Haperend en schokkerig beeld 4K TV Box - Framerate/buffer probleem?

  • 15 April 2024
  • 4 reacties
  • 117 Bekeken

Hi Odido en community,

Sinds drie weken ben ik overgestapt van KPN glasvezel naar Odido glasvezel (TV en internet). Ik ben zeer tevreden over de gang van zaken en het internet is snel en stabiel. Met de 4K TV Box loop ik alleen tegen een vervelend en zeer storend probleem aan waarvan ik zelf de logica niet zie. Ik ben redelijk technisch maar vind het volgende een hersenkraker:

Ik heb met dezelfde TV, maar nu met Odido's 4K TV Box, last van haperend beeld. Het lijkt wel of alles in 'stop motion', en niet vloeiend, wordt doorgestuurd richting de TV (de beeldkwaliteit is trouwens perfect: geen missende data, blokjes, ruis, compressie artefacten, etc.). In alle (ook slechte) gevallen is de audio ook goed.

Het gekke is dat er verschil zit in de intensiteit van haperingen tussen de reguliere zenders (NPO, RTL, etc.) en beeld dat via de verschillende geïnstalleerde apps (Netflix, Videoland, Disney+ en F1TV) wordt doorgestuurd. Alleen Netflix en Disney+ werken goed, terwijl de frame rate, Hz, resolutie, etc. soms precies hetzelfde zijn als bij bronnen waar het afspelen juist wel problemen geeft. Ook de intensiteit van de haperingen zelf fluctueert tijdens uitzendingen van storend tot vreselijk. Daar zit dus het raadsel en ik heb hieronder een aantal voorbeelden en meer informatie over mijn settings:

INTERNET

Odido glasvezel: 2Gbit up/down
Snelheid: bekabeld +/- 970Mbit up/down (door limiet 1000Mbit apparatuur)
Ping: Tussen 3ms en 6ms

TV
Samsung: UE46D8000, Full HD 1920x1080, 800 Hz
4K TV Box: bekabeld (ongeveer 8m CAT 5e) en direct op ZYXEL EX5601-T1 router aangesloten (Wifi uitgeschakeld)
De 4K TV Box en TV communiceren via HDMI CEC


Via de optie 'Video Info Overlay' in de Bug Tracker kon ik kijken of er logica zit in de output per bron. Maar ook hierin zit volgens mij geen patroon:

VOORBEELDEN

Reguliere lineaire zenders
(bij NPO, RTL, etc.)
HAPERINGEN: Storend tot vreselijk slecht
Video format ammvdec_h264_v4
Video resolution 1920 x 1080
Frame rate 50 fps
Display resolution 1080p60hz

Color space YCbCr444 8bit
Hdr status SDR
Hdr policy Follow Source
Hdr priority Dolby Vision
Digital audio format Auto
Audio mode PCM
App name com.tcuilauncher.tv.n
Cpu usage 68%
Memory usage 1403 / 1988 (MB)
Connection speed 4,79KB/s

Netflix app (bij Home menu met previews)
HAPERINGEN: Geen (Vloeiend beeld)
Video format ammvdec_h264_v4
Video resolution 1920 x 1080
Frame rate 50 fps
Display resolution 1080p60hz

Color space YCbCr444 8bit
Hdr status SDR
Hdr policy Follow Source
Hdr priority Dolby Vision
Digital audio format Auto
Audio mode PCM
App name com.netflix.ninja
Cpu usage 61%
Memory usage 1599 / 1988 (MB)
Connection speed 0,00KB/s

Netflix app (bij films en series)
HAPERINGEN: Geen (Vloeiend beeld)
Video format ammvdec_h264_v4
Video resolution 1920 x 1080
Frame rate 50 fps
Display resolution 1080p24hz

Color space YCbCr444 8bit
Hdr status SDR
Hdr policy Follow Source
Hdr priority Dolby Vision
Digital audio format Auto
Audio mode PCM
App name com.netflix.ninja
Cpu usage 60%
Memory usage 1613 / 1988 (MB)
Connection speed 299,82KB/s

Videoland app (bij films en series)
HAPERINGEN: Extreem slecht (voelt soms aan als 4 frames per seconde)
Video format ammvdec_h264_v4
Video resolution 1920 x 1080
Frame rate 50 fps
Display resolution 1080p60hz

Color space YCbCr444 8bit
Hdr status SDR
Hdr policy Follow Source
Hdr priority Dolby Vision
Digital audio format Auto
Audio mode PCM
App name nl.rtl.videoland.v2
Cpu usage 73%
Memory usage 1590 / 1988 (MB)
Connection speed 2,05MB/s

Disney+ app (bij films en series)
HAPERINGEN: Geen (Vloeiend beeld)
Video format ammvdec_h264_v4
Video resolution 1920 x 1080
Frame rate 50 fps
Display resolution 1080p60hz

Color space YCbCr444 8bit
Hdr status SDR
Hdr policy Follow Source
Hdr priority Dolby Vision
Digital audio format Auto
Audio mode EAC3
App name com.disney.disneyplus
Cpu usage 83%
Memory usage 1602 / 1988 (MB)
Connection speed 9,09MB/s

F1TV app (bij films, series é️n live uitzendingen)
HAPERINGEN: Extreem slecht (voelt soms aan als 4 frames per seconde)
Video format ammvdec_h264_v4
Video resolution 1920 x 1080
Frame rate 50 fps
Display resolution 1080p60hz

Color space YCbCr444 8bit
Hdr status SDR
Hdr policy Follow Source
Hdr priority Dolby Vision
Digital audio format Auto
Audio mode PCM
App name com.formulaone.production
Cpu usage 65%
Memory usage 1436 / 1988 (MB)
Connection speed 6,76MB/s

ZELF AL GEPROBEERD, MAAR ZONDER RESULTAAT
- 4K TV Box (met laatste update) opnieuw opgestart, harde reset, terug naar fabrieksinstellingen en power off.
- HDMI CEC uitgeschakeld of ingeschakeld.
- 'Gelijkhouden met framesnelheid' opties geprobeerd (Naadloos/Niet naadloos/Nooit) maar geven geen verschil. Stond op 'Niet naadloos' bij voorbeelden.

- 'Schermresolutie: Automatisch beste resolutie kiezen' Aan, Uit en Reset geprobeerd en dus ook alle verschillende beschikbare resoluties geprobeerd (bij ‘Automatisch’ springt dit correct meteen weer naar 1080p59,94hz).
- Game Mode aan/uit.

- De Samsung TV volgt de output van de 4K TV Box en schakelt automatisch over op de gewenste resolutie. 1080p60hz heeft altijd zonder problemen gewerkt. Het enige dat ik nog heb geprobeerd is om het ‘interpoleren’ van frames aan en uit te zetten, maar ook dit maakt geen verschil. Het probleem ligt bij de 4K TV Box.

Op basis van al deze punten lijkt het in mijn optiek op een soort buffer probleem (of het ontbreken daarvan). Ik ben benieuwd of iemand anders soortgelijke bevindingen heeft, of Odido bekend is met dit probleem en of hier een oplossing voor is. Hoor het graag want TV kijken is nu niet leuk.

Groet en alvast dank.


PS: Ik heb nog wel even een ander vraagje aan Odido over hoe de 4K TV Box zelf wordt aangeleverd: Zit deze altijd los in het doosje naast de bekabeling en zonder bijvoorbeeld een plastic beschermfolie en/of zakje om het apparaatje zelf? Het viel me op dat dit niet zo was toen ik het kartonnen doosje openmaakte en dat ik lichte krasjes op het apparaatje zag zitten. Misschien normaal, toch even vermeld.

Tommie van Odido 13 dagen geleden

Hey @NewUser, welkom op onze Comunity!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik wil natuurlijk dat je ongestoord tv kunt kijken, daarom ben ik direct voor je gaan kijken en heb je abonnement erbij gepakt. Nu zie ik dat je hier op 28-03 al contact over gehad hebt met onze klantenservice en dat er een monteur aangestuurd is. Echter is er nog geen afspraak ingepland met Guidion. Is hier toevallig een reden voor? Ik adviseer je om toch de afspraak in te plannen zodat de monteur alles kan nalopen voor je. Heb je de afsprakenlink nog of moet ik je die doorsturen? 

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @NewUser, welkom op onze Comunity!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik wil natuurlijk dat je ongestoord tv kunt kijken, daarom ben ik direct voor je gaan kijken en heb je abonnement erbij gepakt. Nu zie ik dat je hier op 28-03 al contact over gehad hebt met onze klantenservice en dat er een monteur aangestuurd is. Echter is er nog geen afspraak ingepland met Guidion. Is hier toevallig een reden voor? Ik adviseer je om toch de afspraak in te plannen zodat de monteur alles kan nalopen voor je. Heb je de afsprakenlink nog of moet ik je die doorsturen? 

Hi @Tommie van Odido 

Dank voor je snelle reactie. Ah, nu begrijp ik de sms’jes van Guidion die de hele tijd binnenkomen. Ik heb na mijn telefoontje, via de mail, een terugkoppeling gekregen van Odido waarin staat dat ik ‘binnen 3 werkdagen een reactie ontvang’. Bij het uitblijven van een bericht van Odido heb ik deze post geplaatst. Er is niet gecommuniceerd dat Guidion hiervoor wordt ingeschakeld.

Ik dacht dat het een systeemfout bij Guidion was aangezien er al een monteur is langsgeweest om het glasvezel aan te sluiten. De eerste sms die ik in dit traject van Guidion ontving, zegt: ‘Wil je zo snel mogelijk genieten van jouw Odido diensten? Vergeet dan niet een afspraak te maken’. De sms na mijn melding luidt: ‘Wil je zo snel mogelijk weer kunnen genieten van jouw Odido diensten? Vergeet dan niet een afspraak te maken’. Dit verschil was mij niet opgevallen. Mijn fout, tip voor jullie;)

Afspraak staat voor morgenochtend al ingepland.

Groet!

Goedemorgen @Tommie van Odido

De monteur is net geweest en zag het probleem. Hij bevestigde dat alles goed is geïnstalleerd en dat alles, op de output van de 4K TV Box na, naar behoren werkt (ping, internetsnelheid, bekabeling, router met laatste firmware, TV, alle apparatuur instellingen, etc).

Hij zei: ‘Ik kan niks zeggen over het signaal van Odido en de techniek van de 4K TV Box, ik ben maar een monteur’. Hij adviseerde mij om een Chromecast te kopen (??) en zou voor de zekerheid een nieuwe 4K TV Box laten opsturen. Ik neem aan dat de hardware/firmware/software van alle 4K TV Boxen op dit moment nog hetzelfde is? Dan ben ik bang dat dit het probleem niet gaat verhelpen, al wil ik dit best even afwachten.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @NewUser, fijn om te horen dat de monteur zo snel al kon komen!

Het is in ieder geval goed nieuws dat alles goed werkt. Laten we de nieuwe Mediabox afwachten, als het dan nog niet goed werkt dan zal ik het voor je doorzetten naar onze technische dienst.

Reageer