Tergend traag internet in de avonduren

  • 21 May 2024
  • 16 reacties
  • 350 Bekeken

Reputatie 2

Sinds het afsluiten van een glasvezel abonnement bij Odido is het internet tergend traag tijdens de avonduren.

Dit manifesteert zich door enorm lange laadtijden voor alles, van streaming services tot inloggen op sites tot games. Ook het doen van een snelheidstest duurt (als het al lukt) een eeuwigheid om te starten, van een minuut tot een time-out. 

Het bizarre is dat wanneer de connectie eenmaal is opgezet vaak de snelheid wel oké is, maar dan hebben de streaming services al een time-out en is de verbinding verbroken.

Ik had dit met mijn eigen netwerk (Unify met een UDR direct op het glas) en met het Odido modem (Zyxel T56). Het glasvezelmodem is meerdere malen van de stroom geweest, net als het modem, zonder resultaat.

Wat is hieraan te doen? Ik heb er weinig vertrouwen in dat een servicedeskmedewerker hiermee wat gaat doen, maar het is wel degelijk aan de hand en een issue.

Hierbij een screenshot van de tegenwoordig teleurstellende snelheden (zowel op de laptop als via de telefoon):

Het netwerk zelf ligt het niet aan, deze is niet gewijzigd na de overstap vanaf Ziggo, waar ik op de prijs na erg tevreden over was.

Het abonnement is overigens glasvezel 1GB up/1GB down.

Jason van Odido 1 maand geleden

Om het overzicht te bewaren en jullie zo goed mogelijk vanuit 1 perspectief te kunnen helpen, hebben we vanaf nu 1 centraal verzameltopic waarin we alles oppakken. Graag vanaf heden in dit topic reageren: Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk) | Odido community

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

16 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @kprook 

Kan je eens een pingtest laten lopen in de avond door je laptop of pc bekabeld op de router aan te sluiten en via cmd de command ping -n 1000 8.8.8.8 gebruiken.

Kan je een printscreen van je hele scherm hier delen?

Is de snelheid overdag ook hetzelfde? En ervaar je verder ook geen andere problemen overdag?

Reputatie 2

Hi @Waqqas ,

Dank voor je response.

Overdag werkt het naar behoren, snelheden zijn redelijk (500Mbps down en 600Mbps up, wat de helft van het abonnement is, maar aanzienlijk beter dan 32Mbit) en de latency is ook goed. Ik heb de ping nu lopen en de TTL is 59 met gemiddeld 11ms latency (tussen de 9 en de 13ms). Ik zal 'm vanavond ook nog even laten lopen.

Ik heb het gevoel dat het in de routing zit, dat deze niet lekker loopt. Net alsof de QoS niet voor mij geldt, maar voor andere gebruikers waardoor ik achteraan in de queue kom te staan.

Ik heb net m'n Ubiquity UDR er weer op gezet i.p.v. de Zyxel en de ping geeft nu een TTL van 60 met ook weer 9 tot 15ms. Lijkt me prima. :)

Reputatie 2

Net even de ping laten lopen. En natuurlijk geeft ie dezelfde resultaten als vanochtend. 

Speedtest geeft wel redelijke resultaten (500/500) maar heeft wel lang de tijd nodig om te beginnen.

 

Je zult net zien dat de laatste resets wel (enig) effect hebben gehad. Ik hou het in de gaten.

Reputatie 2

Nou, het is weer bal.  20Mbit up en 5 down.

 

Reputatie 7
Badge +15

@kprook 

En wat geeft een pingtest op dit moment aan?

Reputatie 2

@kprook

En wat geeft een pingtest op dit moment aan?

Hetzelfde als eerder. Maar de ping naar de Google DNS en de goede resultaten daarvan zetten me wel aan het denken. Ik heb Cloudflair als DNS ingesteld dit lijkt wel iets te helpen.

Daarvoor kreeg ik nog een time-out bij Speedtest op de upload, daarna doet Speedtest het in ieder geval. Wel zijn daarbij de latencies (m.u.v. idle) erg hoog bij de upload, 270+ gemiddeld. 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @kprook, super dat je Internet weer betere resultaten geeft! Als ik je bericht lees krijg ik de indruk dat er nog meer verbetering mogelijk is. In dat geval raad ik je aan om de pingtest en speedtest hier te delen zodat we mee kunnen kijken met de uitslag en je beter advies kunnen geven.

Ik ben benieuwd, en hoe dan ook wens ik je nog veel plezier met je Internet toe!

Reputatie 2

Hoi @kprook, super dat je Internet weer betere resultaten geeft! Als ik je bericht lees krijg ik de indruk dat er nog meer verbetering mogelijk is. In dat geval raad ik je aan om de pingtest en speedtest hier te delen zodat we mee kunnen kijken met de uitslag en je beter advies kunnen geven.

Ik ben benieuwd, en hoe dan ook wens ik je nog veel plezier met je Internet toe!

Nou, da’s een understatement dat het nog voor verbetering vatbaar is.

Als aanvulling op de eerdere speedtest en resultaten van de ping hierbij het tranentrekkende resultaat van nu:

 

Naast de up- en download snelheden is ook de latency erg treurig. 

En een screenshot van de ping, met de toch wel wat hoge latencies. 

En het blijft overdag okayisch tot best goed, maar na 17:00/18:00 is het om te huilen. En we zijn een huishouden met 2, waarbij er een beetje gebrowsed wordt en wat gestreamd, zonder heftige downloads of LAN parties. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @kprook, op deze screenshot is te zien dat je op wifi zit. Zou je een bekabelde test willen uitvoeren en een screenshot willen aanleveren met de test en dat je bekabeld verbonden bent? 

Reputatie 2

Hey @kprook, op deze screenshot is te zien dat je op wifi zit. Zou je een bekabelde test willen uitvoeren en een screenshot willen aanleveren met de test en dat je bekabeld verbonden bent? 

Nou, vanavond is het weer ernstig bal:

 

Het kostte ook meer dan een minuut om hier op het forum ingelogd te raken. 

Ping naar Google is nog steeds prima, een ping naar community.odido.nl (18.65.39.67) geeft een TTL van 250. 

En een 2e poging tot een speedtest tijdens het typen van deze post geeft ook een time-out.

En dit allemaal via een UTP kabel.

Reputatie 2

Nog een toevoeging, het posten van het bovenstaande gaf ook een mooie time-out op de pagina. Gelukkig is de post wel doorgevoerd…

Ik heb ook even gekeken wat de load op het netwerk is, en er gaat een schokkende 19Mbps download over het netwerk naar buiten. En 156Kbps upload.

Verder geven ook alle gamelaunchers (Epic, Steam, Battle.net) een time-out bij het inloggen.

Reputatie 7
Badge +9

Zou je eens een bekabelde pingtest willen uitvoeren tijdens de piekuren (avond) @kprook? Graag screenshots delen waar te zien is dat je laptop/desktop bekabeld is aangesloten.

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres
Reputatie 2

Dag @Tommie van Odido,

 

Dank voor je response. Ik zal nog een trace laten lopen, maar hou eens op met het vragen om bewijs voor bekabeld, dat is zo kleinerend. De ene was via Wifi, dat klopt, maar de latere niet.

Verder is het ook een vreemd argument, wanneer het wifi normaliter goed performed dan is een trace of een ping dan wel speedtest net zo valide via WiFi als via de kabel. 

Het gaat hier niet om trage downloads waarbij geklaagd wordt dat de geadverteerde snelheden niet gehaald worden. Het gaat om traag als in response, soms gecombineerd met trage downloads. Hierbij is 4Mbit/7Mbit traag, los van de verbinding. 

De afgelopen dagen lijkt het beter te performen, dat geeft hoop.

Reputatie 4

Hi @kprook ,

Ik ben ongeveer 3 weken geleden overgestapt van DSL naar glas, aanvankelijk ging dat goed maar nu ervaar ik precies dezelfde klachten die OP omschrijft.

Zodra een verbinding tot stand gebracht is, is de snelheid prima. Maar het daadwerkelijk tot stand brengen van de verbinding duurt 's avonds soms echt idioot lang (lang genoeg dat veel hosts al een timeout geven zodra de verbinding tot stand is gebracht).

Ik vermoed niet dat het een DNS probleem is, want zelfs wanneer je dit met een ping direct naar het IP van google's DNS server (8.8.8.8) test, dan duurt het onwijs lang voordat de eerste ping eruit gaat. Pingen direct naar het IP voorkomt natuurlijk de DNS lookup. Ik heb wel Google/Cloudflare als DNS servers ingesteld, maar dat mocht ook niet baten. Het gebeurd hier nu al 2 dagen op rij, vandaag dus ook overdag.

Omdat je al een week niet meer gereageerd hebt vroeg ik me af of de problemen bij jou verholpen zijn. Ik kan natuurlijk contact opnemen met de klantenservice, maar gezien er geen storingen gemeld zijn weet ik niet of dat zin heeft. 

@Tommie van Odido heb jij wellicht nog andere tips? Ik heb het volgende reeds geprobeerd:

  • Modem gereset (factory reset nadat het van de stroom afhalen geen zin had)
  • Bevestigd dat het zowel bekabeld (desktop) als draadloos (macbook, apple tv, tv, telefoon) plaatsvindt
  • Bevestigd dat het wijzigen van de DNS resolvers (op Win11 en MacOS) geen zin heeft
  • Bevestigd dat tijdens het probleem ook het pingen van een IP (8.8.8.8) i.p.v. een hostnaam hetzelfde probleem geeft
  • Bevestigd dat het bij meerdere protocollen plaastvindt (http, https, ssh etc.). Het lijkt dus al mis te gaan bij het opzetten van de verbinding/handshake naar de host

Mijn verkeer verloopt via 1-0-59-81.ftth.glasoperator.nl [81.59.0.1], wellicht is dit dezelfde als OP en is daar iets aan de hand? Hopelijk heb je nog een advies voor me!

Reputatie 7
Badge +5

Hi @chefneliz, wie weet kan iemand je helpen met tips. Wel ben ik voor je bezig in je andere topic. Daar zal ik blijven reageren als ik meer informatie heb. Zo praten we niet langs elkaar heen!

Reputatie 7
Badge +16

Om het overzicht te bewaren en jullie zo goed mogelijk vanuit 1 perspectief te kunnen helpen, hebben we vanaf nu 1 centraal verzameltopic waarin we alles oppakken. Graag vanaf heden in dit topic reageren: Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk) | Odido community