Glasvezel internet op momenten traag (hoge latency)

  • 14 October 2023
  • 30 reacties
  • 680 Bekeken

Sinds 15 september overgestapt naar Odido, komend van KPN Glasvezel. Als het werkt, werkt het prima, maar regelmatig loopt de latency hoog op. Smokeping draaiend op mijn server direct bekabeld verbonden met mijn Asus router:

 

 

Zeer irritant dat dit precies optreedt op de momenten dat we internet gebruiken (in de avond). Ik zie op het forum meer berichten over dit probleem, is hier wat aan te doen?

Tommie van Odido 7 maanden geleden

Hey @G8rb8n, mag ik je vragen om een aantal bekabelde testen uit te voeren? Aan de hand daarvan kan ik het voor je onderzoeken. Alvast bedankt!

 

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we meer informatie nodig. Deze informatie is nodig om een onderzoek te starten voor het achterhalen van eventuele problemen met de internetverbinding.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Zou je ook twee commands in CMD willen uitvoeren? Kan je de pingresults met ons delen?

Open CMD en typ:

Ping -n 50 8.8.8.8 & Ping -n 50 1.1.1.1

 

Bekijk origineel

30 reacties

Dank voor de snelle reactie. Ik ben benieuwd!

Ik heb precies hetzelfde issue als de OP. Op random moment krijg ik ineens enorme latency in zowel games als site access, en ander diensten die ineens disconnecten door de latency.

 

bv:

Ik heb de originele Zyxel-T56. Een cat6 kabel tussen mijn PC (op de 2.5Gb port) en router (ook de 2.5Gb port). Het groote deel van de tijd heb ik ~6ms naar bovenstaande game.

 

Als ik in de window van high latency probeer om een speed test te draaien krijg ik een error, en komt deze niet tussen de history resultaten te staan. Ik heb de router al een paar keer herstart maar blijf nog steeds de random high-latency momenten houden.

 

-edit- Ik heb een speedtest gevonden van een van de momenten waar ik hoge latency had, en er toch nog een valide resultaat uit kwam:

 

Vergeleken met een speedtest waar het “normaal” is:
 

 

Goedenavond!

Monteur is vanmiddag geweest. Waar ik al bang voor was: op dat moment werkte internet vlekkeloos. Geen vuiltje aan de lucht, wat eerlijk gezegd overdag ook vaak zo is. Helaas zojuist weer volop irritatie hier in huis. Snelle speedtest gedaan: upload is zo goed als 0. Lukt me niet eens om screenshot te uploaden, zal ik later nog wel een keer proberen.

Hoop dat jullie de oorzaak snel achterhalen, want dit is zeer frustrerend en eerlijk gezegd niet waarvoor ik een contract ben aangegaan.

@Tommie van Odido  dank voor je reactie, maar natuurlijk niet echt een reactie waar ik wat mee kan. Zelf nog wat onderzoek gedaan en ik kom tot de volgende conclusie:

  • FTU werkt of werkt niet. Aangezien we overdag geen problemen ervaren, ligt dit niet aan de FTU, maar buiten ons huis. Vervangen van FTU gaat niets oplossen. Mijn perceptie: ik word hier aan het lijntje gehouden.
  • Ik ben niet de enige met deze problemen, jullie eigen community stroom hiermee vol. Ook op andere plekken (Tweakers) worden dezelfde problemen gemeld. Voorzichtige conclusie: jullie capaciteit is onvoldoende tijdens de piekuren.

 

Aangezien ik niet de hoop heb dat ik jullie dit binnen afzienbare tijd gaan oplossen, ga ik jullie formeel in gebreke stellen met verwijzing naar dit topic. Ik denk dat het beter is voor ons beider als we het contract ontbinden en we ieder ons eigen weg gaan. Hoor graag als jullie hier anders over denken...

Hoi @pietpuk18, ik heb het direct nagekeken! Ik zie dat de technische dienst een monteur heeft aangestuurd. Je hebt een e-mail en sms van Guidion ontvangen, hiermee kan je de afspraak inplannen. Als je dan thuis bent op de geplande datum en tijdstip, komt het helemaal goed! Groetjes, Ishana

Hoi Ishana,

Wat kan Guidion dan bij mij doen? Ze zijn al een keer in de ochtend langsgekomen om te concluderen dat het werkt en onverrichter zake weer vertrokken. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @G8rb8n, bedankt voor je testen.

Er is duidelijk iets niet goed, ik heb besloten om een monteur voor je aan te sturen. Je ontvangt zo een bericht om afspraak in te plannen met Guidion. Wil je mij alsjeblieft een terugkoppeling geven als de monteur geweest is? Alvast bedankt! 

Helaas nog steeds niets gehoord. En situatie is onveranderd. Odido is hier in huis inmiddels omgedoopt tot Odidon't. 

Situatie blijft dramatisch gedurende de avonduren 18.00 tot 20.30 werkt de verbinding vaker niet dan wel. Leuk dat Odido goedkoper is, maar dit is onacceptabel. Inmiddels helemaal klaar mee, dus ik ga jullie formeel in gebreke stellen als hier niet heel snel een oplossing voor komt. Hoor graag jullie reactie.

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb een aantal klantnummers doorgezet naar mijn collega, zo ook jouw klantnummer. Hij zal kijken of hij iets kan betekenen hierin. Het kan wat langer duren voordat ik antwoord terug heb. Hopelijk kunnen we dit nog oplossen @G8rb8n!

Reputatie 7
Badge +9

Hey @G8rb8n, ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat de monteur heeft aangegeven dat het FTU kapot is. Dit is inmiddels doorgezet naar onze Back Office. Zij zullen dit zo snel mogelijk voor je oplossen! 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @pietpuk18, hopelijk kan Guidion zien waar het misgaat en de huisaansluiting uitsluiten! Dan kan de monteur dit direct dooverwijzen naar de Back Office met de juiste aansturing. 

Mijn huisaansluiting is vorige keer al gecontroleerd en niets aan gevonden. Dit gaat weer helemaal niets opleveren vrees ik...

Reputatie 7
Badge +9

Hey @G8rb8n, ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat wij het FTU niet voor je kunnen herstellen. Dit dien je zelf te doen via www.mijnaansluiting.nl. Mijn excuses voor het ongemak. 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @G8rb8n, ik heb een reminder naar netbeheer gestuurd zodat er vandaag nog naar gekeken kan worden. Het duurt allemaal wel erg lang zo, sorry!

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @G8rb8n, geen zorgen! We willen dit graag voor je onderzoeken. Wel is het belangrijk dat je dan gebruik maakt van onze apparatuur, zou je deze willen aansluiten? Groetjes, Ishana

Probleem wordt de hele tijd bij mij neergelegd alsof mijn eigen router niet goed werkt met hun systeem maar als ik alleen de Zyxel router van Odido gebruik blijft het probleem bestaan. Heel frustrerend...

Beste Ishana, dank voor je bericht. Zojuist de Zyxel er weer tussen gezet.

Net weer een hoge latency spike tussen 16:55-17:xx (ongoing)
 

 

Ping stats vertellen niets zinnigs:
 

 

Ik heb alle gegevens al doorgestuurd. Er zou iets omgeprikt zijn in de wijkcentrale maar mijn probleem is onveranderd. Ben benieuwd of het probleem uiteindelijk voor de topicstarter is opgelost...

19:30 weer een mega spike latency die om 17:42 nog niet klaar was :<

Dit kan niet acceptabel zijn voor een 1Gbit up/down glasfiber verbinding

 

Ter vergelijking, als het niet massief aan het laggen is heb ik deze latency:
 

 

Correctie, was 17:30 toen het begon, niet 19:30

Reputatie 7
Badge +9

Hey @G8rb8n, mag ik je vragen om een aantal bekabelde testen uit te voeren? Aan de hand daarvan kan ik het voor je onderzoeken. Alvast bedankt!

 

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we meer informatie nodig. Deze informatie is nodig om een onderzoek te starten voor het achterhalen van eventuele problemen met de internetverbinding.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Zou je ook twee commands in CMD willen uitvoeren? Kan je de pingresults met ons delen?

Open CMD en typ:

Ping -n 50 8.8.8.8 & Ping -n 50 1.1.1.1

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Karrot, zou je een volledige pingtest kunnen aanleveren? Dan kan ik het voor je doorzetten!

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

Goedemorgen, is er al zicht op wanneer dit opgepakt wordt? Afgelopen dagen in de avond was weer verschrikkelijk, dus zou heel graag een oplossing zien op korte termijn.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @G8rb8n ,

Als de FTU kapot is, wat wel heel bijzonder is voor een passieve unit, zal een aannemer van de netbeheerder dit moeten komen vervangen. Daar zit wat doorlooptijd op. Als je weet wie jouw netbeheerder is zou je die nog even kunnen bellen morgen.

Hey @G8rb8n, ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat de monteur heeft aangegeven dat het FTU kapot is. Dit is inmiddels doorgezet naar onze Back Office. Zij zullen dit zo snel mogelijk voor je oplossen! 

Tommie, inmiddels zijn we 2 weken verder. Problemen zijn nog steeds hetzelfde. Heb je een update voor mij?

Reageer