Skip to main content
Sticky

Nieuws: 5G krijgt een boost!

  • 10 July 2024
  • 54 reacties
  • 2062 Bekeken
Nieuws: 5G krijgt een boost!

Odido activeert nieuwe 5G-frequenties: het snelste netwerk van Nederland vanaf vandaag nog sneller

 

Het netwerk van Odido, door Ookla®️ uitgeroepen tot het snelste netwerk van Nederland, gaat zelf nog een stap verder. Vanaf vandaag activeren we de recent verworven 5G-frequentie en bieden daarmee een nog betere netwerkervaring. 

 


  

Een ongeëvenaarde netwerkervaring: we hebben snel nog sneller gemaakt

De afgelopen weken vond de landelijke 3,5 GHz-veiling plaats. Odido heeft daarbij 100 MHz verworven. Met deze frequenties zullen we de capaciteit van ons 5G-netwerk massaal uitbreiden, wat de netwerkervaring en snelheid op ons mobiele netwerk ten goede zal komen.

Vanaf vandaag wordt het overgrote deel van de masten aangezet met de nieuwe 3,5 GHz-frequenties. Iedereen met een 5G-toestel kan hier vanaf vandaag al van profiteren. Vooral in drukke gebieden, zoals steden of evenementen, ervaren klanten merkbaar hogere snelheden. In de loop van het jaar wordt de rest van de masten geactiveerd en wordt het hele land voorzien van de nieuwste 5G-snelheden. Daarnaast zullen we vanaf augustus de maximumsnelheden van een aantal abonnementen kosteloos, ook voor bestaande klanten, nog verder verhogen. Meer informatie volgt binnenkort. 

 

Ookla® Speedtest award*

We zijn elke dag hard bezig om ons netwerk te moderniseren. Ondanks dat die werkzaamheden nog niet volledig zijn afgerond en de 3,5 GHz-frequenties vanaf vandaag geactiveerd worden, is het mobiele netwerk van Odido in de Ookla®️ Speedtest nu al uitgeroepen tot het snelste netwerk van Nederland. Odido behaalt verreweg de hoogste score van alle mobiel netwerkaanbieders in Nederland.

Odido heeft deze award ontvangen, omdat we op basis van de meetresultaten van vele honderdduizenden gebruikers van de verschillende mobiele netwerken in Nederland, de beste gemiddelde prestaties leveren. We scoren vooral hoog op de downloadsnelheden. Deze snelheden zorgen ervoor dat alle klanten razendsnel beschikking hebben tot bijvoorbeeld videocontent, muziek of grote bestanden op hun mobiele telefoon. De onderscheiding van Ookla®️ benadrukt de voortdurende inspanningen van Odido om de nieuwste technologie te omarmen en de infrastructuur te versterken.

*Gebaseerd op analyse van Ookla®️ Speedtest Intelligence gegevens voor Q1-Q2 2024. Ookla®️ handelsmerkingen gebruikt onder licentie en herdrukt met toestemming.


 

Veelgestelde vragen 

 

Wat is 3.5 GHz? 

3,5 GHz is een frequentie die gebruikt wordt voor 5G-netwerken. Deze frequentie zorgt voor een goede balans tussen snelheid en bereik, wat goed is voor snelle mobiele data. Met deze frequentieband kunnen we moderne antennes gebruiken en ervoor zorgen dat meer mensen op meer plekken in Nederland hoge snelheden halen.

 

Wat kan ik verwachten van deze frequentie? 

Met deze frequenties zullen we de capaciteit van ons 5G-netwerk massaal uitbreiden. We zetten ons in voor het verbeteren van ons netwerk, waarbij we ervoor zorgen dat iedereen toegang heeft tot de technologie van vandaag én de toekomst. Zie het zo: we hebben al een snelle 5G-snelweg en daar voegen we na de veiling nog twee rijstroken aan toe. Hierdoor neemt de capaciteit op het netwerk toe en wordt het 5G-netwerk nog sneller. Deze nieuwe frequentieband voor 5G zorgt dus niet alleen voor extra capaciteit, maar ook voor meer (data)snelheid op het netwerk. Dit zal leiden tot een nóg betere netwerkervaring voor iedereen. 

 

Ik heb al 5G, wat verandert er voor mij?

Alle klanten met een 5G-toetsel krijgen automatisch toegang tot de verhoogde snelheden. In juli zijn de masten in het merendeel van het land geactiveerd met de nieuwe 3,5 GHz-frequenties waardoor klanten nu al kunnen profiteren van hogere snelheden. In de loop van het jaar wordt de rest van de masten geactiveerd en wordt het hele land voorzien van de nieuwste 5G-snelheden.

 

Zijn de nieuwe 5G-snelheden overal in Nederland beschikbaar? 

We bieden nu al landelijke 5G-dekking. Meer dan 99% van alle Nederlanders woont in het 5G-dekkingsgebied van Odido. Met deze nieuwe frequenties kunnen we een nóg betere netwerkervaring bieden aan onze klanten. Daarmee blijven we tot de wereldwijde top behoren met ons mobiele netwerk. In juli zijn de masten in het merendeel van het land geactiveerd met de nieuwe 3,5 GHz-frequenties waardoor klanten nu al kunnen profiteren van hogere snelheden. In de loop van het jaar wordt de rest van de masten geactiveerd en wordt het hele land voorzien van de nieuwste 5G-snelheden.

 

Welke mobiele toestellen zijn geschikt voor 5G? 

In het toesteloverzicht van onze mobiele telefoons op onze website kan je de mobiele telefoons vinden die geschikt zijn voor het 5G-netwerk. https://www.odido.nl/shop/alle-telefoons. Je kunt het uiteraard ook atlijd even Googelen. 

 

Blijft 4G gewoon bestaan?

Ja, door ons 5G-netwerk te uit te breiden met de nieuwe frequentiebanden, zorgen we voor voldoende capaciteit voor al onze bestaande klanten en kunnen we zowel de 5G-klanten als 4G-klanten de optimale kwaliteit en netwerkervaring bieden die men van ons gewend is.

 

 

54 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@staub3232 

In de instellingen van je iPhone ga je naar mobiele netwerken > netwerkmodus en daar moet oa 5G bij staan.

Voor de spaarstand kun je denk ik gewoon van boven naar beneden vegen en zorg dat de spaarstand uit staat.

Reputatie 2

De snelheid gaat nog omhoog, maar wanneer precies en hoeveel wordt ergens de komende weken gecommuniceerd. 

Binnenshuis heb je hier niet veel aan. De nieuwe 5g frequenties zijn vooral voor buiten geschikt. 

Heb vandaag een mail van odido gekregen over de verhoogde snelheid.

Wat mobiele internet betreft is Odido echt geweldig. Nooit storing!😀

Ik had gisteren een mail van jullie gehad i.v.m. 5g. Maar mijn iPhone 12, zit nog steeds op 4g, ongeacht dat de instellingen  op 5g automatisch, databesparing, Sta meer data toe op 5g. 

Reputatie 2


ik had dit al gemeten

Bij mij onlangs dit 😳

Reputatie 2

Ik had gisteren een mail van jullie gehad i.v.m. 5g. Maar mijn iPhone 12, zit nog steeds op 4g, ongeacht dat de instellingen  op 5g automatisch, databesparing, Sta meer data toe op 5g. 

Ik heb. Het zelfde probleem.

blijft op 4G staan. Woon in een stad en niet in een dorp.

dekkingskaart geeft ook aan dat ik fantastisch 5G zou moeten ervaren, jammer genoeg is dit niet het geval.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @staub3232 

Heb je een toestel met 5G en een abonnement met 5G inbegrepen?

Reputatie 2

Hallo @staub3232 

Heb je een toestel met 5G en een abonnement met 5G inbegrepen?

Ja ik heb een iPhone 15 pro 128gb met unlimited basis abonnement . Snap er niets van dat 4G blijft staan ipv 5G. Woon in meppel (provincie Drenthe)

Reputatie 7
Badge +15

@staub3232 

Ervaar je dit ook op andere locaties en als je in de instellingen naar mobiele netwerken gaat, staat de netwerkmodus op 5G?

Reputatie 2

Ja ervaar dit ook op andere plaatsen. Via de instellingen , mobielnetwerk staat op gesprekken en data op  5G aan. Snelheid is ook niet over huis te schrijven soms 70mbps download en 36mbps upload. Veel locatie welke op dekkingskaart 5G staat blijft mijn toestel op 4G staan….

Ja ervaar dit ook op andere plaatsen. Via de instellingen , mobielnetwerk staat op gesprekken en data op  5G aan. Snelheid is ook niet over huis te schrijven soms 70mbps download en 36mbps upload. Veel locatie welke op dekkingskaart 5G staat blijft mijn toestel op 4G staan….

Je kan netwerk reset proberen in de iPhone instellingen? Moet je wel ook opnieuw verbinden met je wifi.

Reputatie 2

Ja ervaar dit ook op andere plaatsen. Via de instellingen , mobielnetwerk staat op gesprekken en data op  5G aan. Snelheid is ook niet over huis te schrijven soms 70mbps download en 36mbps upload. Veel locatie welke op dekkingskaart 5G staat blijft mijn toestel op 4G staan….

Je kan netwerk reset proberen in de iPhone instellingen? Moet je wel ook opnieuw verbinden met je wifi.

Heeft tot op heden nog niets veranderd.

Ja ervaar dit ook op andere plaatsen. Via de instellingen , mobielnetwerk staat op gesprekken en data op  5G aan. Snelheid is ook niet over huis te schrijven soms 70mbps download en 36mbps upload. Veel locatie welke op dekkingskaart 5G staat blijft mijn toestel op 4G staan….

Je kan netwerk reset proberen in de iPhone instellingen? Moet je wel ook opnieuw verbinden met je wifi.

Heeft tot op heden nog niets veranderd.

Heel raar! Hoe oud is je simkaart? Misschien dat het daaraan ligt

Reputatie 2

Ja ervaar dit ook op andere plaatsen. Via de instellingen , mobielnetwerk staat op gesprekken en data op  5G aan. Snelheid is ook niet over huis te schrijven soms 70mbps download en 36mbps upload. Veel locatie welke op dekkingskaart 5G staat blijft mijn toestel op 4G staan….

Je kan netwerk reset proberen in de iPhone instellingen? Moet je wel ook opnieuw verbinden met je wifi.

Heeft tot op heden nog niets veranderd.

Heel raar! Hoe oud is je simkaart? Misschien dat het daaraan ligt

Geen idee, hoe kom ik daar achter?

Reputatie 7
Badge +15

@staub3232

Je zult toch wel weten hoelang je de simkaart al ongeveer hebt?

Ik heb de mijne sinds september 2019 (begin contract).

En heb je een fysieke simkaart? Of een E-Sim? Ik zie namelijk dat je een iPhone 15 hebt, die kan ook E-Sim aan. 

Het zal ook niet de eerste keer zijn dat Odido zo lekker duidelijk is. En ja mijn iphone 12 kan 5g aan. Heb dat al lang bekeken bij apple. Mijn huidige abbo heb ik al dikke 3 jaar. Die heb ik vorig jaar bewust niet laten verlengen. Denk eerder dat het daar aan ligt. Maar als dat zo is, waarom krijg ik dan die mail. Zoals het nu lijkt, wordt ik nu blij gemaakt met een dooie mus. 

Reputatie 7
Badge +14

Bij Tweakers.net testen ze Odido als snelste van Nederland :)

 

Reputatie 7
Badge +15

Bij KPN was er volgens mij iets dat toestellen niet goed overweg konden met de nieuwe banden op 5G, wellicht is dat bij Odido ook het geval 🤷

Reputatie 2

En heb je een fysieke simkaart? Of een E-Sim? Ik zie namelijk dat je een iPhone 15 hebt, die kan ook E-Sim aan. 

Ik heb fysieke kaart, weet niet anders dan dat ik deze heb. Denk vanaf iPhone 6 of 8 ongeveer 

Odido blijft slecht t-mobile tijd was het stukken beter heb premium abo van af t-mobile tijd snelheid super en nu hier in het noorden 100 via odido.

Je betaalt voor hooge snelheid maar je krijgt het niet

word tijd dat de prijs word aangepast op je lokatie naar snelheid.

Reputatie 7
Badge +14

5g boost krijg je er gratis bij :). Dus geen korting als je het niet hebt.

Je moet hiervoor wel een geschikte telefoon,  dekking van een 3.5 ghz mast hebben en het werkt vooral buiten. Indoor zijn voor deze hoge frequenties moeilijk te bereiken.

Reputatie 2

5g boost krijg je er gratis bij :). Dus geen korting als je het niet hebt.

Je moet hiervoor wel een geschikte telefoon,  dekking van een 3.5 ghz mast hebben en het werkt vooral buiten. Indoor zijn voor deze hoge frequenties moeilijk te bereiken.

Wanneer is dit zichtbaar in de abonnementen.?

Reputatie 7
Badge +14

Je kunt abonnement met 10 mbps, 300 mbps, 600 mbps en 1 gbps aanschaffen. Dat gaan ze ergens deze zomer nog iets verhogen,  maar nog onbekend op welke datum precies. Al deze abonnementen kunnen de 3.5 ghz nu gebruiken.

Reputatie 2

Je kunt abonnement met 10 mbps, 300 mbps, 600 mbps en 1 gbps aanschaffen. Dat gaan ze ergens deze zomer nog iets verhogen,  maar nog onbekend op welke datum precies. Al deze abonnementen kunnen de 3.5 ghz nu gebruiken.

Ik heb nu 300mbps abbonement, wat is de verhoging qua snelheid en wanneer?

Reputatie 7
Badge +14

Dat wordt ergens in augustus bekend gemaakt, die datum is nog niet bekend.

Reageer