Glasvezel valt op willekeurige momenten voor langere tijd uit


  • is een Top Poster
  • 5 reacties

Sinds enkele jaren heb ik glasvezel internet van Odido, voorheen dus via T-Mobile thuis. Al voor de naamswijziging regelmatig problemen gehad met uitvallen van de glasvezel verbinding. De uitval duurt soms enkele minuten, soms tot meerdere aaneengesloten dagen. Vreemd genoeg komt het sommige periodes regelmatig voor (meerdere keren per week, soms tot 10x per dag), en soms ook lange tijd niet.

Uiteraard geprobeerd met de helpdesk contact op te nemen, dit heeft tot op heden weinig verbetering gegeven. Vaak is de wachttijd en alle keuzemenu's al langer dan de duur van de uitval, dus krijg ik een “alles werkt naar behoren meneer” als reactie. Ik zie dit toch echt anders…

Vorig jaar is tot 2x toe de router vervangen, ook is de mediaconverter een keer uitgewisseld van het zwarte kastje naar een gelijk zwart kastje, en bij een volgens bezoek door een witte variant. Steevast zie ik tijdens de periodes dat glasvezel “eruit ligt” op de mediaconverter dat er géén data over glas binnenkomt (wél status LEDje aan, maar géén speed ledje). Dat was op de zwarte variant op dezelfde wijze te zien.

Op de momenten dat de verbinding wél werkt is de snelheid netjes gelijk aan de snelheid waarvoor ik betaal, dus daar lijkt ook echt geen probleem te zijn.

Voor de statistieken de moment van uitval in de afgelopen periode die ik heb bijgehouden:

  • 2024-05-01 20:10: tot heden
  • 2024-04-13 19:40 tot 20:31
  • 2024-03-13 01:40 tot 01:41
  • 2024-02-15 18:00 tot 18:52
  • 2023-12-26 09:15 tot 09:29
  • 2023-12-01 04:30 tot 04:32
  • 2023-10-14 11:10 tot 12:31
  • 2023-09-28 00:20 tot 00:25
  • 2023-09-18 18:50 tot 20:02
  • 2023-09-18 14:35 tot 17:08
  • 2023-09-15 16:40 tot 16:50
  • 2023-09-15 12:45 tot 13:15
  • 2023-09-14 23:25 tot 2023-09-09 14:25
  • 2023-09-03 05:10 tot 05:44
  • 2023-09-02 15:50 tot 15:56
  • 28x in augustus
  • 4x in juli
  • 11x in juni
  • etc…

Kan er iets met de glasvezel zijn wat reageert op temperatuur, vochtigheid of maanstand?! Ik geloof inmiddels alles als het hier op aankomt… Kan er een keer goed gekeken worden naar mogelijke oorzaak en een poging gedaan worden om deze ellende voor altijd te verhelpen? Kan de 2e glasvezel die binnenkomt misschien ingezet worden? Anders moet ik toch op zoek naar alternatieven buiten dit onbetrouwbare glasvezeltje om.

Alvast dank!

Tommie van Odido 14 dagen geleden

Hi @bwt, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor een topic gestart bent. Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt genieten van een stabiel netwerk. Daarom heb ik je verbinding er maar direct bijgepakt. Het valt me op dat je een eigen router in gebruik hebt met een niet geldige lease op dit moment. Ook zie ik dat de klantenservice je een T-56 opgestuurd heeft. Zou je je eigen router eens willen loskoppelen als je de T-56 ontvangen hebt en de T-56 willen uittesten of dit modem wel stabiel is? Ik gok dat de Ubiquiti de verstoring veroorzaakt.  

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @bwt 

Is de gele patchoabsl tusselen glasvezelaansluitpunt en mediaconverter klein opgerold? Misschien kan je hen dan wat losser maken zodat het signaal beter kan worden doorgevoerd.

Hallo @bwt 

Is de gele patchoabsl tusselen glasvezelaansluitpunt en mediaconverter klein opgerold? Misschien kan je hen dan wat losser maken zodat het signaal beter kan worden doorgevoerd.

Deze kabel ligt in ruime bochten. ook hieraan bij storingen wel eens wat bewogen, opnieuw ingestoken. Helaas geen enkel effect op de link. Dempingstest vanuit de helpdesk gaven ook geen “slechte waardes” op de momenten dat de link wél actief was.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @bwt, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor een topic gestart bent. Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt genieten van een stabiel netwerk. Daarom heb ik je verbinding er maar direct bijgepakt. Het valt me op dat je een eigen router in gebruik hebt met een niet geldige lease op dit moment. Ook zie ik dat de klantenservice je een T-56 opgestuurd heeft. Zou je je eigen router eens willen loskoppelen als je de T-56 ontvangen hebt en de T-56 willen uittesten of dit modem wel stabiel is? Ik gok dat de Ubiquiti de verstoring veroorzaakt.  

Hi Tommie,

Zo simpel ligt het helaas niet. Vanmorgen heeft de adapter van de T50 na een doffe knal het begeven. Vandaar dat er een nieuwe router wordt opgestuurd die ik zsm zal aansluiten. Iets met slechte timing van dit topis en het sneuvelen van die voeding…

De T50 heeft er al sinds het monteursbezoek begin 2023 tussen gehangen, de voorganger van die T50 (ook een T50) overigens ook. Juist omdat jullie daarmee lijnmetingen doen en statistieken ophalen. Best jammer dus dat het ding het nu begaf. Ik heb als noodoplossing de Unifi USG opgehangen. Zonder router wordt het thuiswerk lastig.

Ik hoop dus dat het ding snel binnenkomt, dan kan het issue met de glasverbinding misschien ook eindelijk goed onderzocht/opgelost worden.

Reputatie 7
Badge +5

Dat begrijp ik @bwt, dank voor deze aanvulling. Ik verwacht dat je vandaag of morgen een trackinglink van de bezorgdienst ontvangt over de levering van het modem. Hou ons in dit topic dus vooral op de hoogte. Dank voor je geduld!

Niets meer gehoord, geen track and trace link ontvangen.... en vandaag weer van 13.20 t/m 17.40 zonder verbinding.

Mijns inziens inmiddels genoeg reden om deze ellende als wanprestatie te zien en betalingen dan maar op te gaan schorten 😞

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @bwt, ik heb het voor de zekerheid nagekeken! Alles loopt goed door, je zult het zo snel mogelijk ontvangen. Voor nu dank ik je oprecht voor je geduld en wens ik je alsnog een mooie dag! Groetjes, Ishana

De nieuwe router is gistermiddag eindelijk afgeleverd, inclusief een nieuwe glasverbinding voor in de meterkast. Uiteraard meteen alles geïnstalleerd. Ik mag van geluk spreken dat ik via wat Unifi apparatuur nog online kon komen... Want 2 weken zonder internet door een kapotte netstekker voeding is wel erg extreem :(

De afgelopen dagen is de verbinding ook regelmatig weggevallen. Kunnen jullie nu weer iets meten op de lijn, of een langdurige meting vanuit mijn router starten?

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor de terugkoppeling @bwt. Nu de Zyxel er weer aan zit heb ik een goede meting kunnen doen en nu valt het op dat de demping in de wijkcentrale erg hoog is. Daarom heb ik direct een monteur aangestuurd. Je ontvangt zodadelijk bericht van Guidion om een afspraak in te plannen. Kan je mij daarna weer een terugkoppeling geven? Hopelijk kan hij dit uitlezen en oplossen! 

Dank! Ik heb een link van Guidion ontvangen, maar de melding is dat de afspraak niet bestaat. Pakken zij dit mogelijk zelf aan in de wijkcentrale zonder dat ik thuis beschikbaar hoef te zijn?

Reageer