Hoge latency / hoge ping

  • 19 May 2024
  • 5 reacties
  • 144 Bekeken

Hallo goede dag,

 

Zit nu al een tijd bij odido, maar heb eigenlijk een vraag of wel het probleem van mij te identificeren of op te lossen. Op zich is mijn internet niet vreselijk slecht. Volgens speedtest heb ik een ping van 11, en de bandwidth snelheden zijn dik in orde. Echter, toevallig laatst nog een speedtest foto gevonden (toen nog tele 2) waar mijn ping toch nog wat lager was, namelijk 8. Dat lijkt op zich niet een heel groot verschil, maar kan bij mij het verschil betekenen tussen 18ms tov. 24ms ping in een eu server van een spel dat ik speel of 92ms tov. 106ms ping op een USA server. (deze pingwaardes had ik ook daadwerkelijk vroeger) Alle kleine beetjes helpen. 

 

Vanzelf al enkele dingen geprobeerd zoals router restarten, instelligen wijzigen, wifi uitschakelen, DMZ aan/uitzetten, andere UTP kabel gebruiken, nog een andere kortere UTP kabel gebruiken, windows opnieuw installeren, etc. 

 

Router die ik heb is een Zyxel T50. Iemand in een soortgelijke situatie gezeten en evt. een oplossing gevonden? Zou dit aan de router kunnen liggen?

 

Waqqas 2 maanden geleden

Hallo @wessos309 

Kan je eens een laptop of pc bekabeld op de router aansluiten zonder tussenkomst van een switch oid en via cmd Google (8.8.8.8) 50 keer pingen bijvoorbeeld?

Wat is het minimum? En heb je een glasvezel of DSL aansluiting?

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @wessos309 

Kan je eens een laptop of pc bekabeld op de router aansluiten zonder tussenkomst van een switch oid en via cmd Google (8.8.8.8) 50 keer pingen bijvoorbeeld?

Wat is het minimum? En heb je een glasvezel of DSL aansluiting?

Reputatie 4
Badge

@wessos309: Ping-tijden kun je niet zomaar schalen/extrapoleren.
Als je relatief lokale ping van 8 naar 11 gaat is dat een toename van 3 ms, niet van 37,5%.

Op de langere afstanden zou dat inhouden dat een ping van 18 naar 21 zou gaan, en van 92 naar 95 ms.
Jouw router heeft totaal geen invloed op de snelheid van de glasvezelkabel naar de VS.

Een klein beetje verschil lokaal blijft een klein beetje. Dat schaalt niet mee met de afstand.

Als de ping naar de VS veel langer wordt, kom dat omdat Odido daarnaartoe voor een andere (waarschijnlijk goedkopere) route gekozen heeft. Daar heb je als klant alleen invloed op door een andere provider te kiezen. Als je ping naar een speedtest-server met 3 ms omhoog gegaan is, dan is die 3 ms het enige waarover je misschien zelf nog enige controle zu kunnen uitoefenen. 14 ms verschil naar de VS kan relevant zijn, maar ligt volledig buiten je eigen macht.

 

Bij de T-56 router kwamen ping-uitschieters tot 500 ms voor, ook bij pingen naar de router zelf.
Dat is wel iets waar je met een andere firmware of andere router drastische verbetering kunt halen, maar bij jouw toename van 3 ms zit een grote verbetering er helaas niet in.

Hallo @wessos309 

Kan je eens een laptop of pc bekabeld op de router aansluiten zonder tussenkomst van een switch oid en via cmd Google (8.8.8.8) 50 keer pingen bijvoorbeeld?

Wat is het minimum? En heb je een glasvezel of DSL aansluiting?

 Ik heb een DSL aansluiting.

De xDSL-statistieken

 

xDSLFwVersion:      FwVer:5.12.23.0_B_A60901 HwVer:T14.F7_0.0
       Line State:      Up
       Modulation:      ITU G.993.5(G.Vectoring),G.998.
       Annex Mode:      ANNEX_B
=============================================================================

TPSTC type: 64/65B PTM TC

near-end interleaved channel bit rate: 85615 kbps
near-end fast channel bit rate: 0 kbps
far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
far-end fast channel bit rate: 20931 kbps

near-end FEC error fast: 0
near-end FEC error interleaved: 27542
near-end CRC error fast: 0
near-end CRC error interleaved: 0
near-end HEC error fast: 0
near-end HEC error interleaved: 0
far-end FEC error fast: 0
far-end FEC error interleaved: 0
far-end CRC error fast: 0
far-end CRC error interleaved: 0
far-end HEC error fast: 0
far-end HEC error interleaved: 0
DSL uptime :20:39, 38 secs
DSL activetime :1 min, 9 secs

Downstream:
relative capacity occupation: 100%
noise margin downstream: 6.0 dB
output power upstream: 9.8 dbm
attenuation downstream: 14.4 dB

Upstream:
relative capacity occupation: 100%
noise margin upstream: 5.1 dB
output power downstream: 12.2 dbm
attenuation upstream: 1.0 dB

Is de noise margin wel oke?

Reputatie 7
Badge +15

@wessos309 

11ms is voor een DSL aansluiting een erg mooi resultaat, als het modem ook op het originele KPN ISRA punt is aangesloten waar ook de binnenkomende KPN kabel op is aangesloten dan blijft het bij 11ms.

@wessos309

11ms is voor een DSL aansluiting een erg mooi resultaat, als het modem ook op het originele KPN ISRA punt is aangesloten waar ook de binnenkomende KPN kabel op is aangesloten dan blijft het bij 11ms.

 

Zal het er inderdaad mee moeten doen. Heb er ook niet heel veel last van ondervonden, maar gezien ik vroeger op hetzelfde adres snellere ping waarden kreeg, vroeg ik mij gewoon af af hoe dit kon. In ieder geval bedankt voor de heldere informatie.

 

Reageer