Skip to main content
Beantwoord

Snelheid bekabeld internet zeer laag


Ik heb sinds twee weken glasvezel internet van Odido. Ik heb een abonnement met een snelheid van 2G. 
Ik heb net een snelheidstest gedaan met mijn laptop welke bekabeld (UTP 5) is aangesloten op het modem. Ik heb eerst het glasvezelkastje en het modem van de stroom gehaald en opnieuw opgestart conform de aanwijzingen op de website. Mijn bekabelde snelheid is 95 Mbps. Mijn wifisnelheid op mijn IPhone is ca. 700 Mbps. Ik heb ook nog de kabel vervangen door een andere kabel. Hoe kan het dat met name mijn bekabelde snelheid zo laag is. 
Wat te doen?

16 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Hansian, leuk dat je zo'n snelheidsgenieter bent, ik zie je graag gebruik maken van de volledige 2 Gbit/s! Ik kan snel de beperkende factor voor je aanduiden: de UTP 5  (ook wel Cat 5 genoemd) kabel die je gebruikt kan namelijk maximaal 100 Mbit/s aan. Vandaar ook dat je daar op je laptop nét onder zit. Het beste kan je aanraden om een Cat 6a of Cat 7 kabel te nemen. Deze kunnen namelijk snelheden tot 10 Gbit/s aan en daardoor zou je, als de hardware van de laptop het ook aankan, 2 Gbit/s op je laptop kunnen ontvangen. Een Cat 6 kabel kan tot 1 Gbit/s aan.

Geef het gerust aan als je nog met vragen zit. Met deze oplossing kan je absoluut snel genieten van je volledige snelheid! 😃

Beste @Cal van Odido 

 

Dank voor je antwoord. Ik ben echter wel heel erg verrast en teleurgesteld. De monteur van Gideon heeft namelijk een UTP 5 kabel door mijn huis aangelegd. Ik ga er vanuit dat er een nieuwe UTP 6 of UTP 7 kabel wordt aangelegd op kosten van Odido/Guidion

Met wie moet ik hiervoor contact opnemen of ga jij dat regelen?

 

ik heb ook nog een vraag over mijn wifi snelheid. Ik schreef dat die op mijn iPhone ca. 700 is  Dat is echter als ik naast het modem in de meterkast sta. In de huiskamer is de snelheid nog maar 300, ook als ik naast het Wifipunt sta dat ook in de woonkamer staat. Ik heb het idee dat de meshfunctie van het wifipunt niet werkt, de snelheid verandert namelijk niet als ik de stroom van het wifipunt haal.

 

Graag hier ook een reactie op.

Groet

 

 

.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Hansian, hiervoor zul je Guidion moeten contacteren. Zij leggen standaard een Cat5e kabel als het goed is. Ik kan je ook alleen een Cat5e kabel opsturen en niet hoger. Voor 2 Gb zul je een Cat6e of hoger moeten hebben, ik raad zelf altijd Cat7 of hoger aan!

@Tommie van Odido 

 

Ik heb ontdekt dat het een Cat5e kabel is. Ik heb een snelheidstest gedaan met een Apple computer  en de maximale downloadsnelheid in de meterkast en in de huiskamer is via ethernet ca. 400 Mbps. Met de apple computer en de Cat5E kabel zou 1000 Mbps haalbaar moeten zijn.

ik denk dat ik na afloop van de kortingsperiode terug ga naar een abonnement van 400 Mbps. Ik hoop dat ik dan ook werkelijk deze snelheid krijg.

Kun je ook nog een reactie geven op mijn vraag over de wifiplus:

ik heb ook nog een vraag over mijn wifi snelheid. Ik schreef dat die op mijn iPhone ca. 700 is  Dat is als ik naast het modem in de meterkast sta. In de huiskamer is de snelheid nog maar 300, ook als ik naast het Wifipunt sta dat ook in de woonkamer staat. Ik heb het idee dat de meshfunctie van het wifipunt niet werkt, de snelheid verandert namelijk niet als ik de stroom van het wifipunt haal.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Hansian, kan je de kabel eens controleren die tussen het ONT en modem zit? Goed aandrukken, geen kink in de kabel en/of andere kabel gebruiken (minimaal Cat6e of hoger). 

Als je snelheid bekabeld niet goed is dan zal je wifi ook niet goed zijn. Daarom wil ik eerst je bekabelde snelheid op orde krijgen voordat we verder gaan over wifi. 

@Tommie van Odido 

 

De kabel zit goed vast en is een cat6 geleverd door Guidion. 

Reputatie 7
Badge +9

Het kan zijn dat er een connector in de kabel niet goed zit, als er ook maar 1 draadje fout is dan merk je dit meteen @Hansian, heb je toevallig een extra kabel liggen? 

Voor de meeste installaties zal Cat 5e prima werken voor snelheden tot 10 Gbit/s. De kans dat 5 (dus zonder e) is aangelegd lijkt me klein. Ik raad wel hoogwaardige verbindingen aan. Je kunt tot 100m gaan met snelheden tot 5Gbit/s en 45m voor 10Gbit/s.

Ik kijken of je goede connectors gebruikt en of er geen grote hoeken in de kabels zitten. Ik gebruik zelf metalen RJ45 connectoren. Verder kan het verstandig zijn om de in apparaatbeheer de verbinding handmatig op 1 Gbit/s te zetten en eventueel de firmware / drivers van de netwerkchip bij te werken.

@Tommie van Odido 

 

ik heb een andere cat6 kabel aangesloten tussen glasvezel kastje en modem en beiden opnieuw opgestart.  Ik haal nu in de huiskamer een bedrade snelheid van 550 Mbps. 

Reputatie 7
Badge +9

Zou je een bekabelde speedtest willen uitvoeren @Hansian? Die heb ik nodig om een monteur aan te sturen, ik wil toch iemand langs laten komen om alles na te lopen! 

 

Speedtest bekabeld - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Beste @Tommie van Odido 

 

Er wordt verondersteld dat ik een computerexpert ben. Dat ben ik niet. Ik heb een bekabelde speedtest gedaan. Zie onderstaand resultaat. Wat ik van Odido vraag is om er voor te zorgen dat mijn wifi goed werkt. Als jullie een monteur willen sturen dan hoor ik het wel. Al mijn gegevens staan in jullie administratie. 
 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Hansian, ik mis nog een aantal screenshots die worden gevraagd in het document. Zal je die nog willen aanleveren? Dan kan ik het doorzetten of een monteur voor je aansturen. 

@Tommie van Odido 


Is mijn boodschap dan niet overgekomen?

Los van het feit dat ik er geen verstand van heb ga ik verder geen tijd steken in een probleem dat door Odido wordt veroorzaakt. Stuur maar een monteur om het verder uit te zoeken.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Hansian Ik begrijp goed dat je geen technicus bent, maar je gaf eerder aan een bekabelde speedtest te hebben gedaan met een cat 5 en 6. Wil je hiervan de screenshots sturen?

Op de screenshot die je nu hebt gestuurd is niet te zien dat je bekabeld bent aangesloten (links onderin). Zodra ik de juiste gegevens binnen heb, ga ik natuurlijk gelijk voor je aan de slag!

 

@Teresa van Odido 

 

ik heb geen screenshots maar een foto van het scherm gemaakt van de bekabelde Speedtest 

je moet me maar geloven dat het bekabeld was. Als ik de Speedtest op wifi doe bij de meterkast is de snelheid veel hoger. (Ca. 700)

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Kan je de speedtest bekabeld uitvoeren volgens onze norm @Hansian? Dan kan ik het beter onderzoeken voor je en hopelijk oplossen!

 

 

Speedtest bekabeld - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Reageer