Skip to main content

 

T-Mobile werkt doorlopend aan het nog verder optimaliseren van haar netwerken. Daarbij hoort ook het optimaliseren van onze technologieën zodat we onze klanten een nog betere dienstverlening kunnen bieden.

 

Het per 4 oktober afsluiten van de verouderde SMTP poort (25) is hier een voorbeeld van. Voor deze verouderde, niet-versleutelde poort bestaan inmiddels beter beveiligde alternatieven om e-mails te versturen via het vaste netwerk. In deze nieuwe technologieën worden e-mails versleuteld en voorzien van authenticatie verstuurd.


 

De SMTP poort (25) werd nog maar zeer beperkt gebruikt door onze klanten. Het kan zijn dat je nog gebruikmaakt van een e-mailadres dat niet van T-Mobile Thuis is, dat ingesteld staat om op deze poort e-mail te versturen. Dat werkt dan niet meer. Omdat de instellingen per e-mailaanbieder kunnen verschillen, kan je het beste via deze aanbieder de juiste instellingen voor TLS e-mail raadplegen, of gebruikmaken van de uitgaande e-mailserver van T-Mobile Thuis. Inkomende e-mail blijft gewoon werken zoals nu.

Om de uitgaande server aan te passen in je e-mailprogramma, pas je de instellingen aan per programma:

 

Apple mail:

Klik linksboven op de optie “Mail” en klik hierna op accounts. Selecteer de betreffende account, ga naar server settings (rechter tab). Pas onderaan de gegevens aan. Vul de username en password van je T-Mobile Thuis e-mailadres in en vul hieronder in het wachtwoordveld het bijbehorende wachtwoord in. Vul bij Hostnaam “smtp.t-mobilethuis.nl” in.

 

Outlook:

Klik op bestand (file) en klik op account settings (account instellingen). Ga naar tab e-mail als je daar nog niet staat. Klik op change (of wijzigen) Pas eerst het adres van de uitgaande e-mailserver aan naar smtp.t-mobilethuis.nl. Klik op more settings (meer instellingen) Selecteer hier bij outgoing mail server (uitgaande e-mail server). Vink aan en vul de inloggegevens van je t-mobilethuis e-mailadres in.

 

@Jason met ongeloof alle drie de pagina’s gelezen van deze thread. “Hoe?” vraag ik mij af. Het heeft mij een vol weekend gekost eer dat ik de oorzaak waarom mijn uitgaande e-mail op mijn MTA niet meer werkten. Pas toen ik kennis moest nemen van het bericht op dit forum dat T-Mobile klaarblijkelijk keuzes maakt die, in mijn ogen, een flinter dunne onderbouwing hebben werd de oorzaak duidelijk.

In mijn geval: ik gebruikte O365 SMTP relay voor uitgaande e-mail naar externe. Deze mail relay dienst wordt aangeboden op enkel TCP poort 25. Zowel authenticatie ALS encryptie worden toegepast in de communicatie. Nu met deze beslissing van T-Mobile is het voor geen enkele klant meer mogelijk om ook maar een enkele e-mail via O365 relay uit te sturen, chapeau!

Het gebruik van de T-Mobile SMTP relay lijkt ook geen optie zo lees ik hier.. drama.

Tip voor de techneuten hier: SendGrid en MailGun bieden gratis oplossingen

… Hoe? … 


PS: er zijn 1024 “well-known” TCP/UDP poorten geregistreerd. T-Mobile heeft 1 daarvan onklaar gemaakt. Betekend dit dat ik nu ook 1% korting krijg op mijn factuur?


Ik ben al een jaar bezig om de mensen van T-mobilethuis aan hun verstand te peuteren dat hun smtp servers geblacklist zijn. Ik kreeg telkens de reactie dat het aan mijn IP adres lag, dat ik mijn modem moest uitzetten. Het gebrek aan kennis over hun eigen product is echt stuitend. Nu een jaar later, lijkt het kwartje nog steeds maar half te zijn gevallen, want er wordt als ik dit allemaal zo lees nog steeds geen werk van gemaakt. Hoog tijd om op te zeggen. Ik weet dat ik echt bizar veeleisend ben, maar wil gewoon graag dat mijn emails aankomen….

Helemaal mee eens. Ik was ook al maanden bezig om T-Mobile aan het verstand te peuteren dat hun server op een blacklist staat. Maar de helpdesk kwam niet verder dan dat het aan mij zou liggen. Met adviezen zoals "er staat waarschijnlijk een vinkje verkeerd, probeer eens Outlook helemaal opnieuw te installeren". Of ze rommelden wat onduidelijks aan de instellingen van mijn account, wat uiteraard niets hielp. Twee maanden geleden werd mijn klacht eindelijk doorgeven aan "backoffice" en na nog eens twee weken wachten kreeg ik het bericht dat het probleem bekend was en dat eraan gewerkt werd. Nu zijn we weer anderhalve maand verder en het probleem is nog steeds niet opgelost. Het advies van de helpdesk: waarom maakt u geen gmail- of hotmailaccount aan? Het is werkelijk te gek om los te lopen...


Goedemorgen @Sbu111, jouw vraag heb ik gesteld aan de specialisten zodat er een duidelijk antwoord komt. Zodra ik van hen een antwoord heb mogen krijgen, plaats ik die direct in dit topic.

Indien we elkaar vandaag niet meer spreken: een fijn weekend toegewenst aan iedereen!

P.s. goed dat jullie je feedback blijven delen, we lezen alles!

Wanneer wordt het eindelijk eens opgelost, heeft geheel niets te maken met poort 25 dus nu een beetje actie hier.

Twee servers zijn niet black-listed, dus ..

 

Graag eens alle topics bij elkaar doen, zodat er een antwoord kan komen.

Ik zie nu denk ik al, 10 toipics hierover


Na het lezen van dit onderwerp is voor mij (bijna twee maanden na dato) duidelijk waarom mijn privé mailserver zo goed als onbruikbaar werd.

Het meeste is al wel gezegd in dit topic. Ik vind het vooral erg jammer dat de meeste aanbieders van internet toegang steeds minder toegang bieden...


@Jason Nee, ik kan niet leven met de alternatieven hierboven. Zoals je zelf ook hebt kunnen lezen ben je bij blacklisting geheel afhankelijk van hoeveel zin dat iemand bij T-mobile er in heeft om dit als enige urgentie te zien. Een veel mooiere oplossing zou zijn dat T-mobile dit gewoon in ere zou herstellen voor degene die daar belang bij hebben. Mijn mailserver was volledig netjes geconfigureerd en werd nergens in een blacklist opgenomen. Dit gaf mij een zeer betrouwbare eigen mailserver. 

Ook had T-Mobile met een simpele scan kunnen zien wie er hier gebruik van maakte en deze gebruikers actief kunnen benaderen. Nu moet ik dus zelf op zoek gaan naar een alternatieve ISP op mijn glasverbinding. Wat spijtig is, want (met mijn eigen router) had ik nu ruim 3 jaar lang een stabiele verbinding met de mogelijkheid mijn eigen mailserver te draaien.

Daarnaast is het ook jammer om te zien dat de “helpdesk” niet in de gaten heeft dat men een wat geavanceerde klant aan de lijn heeft en dus geen enkele 2e lijns support bestaan, maar verwezen wordt naar het Forum alleen...


Hoi @GM77, waarom de poort dichtgezet is, staat hierboven beschreven. Ik zou er graag iets mooiers voor je van willen maken, maar dat is er niet. Je kunt hierboven uitgebreid lezen waarom we die keuze begin oktober gemaakt hebben. 

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het niet netjes is dat je afgescheept wordt met een Outlook-instructie, ik kan me voorstellen dat dit op zo’n moment bijna als een belediging kan overkomen, sorry daarvoor. Hopelijk kun je overweg met de aangegeven alternatieven!


Sinds 2018 heb ik T-Mobile thuis. In het begin even problemen gehad met die verschrikkelijke router die ik van T-Mobile geleverd kreeg en de installateur een aantal maal op bezoek gehad. Daarna maar een eigen router geplaatst en jarenlang een zeer stabiele verbinding gehad. Thuis een eigen e-mailserver draaien, ook zonder enige problemen en juist geconfigureerd. Toen ik dus ontdekte dat de e-mail er niet meer uit ging en ik zag dat poort 25 geblokkeerd werd heb ik T-Mobile gebeld. Daar werd glashard ontkend dat er iets veranderd was, maar het zou worden uitgezocht en ik zou binnen 30 minuten teruggebeld worden. Na 3 weken zelf maar teruggebeld en de dame die ik toen aan de lijn kreeg kwam alleen met excuses dat ze voor dit niet getraind was. Dus ik vroeg of ik kon worden doorverbonden naar iemand die wel kon helpen...nee dus! Later kreeg ik een mail met de beschrijving hoe ik mijn Outlook moet instellen… <zucht>

Waarom kan iets wat altijd heeft gewerkt niet weer geactiveerd worden??? Waarom kan ik nergens een ticket aanmaken bij T-Mobile, of spreken met iemand die er WEL verstand van heeft? Moet ik nu alleen vanwege een poort blokkade op zoek naar een andere ISP?

Is er al iemand die succesvol poort 25 weer heeft kunnen laten openen op zijn/haar aansluiting?


Goedemiddag. Inmiddels zijn we bijna 1 maand verder. Nog steeds is het probleem niet opgelost. Mail naar outlook adressen komt nog steeds terug. Hoelang gaat dit nog duren??? Ben al langer dan 6 jaar klant bij jullie en heb dit nog nooit mee gemaakt , het probleempje begint nu aardig te irriteren.


Hoi @jordo 

Je post in het topic “SMTP poort 25 dicht”. Mocht je van die poort gebruik maken, dan geldt dat dus ook voor jou. 

Bedankt voor dit duidelijke antwoord.
Dan ga ik opzoek naar het beste alternatief.


Hoi @jordo 

Je post in het topic “SMTP poort 25 dicht”. Mocht je van die poort gebruik maken, dan geldt dat dus ook voor jou. 


Hoi @jordo , er zijn twee oplossingen geboden in dit topic.

1) Gebruik van poort 25 op smtp.t-mobilethuis.nl is mogelijk. Dit blijft zo. Onversleuteld geldt hierbij een maximum van 25 mails per mailserver per dag.

2) gebruik van mailgun.com. Die staat gratis 1250 berichten per maand toe.

 

Hallo @eric ,

Bedankt voor je antwoord!

Een oplossing zonder relay is dus niet meer mogelijk? Vervelend dat we dan altijd afhankelijk zijn van andere mailservers om onze mail te sturen. 

Juist om dat te voorkomen heb ik een eigen mailserver opgezet…

 

Groeten,

Jordo


Hoi @jordo , er zijn twee oplossingen geboden in dit topic.

1) Gebruik van poort 25 op smtp.t-mobilethuis.nl is mogelijk. Dit blijft zo. Onversleuteld geldt hierbij een maximum van 25 mails per mailserver per dag.

2) gebruik van mailgun.com. Die staat gratis 1250 berichten per maand toe.


Ik zou graag gebruik maken van poort 25 voor uitgaang mail verkeer vanaf mijn eigen mail server.
Is er een mogelijkheid om dit toch te blijven doen? Ik kan nu namelijk geen enkele mailserver bereiken op de standaard smtp poort (25) voor uitgaande mail.

 

Ik hoor graag!
Jordo


Gezien ik ben weggegaan van tmobile smtp (mailgun zoals al hier en daar genoemd is), heb ik eigenljk nog wel een vraag waar anderen wat aan zouden kunnen hebben:

Er zijn 2 servers blacklisted, en 2 die ok status hebben. Is het niet mogeljik de relay specifiek naar 1 van de 2 ‘ok’ servers te routen voor de ‘eigen mailserver’ mensen?

Hi @Sbu111.

Ik zat stiekem al een tijdje mee te lezen in dit topic. Laat ik zelf ook maar even reageren. Bedankt voor het meedenken en ook de terechte vraag. Het duurde mij ook even voordat ik 'm terug kreeg. De load op de mailservers wordt gespreid (mede om blacklisting te voorkomen, ironisch genoeg). Daarom is het ook niet mogelijk om direct te verbinden met een andere host dan smtp.t-mobilethuis.nl. Routeren wordt daarom heel erg lastig, zeker als je niet weet welke verzoeken waar vandaan je moet routeren.

De huidige blacklisting blijkt erg hardnekkig om op te lossen. Ik zit er bovenop dat de teams dit zo snel mogelijk oplossen.


Goedemorgen @Sbu111, jouw vraag heb ik gesteld aan de specialisten zodat er een duidelijk antwoord komt. Zodra ik van hen een antwoord heb mogen krijgen, plaats ik die direct in dit topic.

Indien we elkaar vandaag niet meer spreken: een fijn weekend toegewenst aan iedereen!

P.s. goed dat jullie je feedback blijven delen, we lezen alles!


Gezien ik ben weggegaan van tmobile smtp (mailgun zoals al hier en daar genoemd is), heb ik eigenljk nog wel een vraag waar anderen wat aan zouden kunnen hebben:

Er zijn 2 servers blacklisted, en 2 die ok status hebben. Is het niet mogeljik de relay specifiek naar 1 van de 2 ‘ok’ servers te routen voor de ‘eigen mailserver’ mensen?


Echt ongehoord dit, om poort 25 uitgaand te blokkeren en gebruikers daarvan niet eens op  de hoogte te stellen.Blabla over het verder optimaliseren van het netwerk en geneuzel over verouderde poorten door een internetprovider die niet weet wat hij veroorzaakt bij klanten met een eigen mailserver. Wat gewoon normaal gebruik van internet is, een eigen mailserver draaien. Niet voor iedereen of de meesten, maar “hij werd nauwelijks meer gebruikt” is geen reden en of er betere alternatieven zijn (voor Microsoft en Google mail klanten bijvoorbeeld) is niet zo relevant. Klanten die een eigen mailserver draaien hoef je niet te vertellen wat gevaarlijk is of niet, spambots vang je maar op een wat meer intelligente manier af, stel ik voor. Het alternatief om de T-mobile mailservers als relay te gebruiken is blijkbaar helemaal een ramp, maar wil je ook niet en zeker niet als ze allemaal op de blacklists terecht komen.

Als dit langer duurt ben ik ook weg. Jammer, was lange tijd fijne provider, ook toen het nog bij Vodafone hoorde en met een semi-vast IP adres dat maar zelden wisselde. Community support ipv een normale helpdesk mag best van mij, om lekker te bezuinigen. Maar nu wordt het een internettoegangprovider die ook technisch alleen nog maar de massa-consumentenmarkt wil of kan bedienen. Net mijn T-Mobile mobiele abonnement ook nog met 2 jaar verlengd, vlak voordat de collega’s van Thuis deze ellende veroorzaken, zit ik lekker mee straks zonder Thuisvoordeel!


Goedemiddag all, een langverwachte update: zoals inmiddels bekend is, komt het voor dat wanneer je een e-mail stuurt vanuit een T-Mobile e-mailadres naar e-mailadressen van Microsoft (denk aan hotmail.com, live.com en outlook.com), deze mail niet altijd aankomt bij de ontvanger. Je krijgt vervolgens een bounce message terug waarin wordt verteld dat je contact op moet nemen met jouw provider omdat het IP-adres op een blacklist staat.

Er wordt momenteel keihard gewerkt aan een oplossing. Jammer genoeg is deze niet op heel korte termijn te verwachten. Dit komt doordat wij hierin afhankelijk zijn van de beheerder van deze blacklist. 

Zodra er updates zijn, plaatsen we die in dit topic. Bedankt voor jullie geduld en melding!

@JacobK Bedankt voor je mooie toevoeging aan dit topic met werkende instellingen! 👍👍


en het heeft niets te maken met poort 25!!


Hoe staat het nu mee, meer dan 7 dagen geleden, Update??


Hey @JohannesN,

Ik gebruik de volgende (werkende) instellingen:

main.cf:

 

Heel veel dank hiervoor.

Top!

Let wel, dat zolang T-Mobile hun mailservers nog op de blacklist hebben staan, mails voor alle Microsoft-domeinen (zoals bijvoorbeeld @hotmail.com en @live.com) niet bezorgd kunnen worden. Daarvoor moeten ze dus hun mailservers van de blacklists laten halen.


Hey @JohannesN,

Ik gebruik de volgende (werkende) instellingen:

main.cf:

 

Heel veel dank hiervoor.

Top!


@jason Wat zijn de aanpassingen en eventueel wachtwoorden om (bijvoorbeeld) een linux postfix server ‘smtp.t-mobilethuis’ als relay server te gebruiken.

Wat zijn de usernaam wachtwoord voor deze server om deze als relay te kunnen gebruiken. Wat is nodig voor de smtp_sasl_password_maps instelling?

Ik heb me gek gezocht (1 ½ dag) waarom mijn mailserver geen mails meer kon verzenden … mijn mail server is essentieel voor mijn website/bedrijf en doet het nu dus niet meer … 

Hey @JohannesN,

Ik gebruik de volgende (werkende) instellingen:

main.cf:

smtp_sasl_auth_enable = yes
relayhost = /smtp.t-mobilethuis.nl]:submission
smtp_sasl_password_maps = hash:/etc/postfix/sasl/sasl_passwd
smtp_sasl_security_options = noanonymous
smtp_tls_security_level = encrypt

sasl/sasl_passwd:

/smtp.t-mobilethuis.nl]:submission	<jouwmailadres@t-mobilethuis.nl>:<bijbehorend wachtwoord>

Waarbij je uiteraard je eigen @t-mobilethuis.nl mailadres en wachtwoord moet invullen. En na editen de map hashen met `postmap`.


@jason Wat zijn de aanpassingen en eventueel wachtwoorden om (bijvoorbeeld) een linux postfix server ‘smtp.t-mobilethuis’ als relay server te gebruiken.

Wat zijn de usernaam wachtwoord voor deze server om deze als relay te kunnen gebruiken. Wat is nodig voor de smtp_sasl_password_maps instelling?

Ik heb me gek gezocht (1 ½ dag) waarom mijn mailserver geen mails meer kon verzenden … mijn mail server is essentieel voor mijn website/bedrijf en doet het nu dus niet meer … 


Ik ben al een jaar bezig om de mensen van T-mobilethuis aan hun verstand te peuteren dat hun smtp servers geblacklist zijn. Ik kreeg telkens de reactie dat het aan mijn IP adres lag, dat ik mijn modem moest uitzetten. Het gebrek aan kennis over hun eigen product is echt stuitend. Nu een jaar later, lijkt het kwartje nog steeds maar half te zijn gevallen, want er wordt als ik dit allemaal zo lees nog steeds geen werk van gemaakt. Hoog tijd om op te zeggen. Ik weet dat ik echt bizar veeleisend ben, maar wil gewoon graag dat mijn emails aankomen….


Reageer