Skip to main content

 

T-Mobile werkt doorlopend aan het nog verder optimaliseren van haar netwerken. Daarbij hoort ook het optimaliseren van onze technologieën zodat we onze klanten een nog betere dienstverlening kunnen bieden.

 

Het per 4 oktober afsluiten van de verouderde SMTP poort (25) is hier een voorbeeld van. Voor deze verouderde, niet-versleutelde poort bestaan inmiddels beter beveiligde alternatieven om e-mails te versturen via het vaste netwerk. In deze nieuwe technologieën worden e-mails versleuteld en voorzien van authenticatie verstuurd.


 

De SMTP poort (25) werd nog maar zeer beperkt gebruikt door onze klanten. Het kan zijn dat je nog gebruikmaakt van een e-mailadres dat niet van T-Mobile Thuis is, dat ingesteld staat om op deze poort e-mail te versturen. Dat werkt dan niet meer. Omdat de instellingen per e-mailaanbieder kunnen verschillen, kan je het beste via deze aanbieder de juiste instellingen voor TLS e-mail raadplegen, of gebruikmaken van de uitgaande e-mailserver van T-Mobile Thuis. Inkomende e-mail blijft gewoon werken zoals nu.

Om de uitgaande server aan te passen in je e-mailprogramma, pas je de instellingen aan per programma:

 

Apple mail:

Klik linksboven op de optie “Mail” en klik hierna op accounts. Selecteer de betreffende account, ga naar server settings (rechter tab). Pas onderaan de gegevens aan. Vul de username en password van je T-Mobile Thuis e-mailadres in en vul hieronder in het wachtwoordveld het bijbehorende wachtwoord in. Vul bij Hostnaam “smtp.t-mobilethuis.nl” in.

 

Outlook:

Klik op bestand (file) en klik op account settings (account instellingen). Ga naar tab e-mail als je daar nog niet staat. Klik op change (of wijzigen) Pas eerst het adres van de uitgaande e-mailserver aan naar smtp.t-mobilethuis.nl. Klik op more settings (meer instellingen) Selecteer hier bij outgoing mail server (uitgaande e-mail server). Vink aan en vul de inloggegevens van je t-mobilethuis e-mailadres in.

 

@henkdeleeuw

Poort 587 is de poort die eigenlijk gebruikt dient te worden door een mail-user-agent om de uitgaande mailserver te bereiken. Maar die uitgaande mailserver zelf (of een andere/volgende) kan vervolgens alleen de mail afleveren op poort 25 van de uiteindelijke, ontvangende mailserver! Een andere optie is er niet: het is volgens mij zelfs niet eens mogelijk om een poort nummer op te geven in een MX record. Dit is per definitie altijd 25. Als uitgaande poort 25 dicht staat, dan moet een uitgaande mailserver dus een relay gebruiken (ook wel smarthost genoemd). Zelf direct de mail laten bezorgen door de eigen uitgaande mailserver kan dan niet. Poort 25 dichtzetten houdt dus wel degelijk een beperking in. Het argument dat je sowieso beter poort 587 kunt gebruiken snijdt dus geen hout naar mijn mening.

Zoals ik in een andere draad al schreef, is het ook met uitgaande poort 25 open praktisch gezien nog steeds heel moeilijk/bijna onmogelijk om zelf rechtstreeks mail af te leveren vanaf een thuis verbinding (dus zonder smarthost), omdat ontvangende mail servers die mail doorgaans zullen weigeren aan te nemen. Maar ook dat vind ik persoonlijk niet genoeg reden om dan uitgaande poort 25 maar gelijk helemaal dicht te zetten.

Maar ik ben benieuwd of je bij je test een odido-Zyxel gebruikt hebt of een eigen modem/router. Ook vraag ik me af of je de firewall van zowel de host als eventueel de router gecontroleerd hebt. Want bij mij staat uitgaande poort 25 zoals gezegd wel gewoon open (met eigen modem). Ik denk toch niet dat ik de enige ben bij odido bij wie dat het geval is? ...


Poort 25 mag dan dicht staan (ik kan inderdaad de mailserver van mijn werk op poort 25 niet bereiken), poort 587 staat gewoon open, en is de poort die tegenwoordig eigenlijk gebruikt dient te worden voor email.

Als je dus ergens een relay-server hebt kun je die gewoon gebruiken over poort 587 ipv 25, en heb je de Odido relay server niet nodig. Je kunt ook GMail gebruiken als relay


@160bpm  Misschien blokkeert je eigen router het en moet je dat eerst uitzetten? Of je iMac, kan ook.

 


Sorry dat ik niet de hele draad heb gelezen, maar ik dacht laat ik eens kijken hoe dat precies zit met het blokkeren van uitgaande poort 25 bij odido.

telnet odido-nl.mail.protection.outlook.com 25
Trying 104.47.17.74...
Connected to odido-nl.mail.protection.outlook.com.
Escape character is '^]'.
220 DB8EUR05FT053.mail.protection.outlook.com Microsoft ESMTP MAIL Service ready at Wed, 31 Jan 2024 21:38:15 +0000

Het blijkt dus dat uitgaande poort 25 op zich gewoon open staat. De Zyxel routers, die je van van odido krijgt, blokkeren die waarschijnlijk wel. Maar als je je eigen modem/router gebruikt, zoals ik, dan staat uitgaande poort 25 gewoon open als je dat wil. (Bij mij staat die normaal gesproken trouwens bewust dicht, maar ik vind dat wel principieel de keuze van de gebruiker en niet van de provider.)

Ik heb een eigen Router op een 1Gbps glasvezeltje. Maar geen connecties

user@iMac ~ % telnet odido-nl.mail.protection.outlook.com 25
Trying 104.47.17.74...

 


Sorry dat ik niet de hele draad heb gelezen, maar ik dacht laat ik eens kijken hoe dat precies zit met het blokkeren van uitgaande poort 25 bij odido.

telnet odido-nl.mail.protection.outlook.com 25
Trying 104.47.17.74...
Connected to odido-nl.mail.protection.outlook.com.
Escape character is '^]'.
220 DB8EUR05FT053.mail.protection.outlook.com Microsoft ESMTP MAIL Service ready at Wed, 31 Jan 2024 21:38:15 +0000

Het blijkt dus dat uitgaande poort 25 op zich gewoon open staat. De Zyxel routers, die je van van odido krijgt, blokkeren die waarschijnlijk wel. Maar als je je eigen modem/router gebruikt, zoals ik, dan staat uitgaande poort 25 gewoon open als je dat wil. (Bij mij staat die normaal gesproken trouwens bewust dicht, maar ik vind dat wel principieel de keuze van de gebruiker en niet van de provider.)


@Tommie van Odido 

Zeg je hier nu dat jullie gewoon de eigen relayservers uitzetten en tevens poort 25 blokkeren?

Een dergelijke actie houdt in dat veel mensen niks mee naar buiten kunnen zenden. Hierbij moet je niet alleen denken aan ‘echte’ mail… maar ook ‘callbacks’ van maschientjes die mensen thuis hebben

Ik kan hier alleen maar bij denken van…. zijn jullie helemaal gek geworden?

Overigens, @Tommie van Odido mensen waarderen je werk hier wel maar het heeft niet veel zin om vanuit onkunde te reageren. Laat even hier mensen praten die weten waar ze het over hebben.

 


Hi allemaal, na veel vraag is er eindelijk antwoord op de volgende vragen:

1. Blijft de SMTP-server draaien als de mailboxen uitgaan? 

  • Antwoord: Nee. Onze hele SMTP-server zal worden uitgefaseerd en komt ook niet meer terug.

2. Gaat poort 25 weer open voor klanten om zelf te gebruiken?

  • Antwoord: Nee. De gehele e-mailserver schakelen we uit.

Hopelijk heb ik iedereen voldoende geïnformeerd met deze informatie.


Ow, had ik er bijna niet bij gezegd… Maar even in het algemeen. Een eigen mailserver draaien doe je iet zomaar. Althans, niet als je wilt dat die hier en daar nog kan afleveren. Mijn persoonlijke mailserver kapt bv al de verbinding af als je niet een net ptr record hebt staan. En dan nog niet te spreken over alle mailservers die alles van een consumenten ip direct blokkeren. En zo kan ik langer doorgaan.


@160bpm Odido heeft al tijden relay servers staan. Het idee van een eigen server is juist dat je die relay niet nodig hebt.

Punt blijft dat mensen direct naar buiten willen communiceren over poort 25. Hierboven wordt al door @kilmister aangehaald of e.a wel rechtmatig is. Nu ben ik zelf geen rechtsgeleerde maar ik draai wel al een tijdje mee in internet land. En naar mijn weten mag een provider alleen een poort blokkeren als er een direct gevaar is voor het netwerk cq de dienstverlening. In deze zou @Tommie van Odido dus moet kunnen zeggen of de dienstverlening in het gevaar is.

Hiernaast blijft altijd de mogelijkheid over om een gezamelijke klacht in te dienen bij het ACM. Als er maar een paar mensen klagen die die poort open willen zullen ze hiernaar kijken gok ik.

 


Beste mensen,

Ook ik ben zwaar teleurgesteld in het ontbreken van deze functionaliteit. Over de rechtmatigheid van het blokkeren van uitgaande connecties wil ik mij niet buigen en hoeft denk ik ook niet. Providers hebben een zorgplicht in deze en dat is dat ze hun "huishouding" op orde hebben. Om die reden moeten ze er voor zorgen dat er gewoon een relay server aanwezig is. Een zeer simpele dienst en noodzakelijk gezien het niet aanbieden van baste ip-adressen(!?).

Ik heb nog steeds geen legitieme reden gezien van ODIDO om dit niet aan te bieden. Ik ben haast geneigd 11x €40 in het water te gooien en over te stappen naar een professionelere club.

 

Dat zou wel de beste oplossing zijn. Laat Odido een relay server neerzetten voor diegene die een eigen server willen draaien. Er zullen wel meer gebruikers zijn die dat willen, maar niet hier mee discussiëren.

 

Daarbij beiden ze tegenwoordig 8Gbps glasvezel aan, wat moet je ermee als je niet vrij bent in wat je wilt doen. Advertentie staat ook voor groot gebruikers die een eigen server willen draaien. (Dat kan dus niet)


Beste mensen,

Ook ik ben zwaar teleurgesteld in het ontbreken van deze functionaliteit. Over de rechtmatigheid van het blokkeren van uitgaande connecties wil ik mij niet buigen en hoeft denk ik ook niet. Providers hebben een zorgplicht in deze en dat is dat ze hun "huishouding" op orde hebben. Om die reden moeten ze er voor zorgen dat er gewoon een relay server aanwezig is. Een zeer simpele dienst en noodzakelijk gezien het niet aanbieden van baste ip-adressen(!?).

Ik heb nog steeds geen legitieme reden gezien van ODIDO om dit niet aan te bieden. Ik ben haast geneigd 11x €40 in het water te gooien en over te stappen naar een professionelere club.


Geheel mee eens. Het is echt van de zotte dat ik hier met een 1gigabit verbinding thuis zit die ik niet 100% kan benutten. Ik heb deze afgesloten zodat ik mijn VPS kon sluiten en mijn website en mail thuis kon draaien. 

 

Er zijn meerdere providers die gewoon poort 25 open hebben staan. En ja zet die dan alleen open voor diegene die daar behoefte aan hebben. 

 

Ik zou bijna gaan zeggen: Iedereen die dit geregeld wil hebben verzamelen en eens kijken wat een juridische weg zou doen. Info opvragen bij een advocaat en is er een zaak dan is dat de weg….


Het begint een beetje vervelend te worden. Jullie SMTP relay servers functioneren maar half (bij de ene werkt bijvoorbeeld alleen een oude versie van TLS). Bovendien staan ze regelmatig op blacklists, of is de aflevering van email onvoorspelbaar. (je kunt zelf niet in de logbestanden kijken)

Ik ben nu uitgeweken naar een (betaalde) SMTP relay, maar als dat te lang duurt ben ik weg naar Freedom internet ofzo.

En nu komt er ook nog geen duidelijkheid hierover.

Zet dan gewoon poort 25 open voor hen die dat willen! Of biedt een zakelijk alternatief inclusief TV.


Nog geen nieuws allemaal. Nogmaals navraag gedaan maar het antwoord lijkt moeilijker te zijn dan we hadden gehoopt. Zodra ik een update heb, post ik hem hier!


@Tommie van Odido kan jij wat met bovenstaande post. Die radiostilte is niet positief.


We hebben hier nog geen concrete beslissing en uitkomst voor @Stfn. Zodra ik deze heb zal ik die met jullie delen! 

Het zou inderdaad fraai zijn om hier een antwoord op te krijgen. De looptijd is nu wel erg lang aan het worden. 

 

Daarbij is Rijksoverheid duidelijk, een ISP mag geen diensten blokkeren. Ook daarom ben ik nieuwsgierig naar het antwoord.

 https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-internetprovider-concurrerende-diensten-blokkeren#:~:text=Aanbieders%20van%20internet%20en%20telefonie,Er%20zijn%20uitzonderingen

 

Dit is een heel sterk. Dat betekend dat T-Mobile toen en Odido nu onterecht handelen. Juridisch zouden we hier wat mee kunnen doen en het openstellen van de poorten voor een email server kunnen afdwingen.

Onderstaande draadjes gaan allemaal over hetzelfde:

 


We hebben hier nog geen concrete beslissing en uitkomst voor @Stfn. Zodra ik deze heb zal ik die met jullie delen! 

Het zou inderdaad fraai zijn om hier een antwoord op te krijgen. De looptijd is nu wel erg lang aan het worden. 

 

Daarbij is Rijksoverheid duidelijk, een ISP mag geen diensten blokkeren. Ook daarom ben ik nieuwsgierig naar het antwoord.

 https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-internetprovider-concurrerende-diensten-blokkeren#:~:text=Aanbieders%20van%20internet%20en%20telefonie,Er%20zijn%20uitzonderingen


We hebben hier nog geen concrete beslissing en uitkomst voor @Stfn. Zodra ik deze heb zal ik die met jullie delen! 


Is er al nieuws @Tommie van Odido? Het laatste bericht is alweer van 5 weken geleden.


Ik volg dit draadje ook even.

Als huidig Tweak klant met een eigen (e-mail) server ben ik erg benieuwd of Odido het actief zijn klanten onmogelijk gaat maken een eigen server te hebben. Want met uitgaand poort 25 blokkeren en ook geen e-mail relay op het netwerk aanbieden maakt je het nagenoeg onmogelijk zelf nog te beschikken over je eigen data thuis. En dat is iets waar ik toch wel waarde aan hecht. Ik snap dat ik bij de 0.1% klanten hoor, maar jammer is het wel.


Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat er een passende technische oplossing mogelijk is binnen het aanbod van Odido. Dat hiervoor een aanvullend bedrag per maand betaald zou moeten worden (paar euro extra), zou ik nog niet eens moeite mee hebben.

Persoonlijk had ik voor een zakelijke verbinding gekozen als ik daarbij ook gewoon een TV pakket kon afnemen. (Kantoor aan huis)

Wat voor mij feitelijk de wensenlijst is:

  • TV pakket (must-have)
  • Geen gesloten poorten (must have)
  • Een (semi-)vast IP-adres (must have)
  • Kunnen instellen van reverse-DNS bij het vaste IP adres (nice-to-have)
  • native IPv6 ondersteuning (nice-to-have)

Dus eigenlijk is het meer een zakelijke internetverbinding met TV voor privé-gebruik.


Hey @Stfn, goed dat je hiervoor weer aan de bel trekt. Ik heb de vraag uitgezet, nu is het wachten op antwoord. Ik zal het antwoord hier met jullie delen als ik deze heb! 


@Tommie van Odido kun je nog eens informeren of er een smtp-relay beschikbaar blijft voor klanten met hun eigen mailserver? Als het goed is dan is de persoon die hierover gaat nu terug van vakantie.


Ik zit met dezelfde situatie.

Eerst al onaangenaam verrast omdat bij de overstap van Tweak naar T-mobile was beloofd dat dezelfde kwaliteit geleverd zou worden. Het (niet duidelijk aangegeven) afgesloten zijn van poort 25 vindt ik niet getuigen van ‘dezelfde kwaliteit’. Nu heb ik niet zo heel veel problemen met het gebruik van de relay, hoewel het om privacy redenen verre van optimaal is!

Nu de smtp relay helemaal verdwijnt verwacht ik op zijn minst een optie in de klantomgeving om poort 25 alsnog te openen (eventueel na het akkoord gaan met wat voorwaarden ofzo)


Hey @Stfn, welkom op onze Community!

Degene die hier over gaat is net op vakantie, ze is 2 oktober weer aan het werk. Zou je tegen die tijd opnieuw aan de bel willen trekken? Dan zal ik de vraag uitzetten, hopelijk hebben we dan meer antwoorden voor jullie!


Reageer