Zyxel VMG8825-T50 loskoppelen

  • 22 May 2024
  • 5 reacties
  • 63 Bekeken

Ik heb mijn Odido account beëindigd en hoef de router niet terug te sturen.

Nu wil ik die router in mijn eigen netwerk inzetten, daarvoor wil ik graag de firmware vervangen door een standaard versie van Zyxel ipv de Odido versie.

Helaas biedt de web-GUI van de Odido firmware bij ‘Onderhoud’ niet de firmware update optie.

Dus is mijn vraag: hoe kan ik de Odido firmware vervangen?

Alvast dank, Onno

Cal van Odido 2 maanden geleden

Hoi @onnojanssen, leuk dat je het modem wil hergebruiken! Wij hebben geen optie om de firmware te vervangen voor de firmware van Zyxel. Als dit via een omweg wel mogelijk is zal je hoogstwaarschijnlijk niet automatisch updates van de firmware ontvangen. Hierom zou ik je persoonlijk aanraden om dit niet te proberen zodat je beveiliging up-to-date blijft. Of je kan er natuurlijk voor kiezen om eens in de zoveel tijd handmatig je modem up-te-daten.

Hopelijk kan een andere lezer je nog helpen. Ik ben benieuwd of en hoe het je is gelukt!

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @onnojanssen, leuk dat je het modem wil hergebruiken! Wij hebben geen optie om de firmware te vervangen voor de firmware van Zyxel. Als dit via een omweg wel mogelijk is zal je hoogstwaarschijnlijk niet automatisch updates van de firmware ontvangen. Hierom zou ik je persoonlijk aanraden om dit niet te proberen zodat je beveiliging up-to-date blijft. Of je kan er natuurlijk voor kiezen om eens in de zoveel tijd handmatig je modem up-te-daten.

Hopelijk kan een andere lezer je nog helpen. Ik ben benieuwd of en hoe het je is gelukt!

Reputatie 7
Badge +4

@onnojanssen

Veel van de functionaliteit in de Zyxel is niet beschikbaar gemaakt via hun eigen firmware, waardoor het min of meer een onbruikbaar device is geworden voor de consument.

Ten eerste is de WAN ingesteld voor een TRUNK van VLAN 300, waardoor als je hem aansluit op een andere router hij niet ‘online’ komt .. tenzij je via een omweg VLAN 300 op de LAN inricht.

Volgende waar je geen toegang toe hebt is, om de Zyxel in te zetten als access point … er zijn geen settings benaderbaar binnen de eigen firmware.

Alles is te kraken, want weet bijna zeker dat je via een UART / JTAG connectie wel iets zou kunnen uitlezen. Moeilijker gaat het worden als men het in een flash chip heeft zitten, dan zul je hem moeten verwijderen en uitlezen in een speciale reader … maar ik denk … gewoon bij grof vuil gooien.

.. tenzij Odido het master user en paswoord zou delen, maar dat is een utopie natuurlijk 😁

Nog even zoeken in de donkere hoeken van het WWW … Getting root on a Zyxel VMG8825-T50 router … maar die maak gebruik van ‘vulnerabilities’ 

Update (December 2020): Several of the vulnerabilities mentioned in the post below have since been patched by Zyxel. In a later post I detail a different vulnerability, which has also been fixed.

 

Hoi @Cal van Odido, Helaas maakt de Zyxel met de Odido firmware geen verbinding met het internet (als ik de WAN poort verbind met een router die via DNS een adres uitdeelt en toegang to Internet heeft krijg ik geen toegang to het internet op de Zyxel LAN poorten).

@Pieter_B, bedankt voor de uitleg waarom dat zo is.

Het zou mooi zijn als Odido, vanuit hun eigen woorden op https://www.odido.nl/voor-elkaar/duurzaamheid/afvalreductie-behoud-natuurlijke-hulpbronnen  de mogelijkheid biedt om de Zyxel om te zetten naar standaard consumenten functionaliteit, oftewel dat ik me ergens kan melden en dat Odido er dan op locatie of op afstand een Zyxel standaard firmware op zou zetten.

Gevalletje “put your money where your mouth is” :-)

Zoals hij nu is kan ik hem dus niet gebruiken, gaat hij bij het vuil. Heel jammer.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @onnojanssen 

Je kan je vraag misschien ook eens stellen aan Zyxel.

https://www.zyxel.com/nl/nl/form/general-contact

Hallo @onnojanssen 

Je kan je vraag misschien ook eens stellen aan Zyxel.

https://www.zyxel.com/nl/nl/form/general-contact

Die wijzen naar Odido :-(

Reageer