Binnenkort wil ik overstappen naar Glasvezel. Op dit moment heb ik nog het modem van Ziggo (ConnectBox), welke in Bridge modus staat en dus fungeert als ‘doorgeefluik’ aan mijn eigen Netgear Obri RBR850 router. Deze laatste gebruik ik, daar deze Wifi 6 gebruikt en een erg sterk signaal heeft en ik gebruik maak van meerdere satellieten om overal de perfecte dekking te hebben. De Beveiliging is hierbij ook cruciaal evenals het uitgebreide beheer van mijn mesh-netwerk!
Nu lees ik, dat het standaard modem Zyxel T-54 alleen maar als router kan functioneren. Klopt dit? Kan deze alleen als DHCP-server dienen? Ben erg gehecht aan de Netgear Orbi configuratie en deze geeft dus op basis van MAC-adres vaste IP-adressen af aan al onze apparaten (DHCP). Het IP-adres is nu 192.168.1.1… als het Ziggo ConnectBox modem in bridgemodus staat is het geen probleem, maar hoe zit het met de Zyxel T-54?
Kan ik mijn Orbi’s behouden zodra ik het modem gebruik voor glasvezel? Of moet ik om een ander modem vragen om deze WEL als bridge / doorgeefluik te kunnen configureren?
Mvg, Arjan ‘t Hart