[Info] SMTP poort 25

  • 27 September 2021
  • 154 reacties
  • 9425 Bekeken


Toon eerste reactie

154 reacties

Reputatie 1

@bjen op dit moment durf ik daar nog geen antwoord op te geven. Wel goed dat je dit aankaart bij mij! Ik heb een aantal vragen doorgezet naar de juiste personen. Wanneer ik hier antwoord op zal hebben weet ik ook nog niet. Zodra er een antwoord is zal ik dit met je delen!

Hallo Tommie, heb je al meer duidelijkheid kunnen krijgen hierover?

Reputatie 7
Badge +9

@bjen op dit moment durf ik daar nog geen antwoord op te geven. Wel goed dat je dit aankaart bij mij! Ik heb een aantal vragen doorgezet naar de juiste personen. Wanneer ik hier antwoord op zal hebben weet ik ook nog niet. Zodra er een antwoord is zal ik dit met je delen!

Reputatie 1

Hey @bjen, we hebben een topic geschreven met de meest gestelde vragen: 

 

 

Er blijft geen relay bestaan. De mailservice gaat er helemaal uit. Hopelijk kun je verder al je vragen beantwoorden via het topic!

Beste Tommie,

Het beantwoord mijn vraag eigenlijk niet. Want ik ben op zoek naar hoe ik emial kan blijven versturen via T-Mobile internet verbinding en dit wordt niet beantwoord in de FAQ.

Als ik het goed samenvat bestaat er dus na 31 maart 2024 geen enkele mogelijkheid meer om via een T-Mobile internet verbinding email extern af te leveren middel TCP poort 25? 

Is dit correct? 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @bjen, we hebben een topic geschreven met de meest gestelde vragen: 

 

 

Er blijft geen relay bestaan. De mailservice gaat er helemaal uit. Hopelijk kun je verder al je vragen beantwoorden via het topic!

Reputatie 1

@Jason vandaag heb ik een email ontvangen dat de t-mobilethuis.nl mailboxen worden stopgezet per 31 maart 2024. Na het dichtzetten van poort 25 (topic hier) voor SMTP was het gebruik van deze T-Mobile mail oplossing nog de enige uitweg. 

 

Door het stop zetten van deze mailboxen, en dus de mail relay functie, hoe kan er dan nog mail worden uitgestuurd? Wat is hier de oplossing? Blijft er een relay bestaan?

@Jason zou je ons kunnen voorzien van meer info?

Hoi @Jason,

Ik ben helemaal nieuw hier, dit is zelfs mijn eerste post (reactie). Ik heb mezelf een beetje door deze thread geworsteld, maar volgens mij is de eind conclusie dat T-mobile de boel dicht zet en daarmee is de kous af. Klopt dat? De initiele argumenatie van jullie kant is inmiddels veelvuldig onderuit gehaald, maar voor zo ver ik zien kan is daar nooit op gereageerd. Ik draai thans ook een eigen mailserver en zou die graag naar huis willen halen, maar dat maakt T-mobile op deze manier wel onmogelijk. Of zijn er wel alternatieven/mogelijkheden in deze?

Er zijn enkele smart host proividers die wel wat gratis mail verkeer willen toestaan. Meestal wel voldoende voor thuisgebruik. Vaak te vinden bij DNS registrars. Of anders een andere poort gebruiken, maar dat is juist wat ik niet wil,  Alle grote jongens gebruik nog poort 25 met tls  o.i.d.

 het zijn gewoon luie varkens hier bij T-mobile, of ze weten echt niet waar ze me e bezig zijn.

 

Nou hou het wel netjes aub.. ik denk dat ze wel weten waar ze mee bezig zijn. Het is voor ons nu vrij bot, maar ik snap wel dat ze het doen. Ze zouden uitzonderingen kunnen maken, maar dat kost ook meer werk aan hun kant. En dat zie jij weer in je abonnementskosten. 

Reputatie 2

Hoi @Jason,

Ik ben helemaal nieuw hier, dit is zelfs mijn eerste post (reactie). Ik heb mezelf een beetje door deze thread geworsteld, maar volgens mij is de eind conclusie dat T-mobile de boel dicht zet en daarmee is de kous af. Klopt dat? De initiele argumenatie van jullie kant is inmiddels veelvuldig onderuit gehaald, maar voor zo ver ik zien kan is daar nooit op gereageerd. Ik draai thans ook een eigen mailserver en zou die graag naar huis willen halen, maar dat maakt T-mobile op deze manier wel onmogelijk. Of zijn er wel alternatieven/mogelijkheden in deze?

Er zijn enkele smart host proividers die wel wat gratis mail verkeer willen toestaan. Meestal wel voldoende voor thuisgebruik. Vaak te vinden bij DNS registrars. Of anders een andere poort gebruiken, maar dat is juist wat ik niet wil,  Alle grote jongens gebruik nog poort 25 met tls  o.i.d.

 het zijn gewoon luie varkens hier bij T-mobile, of ze weten echt niet waar ze me e bezig zijn.

Hoi @Jason,

Ik ben helemaal nieuw hier, dit is zelfs mijn eerste post (reactie). Ik heb mezelf een beetje door deze thread geworsteld, maar volgens mij is de eind conclusie dat T-mobile de boel dicht zet en daarmee is de kous af. Klopt dat? De initiele argumenatie van jullie kant is inmiddels veelvuldig onderuit gehaald, maar voor zo ver ik zien kan is daar nooit op gereageerd. Ik draai thans ook een eigen mailserver en zou die graag naar huis willen halen, maar dat maakt T-mobile op deze manier wel onmogelijk. Of zijn er wel alternatieven/mogelijkheden in deze?

Reputatie 2

Goedemiddag all, bedankt voor jullie geduld! Ik heb van onze specialisten een drietal antwoorden ontvangen en die staan hieronder:

@MauriceW67 Gebruik van poort 25 op smtp.t-mobilethuis.nl is mogelijk. Dit blijft zo. Onversleuteld geldt hierbij een maximum van 25 mails per mailserver per dag.

@Skirdster T-Mobile werkt voortdurend aan het optimaliseren van haar netwerken. Daarbij hoort ook het optimaliseren van onze technologieën, zodat we onze klanten een nog betere dienstverlening kunnen bieden. Het per 4 oktober afsluiten van de verouderde SMTP poort (25) is hier een voorbeeld van. Op deze manier proberen we de risico’s op blocks te beperken. Door gebruik te maken van alternatieven, bieden we onze klanten nieuwere en beter beveiligde manieren aan om e-mails te versturen via het vaste netwerk. In deze nieuwe technologieën worden e-mails versleuteld en voorzien van authenticatie verstuurd.

@SvenUtrecht T-Mobile voldoet aan alle huidige nationale en Europese wetgeving op dit gebied.

 
 Compleet onzin verhaal, poort 25 is niet veroudert, jullie hebben je zaken niet op orde. En als jullie ook nog monitoren op versleuteling is dat  reden voor een klacht bij  ACM. Iets met overtreden privacy regels.  Misschien uit hobby overwegingen doe ik dat toch wel. 

  Optimaliseren… gemakzuchtig werken zal je bedoelen, hoe lastig is het om een klant uit het netwerkt te gooien meteen simpel scriptje als er ‘verdacht’ netwerk verkeer is.

  En nee jullie voldoen niet  aan alle huidige nationale en Europese wetgeving op dit gebied. je hoort een volledig open netwerk te leveren  zonder beperkingen. En een poort dicht zetten outbound of  inbound o.i.d  is gewoon tegen de wet.
Wat mijn persoonlijke mening betreft, een strafbare misdaad.
 

Reputatie 2

Poort 25 is helemaal niet “verouderd”.

Al het SMTP-verkeer tussen mail servers onderling op internet vindt nog via poort 25 plaats. TLS is ook gewoon mogelijk via poort 25.

Het dichtzetten van poort 25 betekent dat T-Mobile Thuis gebruikers die een eigen mail server draaien, niet meer zelf hun mail kunnen afleveren volgens de geldende standaard.

Zij moeten dit nu gaan doen via een relay die op een andere poort draait.

Kan T-Mobile aangeven of de eigen SMTP-server (smtp.t-mobilethuis.nl) hiervoor gebruikt kan worden? Ook wanneer het afzender-adres niet van T-Mobile is? Uiteraard met de juiste instellingen voor SPF/DMARC/DKIM die de gebruiker dan zelf moet regelen voor zijn domein.

 

Zojuist via Twitter begrepen dat er werk gemaakt wordt van het verwijderen van de IP-adressen van de blacklists.

 

Zojuist via Twitter begrepen dat er werk gemaakt wordt van het verwijderen van de IP-adressen van de blacklists.

 

Onzin, heb al jaren een eigen mailserver (sinds windows NT) en kom een heel enkel keer ook wel eens op  een blacklist Spamhaus / Sorbs  o.i.d.  duurt meestal max een dag en dan in het gefixt. Maar als je niet weet hoe dat werkt is het idd een lang proces.
Het zal wel iets te maken hebben dat jullie ook zakelijke abbo's verkopen waar dat niet mag

Benieuwd waneer tcp/25 inbound ook in de blockmode gaat. 😣 wat word de volgende port: 80 outbound omdat dit “verouderde techniek” is en niet veilig is en “maar een paar t-mob klanten het nog gebruiken” 😂😂😂😂 . Pffff naja blijft low budget provider en zal ook niet anders gaan worden zo te horen. Spijt. Tijd dringt eens zien of ik er nog vanaf kan.

 

ps : waar vroeger alle providers dit blockten ivm veel spam wat de deur uit vloog is iedereen daarvan terug gekomen. Word oude mode weer nieuwe mode ?

Reputatie 3

Sluiting is gebeurd op 27 september 2021 (anderhalf jaar geleden al) en o.a. aangekondigd op dit forum.

Techniek schrijdt voort, net zoals t-mobile per 1 juni 2023 hun 2G netwerk uitzetten, en Voda in 2021 hun 3G netwerk heeft uitgezet. Dus heb je een oud mobiel toestel, dan kan die niet meer verbinden. Staat 2G/3G specifiek in de algemene voorwaarden? Denk het niet. Staat poort 25 erin, denk het niet maar onder artikel 3 kunnen ze wel beschermings maatregelen nemen. Verder zeuren of het open wordt gezet heeft geen zin. Deze poort blijft dicht. Je zult zelf naar nieuwere technieken moeten uitkijken of binnen 14 dagen na oplevering je abonnement annuleren. 

 

“Techniek schrijdt voort” Hoevaak heb ik je nou wel niet moeten vertellen dat er geen alternatief is voor poort 25? het heeft niks met voortschrijdende techniek te maken, Volgens mij gebruikt iedereen nog gewoon email vandaag de dag :P

 

Vind het wel jammer dat een heel normaal verzoek op iemand zijn eigen internetverbinding wordt gezien als “zeuren” Is dat hoe T Mobile zijn klanten ziet vandaag de dag? Zeurende mensen? Echt wat een service hier…

 

Helemaal gezien poort 25 gewoon normaal internetverkeer is, en door dit te blokkeren overtreed T Mobile zelfs de wet. Netneutraliteit iemand?

 

Ik krijg ook nog steeds 150 euro van jullie voor de maanden oktober - decemember voor niet geleverde service.

Reputatie 3

Ik kan Budget aanraden, Ik heb sinds afgelopen maandag daar een aansluiting en poort 25 staat gewoon open,

 

Ik heb mijn uiterste best gedaan om poort 25 open te krijgen bij T mobile, Urenlang aan de telefoon gehangen, en ik werd maar doorgestuurd van juridisch naar technisch naar opzeggingen kris kras door elkaar, ze dachten allemaal dat ik dat niet kon, en niet mocht, of dat poort 25 toch wel open kon. In mijn specifieke geval was poort 25 onderdeel van het mondelinge contract. T Mobile kon niet leveren dus ik heb contractbreuk kunnen plegen. Ik zou er snel weg nu het nog kan.

 

Ik vind het persoonlijk wel erg jammer hoe T Mobile van beste Provider heeft kunnen afzakken naar dit niveau. meer dan 15 jaar een tevreden klant geweest, Ze moeten vooral zo doorgaan, gaat ze nog veel klanten kosten.

Reputatie 7
Badge +14

Sluiting is gebeurd op 27 september 2021 (anderhalf jaar geleden al) en o.a. aangekondigd op dit forum.

Techniek schrijdt voort, net zoals t-mobile per 1 juni 2023 hun 2G netwerk uitzetten, en Voda in 2021 hun 3G netwerk heeft uitgezet. Dus heb je een oud mobiel toestel, dan kan die niet meer verbinden. Staat 2G/3G specifiek in de algemene voorwaarden? Denk het niet. Staat poort 25 erin, denk het niet maar onder artikel 3 kunnen ze wel beschermings maatregelen nemen. Verder zeuren of het open wordt gezet heeft geen zin. Deze poort blijft dicht. Je zult zelf naar nieuwere technieken moeten uitkijken of binnen 14 dagen na oplevering je abonnement annuleren. 

 

Ergens een linkje waarin (algemene voorwaarden?) waarin de outbound 25 blok word genoemd. Na paar jaar weer terug bij t-mob en ik kom van een koude kermis thuis. Ontbinden is natuurlijk een optie, mits ik het zelf niet heb goedgekeurd natuurlijk 😂.  Dus benieuwd of iemand behalve deze mededeling dit ook in de officiele documenten heeft gevonden. 
 

(nee relayen via tmob is geen optie, dan relay ik het via een tunnel via eigen server. Het gaat me om het juridische stuk niet het technische)

 

Reputatie 1

Tnx gaan we implementeren :D

Reputatie 3

Ik snap wat je bedoeld, Je hebt ook gelijk dat dit niet zo werkt met elke client/server

Wat je ook kan doen is gewoon een a: include doen

 

v=spf1 a:smtp.t-mobilethuis.nl -all

 

Of op basis van de IP adressen

 

v=spf1 ip4:37.143.82.162 ip6:2a02:4240:5:1000::162 -all

 

Een relay verstuurd mails vanaf zijn eigen IP, en dit is ook het IP wat je hier bij het SPF record moet gebruiken

 

Edit: Strict!

Reputatie 1

Hoi Houtworm,

 

Dank voor je reactie.

Ik ben gewend dat je bij een include het betreffende record op neemt.

Kortom voor heen had ik bijvoorbeeld een include van ziggo:

v=spf1 include:smtp.spf.ziggo.nl

 

Deze kan je herleiden en levert een spf record op waar de ip-adressen van ziggo onderhangen.

Dit mist bij t-mobile, en hiermee zou je deze in mijn optiek niet als include moeten opnemen maar het achterliggende record als ip oid.

 

Vandaar mijn vraag.

Daarnaast klopt het dat het smtp relay alleen met zijn eigen ip-adres naar het internet toe praat?

 

Reputatie 3

Dat zet je in je DNS records achter een TXT record.

 

Het enige wat clients of servers checken is of de server die de mail heeft verzonden wel in het SPF record staat. aka de server wel toestemming heeft om mail te versturen in naam van jouw domein.

 

smtp.t-mobilethuis.nl heeft geen spf record, maar mensen ontvangen ook geen email van @t-mobilethuis.nl.

Reputatie 1

v=spf1 include:smtp.t-mobilethuis.nl -all

Dank voor de reactie, smtp.t-mobilethuis.nl heeft geen spf record… is dit wel correct dan?

Reputatie 3

v=spf1 include:smtp.t-mobilethuis.nl -all

Reputatie 1

Goedendag,

 

Ik wil graag kunnen mailen vanaf mijn eigen domein.

Hiervoor ben ik op zoek naar het juiste spf record van smtp.t-mobilethuis.nl

Echter wordt er in dit topic wel over gesproken, maar betreffende dns records of mailservers worden niet benoemd.

Kan iemand mij vertellen welk record ik kan opnemen in mijn eigen dns om mail te voorzien van juiste spf?

Alvast bedankt.

Reputatie 3

Oh ja, je hebt helemaal gelijk, Ik had die kopjes daarboven wel aangeklikt, maar deze over het hoofd gezien, toch ook maar even getest, blijkt dat poort 25 outbound wel is toegestaan naar deze specifieke server van T mobile.

 

Wel een hele slechte trouwens, een gebroken SMTP protocol, luistert niet naar quit, accepteerd mail zonder STARTTLS. Lijkt wel off de mailserver is opgezet door de klantenservice :P

 

 

Ik ben met je eens dat een mailserver die mails verstuurd naar een relay in die enkele transactie in principe een client is, toch gaan er transacties vooraf wat het meer dan een client maakt.

 

Ook ontvang je mail op dezelfde server neem ik aan?

 

Edit; EHLO vervangen met HELO om het wat duidelijker te maken

Mijn server is voor het afleveren op een relay gewoon een client niets meer dan dat.

 

Dit staat er, midden op de pagina even openklikken:

Versturen van e-mail (SMTP)

SMTP e-mailserver: smtp.t-mobilethuis.nl

  • Poort 25 - Versturen van e-mail kan zowel zonder als mét wachtwoord (geauthentiseerd). Van buiten het T-Mobile netwerk maximaal 500 e-mails per dag geauthentiseerd.
  • Poort 465 - Versturen van e-mail via een beveiligde verbinding (SSL) met wachtwoord. Van buiten het T-Mobile netwerk maximaal 500 e-mails per dag geauthentiseerd.
  • Poort 587 - Versturen van e-mail kan zowel zonder als mét wachtwoord (geauthentiseerd) met optioneel TLS. Van buiten het T-Mobile netwerk maximaal 500 e-mails per dag geauthentiseerd.
  • Poort 2525 - Zonder wachtwoord e-mail versturen. Maximaal 50 e-mails per dag (is bedoeld voor bijvoorbeeld scanners of printers die geen authenticatie ondersteunen).
Reputatie 3

Ik ben blij dat het is gelukt :)

 

De info op die site klopt wel, daar hebben ze het over Client naar Server communicatie, Wat heel wat anders is dan Server naar Server communicatie.

 

Of jij ziet een hele andere pagina dan mij? Ik zie ook nergens 25 staan in de link die je meestuurde.

Reageer