Beantwoord

Verzoek tot verwijderen van BKR registratie

  • 20 April 2024
  • 7 reacties
  • 101 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 5 reacties

Van mijn bank heb ik na een kredietaanvraag te horen gekregen dat ik een BKR registratie op mijn naam heb staan en een krediet niet mogelijk zou zijn. Ik heb een krediet van de bank nodig voor een verbouwing van de keuken en voor een auto nodig. Ik ben al in gesprek geweest met een aannemer en het eea besproken en mondeling vastgelegd. Ik was ook niet op de hoogte van een betalingsachterstand en de daaruit voortvloeiende BKR registratie. Door de gemaakte afspraken bevind ik mij in een zeer lastig parket. Ik heb mondeling afspraken gemaakt niet wetende dat ik een BKR registratie had. 
 

De BKR registratie is ontstaan door het feit dat mijn toen minderjarige zoon ooit toestemming heeft gekregen om een abonnement af te sluiten. Kon niet anders. Dit abonnement is stilzwijgend voortgezet, ik ben hier in ieder geval niet meer in meegenomen. Verder had hij wel een account, rekeningnummer en de contactgegevens en correspondentie stonden op zijn naam. Ik had en heb totaal geen zicht meer op het abonnement. De betalingsachterstand is ontstaan toen hij al meerderjarig was. 

 

Nooit ben ik door u geïnformeerde over een achterstand. Ik heb geen facturen, aanmaningen en dergelijken ontvangen zodat ik de kans had om te reageren. U heeft mijn zoon aangeschreven en aangemaand maar mij geregistreerd in het BKR register. Dit is niet juist.
 

Ik heb het telefoonnummer wat ik nu heb al 25 jaar in gebruik en heb nooit een betalingsachterstand gehad maar nu zet u mij weg als wanbetaler! 

Vindt u het niet krom dat als ik vandaag een abonnement bij u of een andere aanbieder zou willen afsluiten dit op basis van BKR toetsing niet mogelijk is terwijl ik 25 jaar al trouw de rekening betaal?  
 

Overigens geeft u ook valse informatie door aan het BKR, ik heb geen betalingsachterstand bij u of aan een ander, ook nooit gehad. Zo zet u een derde ook op het verkeerde been. Mijn zoon kan namelijk wel een abonnement bij u of een ander of een lening afsluiten. U belast mij met de fout die mijn meerderjarige zoon heeft gemaakt.


Ook zijn jullie verplicht volgens BKR 1 a 2 weken voor een melding mij op de hoogte te stellen van jullie voornemens om een melding te doen. Dit is nooit gebeurd. Zo ja, wanneer en hoe hebben jullie mij persoonlijk geïnformeerd voordat jullie mij hebben aangemeld? 

 

zie website BKR: 

https://www.bkr.nl/veelgestelde-vragen/registratie-bij-stichting-bkr/hoe-zit-het-met-de-wetten-en-regels-van-kredietregistratie/

Daarnaast zijn kredietaanbieders verplicht om het ons te laten weten als je een betalingsachterstand op je krediet hebt. Zij zijn ook verplicht je vooraf te laten weten dat de achterstand wordt gemeld als je nog langer wacht met betalen. Dit bericht krijg je zo'n 1 tot 2 weken voor de registratiedatum.

 

Graag verzoek u de BKR registratie die op mijn naam staat te corrigeren door het te verwijderen.

icon

Beste antwoord door eric 21 April 2024, 07:40

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @BYM , welkom bij de klant helpt klant community.

In het algemeen geldt dat als jij een abonnement afsluit en uitleent aan je zoon jij aansprakelijk blijft voor de facturen. Dat je daarna ook nog de inloggegevens van je account aan hem geeft, en hij dus een adreswijziging kan door doorvoeren maakt helaas jouw aansprakelijkheid niet minder. 

Belangrijk is de BKR registratie nu voorzien van een H? Dan verdwijnt de A2 registratie na 5 jaar. Als de H nog niet is toegevoegd, dan staat de schuld nog steeds open en zal die eerst betaald moeten worden. 

Hoe kom je erbij dat er een adreswijziging is geweest en dat ik hem mijn inloggegevens heb gegeven? Wij wonen nog steeds op hef zelfde adres!

Als ik volgens u aansprakelijk ben voor het abonnement waarom heeft u mij niet op de hoogte gesteld van de betalingsachterstand en uw voornemen tot een melding bij de stichting BKR? Wilt u deze vraagt beantwoorden, ik heb nu genoeg van u gehoord dat ik aansprakelijk ben voor zijn facturen.
 

Hoe kan ik mijn verantwoording nemen als u mij niet op de hoogte houdt? Graag aantonen dat u dit heeft gedaan. Verder hoef ik geen standaard antwoorden van u.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @BYM ,

Met adres bedoel ik email adres.. Het abonnement is toch ooit op jouw naam/ geboortedatum afgesloten? Wat bedoel je anders met "het feit dat mijn toen minderjarige zoon ooit toestemming heeft gekregen om een abonnement af te sluiten. Kon niet anders. "? Er zal ook een toestel / krediet lening hoger dan €250 door jou erbij zijn afgesloten, die worden bij het BKR geregistreerd. 

Dat je zoon tijdens de looptijd 18 is geworden maakt voor de terugbetaling van de lening niets uit. Zelfs bij een formele contract overname zal eerst het toestel volledig moeten zijn afbetaald,  je kunt de BKR registratie niet 'overzetten '. 

Je praat op dit forum met andere klanten.  Ik heb geen inzicht in de systemen van Odido. Heeft je zoon je nooit over zijn schulden verteld? Misschien zijn berichten van Odido of het incassobureau dan ook wel "onderdrukt"?

Beantwoord alleen deze vraag aub:

Hebben jullie mij tijdig geïnteresseerd voordat jullie mij hebben aangemeld bij het BKR? Dus mij persoonlijk zoals jullie ook mij persoonlijk hebben gemeld bij het BKR. 

İk hoef geen andere antwoord dan een antwoord op bovenstaande vraag.

En ga je nu mijn zoon beschuldigen van onderdrukken van brieven gericht aan mij? Diefstal van post? Toon eerst aan dat je brieven aan mij hebt gericht voordat je iemand voor dief uitmaakt. Dit accepteer ik niet van een telefoonaanbieder maar dat hoor je nog wel. 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi BYM, welkom op de Community! Niet fijn dat je door een abonnement van je zoon een BKR registratie hebt en daardoor in de problemen komt met andere leningen. Wat @eric aangeeft is echter wel correct. Als het abonnement op jouw naam staat, omdat je zoon minderjarig was en hij het e-mailadres en het Mijn Odido-account beheert, dan ontvangt hij uiteraard alle communicatie. Stuur mij even een privébericht met het 06-nummer waar het om gaat, de bijhorende geboortedatum, postcode + huisnummer, de laatste 4 cijfers van het IBAN en het contractnummer van het BKR. Hoe meer informatie, hoe beter. Dan duik ik er graag voor je in! 

Dag Marciano,

 

Betreffende telefoonnummer van mijn zoon is XXX.

Mijn gegevens:  XXX

mijn zoon: XXX

BKR nummer XXX

XXX

Kenmerk: XXX

 

Nogmaals, ik begrijp dat ik ergens een handtekening heb gezet en daar verantwoordelijk voor ben maar ik ben nooit op de hoogte gesteld van betalingsproblemen. Volgens mij heeft u die verantwoordelijkheid wel volgens de stichting BKR. U heeft gecorrespondeerd met mijn zoon. De brieven facturen etc kwamen op ons adres maar op zijn naam aan. Ik open geen brieven die aan een volwassen persoon zijn gericht, dat mag ook niet.

Ik heb dringend een lening nodig die ik op dit moment niet kan krijgen omdat ik te boek sta als wanbetaler. U kunt toch niet beweren dat ik een wanbetaler ben? Ik hoop oprecht dat u met mij meedenkt en tot een oplossing komt. Ik betaal al meer dan 25 jaar volledig en op tijd aan u.

Met vriendelijke groet,

 

[Persoonlijke gegevens verwijderd door moderator. Deel deze nooit openbaar in een topic/reactie]

Reputatie 7
Badge +9

Hi BYM, bedankt voor je gegevens! Ik heb ze direct weggehaald, want je hebt ze openbaar in een reactie gezet i.p.v. in een privébericht. Ik heb direct meegekeken en ik heb de brieven gevonden die naar jullie zijn verstuurd. Het oud-Tele2 abonnement - het nummer met 08 op het eind - staat wel op jouw naam. Ik zie dat de brieven dus ook naar jou zijn gestuurd. Eentje op 15-03-2023 (Tele2) en een op 08-10-2023 (Prevental). Wat er momenteel nog open staat:

  • Er staat een bedrag van € 118 open. Deze is overgedragen aan een incassobureau - voor nu nog onbekend welke.
  • Er staat een bedrag van € 40 (buitengerechtelijke incassokosten) bij ons open. 

Wat ik voor nu alvast aanraad is om de betaling van € 40 handmatig naar ons over te maken. Dit kan als volgt:

  • Odido
  • NL03 COBA 0733 9597 17
  • Bedrag: € 40
  • Beschrijving: 1.19918174

Het duurt een paar dagen voordat de betaling bij ons binnen is en verwerkt. Laat je het me weten als je dit hebt gedaan? Dan vraag ik bij een collega na wat je nu precies kan doen om de registratie te verwijderen. Ik hoop dat we hiermee snel verder komen en dat je hiermee al meer duidelijkheid hebt!

Reageer