Skip to main content

Ervaar je problemen met je internetverbinding? Dan is dit topic dé wegwijzer naar de oorzaak en oplossing! 

Met vijf simpele checks kom je erachter wat er aan de hand is. Heb je alleen problemen met je wifi, kijk dan bij: ons grote wifitopic.

1: Check het storingstopic

Gaat het om een lokaal probleem, dan plaatsen we een melding in Mijn Odido. Log in en ga naar de optie ´Actuele storingen´. 

  

2: Check de kabels

Als eerste lopen we de bekabeling na. Zitten de kabels bij het modem en eventueel het glasvezelkastje er goed ingedrukt? Maak je gebruik van DSL en twijfel je of de bekabeling nog wel in de goede poort zit? Bekijk dan de installatievideo

3: Haal het modem (en eventueel het glasvezelkastje) van de stroom

Vele problemen worden verholpen door het modem (en eventueel het glasvezelkastje) voor korte tijd van de stroom te halen:

1. Haal de stroomstekker uit het stopcontact en de kabels uit LAN 1-4 uit het modem.

2. Haal de stroomstekker en de UTP-kabel (internetkabel) uit het glasvezelkastje.

3. Wacht minstens 10 seconden, voordat je de stroomstekkers weer in het stopcontact steekt. Wacht tot het modem en het glasvezelkastje volledig zijn opgestart (ongeveer 3 minuten).

4. Verbind het modem weer met het glasvezelkastje door de UTP-kabel (internetkabel) aan te sluiten.

Heb je een glasvezelkastje met schakelaars? 

Op het glasvezelkastje zitten schakelaars, de zogenoemde dipswitches. Er zijn twee combinaties die je kunt gebruiken. Schakel kanaal 1 en 6 ‘on’ en de andere kanalen ‘off'. Je kunt ook kanalen 3 en 4 ‘on’ schakelen en de rest ‘off'. Herstart het glasvezelkastje opnieuw, terwijl de UTP-kabel (internetkabel) is losgekoppeld.  In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: 

5: Fabriek reset modem

In sommige gevallen is een Factory Reset van het modem nodig om de verbinding te herstellen. Je kunt met een paperclip of tandenstoker het knopje ‘Factory Reset’ op het modem indrukken. Let op: hierdoor worden mogelijk instellingen van het modem aangepast. In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: 

​​​​​

Ervaar je alsnog problemen met je verbinding? Dan helpt onderstaand stappenplan je verder:
Wifi | Volg deze stappen voor een snelle en stabiele wifi-verbinding.
Internet | Volg deze stappen om jouw bekabelde verbinding weer terug te krijgen.
Televisie | Volg deze stappen om je beeld te verbeteren.
Vast Bellen | Volg deze stappen om je vaste telefoon weer aan de praat te krijgen.

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Maak dan een topic aan of laat het hieronder weten, dan helpt de Community je graag verder!

@Lisa 

Dank voor de heldere uitleg, we gaan het zien.

Moet voor deze netwerk change de Zyxel modem aangesloten zitten? Of maakt dat niet uit?

Sinds een paar maanden valt mijn internet 3 x per week uit, gister avond zelfs 2 x . Mijn postcode is 1274 KV.

Graag hoor ik wat van u hoe dit opgelost kan worden.

Hoi @NeHoX en @Baudewyn ,

Ik zie dat jullie problemen vielen onder de problemen die zijn beschreven in dit topic (link is klikbaar). Inmiddels is er een fix geweest en lijken de problemen verholpen. Vaak wil dan een reset van het modem nog net het tikje geven, wat nodig is.

Bij @Rosel lijkt de verbinding vanaf onze kant weer hersteld. Ervaar je nog problemen? Ook dan wil ik graag bovenstaande reset aanraden. Ik hoor het graag van je!

@Boris Ik heb net even getest, en tot nu toe ziet het er weer goed uit. 900 down, en 930 up. Wel zijn de latency waardes wat hoger als ik van jullie gewend was, maar wellicht heeft dat weer te maken met het onderzoek wat nog loopt naar de problemen met VPN en gaming servers. Ik zal nog een paar keer testen tijdens de piektijden, want daar was het allemaal begonnen. Mocht er wat afwijkends zijn, dan hoor je het nog.

In ieder geval bedankt dat je de moeite hebt genomen om even een update te geven.

In Amsterdam ook geen internet. Meerdere malen de modem en fiber converter herstart dat mocht niet baten. Modem geeft wel aan dat hij is verbonden naar het internet. Google kon ik bezoeken en zelf zoeken. Pingen maar 8.8.8.8 en 8.8.4.4 werken maar overige publieke IP adressen zoals: 1.1.1.1 werken niet.

Ik ben vorig jaar overgestapt van KPN glasvezel naar T-Mobile en in een jaar tijd heb ik 5x storing meegemaakt en bij KPN was het in tien jaar tijd 2x voorgekomen. Tevens vind ik jullie storing meldingen ronduit slecht. 
Het is jammer dat T-Mobile de problemen niet weten op te lossen. 

Het is tijd om weer naar KPN te gaan. Helaas maar waar!

@Rjahanbakhshi

I hope the problem stays away.

If the problem does return than connect the T-Mobile modem once to see if the problem persists or not.

Hallo @L. Wi. 

Zodra alles weer werkt kun je een vergoeding verwachten van 1/30 van je maandelijkse kosten × het aantal dagen dat je geen gebruik hebt kunnen maken van de T-Mobile thuis diensten.

Hallo @kwlee13 

Kun je eens een foto van het glasvezelaansluitpunt en mediaconverter op 1 foto plaatsen?

Hoi @Monero, sorry dat het Internet nog niet werkt en fijn dat je hier om hulp vraagt! Omdat je een eigen topic hebt geopend zal ik de behulpzame reactie van @Waqqas verplaatsen naar jouw eigen topic: Interloze klant bij t-mobile anno 2022. Graag wil ik je vragen om, conform de huisregels, één topic te gebruiken voor een vraag zodat de informatie overzichtelijk blijft en de oplossing adequaat is. Ik hoop dat je snel weer in de lucht bent met de tips die daar worden gegeven!

Hi, ik maak al een aantal jaren dankbaar gebruik van T-Mobile glasvezel met een verouderd Draytek modem.

Het modem vertoont al ruim 6 maanden kuren. De internetverbinding valt elke dag geregeld weg. Uit- en inschakelen van het modem is dan het enige wat helpt om de verbinding weer te herstellen.

In de gehele keten is het de Draytek die de problemen veroorzaakt.

Ik wil dan ook graag het modem z.s.m. laten vervangen. Hoe kan ik dit het beste regelen?

Hoi @Quivver, top dat je het aankaart, ik ga de Draytek omruilen voor de Zyxel T-50. Je haalt hiermee een hogere wifisnelheid binnen en er is nog een legio aan verbeterde functies die de Draytek mist.

Je ontvangt straks een e-mail met daarin de bevestiging. Ook ontvang je een afspraaktool per sms en e-mail om een afspraak in te plannen met Guidion; de Zyxel + Media Converter dienen namelijk geïnstalleerd te worden door een gediplomeerde technicus. Zo weten we zeker dat er niets beschadigd wordt en behoud jij de servicegarantie op alle losse onderdelen.

De Draytek kun je straks, na aansluiting van de nieuwere apparatuur, bij het grofvuil deponeren of naar een milieustraat brengen - deze hoeven we niet langer terug te hebben! 😊

Hoi @Quivver, top dat je het aankaart, ik ga de Draytek omruilen voor de Zyxel T-50. Je haalt hiermee een hogere wifisnelheid binnen en er is nog een legio aan verbeterde functies die de Draytek mist.

Je ontvangt straks een e-mail met daarin de bevestiging. Ook ontvang je een afspraaktool per sms en e-mail om een afspraak in te plannen met Guidion; de Zyxel + Media Converter dienen namelijk geïnstalleerd te worden door een gediplomeerde technicus. Zo weten we zeker dat er niets beschadigd wordt en behoud jij de servicegarantie op alle losse onderdelen.

De Draytek kun je straks, na aansluiting van de nieuwere apparatuur, bij het grofvuil deponeren of naar een milieustraat brengen - deze hoeven we niet langer terug te hebben! 😊

Onwijs bedankt voor de snelle opvolging. Afspraak staat al ingepland! Tnx

Top, dankjewel!

Hi @Haak1979, ik wil je graag laten weten dat we voor het weekend direct aan de mouw hebben getrokken van onze technische dienst! We wilden jou en de rest uit jouw wijk namelijk niets liever dan duidelijkheid meegeven. Mijn collega gaf aan dat wij hier nergens wat van terug zagen. Er is dan ook voor het weekend een verzoek ingediend bij de technische dienst om dit verder uit te zoeken en zo snel mogelijk op te lossen. Zo heeft mijn collega gevraagd of direct de netwerkbeheerder kan worden aangestuurd in plaats van Guidion. Zojuist heb ik jouw verbinding gecheckt en ik ben heel blij om te zien dat je alweer enkele dagen online bent. Kun je aangeven of dit inderdaad zo is? Dan kan ik dat terugkoppelen naar mijn collega's. Als je inderdaad weer online bent, dan kan ik gaan regelen dat het Draytek modem vervangen wordt voor een Zyxel modem. 

hi, dank voor je update. Achteraf blijkt dat Volker Wessels ergens met kabels in bezig geweest. Zij waren klaar en het werkte weer. Dus bedankt voor het 'snelle' doorpakken… Ergens gaat er iets mis in de communicatie met Kpn.

Mgoed nog steeds een paar dagen offline, en das best lastig als je thuis werkt als ontwikkelaar. Mijn klant hoor ik denken 'wat een amateur weer die zijn techniek niet in orde heeft'. Het heeft me feitelijk een halve dag omzet gekost. 

Ipv nieuwe modem zou ik nog liever 2 nieuwe tv ontvangers willen. De 2 die ik heb zijn nog uit het Vodafone tijdperk. 

Lisa

ik heb nu momenteel goed verbinging, jouw collega wist niks vraag dan maar na voor mail verkeer op 25 februari, de mail heb ik nog, ik het op 3 maart zelf afgeblazen

John

Lisa

ik weet niet wat er gebeurt is maar ik heb sinds  dgen goed internet zie afbeelding

@MrIsmail

Als je een WiFi 6 telefoon hebt en een WiFi 6 router dan moet er geen probleem.

De nieuwste router van T-Mobile de Zyxel-T54 heeft WiFi 6 maar deze wordt alleen geleverd bij nieuwe glasvezel en DSL aansluitingen.

@MrIsmail

Ik denk het niet maar de Zyxel-T50 is een prima router die geschikt is voor 1000 Mbps, mocht je echt WiFi 6 willen dan kan je een WiFi 6 versterker aanschaffen en WiFi op de Zyxel uitschakelen.

Goedemiddag, sinds vanochtend thuis geen internet. Zyxel modem wil niet verbinden met buitenwereld.

We hebben niks veranderd. Gisteravond nog TV gekeken, vanochtend geen internet.

Stappen 1 en 2 doorlopen. Geen resultaat.

We hebben glasvezel. Ook glasvezelpunt heb ik herstart voor de zekerheid.

Zou T-Mobile kunnen pingen of onze lijn nog intact is? Dank!

Ehm… mijn dochter belt net dat het weer werkt.

Of er is sprake van toeval, of T-Mobile is wel heel snel! Dank.

Hoi @nederhoed, bedankt voor je (herstel)melding, fijn dat alles zo snel weer werkte! 😄👍 We zagen uitval in een paar regio's, maar gelukkig is het gros daarvan opgelost. Veel plezier met jouw verbinding!

@faartsen

Een moderator moet denk ik een monteur aansturen om deze te vervangen maar er branden altijd wel lampjes.

Wacht even op de reactie van een moderator.

Goed, ik heb geen idee wat voor magische krachten er te werk zijn geweest, maar alle lichtjes op het Zyxel modem zijn weer aan en de verbinding (inclusief diensten) zijn weer hersteld.
Wie of wat het ook geweest is, dank voor de support en ondersteuning (ook jij dus Waqqas)

@all, ik heb jullie berichten hier in dit topic ondergebracht. Hierboven staan namelijk enkele trucs waarmee al 99% van alle wegvallende verbindingen hersteld kunnen worden.

Overname

Zoals ook bij Tweakers al besproken wordt, alle lijnen via Glasoperator zijn precies hetzelfde gebleven, ook het modem en alle andere apparatuur. Aan de overname ligt het dan ook niet. Anders zou iedereen sinds februari wegvallende diensten moeten hebben. Dat is gelukkig niet zo. Dit neemt echter niet weg dat jullie wel wegvallende diensten ervaren en dat willen wij uiteraard ook weer niet! Daarom gaan we proberen uit te sluiten waar het aan ligt. Vier voorbeelden verspreid over Nederland is erg toevallig als het op de seconde precies is, maar bewijst nog niet genoeg. Daarom wil ik vragen bovenstaande stappen te doorlopen.

Uitsluiten

Met bovenstaande hulp kom je erachter of het aan de stroom, de kabel, het modem of de computer ligt. De vervolgstappen hangen hier van af. 🆒 Ik hoor graag hoe het jullie vergaat!
Dag Marco, ik zie dat je ook via facebook hebt gereageerd. Ik vind het wel jammer dat je bovenstaande stappen niet wilt doorlopen. Ik vermoed dat je die wellicht al eerder hebt doorlopen. Ik stel voor om via facebook verder te praten, dan kan ik ook je klantgegevens erbij betrekken. Dan hoop ik dat we snel verder kunnen kijken.
Ik heb op Facebook gereageerd zoals je hebt gezien, ik zou wel graag zo snel mogelijk verder praten, gezien ik snel een oplossing wil.
Hoi,

Ik ervaar dergelijke issues ook. Ik maak met de laptop via Wifi Verbinding met de modem, maar daar ligt het niet aan. Ik heb namleijk vol bereik naar de modem toe en mij telefoon ook. Ik ben recentelijk overgestapt van KPN naar T-Mobile en met de vorige modem deze issues niet ervaren, gezien deze op dezelfde locatie staat als de vorige. Bekabeld heb ik er ook last van op zowel de PS3 als PS4 die in separate ruimtes staan maar direct zijn verbonden met de router van T-Mobile. Ik werk remote vanuit huis en merk het direct als de verbinding wegvalt. Maar zoals gezegd ook bij het kijken van Netflix of online gamen op de PS3 en PS4. Wifi is ook stabiel, want als het internet het wel doet haal ik strakke snelheden van 50 Mbps down en 30 Mbps up (speedtest op Mobiel via Wifi). Op de laptop 38 Mbps up en 30 Mbps down. Ook ik zou dit graag opgelost zien. Wifi is stabiel, bekabeld netwerk is gecheckt... internet snelheden zijn goed, maar het is instabiel tot en met.
Dag havenemperor, dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Ik kijk graag met je mee. Wil je mij jouw postcode, huisnummer en geboortedatum in privébericht sturen?

Kun je mij ook vertellen hoe de situatie is als je de drie punten van de oorspronkelijke post volgt?
Het is jammer dat er zoveel mensen met problemen van wegvallend internet hebben en dat de oplossing hier niet beschreven wordt. Ik heb inmiddels veel spijt dat ik ben overgetapt van Telfort naar T-Mobile. Hopelijk komt er een beschrijving van de oplossing (en dan niet resetten, stroom eraf en zo).
@Menne het is idd jammer dat ook ik je niet kan helpen, hetgeen je al noemde was ook mij aangedragen als zijnde mogelijke oplossing. Ik heb dat niet gedaan maar sindsdien uiteraard wonderbaarlijk geen uitval problemen meer ondervonden. Hiervoor hadden we KPN en dat was net zo'n drama. Het is verrassend dat er nog geen ISP is met 99.9% klantenservice en garantie. Zeker gezien 'Service' onderdeel is van de afkorting ISP en dat stabiliteit van de verbinding voor de meeste mensen boven de snelheid gaat. Gat in de markt wellicht? Hopelijk vult iemand dat op. Sterkte in elk geval.

Reageer