Skip to main content

Internet valt weg

  • 25 July 2024
  • 7 reacties
  • 73 Bekeken

Heb sinds 2 weken het volgende probleem, na een tijdje (ongeveer 1-2 uur) begint de verbinding te haperen. Haperingen duren ongeveer 3-5 seconden waarna de verbinding terug komt. Soms zit er een tijd tussen de haperingen maar lijkt er op dat gedurende de dag dit steeds vaker gaat voorkomen waarna een modem reset dit een korte tijd oplost.

Zowel bekabeld als draadloos dit probleem. Getest met een rechtstreekse verbinding op het modem zonder andere infrastructuur er tussen om dit uit te sluiten.

Hiervoor bij Tweak gezeten met een Fritz!box 5530 HG en nooit tegen dit probleem aangelopen.

Dit probleem is helaas makkelijk te herkennen aan spontaan happerende streams of games die ping spikes krijgen.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @krimpsok 

Heb je de router ook al eens voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld?

Je kan ook kijken of het vervangen van de internetkabel tussen ONT en router helpt.

Fabrieksreset al een aantal keer gedaan, netwerk kabel is vervangen tussen ONT en router. Zelfde probleem na een aantal uur. Lijkt er op dat er meerdere gebruikers hier last van hebben al langere tijd. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @krimpsok, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je zorgeloos kunt genieten van stabiel internet. Ik heb daarom meteen de lijn nagekeken en ik zie dat er een flink verschil is tussen de WAN uptime en de uptime van het modem. Dit zou (ongeveer) gelijk moeten zijn met elkaar en duidt hoogstwaarschijnlijk op wegvallende diensten.

Ook zie ik een lichte verhoging op de demping in de wijkcentrale. Dit kan de oorzaak zijn. Ik heb besloten om Guidion aan te sturen voor je zodat de monteur het kan onderzoeken. Je ontvangt zo een bericht om een afspraak in te plannen. Kan je mij op de hoogte houden van het proces? Alvast bedankt!

Hi @krimpsok, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je zorgeloos kunt genieten van stabiel internet. Ik heb daarom meteen de lijn nagekeken en ik zie dat er een flink verschil is tussen de WAN uptime en de uptime van het modem. Dit zou (ongeveer) gelijk moeten zijn met elkaar en duidt hoogstwaarschijnlijk op wegvallende diensten.

Ook zie ik een lichte verhoging op de demping in de wijkcentrale. Dit kan de oorzaak zijn. Ik heb besloten om Guidion aan te sturen voor je zodat de monteur het kan onderzoeken. Je ontvangt zo een bericht om een afspraak in te plannen. Kan je mij op de hoogte houden van het proces? Alvast bedankt!

Monteur is afgelopen zaterdag (3 augustus) langs geweest maar kon uiteindelijk niets voor me betekenen met quote “Op zaterdag kan ik de back-office niet bereiken en de apparatuur is van ODF en daar kan ik zonder de back-office niets mee”. Hij zou de melding doorzetten naar de netwerkbeheerder maar tot op heden heb ik niets meer gehoord. Problemen met verbinding blijven aanhouden wat resulteert in wegvallende verbindingen en hoge pingspikes.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @krimpsok, goed dat je aan de bel trekt en sorry dat je nog geen werkend signaal hebt, het liefst had ik gezien dat het signaal nu al helemaal zou werken! We hebben de netwerkbeheerder Open Dutch Fiber gevraagd om je verbinding in de wijkcentrale na te kijken, alleen hebben ze tot nu toe nog geen datum aangegeven waarop ze dit gaan doen. Ik ga navraag voor je opstarten om snel duidelijk te krijgen hoe snel dit voor je opgelost gaat worden.

Ik zorg ervoor dat we hier voor je achteraan gaan, ik verwacht dat wij je snel meer kunnen vertellen!

Update vanuit mijn kant, monteur weer langs geweest. Geconstateerd dat er niets mis was met het glasvezel signaal en dus uiteindelijk ook niets kon doen. Beste man na 10 minuten al weer gedag kunnen zeggen zonder noemenswaardige oplossing. 

Probleem blijft en lijkt erger te worden hoe langer het modem aanblijft staan. Uiteindelijk begint nu toch het vermoeden van zowel mij als monteur dat de kans groot is dat het in de modem of ONT spookt.

Rest van het netwerk al een keer afgekoppeld en één enkel apparaat aangesloten om ook dit uit te sluiten. Kabels zijn ook al vervangen.

Begint nu toch wel heel frustrerend te worden.

Reputatie 7
Badge +9

Ik lees het inderdaad terug @krimpsok. Ik ga je een nieuw modem opsturen. Het wordt wel een T-54 en geen T-56 door een te kort aan modems. Kan je mij laten weten of dit stabieler is dan de T-56? Anders moeten we toch naar het ONT kijken. 

Reageer