van sommige klanten meldingen gezien op de Community gezien dat de televisie uit het niets aan gaat tijdens de update. Dit zou niet moeten gebeuren maar kan geen kwaad en dit wordt soms getriggerd door de update, geen reden tot paniek dus. :wink: 

Wat houdt de update in?
De firmware upgrade bevat performance verbeteringen en geen verbeteringen in de functionaliteiten.

  • Door het aanzetten van retransmissie (het opnieuw verzenden van data over het netwerk bij een eerdere fout) verwachten we een aanzienlijke verbetering van de streamkwaliteit op het WBA Glasvezel netwerk.
  • Deze update bevat ook de langverwachte fix voor het “resolutie issue”  waarbij de TV Box de resolutie onjuist wordt doorgegeven vanuit de TV in plaats van zelf de juiste (hogere) resolutie te kiezen.


Heb je vragen over het onderhoud? Reageer dan gerust op dit bericht!
​​​​

lUpdate 06-02-2020]

Hi all, we hebben vannacht een update uitgevoerd waardoor de problemen voor de Kamai 510 verholpen zouden moeten zijn. Maak je gebruik van een eigen modem of één van onze modems met APAS (alle poorten voor elke dienst) dan moet je de modem nog even een reboot geven om de laatste update binnen te halen.

 

>Update 30-01-2020]

We hebben inmiddels een oplossing voor het stroperige beeld. Hiervoor is een fabrieksreset van de TV Box nodig. Het issue speelt alleen met de Kamai 510 (de TV Box zonder opnamefunctie). Deze kan je zelf een fabrieksreset geven via de volgende manier.
 

De Amulet 515 (de TV Box met opnamefunctie) zou het issue niet moeten ervaren maar we zien wel meldingen van klanten met deze TV Box terug in het dit topic. Deze TV Box kan je niet zelf resetten, maar we kunnen dit eventueel wel op afstand doen. Hierbij worden de opnames dan wel gewist dus wees je hier bewust van. Ook horen we dan graag jouw feedback of de reset heeft geholpen en wat er precies verandert is aan het beeld na de reset. Dit nemen we dan mee in eventuele vervolgstappen.


Bedankt voor al jullie feedback en het helpen testen om het issue boven water te krijgen!

 

307 reacties

Reputatie 1

Ik heb 750Mb abonnement. Dan heb ik toch ook geen KPN streams? Mij werd iig een jaar of twee geleden verteld dat ik op het eigen glasvezel netwerk zat.

Mijn zwager heeft ook T-Mobile glasvezel en dezelfde mediaboxen als ik maar wel minder snel internet. Die heeft geen problemen.

Reputatie 6
Badge

Ik heb 750Mb abonnement. Dan heb ik toch ook geen KPN streams? Mij werd iig een jaar of twee geleden verteld dat ik op het eigen glasvezel netwerk zat.

Mijn zwager heeft ook T-Mobile glasvezel en dezelfde mediaboxen als ik maar wel minder snel internet. Die heeft geen problemen.


750Mb is ook geen KPN/WBA nee. Dan zou er aan de streams ook niks veranderd moeten zijn …

Dan ben ik toch wel benieuwd naar een filmpje, waar tot nu toe nog niemand met het zogenaamde slowmotion/ghosting probleem mee naar voren is gekomen … Als je dit topic zo leest zou voetbal ‘onkijkbaar’ zijn en dat zou toch wel met een filmpje aantoonbaar te maken moeten zijn.

 

Edit: wat me wel opvalt nu is dat beide boxen aangeven dat de output 1080p @ 60Hz is waar dat altijd 1080i @ 50Hz was. Dat is natuurlijk niet de correcte instelling en zou ook graag zien dat dat gewoon weer vrij in te stellen is, zoals ooit in de Vodafone tijd nog het geval was (zelf kiezen voor 1080i of 1080p, eventueel nog andere resoluties als je daar blij van wordt. Toen kon je zelfs ook nog gewoon de SD stream kiezen.)

Reputatie 1

Zoals beloofd een update na aansluiten nieuw ontvangen tv kastje:

Het probleem lijkt minder, maar is niet weg. Elke 3-4 seconde staat het beeld even kort stil en gaat dan iets versprongen weer door. Wat dus raar is, want het tv kastje van de monteur (weliswaar zonder HDD) had geen enkel probleem. Dus conclusie van uit mij: tv ontvangers met HDD icm nieuwe update gaat niet samen en zorgt voor dit hinderlijke probleem.

@Sander hoe nu verder?

Reputatie 6
Badge

Ik vermoed dat daar wellicht het probleem zit. Het heeft idd te maken met een lage refresh rate. Precies zoals Rolf heeft uitgelegd, als ik mijn monitor op 20hz ofzo zou zetten en dan naar bewegende beelden ga zitten kijken. Ik weet niet of dit probleem goed zichtbaar is als ik het met een camera zou opnemen.  Maar weet je wat ik zo eng hieraan vind: Er zijn best een aantal mensen die zich hier gemeld hebben met twee verschillende problemen, happeringen en vertraagd beeld. Dat betekent dat zo'n provider toch ook in staat moet zijn om dit probleem snel na te spelen en te achterhalen. Ik ga ervan uit, maar misschien tegen beter weten in, dat men een of meerdere ruimten heeft waar alle mogelijke media-boxen staan opgesteld en waarbij men fatsoenlijke tv's hebben staan om alles te testen.

Voordat je dan een update gaat uitrollen kun je al zien dat er problemen optreden.

Ze hebben idd wel een testopstelling ergens in Den Haag maar daar krijgen ze alleen die KPN/WBA stream als ik het goed herinner (was in het verleden wel eens voorbij gekomen ivm taal- en ondertitelingsinstellingen).

Punt 2 van de firmware update was:

“ Deze update bevat ook de langverwachte fix voor het “resolutie issue”  waarbij de TV Box de resolutie onjuist wordt doorgegeven vanuit de TV in plaats van zelf de juiste (hogere) resolutie te kiezen. “

Vraag me wel af of er vannacht nog iets is gedaan aangezien ik de box aangezet aantrof vanochtend en eerder toch ook nog wel op de resolutie had gelet en zou zweren dat er nog gewoon 1080i @ 50hz stond eerder deze of vorige week (en nu opeens 1080p @ 60Hz).

Deze avond wel Pauw (gedeeltelijk gekeken) en nu op NPO2 Het uur van de wolf en eigenlijk geen hapering gezien waar dat rond het zes uur journaal en één vandaag nog wel was.

 

Edit: net een fabrieksreset gedaan van de box en nu weer 1080i @ 50Hz (zo had ik ook de firmware update binnengehaald, niet met simpel opnieuw opstarten). Na enkel een powerflip bleef het nog 1080p @ 60Hz.

Herhaling van Pauw nu overigens nog steeds hapervrij ...

 

Reputatie 3

Zoals beloofd een update na aansluiten nieuw ontvangen tv kastje:

Het probleem lijkt minder, maar is niet weg. Elke 3-4 seconde staat het beeld even kort stil en gaat dan iets versprongen weer door. Wat dus raar is, want het tv kastje van de monteur (weliswaar zonder HDD) had geen enkel probleem. Dus conclusie van uit mij: tv ontvangers met HDD icm nieuwe update gaat niet samen en zorgt voor dit hinderlijke probleem.

@Sander hoe nu verder?

 

Is ook met de Entone ontvangers ZONDER HDD. 

Ik heb ook alle tijden last van de stilstaande beelden op de NPO zenders. Met de rollback ook nog af en toe maar niet meer zo erg als op 1080p (versie 27)

Kan het misschien zo zijn dat de hardware niet goed genoeg is om het signaal te te processen (lees verouderd)?

Reputatie 7

Dag allemaal, 

 

Bedankt voor alle reacties en video's!

 

Een tip: een collega heeft bij één klant het kunnen oplossen door een fabrieksreset van de TV Box uit te voeren. Dit kan alleen bij de Entone Kamai (510). Dit is de TV Box zonder opnamefunctie. Hierbij zit een klein gaatje aan de achterkant. Ik wil graag testen of dit het probleem oplost. Wie wil dit uitvoeren en controleren of het geluid/beeld bij NPO/RTL/Veronica niet meer stroperig is?

 

PS. Als je Begin Gemist gebruikt, dan komt het stroperige beeld niet voor. Kunnen jullie dit bevestigen?

Reageer