Beantwoord

Waarom verplicht slechte zyxel modem terwijl ik zelf een prima AVM(fritzbox) heb?


Ik voel mij heel erg benadeeld door Odido omdat ik gebonden ben aan hun slechte modem. Bij de installatie zei ik al tegen de monteur, dat ik niet blij was met DAT modem, omdat ik dat in het verleden ook als heb gehad en het tegen de muur kapot gegooid omdat het zeer zeer slecht was.

Het glasvezel net, hier in limburg, is gelegd door tweak. Zij gebruikten het glasvezelmodem van AVM (Fritzbox 5530). Het heeft ongeveer een half jaar gewerkt en ik was zeer tevreden. Tijdens mijn vakantie is er een monteur van guidion bij mij aan de deur geweest en ik heb hem verteld dat er al een goedwerkend modem op de lijn zat omdat ik bij tweaks was aangesloten. Hij vertelde mij toen , via de telefoon, dat hij er ook niets voor hoefde te doen, omdat het goed werkte. Nadat ik had opgehangen werd mijn internet verbinding na ongeveer een half uur verbreken. WAAROM HEEFT HET EERST WEL GEWERKT EN NA EEN HALF UUR NIET MEER???

icon

Beste antwoord door Waqqas 3 May 2024, 20:42

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @vanbeljouw 

Dan heb je een GPON of XGSPON verbinding en daarbij hoort een Huawei ONT die geregistreerd staat op je verbinding, zonder de ONT zal de verbinding niet werken 

Je mag je eigen Fritzbox gebruiken ipv de Huawei ONT en Zyxel router. Zorg voor de juiste SFP, patchkabel en de juiste instellingen in de Fritzbox. Internet gaat via VLAN 300 maar je kunt ook het Odido profiel selecteren.

Ook moet je het modem ID laten registeren door Odido.

Reputatie 3

wie zegt dat de zyxel verplicht is? Hij staat bij mij al weken op zolder stof te happen

@vanbeljouw Hoi

Dan heeft waarschijnlijk de monteur wel een patch gedaan in de wijkkast.

Om nu nog internet te kunnen krijgen moet je de ONT (glasvezel kastje) gebruiken.

Dat kan i.c.m. de Fritzbox stel dan de 2.5Gbit poort als wan poort in en sluit deze aan met een netwerk kabel op de ONT.

Daarna stel je het Odido profile in.

De Fritzbox kan wel direct op glasvezel maar dan heb je ook een geschikte SFP module nodig.

Bij het pakket van het modem zit ook een glasvezel kastje welke is dit.?

 

 

 

@vanbeljouw Hoi

Dan heeft waarschijnlijk de monteur wel een patch gedaan in de wijkkast.

Om nu nog internet te kunnen krijgen moet je de ONT (glasvezel kastje) gebruiken.

Dat kan i.c.m. de Fritzbox stel dan de 2.5Gbit poort als wan poort in en sluit deze aan met een netwerk kabel op de ONT.

Daarna stel je het Odido profile in.

De Fritzbox kan wel direct op glasvezel maar dan heb je ook een geschikte SFP module nodig.

Bij het pakket van het modem zit ook een glasvezel kastje welke is dit.?

 

 

 

Hoe ik het verder moet afhandelen weet ik niet. Je zult mij dan een goede handleiding mee moeten sturen hoe ik het een en ander in de fritzbox moet instellen.

al vast van harte bedankt

Ik vind het modem van zyxel maar schit

Je zit op GPON dus dan kun je het serienummer klonen.

Ik neem aan dat je al een Fritz GPON SFP module hebt.? (Anders dient die nog aangeschaft te worden als je direct op glasvezel wil)

Dan kun je het serienummer van de Huawei GPON ONT klonen onderaan deze pagina.

http://fritz.box/support.lua

Heb je nog geen Fritz SFP GPON module dan gebruik je de Huawei GPON ONT en ga je met een netwerk kabel naar de Fritzbox en stel je wan poort in.

Fritz GPON SFP module

En dit serienummer van de Huawei GPON ONT klonen.

 

Hoe kom ik aan het Odido profile van mij?

 

Alvast bedankt

Je kunt gewoon het T-Mobile profile pakken.

Als je dan internet hebt kun je de Fritzbox updaten naar de laatste versie.

In deze versie staat ook Odido tussen.

Maar in principe werkt T-Mobile ook.

 

@vanbeljouw 

Je gebruikt toch wel de Fritz SFP GPON module.?

Als je probeert met een Fritz SFP AON module verbinding te maken gaan alle klanten op die splitter offline.

Je moet echt de GPON SFP module gebruiken.

Controleer dit.

 

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik had echter geen T-mobil abonnement maar een tweak abonnement.

Ik heb de update van de fritzbox, maar daar staat geen odido in maar wel dodido.

Ik heb dus een andere provider gekozen en daar odido in gevuld.

Gaat het dan goed of moet ik nog contact opnemen met AVM.

 

m.vr. gr

Je moet het T-Mobile profile pakken.

En de juiste Fritz SFP GPON module gebruiken.

Heb je de module in je Fritzbox na gekeken.

Dit mag absoluut geen AON module zijn.

Zo kan ook.

Andere aanbieder

Dan vlan 300 instellen.

 

IK HEB GEEN T-MOBIL ABO GEHAD MAAR EEN VAN TWEAK.

Bij tweak hoefde ik niets in te stellen.

Daarom vraag ik Odido profile

  1. vr gr

IK HEB GEEN T-MOBIL ABO GEHAD MAAR EEN VAN TWEAK.

Bij tweak hoefde ik niets in te stellen.

Daarom vraag ik Odido profile

  1. vr gr

T-Mobile profile heeft precies dezelfde instellingen als Odido daarom kun je bij een wat oudere firmware gewoon T-Mobile kiezen.

Nogmaals heb je wel een GPON SFP module.???

Als dit een AON is druk je klanten in jou wijk offline.

Controleer dit.!

En een AON module zal nooit werken op een GPON glasvezel netwerk.

 

@vanbeljouw

Als ik zo op Tweak kijk zit er zeer waarschijnlijk een AON module in jou Fritzbox.

Je had beter de monteur het aan kunnen laten sluiten.

Dan had je nu internet gehad.

Jij bent dus van een AON glasvezel netwerk naar een GPON glasvezel netwerk om gezet.

Het volgende wat je kunt doen is de Huawei er tussen zetten en je Fritzbox wan poort instellen.

Of een Fritz GPON SFP module aanschaffen.

(Let hierbij ook op als je een snelheid pakket verhoging zal doen van meer als 1Gbit kom je op XGS-PON.

Dan heb je weer een andere module nodig.  En moet deze geregistreerd worden)

!! Zolang jij de Fritzbox hebt aan staan met de aangesloten AON module op het glasvezel punt zorg je ervoor dat een paar klanten helemaal geen internet meer hebben !!

 

 

 

 

 

 

Ik ben zo ver dat ik mijn fritzbox via het kastje aan de praat kan krijgen. Ik heb een lan-poort omgezet naar wan-poort en probeer het morgen overdag aan te sluiten. ik heb de veranderingen die je mij hebt gestuurd veranderd en hoop dat het morgen werkt, anders ben ik gebonden aan de zyxel.

 

bedankt voor de moeite

@vanbeljouw

De Fritzbox kun je gewoon gebruiken achter de Huawei GPON ONT.

Dit gaat altijd werken.

Heb je al gekeken welke module in je Fritzbox hebt zitten.?

Even erbij zeggen je hoeft de Fritzbox niet direct op glasvezel aan te sluiten.

Maar dat kan bij een Fritzbox 5530 met de juiste SFP module wel.

Even wat anders moet de 5530 niet retour naar Tweak.

 

 

Ik heb mijn fritzbox via het ont-kastje aangesloten. Het werkte direct.

Hartelijk bedankt voor alle hulp en bijstand.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb mijn fritzbox via het ont-kastje aangesloten. Het werkte direct.

Hartelijk bedankt voor alle hulp en bijstand.

Dat is het ook gewoon onder de streep, gebruik je eigen modem gewoon op de converter van Odido.

Waarom moeilijk doen, als het ook gemakkelijk kan.

Plus, dat als je problemen met je connectie hebt, kun je ook eenvoudig zo weer even de Odido router aansluiten.

Ben zelf begonnen met het bouwen van een meer energie zuinige DIY pfSense router/firewall met de Fujitsu Futro S920 Thin Client AMD GX-415GA, maar die gaat gewoon direct op de mediaconverter.

 

@Pieter_B 

Direct op glasvezel is geen probleem als je maar weet wat je doet.

Het is een kastje en stroom adaptor minder.

Dus is het wat netter af te werken.

Ik zelf heb ook GPON (serienummer kloon) dus een zwap naar de Huawei met Zyxel heb ik ook zo gedaan.

Bij mij draait het stabiel met een Fritzbox 5590 met GPON SFP module.

En ik kan mooi mijn glasvezel info zien simpel in de Fritzbox.

Maar voor de (normale) klant is het beter en makkelijker de ONT te gebruiken.

 

@vanbeljouw 

Super dat het gelukt is.

Nu kun je mooi gebruik maken van je Fritzbox.👍

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Direct op glasvezel is geen probleem als je maar weet wat je doet.

Het is een kastje en stroom adaptor minder.

 

Beetje off-topic ..

Had al een PC klaar staan met 4port Intel NIC en een 2 port SFP NIC, maar toen ging ik kijken wat die PC eigenlijk verbruikt … dat was iets te gortig met rond de 240KWh per jaar (25-27 Watt). Plus dat ik hier ook nog een aantal Raspberry Pi’s heb draaien die ook goed zijn voor totaal rond de 220KWh per jaar

De huidige uATX AMD bordje (21Watt → ~ 185KWh per jaar → ~ €56 per jaar) zit ook nu direct op de TP-Link MC220L Media converter (2W → ~ 18KWh per jaar → ~ €6 per jaar), werkt hier al tig jaren probleemloos.

Dus aan stroom kost het nu min of meer 3 kratten bier op jaarbasis, dat rekent makkelijker 😂

@vanbeljouw Succes met je opzet 👍

@Pieter_B

Off topic.

Ik ga de Netgear r9000 nog vervangen door de Tp-link Omada er706w omdat mijn hele netwerk met Tp-link Omada is uitgerust.

De Fritzbox gebruik ik eigenlijk alleen als glasvezel modem en dect station.

Over die paar watt maak ik me niet zo druk.

Binnenkort een paar bij leggen.

 

Reageer