Beantwoord

Problemen met sommige website, laden erg traag


Reputatie 2

Hallo, 

Ik heb een probleem, uitgerekend de website die ik het meest gebruik (front-end en backend) bol.com laad heel erg traag (nog niet gemerkt met andere websites) Dit probleem heb ik sinds ongeveer een week. Ik heb gemerkt dat dit probleem zich niet voordoet op 5g. 

Ik zit direct aangesloten op mijn Zyxel T-50 modem. Wellicht helpt het als ik hier het logboek gedeeltelijk deel: 

# Tijd Faciliteit Niveau Categorie Berichten
1 Mar 9 14:24:30 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
2 Mar 9 14:24:22 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
3 Mar 9 14:24:18 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
4 Mar 9 14:24:17 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
5 Mar 9 14:24:15 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
6 Mar 9 14:22:39 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
7 Mar 9 14:22:23 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
8 Mar 9 14:22:15 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
9 Mar 9 14:22:11 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
10 Mar 9 14:22:10 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
11 Mar 9 14:22:08 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
12 Mar 9 14:20:32 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
13 Mar 9 14:20:16 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
14 Mar 9 14:20:08 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
15 Mar 9 14:20:04 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
16 Mar 9 14:20:03 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
17 Mar 9 14:20:02 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
18 Mar 9 14:19:35 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
19 Mar 9 14:19:35 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"90499\",\"mac\":\"6e:32:a3:96:5d:77\",\"ip\":\"192.168.1.46\",\"host\":\"*\",\"vendor\":\"*\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:6e:32:a3:96:5d:77\",\"ifname\":\"br0\"}
20 Mar 9 14:19:35 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
21 Mar 9 14:18:25 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
22 Mar 9 14:18:09 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
23 Mar 9 14:18:01 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
24 Mar 9 14:17:57 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
25 Mar 9 14:17:55 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
26 Mar 9 14:17:18 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
27 Mar 9 14:17:18 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"90362\",\"mac\":\"f8:ff:c2:5f:69:fa\",\"ip\":\"192.168.1.45\",\"host\":\"Eduards-MBP\",\"vendor\":\"*\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:f8:ff:c2:5f:69:fa\",\"ifname\":\"br0\"}
28 Mar 9 14:17:18 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
29 Mar 9 14:16:49 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
30 Mar 9 14:16:17 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
31 Mar 9 14:16:01 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
32 Mar 9 14:15:49 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
33 Mar 9 14:15:47 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
34 Mar 9 14:14:42 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
35 Mar 9 14:14:22 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
36 Mar 9 14:14:22 daemon info dhcpc udhcpc: nas8_1 lease of 85.144.108.111 obtained, lease time 1800
37 Mar 9 14:14:20 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
38 Mar 9 14:14:20 daemon info dhcpc udhcpc: nas8_0 lease of 10.135.12.210 obtained, lease time 3600
39 Mar 9 14:14:10 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
40 Mar 9 14:13:46 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
41 Mar 9 14:13:42 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
42 Mar 9 14:13:40 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
43 Mar 9 14:12:34 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
44 Mar 9 14:12:00 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
45 Mar 9 14:12:00 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"90044\",\"mac\":\"e2:8e:c2:78:72:c6\",\"ip\":\"192.168.1.198\",\"host\":\"*\",\"vendor\":\"*\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:e2:8e:c2:78:72:c6\",\"ifname\":\"br0\"}
46 Mar 9 14:12:00 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
47 Mar 9 14:11:46 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
48 Mar 9 14:11:38 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
49 Mar 9 14:11:34 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
50 Mar 9 14:11:33 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
51 Mar 9 14:10:27 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
52 Mar 9 14:09:39 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
53 Mar 9 14:09:31 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
54 Mar 9 14:09:27 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
55 Mar 9 14:09:26 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
56 Mar 9 14:09:24 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
57 Mar 9 14:07:48 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
58 Mar 9 14:07:32 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
59 Mar 9 14:07:24 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
60 Mar 9 14:07:20 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
61 Mar 9 14:07:18 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
62 Mar 9 14:07:18 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
63 Mar 9 14:05:41 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
64 Mar 9 14:05:25 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
65 Mar 9 14:05:17 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
66 Mar 9 14:05:13 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
67 Mar 9 14:05:11 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
68 Mar 9 14:05:11 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
69 Mar 9 14:03:34 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
70 Mar 9 14:03:18 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
71 Mar 9 14:03:10 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
72 Mar 9 14:03:06 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
73 Mar 9 14:03:04 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
74 Mar 9 14:03:04 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
75 Mar 9 14:01:27 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
76 Mar 9 14:01:11 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
77 Mar 9 14:01:03 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
78 Mar 9 14:00:59 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
79 Mar 9 14:00:57 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
80 Mar 9 14:00:57 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
81 Mar 9 13:59:22 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
82 Mar 9 13:59:22 daemon info dhcpc udhcpc: nas8_1 lease of 85.144.108.111 obtained, lease time 1800
83 Mar 9 13:59:20 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
84 Mar 9 13:59:04 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover...
85 Mar 9 13:58:56 daemon debug dhcpc udhcpc: nas8_2 Sending discover..

 

icon

Beste antwoord door louisL 22 March 2023, 22:45

Bekijk origineel

66 reacties

Voor mij zijn de problemen inmiddels ook opgelost.

Volgens mij zat het probleem niet direct bij T-Mobile maar de AMS-IX, een publieke Internet Exchange. Daar zat een storing op een locatie waar o.a. T-Mobile zit. 

 

Via via het onderstaande bericht gehad voor wie het leuk vindt, heb er wat bedrijven tussenuit gehaald. Gaat erom dat o.a. TMobile daar zit, en die heeft dan problemen gehad om verbinding te maken met andere netwerken die ook op de AMS-IX zitten:

 

 

Subject: Runtime line card issue on PE switch stub-tc5-232 (AM5) corrupting specific TCP packets
Status: open/closed
Type: unscheduled
Scope: AMS-IX NL
Start: Sat Mar 4 00:00:00 2022 CET
End: Sat Mar 18 13:00:00 2022 CET

DESCRIPTION:

Dear Members/Customers,

Last week, a few members noticed various seemingly random issues with TCP sessions established via the AMS-IX platform. While troubleshooting the cases, we could replicate the problem and identified that TCP data received on 1 of 12 LAG member ports on the switch stub-tc5-232, located at Equinix AM5, was getting corrupt, causing TCP checksums to fail on the destination systems. It might be possible that other protocols could be affected as well, but we could not find any reliable evidence for that.

On Saturday, March 18, we reloaded the line card hosting the problem port, and we had been monitoring if the problem was solved. According to our tests, the problem was solved.

Per our port utilisation charts, the issue with that LAG port most probably started on March 4. Due to the fact that the data corruption was happening deep in the packets, the issue was not visible in error statistics of the platform devices. We are now working on adding automated tests to identify such specific problems faster in the future.

The following members/customers might have been affected by this issue, depending on whether they were connected to stub-tc5-232 or stub-tc5-332 during the mentioned period.

AFFECTED:

Adeli 
Advania hf. 
AireNetworks del Mediterraneo S.L.U. 
Blix Solutions AS 
Bol.com B.V. 
Bouygues Telecom 
CM. 
Cato Networks (UK) Ltd 
China Telecom (Europe) Limited 
China Telecom Global Limited 
ColocationIX 
Conversant Ltd. 
Conversant Ltd.
DoubleVerify Inc. 
Dropbox International Unlimited Company 
Equinix (Services) Ltd 
Exponential-e 
Fiberby ApS 
Forthnet S.A. 
Genesis Cloud GmbH 
Gitoyen 
...
NPO 

...
Solcon Internetdiensten B.V. 
Swoop 
T-Mobile BV 
TECLIB 
TalkTalk Communications Ltd. 
True Internet Corporation Company Limited 
Twitter 
Uniserver Internet B.V. 
Virtual Technologies and Solutions 
VoIPGRID B.V. 
Wachttoren-, Bijbel- en Traktaatgenootschap 

We apologise for any inconveniences this incident might have caused. If you have any questions regarding it please contact us

 

Reputatie 6
Badge

Ik ben wel benieuwd wat dit nu precies was 😀

T-mobile heeft een wijziging in het netwerk doorgevoerd waarna veel problemen bij klanten lijken te zijn opgelost. Ik vermoed een relatie...

Reputatie 2

Ik ben wel benieuwd wat dit nu precies was 😀

Reputatie 1

@Tommie Bij ons lijkt het probleem ook verholpen! 

Reputatie 2

@Tommie ja! Het werkt nu allemaal een stuk beter/sneller. Heel fijn eindelijk!

 

Reputatie 7
Badge +9

@Falck dankjewel voor de update, gelukkig goed nieuws!

Reputatie 2

Ik kan hier ook positief nieuws melden. De traceroute gaat nog steeds met dezelfde hops, maar is nu eindelijk weer snel. Hopelijk blijft dat zo! 

Dank voor het oplossen. 

Reputatie 7
Badge +9

@MaartenDenHaag & @svanhugten bedankt voor de update. Er is een verandering in het netwerk geweest. 

 

@Falck, @Zw246, @Nikie1977 zouden jullie kunnen checken of het bij jullie ook is opgelost?  

Bij mij lijkt het nu beter te gaan, ik zie dus wel dat mijn requests via de 10.10.10.217 gaan. Zie ook onderstaande traces.
 

Tracing route to placementoffice.otysapp.com [95.168.220.231]
over a maximum of 30 hops:

  1     2 ms     1 ms     1 ms  192.168.2.254
  2     5 ms     5 ms     5 ms  1-40-20-31.ftth.glasoperator.nl [31.20.40.1]
  3     9 ms     9 ms     8 ms  10.10.10.217
  4    24 ms    24 ms    24 ms  go.otysapp.com [95.168.220.231]

 

Tracing route to faegames.com [185.104.29.14]
over a maximum of 30 hops:

  1     1 ms     1 ms     1 ms  192.168.2.254
  2     5 ms     5 ms     5 ms  1-40-20-31.ftth.glasoperator.nl [31.20.40.1]
  3     8 ms     8 ms     8 ms  10.10.10.217
  4     8 ms     8 ms    11 ms  ae1.nikhef-ixp.openpeering.nl [80.249.208.189]
  5     8 ms    10 ms     8 ms  ae1.nikhef-ixp.openpeering.nl [80.249.208.189]
  6    16 ms    19 ms    10 ms  openpeering.stichting-digi-nl [82.150.151.123]
  7     9 ms    10 ms     9 ms  web0083.zxcs.nl [185.104.29.14]

 

Tracing route to pedozi.nl [62.84.245.181]
over a maximum of 30 hops:

  1     1 ms     1 ms     1 ms  192.168.2.254
  2     6 ms     5 ms     5 ms  1-40-20-31.ftth.glasoperator.nl [31.20.40.1]
  3     9 ms     9 ms     9 ms  10.10.10.217
  4     9 ms     9 ms    10 ms  ams-ix.haa01.cldin.net [80.249.214.49]
  5     9 ms     9 ms     9 ms  ams-ix.haa01.cldin.net [80.249.214.49]
  6    10 ms     9 ms     9 ms  185.107.214.42
  7    10 ms    10 ms    10 ms  xe-8-3-0-3247-ar-138-b16-6.ams02.cldin.net [185.187.12.175]
  8     9 ms     9 ms     9 ms  185.107.215.171
  9     9 ms     9 ms     9 ms  srv1.beringsict.nl [62.84.245.181]

 

Opvallende traces, maar wel snel (een router kan de traces blokkeren):
 

Tracing route to www.landelijkregisterkinderopvang.nl [194.171.77.137]
over a maximum of 30 hops:

  1     2 ms     2 ms     1 ms  192.168.2.254
  2     5 ms     5 ms     5 ms  1-40-20-31.ftth.glasoperator.nl [31.20.40.1]
  3     9 ms     8 ms     8 ms  10.10.10.217
  4    93 ms     9 ms     9 ms  et-6-1-0-0.asd002a-jnx-01.surf.net [80.249.208.34]
  5    11 ms    11 ms     9 ms  et-6-1-0-0.asd002a-jnx-01.surf.net [80.249.208.34]
  6    12 ms    12 ms    13 ms  ae47.asd001b-jnx-01.surf.net [145.145.178.232]
  7    11 ms    11 ms    12 ms  ae25.gn001a-jnx-01.surf.net [145.145.180.107]
  8    12 ms    11 ms    12 ms  e0-1-4-1061.gn019a-jnx-02.surf.net [145.145.2.29]
  9    12 ms    13 ms    12 ms  145.145.2.30
 10     *        *        *     Request timed out.
 11     *        *        *     Request timed out.
 12     *        *        *     Request timed out.
 13     *        *        *     Request timed out.
 14     *        *        *     Request timed out.
 15     *        *        *     Request timed out.
 16     *        *        *     Request timed out.
 17     *        *        *     Request timed out.
 18     *        *        *     Request timed out.
 19     *        *        *     Request timed out.
 20     *        *        *     Request timed out.
 21     *        *        *     Request timed out.
 22     *        *        *     Request timed out.
 23     *        *        *     Request timed out.
 24     *        *        *     Request timed out.
 25     *        *        *     Request timed out.

 

Tracing route to 1ratio.nl [194.171.77.137]
over a maximum of 30 hops:

  1     1 ms     1 ms     1 ms  192.168.2.254
  2     4 ms     4 ms     4 ms  1-40-20-31.ftth.glasoperator.nl [31.20.40.1]
  3     9 ms     8 ms     8 ms  10.10.10.217
  4    12 ms     9 ms    10 ms  et-6-1-0-0.asd002a-jnx-01.surf.net [80.249.208.34]
  5     9 ms    12 ms     9 ms  et-6-1-0-0.asd002a-jnx-01.surf.net [80.249.208.34]
  6    13 ms    12 ms    12 ms  ae47.asd001b-jnx-01.surf.net [145.145.178.232]
  7    12 ms    11 ms    11 ms  ae25.gn001a-jnx-01.surf.net [145.145.180.107]
  8    12 ms    11 ms    11 ms  e0-1-4-1061.gn019a-jnx-02.surf.net [145.145.2.29]
  9    13 ms    13 ms     *     ib-groep-router.customer.surf.net [145.145.2.30]
 10     *        *        *     Request timed out.
 11     *        *        *     Request timed out.
 12     *        *        *     Request timed out.
 13     *        *        *     Request timed out.
 14     *        *        *     Request timed out.
 15     *        *        *     Request timed out.
 16     *        *        *     Request timed out.
 17     *        *        *     Request timed out.
 18     *        *        *     Request timed out.
 19     *        *        *     Request timed out.
 20     *        *        *     Request timed out.
 21     *        *        *     Request timed out.
 22     *        *        *     Request timed out.
 23     *        *        *     Request timed out.
 24     *        *        *     Request timed out.
 25     *        *        *     Request timed out.

Reputatie 1

Hi @vraagbaak@LarsF87@MaartenDenHaag@Nikie1977@svanhugten, zouden jullie, in de tussentijd, een DNS-Flush kunnen uitvoeren en daarna de verbinding willen testen. (...)

Kunnen jullie mij laten weten of jullie hierna verschil merken?

hoi Tommie,

Hier lijkt het probleem (voor nu) opgelost. Of de dns flush heeft geholpen durf ik niet te stellen, gezien de reacties hierboven. Ik blijf het in de gaten houden.

Reputatie 2

@Tommie ik zal dat morgen proberen. Dan moet ik mijn andere privé laptop gebruiken. 

Op mijn werkcomputer kan ik niet als administrator inloggen.

Reputatie 1

Ik ga het nog een keer uitleggen. Ik heb geen probleem met mijn internetverbinding, want met VPN is het probleem weg. Speedtest is prima. Ik heb wel een probleem met sommige websites die jullie netwerk om de een of andere reden niet goed routeert.

Die copy-paste instructie die je geeft om met een kabel te verbinden is misschien relevant als de vertraging in je Wifi zit, omdat je zo die vertraging qua wifi kan elimineren in je test. Maar het is inmiddels toch wel duidelijk dat dat niet het probleem is!  

Ik voel me daarom inmiddels niet echt meer serieus genomen. Jullie moeten op je eigen netwerk onderzoek gaan doen. En de mensen niet allerlei irrelevante testjes laten doen,  

Op een kaal modem is het net zo traag. Andere websites zijn geen probleem, maar als ik connect met een VPN zijn alle problemen voorbij.   That’s it. Aan de slag dus.

Helemaal mee eens @Falck@Tommie is er geen mogelijkheid om direct contact te hebben met een netwerk-engineer bij jullie om het issue toe te lichten? Wij verbinden op dit moment ook permanent met een VPN om de lijn te kunnen gebruiken. Dit issue zien we op verschillende locaties. 

Reputatie 2

Ik ga het nog een keer uitleggen. Ik heb geen probleem met mijn internetverbinding, want met VPN is het probleem weg. Speedtest is prima. Ik heb wel een probleem met sommige websites die jullie netwerk om de een of andere reden niet goed routeert.

Die copy-paste instructie die je geeft om met een kabel te verbinden is misschien relevant als de vertraging in je Wifi zit, omdat je zo die vertraging qua wifi kan elimineren in je test. Maar het is inmiddels toch wel duidelijk dat dat niet het probleem is!  

Ik voel me daarom inmiddels niet echt meer serieus genomen. Jullie moeten op je eigen netwerk onderzoek gaan doen. En de mensen niet allerlei irrelevante testjes laten doen,  

Op een kaal modem is het net zo traag. Andere websites zijn geen probleem, maar als ik connect met een VPN zijn alle problemen voorbij.   That’s it. Aan de slag dus.

Reputatie 1

Alles er net afgehaald. Dus alleen het kale Zyxel modem. Verbonden met Wifi. Alle apparaten hetzelfde probleem.

Geen enkel verschil.

 

Maar dat had ik ook niet verwacht. Nogmaals: iets is er mis met de manier waarop requests worden gerouteerd over jullie netwerk. Met een VPN kies je een compleet andere route en werkt het dus wel. En als het per ongeluk wel een keer snel is, dan kun je er vanuit gaan dat de route anders loopt dan via de gebruikelijke 10.10.12.41 hop. Een collega die ook TMobile heeft heeft wel een snelle verbinding maar ook een andere traceroute dus.

Een plaatje van 125kb doet er 25 seconden over.

 

 

@Falck Herkenbaar, wij ervaren dit ook. Ook bij directe verbinding met het Zyxel modem

Reputatie 7
Badge +9

@Falck ik heb zojuist weer een lijnmeting gedaan en zie ontzettend veel Noise ontstaan. Kan je voor mij wat speedtesten uitvoeren? Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

 

  • Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
  • Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
  • De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
  • Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
  • Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
  • Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
  • Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.
  • Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

 

Alvast bedankt voor de moeite!

Reputatie 2

Alles er net afgehaald. Dus alleen het kale Zyxel modem. Verbonden met Wifi. Alle apparaten hetzelfde probleem.

Geen enkel verschil.

 

Maar dat had ik ook niet verwacht. Nogmaals: iets is er mis met de manier waarop requests worden gerouteerd over jullie netwerk. Met een VPN kies je een compleet andere route en werkt het dus wel. En als het per ongeluk wel een keer snel is, dan kun je er vanuit gaan dat de route anders loopt dan via de gebruikelijke 10.10.12.41 hop. Een collega die ook TMobile heeft heeft wel een snelle verbinding maar ook een andere traceroute dus.

Een plaatje van 125kb doet er 25 seconden over.

 

 

Reputatie 3

@Tommie  het zit niet in mijn netwerk. Momenteel ervaar ik dit met 1 site pedozi.nl en dan vooral de avonduren. Het lijkt precies op het probleem wat @Falck beschrijft, alleen ik kan de routes niet zien omdat mijn trace wordt afgeschermd door jullie.

Ik wacht wel af wat er bij mijn medegebruikers uit komt.

Mocht het een probleem zijn dan mag mijn melding wel worden gesloten.

 

Reputatie 7
Badge +9

@Falck ook bij jou zie ik een switch aangesloten. Zou je deze kunnen loskoppelen en de verbinding opnieuw testen? Ervaar je dit nog steeds, ontvang ik graag het domeinnaam waar je dit het meest op ervaart. Dan zet ik dit door in het onderzoek!

Reputatie 7
Badge +9

@LarsF87 zou je voor mij het aangeleverde modem kunnen aansluiten? Anders kunnen de techneuten dit niet verder onderzoeken op jou netwerk. Alvast bedankt!

Reputatie 1

Goedemiddag @Tommie ik begrijp niet helemaal waarom mijn bericht in een losse topic is gezet. Het issue dat wij ervaren is exact gelijk aan de andere berichten in dit topic. Een deel van onze klanten met T-Mobile lijnen lijkt dezelfde problemen te ervaren naar verschillende sites of ons datacenter. We kunnen eventueel ook testen uitvoeren vanuit het datacenter naar een T-Mobile lijn als dit helpt in het zoeken naar de oorzaak.

Reputatie 3

Hi @vraagbaak@LarsF87@MaartenDenHaag@Nikie1977@svanhugten, zouden jullie, in de tussentijd, een DNS-Flush kunnen uitvoeren en daarna de verbinding willen testen. Dit verwijderd namelijk alle eerder opgeslagen DNS-cachegegevens op een apparaat of in een netwerk. Hierdoor worden de nieuwste DNS-gegevens opgehaald en opgeslagen in de cache, waardoor eventuele problemen met verouderde of onjuiste gegevens worden opgelost. Hier onder lees je hoe je dit uitvoert:

 

  • Op de taakbalk zoeken, “typ Opdrachtprompt”.
  • Klik met de rechtermuisknop op Opdrachtprompt en druk op "uitvoeren als administrator."
  • Open Command Prompt.
  • Typ de opdracht ipconfig /flushdns en druk op enter.

 

Kunnen jullie mij laten weten of jullie hierna verschil merken?

Maakt geen verschil, heb dit gisterenavond al geprobeerd.

Reputatie 7
Badge +9

@Falck ik doe graag een meting op je lijn, alleen kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres. Zou je mij jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in een privébericht kunnen sturen? Dan kan ik de meting doen en je meenemen in het onderzoek. 

Reputatie 2

Blijft traag. Zoals al eerder aangegeven: De DNS wijzigen heeft geen effect.

 

Het lijkt juist te zitten in een router binnen jullie netwerk die een deel van het verkeer naar bepaalde websites regelt.  Die ene keer dat het wel snel was, gaf mijn traceroute ook een andere route aan. Nu kiest hij weer de oude route en het is weer traag. Het is overigens voornamelijk het downloaden van plaatjes en bestanden. 

Reputatie 2

Hi @vraagbaak@LarsF87@MaartenDenHaag@Nikie1977@svanhugten, zouden jullie, in de tussentijd, een DNS-Flush kunnen uitvoeren en daarna de verbinding willen testen. Dit verwijderd namelijk alle eerder opgeslagen DNS-cachegegevens op een apparaat of in een netwerk. Hierdoor worden de nieuwste DNS-gegevens opgehaald en opgeslagen in de cache, waardoor eventuele problemen met verouderde of onjuiste gegevens worden opgelost. Hier onder lees je hoe je dit uitvoert:

 

  • Op de taakbalk zoeken, “typ Opdrachtprompt”.
  • Klik met de rechtermuisknop op Opdrachtprompt en druk op "uitvoeren als administrator."
  • Open Command Prompt.
  • Typ de opdracht ipconfig /flushdns en druk op enter.

 

Kunnen jullie mij laten weten of jullie hierna verschil merken?

bij mij blijft het traag. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @vraagbaak@LarsF87@MaartenDenHaag@Nikie1977@svanhugten, zouden jullie, in de tussentijd, een DNS-Flush kunnen uitvoeren en daarna de verbinding willen testen. Dit verwijderd namelijk alle eerder opgeslagen DNS-cachegegevens op een apparaat of in een netwerk. Hierdoor worden de nieuwste DNS-gegevens opgehaald en opgeslagen in de cache, waardoor eventuele problemen met verouderde of onjuiste gegevens worden opgelost. Hier onder lees je hoe je dit uitvoert:

 

  • Op de taakbalk zoeken, “typ Opdrachtprompt”.
  • Klik met de rechtermuisknop op Opdrachtprompt en druk op "uitvoeren als administrator."
  • Open Command Prompt.
  • Typ de opdracht ipconfig /flushdns en druk op enter.

 

Kunnen jullie mij laten weten of jullie hierna verschil merken?

Reageer