[Info] SMTP poort 25

  • 27 September 2021
  • 115 reacties
  • 6790 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16

 

T-Mobile werkt doorlopend aan het nog verder optimaliseren van haar netwerken. Daarbij hoort ook het optimaliseren van onze technologieën zodat we onze klanten een nog betere dienstverlening kunnen bieden.

 

Het per 4 oktober afsluiten van de verouderde SMTP poort (25) is hier een voorbeeld van. Voor deze verouderde, niet-versleutelde poort bestaan inmiddels beter beveiligde alternatieven om e-mails te versturen via het vaste netwerk. In deze nieuwe technologieën worden e-mails versleuteld en voorzien van authenticatie verstuurd.


 

De SMTP poort (25) werd nog maar zeer beperkt gebruikt door onze klanten. Het kan zijn dat je nog gebruikmaakt van een e-mailadres dat niet van T-Mobile Thuis is, dat ingesteld staat om op deze poort e-mail te versturen. Dat werkt dan niet meer. Omdat de instellingen per e-mailaanbieder kunnen verschillen, kan je het beste via deze aanbieder de juiste instellingen voor TLS e-mail raadplegen, of gebruikmaken van de uitgaande e-mailserver van T-Mobile Thuis. Inkomende e-mail blijft gewoon werken zoals nu.

Om de uitgaande server aan te passen in je e-mailprogramma, pas je de instellingen aan per programma:

 

Apple mail:

Klik linksboven op de optie “Mail” en klik hierna op accounts. Selecteer de betreffende account, ga naar server settings (rechter tab). Pas onderaan de gegevens aan. Vul de username en password van je T-Mobile Thuis e-mailadres in en vul hieronder in het wachtwoordveld het bijbehorende wachtwoord in. Vul bij Hostnaam “smtp.t-mobilethuis.nl” in.

 

Outlook:

Klik op bestand (file) en klik op account settings (account instellingen). Ga naar tab e-mail als je daar nog niet staat. Klik op change (of wijzigen) Pas eerst het adres van de uitgaande e-mailserver aan naar smtp.t-mobilethuis.nl. Klik op more settings (meer instellingen) Selecteer hier bij outgoing mail server (uitgaande e-mail server). Vink aan en vul de inloggegevens van je t-mobilethuis e-mailadres in.

 


115 reacties

We hebben hier nog geen concrete beslissing en uitkomst voor @Stfn. Zodra ik deze heb zal ik die met jullie delen! 

Het zou inderdaad fraai zijn om hier een antwoord op te krijgen. De looptijd is nu wel erg lang aan het worden. 

 

Daarbij is Rijksoverheid duidelijk, een ISP mag geen diensten blokkeren. Ook daarom ben ik nieuwsgierig naar het antwoord.

 https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-internetprovider-concurrerende-diensten-blokkeren#:~:text=Aanbieders%20van%20internet%20en%20telefonie,Er%20zijn%20uitzonderingen

Reputatie 7
Badge +9

We hebben hier nog geen concrete beslissing en uitkomst voor @Stfn. Zodra ik deze heb zal ik die met jullie delen! 

Is er al nieuws @Tommie van Odido? Het laatste bericht is alweer van 5 weken geleden.

Ik volg dit draadje ook even.

Als huidig Tweak klant met een eigen (e-mail) server ben ik erg benieuwd of Odido het actief zijn klanten onmogelijk gaat maken een eigen server te hebben. Want met uitgaand poort 25 blokkeren en ook geen e-mail relay op het netwerk aanbieden maakt je het nagenoeg onmogelijk zelf nog te beschikken over je eigen data thuis. En dat is iets waar ik toch wel waarde aan hecht. Ik snap dat ik bij de 0.1% klanten hoor, maar jammer is het wel.

Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat er een passende technische oplossing mogelijk is binnen het aanbod van Odido. Dat hiervoor een aanvullend bedrag per maand betaald zou moeten worden (paar euro extra), zou ik nog niet eens moeite mee hebben.

Persoonlijk had ik voor een zakelijke verbinding gekozen als ik daarbij ook gewoon een TV pakket kon afnemen. (Kantoor aan huis)

Wat voor mij feitelijk de wensenlijst is:

  • TV pakket (must-have)
  • Geen gesloten poorten (must have)
  • Een (semi-)vast IP-adres (must have)
  • Kunnen instellen van reverse-DNS bij het vaste IP adres (nice-to-have)
  • native IPv6 ondersteuning (nice-to-have)

Dus eigenlijk is het meer een zakelijke internetverbinding met TV voor privé-gebruik.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Stfn, goed dat je hiervoor weer aan de bel trekt. Ik heb de vraag uitgezet, nu is het wachten op antwoord. Ik zal het antwoord hier met jullie delen als ik deze heb! 

@Tommie van Odido kun je nog eens informeren of er een smtp-relay beschikbaar blijft voor klanten met hun eigen mailserver? Als het goed is dan is de persoon die hierover gaat nu terug van vakantie.

Ik zit met dezelfde situatie.

Eerst al onaangenaam verrast omdat bij de overstap van Tweak naar T-mobile was beloofd dat dezelfde kwaliteit geleverd zou worden. Het (niet duidelijk aangegeven) afgesloten zijn van poort 25 vindt ik niet getuigen van ‘dezelfde kwaliteit’. Nu heb ik niet zo heel veel problemen met het gebruik van de relay, hoewel het om privacy redenen verre van optimaal is!

Nu de smtp relay helemaal verdwijnt verwacht ik op zijn minst een optie in de klantomgeving om poort 25 alsnog te openen (eventueel na het akkoord gaan met wat voorwaarden ofzo)

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Stfn, welkom op onze Community!

Degene die hier over gaat is net op vakantie, ze is 2 oktober weer aan het werk. Zou je tegen die tijd opnieuw aan de bel willen trekken? Dan zal ik de vraag uitzetten, hopelijk hebben we dan meer antwoorden voor jullie!

@Cheyenne van Odido@Tommie van Odido Is er al bekend of er een smtp-relay beschikbaar blijft voor klanten met hun eigen mailserver? Zelfde vraag is ook op

 onbeantwoord gebleven.

Reputatie 6
Badge +3

Hi @bjen, Tommie is er volgende week weer en het contact is privé geweest. Ik kan het antwoord dus niet achterhalen. Ik zal hem herinneren zodat hij bij je terugkomt zodra hij meer informatie heeft. Bedankt voor je geduld!

@bjen op dit moment durf ik daar nog geen antwoord op te geven. Wel goed dat je dit aankaart bij mij! Ik heb een aantal vragen doorgezet naar de juiste personen. Wanneer ik hier antwoord op zal hebben weet ik ook nog niet. Zodra er een antwoord is zal ik dit met je delen!

Hallo Tommie, heb je al meer duidelijkheid kunnen krijgen hierover?

Reputatie 7
Badge +9

@bjen op dit moment durf ik daar nog geen antwoord op te geven. Wel goed dat je dit aankaart bij mij! Ik heb een aantal vragen doorgezet naar de juiste personen. Wanneer ik hier antwoord op zal hebben weet ik ook nog niet. Zodra er een antwoord is zal ik dit met je delen!

Hey @bjen, we hebben een topic geschreven met de meest gestelde vragen: 

 

 

Er blijft geen relay bestaan. De mailservice gaat er helemaal uit. Hopelijk kun je verder al je vragen beantwoorden via het topic!

Beste Tommie,

Het beantwoord mijn vraag eigenlijk niet. Want ik ben op zoek naar hoe ik emial kan blijven versturen via T-Mobile internet verbinding en dit wordt niet beantwoord in de FAQ.

Als ik het goed samenvat bestaat er dus na 31 maart 2024 geen enkele mogelijkheid meer om via een T-Mobile internet verbinding email extern af te leveren middel TCP poort 25? 

Is dit correct? 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @bjen, we hebben een topic geschreven met de meest gestelde vragen: 

 

 

Er blijft geen relay bestaan. De mailservice gaat er helemaal uit. Hopelijk kun je verder al je vragen beantwoorden via het topic!

@Jason vandaag heb ik een email ontvangen dat de t-mobilethuis.nl mailboxen worden stopgezet per 31 maart 2024. Na het dichtzetten van poort 25 (topic hier) voor SMTP was het gebruik van deze T-Mobile mail oplossing nog de enige uitweg. 

 

Door het stop zetten van deze mailboxen, en dus de mail relay functie, hoe kan er dan nog mail worden uitgestuurd? Wat is hier de oplossing? Blijft er een relay bestaan?

@Jason zou je ons kunnen voorzien van meer info?

Hoi @Jason,

Ik ben helemaal nieuw hier, dit is zelfs mijn eerste post (reactie). Ik heb mezelf een beetje door deze thread geworsteld, maar volgens mij is de eind conclusie dat T-mobile de boel dicht zet en daarmee is de kous af. Klopt dat? De initiele argumenatie van jullie kant is inmiddels veelvuldig onderuit gehaald, maar voor zo ver ik zien kan is daar nooit op gereageerd. Ik draai thans ook een eigen mailserver en zou die graag naar huis willen halen, maar dat maakt T-mobile op deze manier wel onmogelijk. Of zijn er wel alternatieven/mogelijkheden in deze?

Er zijn enkele smart host proividers die wel wat gratis mail verkeer willen toestaan. Meestal wel voldoende voor thuisgebruik. Vaak te vinden bij DNS registrars. Of anders een andere poort gebruiken, maar dat is juist wat ik niet wil,  Alle grote jongens gebruik nog poort 25 met tls  o.i.d.

 het zijn gewoon luie varkens hier bij T-mobile, of ze weten echt niet waar ze me e bezig zijn.

 

Nou hou het wel netjes aub.. ik denk dat ze wel weten waar ze mee bezig zijn. Het is voor ons nu vrij bot, maar ik snap wel dat ze het doen. Ze zouden uitzonderingen kunnen maken, maar dat kost ook meer werk aan hun kant. En dat zie jij weer in je abonnementskosten. 

Reputatie 2

Hoi @Jason,

Ik ben helemaal nieuw hier, dit is zelfs mijn eerste post (reactie). Ik heb mezelf een beetje door deze thread geworsteld, maar volgens mij is de eind conclusie dat T-mobile de boel dicht zet en daarmee is de kous af. Klopt dat? De initiele argumenatie van jullie kant is inmiddels veelvuldig onderuit gehaald, maar voor zo ver ik zien kan is daar nooit op gereageerd. Ik draai thans ook een eigen mailserver en zou die graag naar huis willen halen, maar dat maakt T-mobile op deze manier wel onmogelijk. Of zijn er wel alternatieven/mogelijkheden in deze?

Er zijn enkele smart host proividers die wel wat gratis mail verkeer willen toestaan. Meestal wel voldoende voor thuisgebruik. Vaak te vinden bij DNS registrars. Of anders een andere poort gebruiken, maar dat is juist wat ik niet wil,  Alle grote jongens gebruik nog poort 25 met tls  o.i.d.

 het zijn gewoon luie varkens hier bij T-mobile, of ze weten echt niet waar ze me e bezig zijn.

Hoi @Jason,

Ik ben helemaal nieuw hier, dit is zelfs mijn eerste post (reactie). Ik heb mezelf een beetje door deze thread geworsteld, maar volgens mij is de eind conclusie dat T-mobile de boel dicht zet en daarmee is de kous af. Klopt dat? De initiele argumenatie van jullie kant is inmiddels veelvuldig onderuit gehaald, maar voor zo ver ik zien kan is daar nooit op gereageerd. Ik draai thans ook een eigen mailserver en zou die graag naar huis willen halen, maar dat maakt T-mobile op deze manier wel onmogelijk. Of zijn er wel alternatieven/mogelijkheden in deze?

Reputatie 2

Goedemiddag all, bedankt voor jullie geduld! Ik heb van onze specialisten een drietal antwoorden ontvangen en die staan hieronder:

@MauriceW67 Gebruik van poort 25 op smtp.t-mobilethuis.nl is mogelijk. Dit blijft zo. Onversleuteld geldt hierbij een maximum van 25 mails per mailserver per dag.

@Skirdster T-Mobile werkt voortdurend aan het optimaliseren van haar netwerken. Daarbij hoort ook het optimaliseren van onze technologieën, zodat we onze klanten een nog betere dienstverlening kunnen bieden. Het per 4 oktober afsluiten van de verouderde SMTP poort (25) is hier een voorbeeld van. Op deze manier proberen we de risico’s op blocks te beperken. Door gebruik te maken van alternatieven, bieden we onze klanten nieuwere en beter beveiligde manieren aan om e-mails te versturen via het vaste netwerk. In deze nieuwe technologieën worden e-mails versleuteld en voorzien van authenticatie verstuurd.

@SvenUtrecht T-Mobile voldoet aan alle huidige nationale en Europese wetgeving op dit gebied.

 
 Compleet onzin verhaal, poort 25 is niet veroudert, jullie hebben je zaken niet op orde. En als jullie ook nog monitoren op versleuteling is dat  reden voor een klacht bij  ACM. Iets met overtreden privacy regels.  Misschien uit hobby overwegingen doe ik dat toch wel. 

  Optimaliseren… gemakzuchtig werken zal je bedoelen, hoe lastig is het om een klant uit het netwerkt te gooien meteen simpel scriptje als er ‘verdacht’ netwerk verkeer is.

  En nee jullie voldoen niet  aan alle huidige nationale en Europese wetgeving op dit gebied. je hoort een volledig open netwerk te leveren  zonder beperkingen. En een poort dicht zetten outbound of  inbound o.i.d  is gewoon tegen de wet.
Wat mijn persoonlijke mening betreft, een strafbare misdaad.
 

Reputatie 2

Poort 25 is helemaal niet “verouderd”.

Al het SMTP-verkeer tussen mail servers onderling op internet vindt nog via poort 25 plaats. TLS is ook gewoon mogelijk via poort 25.

Het dichtzetten van poort 25 betekent dat T-Mobile Thuis gebruikers die een eigen mail server draaien, niet meer zelf hun mail kunnen afleveren volgens de geldende standaard.

Zij moeten dit nu gaan doen via een relay die op een andere poort draait.

Kan T-Mobile aangeven of de eigen SMTP-server (smtp.t-mobilethuis.nl) hiervoor gebruikt kan worden? Ook wanneer het afzender-adres niet van T-Mobile is? Uiteraard met de juiste instellingen voor SPF/DMARC/DKIM die de gebruiker dan zelf moet regelen voor zijn domein.

 

Zojuist via Twitter begrepen dat er werk gemaakt wordt van het verwijderen van de IP-adressen van de blacklists.

 

Zojuist via Twitter begrepen dat er werk gemaakt wordt van het verwijderen van de IP-adressen van de blacklists.

 

Onzin, heb al jaren een eigen mailserver (sinds windows NT) en kom een heel enkel keer ook wel eens op  een blacklist Spamhaus / Sorbs  o.i.d.  duurt meestal max een dag en dan in het gefixt. Maar als je niet weet hoe dat werkt is het idd een lang proces.
Het zal wel iets te maken hebben dat jullie ook zakelijke abbo's verkopen waar dat niet mag

Benieuwd waneer tcp/25 inbound ook in de blockmode gaat. 😣 wat word de volgende port: 80 outbound omdat dit “verouderde techniek” is en niet veilig is en “maar een paar t-mob klanten het nog gebruiken” 😂😂😂😂 . Pffff naja blijft low budget provider en zal ook niet anders gaan worden zo te horen. Spijt. Tijd dringt eens zien of ik er nog vanaf kan.

 

ps : waar vroeger alle providers dit blockten ivm veel spam wat de deur uit vloog is iedereen daarvan terug gekomen. Word oude mode weer nieuwe mode ?

Reputatie 2

Sluiting is gebeurd op 27 september 2021 (anderhalf jaar geleden al) en o.a. aangekondigd op dit forum.

Techniek schrijdt voort, net zoals t-mobile per 1 juni 2023 hun 2G netwerk uitzetten, en Voda in 2021 hun 3G netwerk heeft uitgezet. Dus heb je een oud mobiel toestel, dan kan die niet meer verbinden. Staat 2G/3G specifiek in de algemene voorwaarden? Denk het niet. Staat poort 25 erin, denk het niet maar onder artikel 3 kunnen ze wel beschermings maatregelen nemen. Verder zeuren of het open wordt gezet heeft geen zin. Deze poort blijft dicht. Je zult zelf naar nieuwere technieken moeten uitkijken of binnen 14 dagen na oplevering je abonnement annuleren. 

 

“Techniek schrijdt voort” Hoevaak heb ik je nou wel niet moeten vertellen dat er geen alternatief is voor poort 25? het heeft niks met voortschrijdende techniek te maken, Volgens mij gebruikt iedereen nog gewoon email vandaag de dag :P

 

Vind het wel jammer dat een heel normaal verzoek op iemand zijn eigen internetverbinding wordt gezien als “zeuren” Is dat hoe T Mobile zijn klanten ziet vandaag de dag? Zeurende mensen? Echt wat een service hier…

 

Helemaal gezien poort 25 gewoon normaal internetverkeer is, en door dit te blokkeren overtreed T Mobile zelfs de wet. Netneutraliteit iemand?

 

Ik krijg ook nog steeds 150 euro van jullie voor de maanden oktober - decemember voor niet geleverde service.

Reputatie 2

Ik kan Budget aanraden, Ik heb sinds afgelopen maandag daar een aansluiting en poort 25 staat gewoon open,

 

Ik heb mijn uiterste best gedaan om poort 25 open te krijgen bij T mobile, Urenlang aan de telefoon gehangen, en ik werd maar doorgestuurd van juridisch naar technisch naar opzeggingen kris kras door elkaar, ze dachten allemaal dat ik dat niet kon, en niet mocht, of dat poort 25 toch wel open kon. In mijn specifieke geval was poort 25 onderdeel van het mondelinge contract. T Mobile kon niet leveren dus ik heb contractbreuk kunnen plegen. Ik zou er snel weg nu het nog kan.

 

Ik vind het persoonlijk wel erg jammer hoe T Mobile van beste Provider heeft kunnen afzakken naar dit niveau. meer dan 15 jaar een tevreden klant geweest, Ze moeten vooral zo doorgaan, gaat ze nog veel klanten kosten.

Reputatie 7
Badge +14

Sluiting is gebeurd op 27 september 2021 (anderhalf jaar geleden al) en o.a. aangekondigd op dit forum.

Techniek schrijdt voort, net zoals t-mobile per 1 juni 2023 hun 2G netwerk uitzetten, en Voda in 2021 hun 3G netwerk heeft uitgezet. Dus heb je een oud mobiel toestel, dan kan die niet meer verbinden. Staat 2G/3G specifiek in de algemene voorwaarden? Denk het niet. Staat poort 25 erin, denk het niet maar onder artikel 3 kunnen ze wel beschermings maatregelen nemen. Verder zeuren of het open wordt gezet heeft geen zin. Deze poort blijft dicht. Je zult zelf naar nieuwere technieken moeten uitkijken of binnen 14 dagen na oplevering je abonnement annuleren. 

 

Reageer