Sinds gisteren is mijn download snelheid ingestort.
Ik heb een glasvezelverbinding en bekabeld haal ik opeen nog maar:
Upload: 900 Mb/s
Download: 12 Mb/s
Router is gereset, nieuwe kabels geprobeerd, andere PC. Niets helpt!
Ik werk vanuit huis voor het RIVM, maar dat is zo goed als onmogelijk. Ik heb een storing gemeld, maar daar wordt pas na 6 dagen naar gekeken volgens de automatische reactie.
Een beetje meedenken zou fijn zijn. Alvast bedankt!
Bladzijde 3 / 4
@RuudZuid@Jason Het lijkt dat dit probleem niet alleen bij mij speelt.
Upload snelheid is normale snelheid...onveranderd.
Ned 1 bevroren, rest blokkerig.
Tv kijken alleen mogelijk als alles uit cq afgesloten is.
@RuudZuid . Is jouw upload dan wel snel net als bij mij?
@Doornekamp33
Al geprobeerd om poort 1 en 2 te wisselen, dat maakt niks uit. Geen idee of er een firmware update geweest is. Als dat zo is dan is het geen hele goeie
Overigens is het TV signaal ook slecht. Alleen Ned 1 en 3 doen het soms… de rest is bagger
Goedemorgen @Jason ,
Die matige streamkwaliteit klopt wel. Alle zenders vanaf RTL4 zijn niet meer te bekijken. Alleen NED 1,2 en 3 lijken het te doen, de rest is blokkerig. Ik heb alles losgekoppeld (ook TV) behalve 1 PC met dit resultaat.
De PC heeft een Gigabit Netwerkkaart. Zoals je kan zien wordt deze volledig gebruikt tijdens de upload test.
Het vervelende is dat ik op dit moment mijn werkzaamheden voor het RIVM bijna niet kan uitvoeren.
Alvast bedankt voor het zoeken naar een oplossing
Goedemorgen @Jimmy Huijgens, goed dat je het aangeeft en dat je ook al de klantenservice op de hoogte hebt gebracht! Je geeft aan dat je het al op vier apparaten hebt geprobeerd. Zouden we de screenshots van al die speedtests mogen hebben? Het is wellicht veel werk, sorry voor het ongemak, maar zo kunnen onze techneuten achterhalen waar het misgaat.
Wat me opvalt wanneer ik een lijnmeting uitvoer, is dat allebei de TV Boxen sinds afgelopen weekend een zeer matige streamkwaliteit tonen. Dit kan natuurlijk door de lage downloadsnelheid komen, maar ik wil even gekruist testen of het niet andersom zo is. Zou je alle apparaten behalve één laptop/PC los willen koppelen en dan een speedtest willen doen? Mocht het resultaat hetzelfde zijn, dan hebben we nagenoeg alles uitgesloten in ieder geval.
We komen er samen uit!
Dat is correct. Een DrayTek Vigor 2132F om precies te zijn.
Ah oké, een Draytek dus.
Hi Waqqas,
Ik heb hem al teruggezet naar fabrieksinstellingen samen met iemand van T-Mobile aan de telefoon, dat heeft helaas ook niet geholpen. Een zwarte mediaconverter heb ik niet. Er gaat bij mij gewoon een glaskabeltje het modem in voor zover ik weet.
Tnx voor het meedenken
@Jimmy Huijgens
Met router is gereset bedoel je gewoon herstart? Het kan ook helpen om de zwarte mediaconverter even een minuut van het stroom halen.
Of misschien de router eens terugzetten naar fabrieksinstellingen.
Ik snap het, maar ik test juist via de specifieke custom speedtest van T-Mobile. Op hun verzoek.
Ik heb dit in veilige modus gedaan. Op 4 verschillende apparaten en met nieuwe kabels. Ik heb een laptop 2 meter van het modem gezet met een kort kabeltje en het probleem blijft.
Kijk ook even naar het verschil in up en download snelheid.
@Jimmy Huijgens
Had het al aangepast
Test altijd via de Ookla speedtest app en niet via het internet. Bekijk het resultaat ook eens in veilige modus om andere processen die invloed hebben op de snelheid te minimaliseren.
Lees nou eens…..
Router is gereset, nieuwe kabels geprobeerd, andere PC. Niets helpt!
@Jimmy Huijgens een andere router betekend een ander ipadres en vaak ook een andere gateway, dit kan dus ook fysiek een ander apparaat zijn. als deze niet goed werkt omdat er bijvoorbeeld een hardware probleem is of overbelasting dan zou dat het verschil kunnen verklaren.
ik kan dat helaas voor geen mogelijkheid na kijken maar dat kan @Jason vast wel.
mac adressen zou dan handig zijn zodat ze dit kunnen bekijken.
@Jimmy Huijgens
Klinkt alsof er iets is met de hardware/software van het apparaat waarmee je de snelheid meet.
Sluit een laptop bekabeld aan op de modem met minimaal een CAT5e kabel en test je snelheid met de Ookla speedtest app. Test ook eens in veilige modus.
Ik ben op onderzoek. Ik houd jullie hier op de hoogte.
Kanttekening: er is momenteel ook lokaal in Amersfoort een probleem met enkele TV-zenders. Hebben jullie TV in het pakket en hebben jullie ook problemen (geen beeld) met deze zenders?
RTL4 NPO2 Disney / Veronica RTL5 Net5 MTV RTL Z SBS9 Canvas Viceland BBC One BBC Two NPO1 GOS Fox Sports 1
@Sander Yes, ik ben benieuwd naar een oplossing! Ik zit ondertussen bijna door mijn mobiele databundel heen door hem als hotspot te gebruiken. Op het moment is werken op de thuisverbinding eigenlijk onmogelijk.
Ah duidelijk…. en nu?
@SanderDit heeft er allemaal niets mee te maken. Het gaat om een mac adres wat geknepen lijkt te worden. Als ik met dit mac adres 00-1D-AA-D1-65-01 (wat van de Draytek is) op het internet ga is het mis. Dat staat toch los van splitsers/firewalls en andere zaken.
Helemaal met je eens, @Jimmy Huijgens! Ik plaatste die algemene tips voor klanten die meelezen, omdat ze mindere snelheid hadden. Dan zijn die zeven stappen de eerste check (en oplossing vaak) voor snelheidsproblemen. Waar dit topic over gaat, lijkt inderdaad op een macadres issue te wijzen.
@Sander Dit heeft er allemaal niets mee te maken. Het gaat om een mac adres wat geknepen lijkt te worden. Als ik met dit mac adres 00-1D-AA-D1-65-01 (wat van de Draytek is) op het internet ga is het mis. Dat staat toch los van splitsers/firewalls en andere zaken.
@Jason, het lijkt erop dat mijn probleem verholpen is. Zojuist alles getest en lijkt in orde te zijn. Wel speedtest ik constant op 500 mbit waar ik ongeveer een gigabit moet hebben. Geen probleem voor nu. Mocht dit langer aanhouden laat ik nog wel wat weten.
Hoi @Jimmy Huijgens,
Mijn complimenten, dit is een vondst dat duidelijk aangeeft in welke hoek we moeten kijken. Ik had gehoopt dat we door een aanpassing in het netwerk (van vrijdag op zaterdagnacht) ook dit snelheidsprobleem bij jullie konden verhelpen. Ik begrijp dat het dit weekend nog steeds speelt. We zullen hier komende week op terugkomen.
Om het iets algemener te bespreken voor andere klanten die mogelijk meelezen en ook snelheidsproblemen hebben, heb ik hier een checklist waarmee je al veel zaken kunt uitsluiten:
Er kunnen een aantal oorzaken zijn waardoor je jouw maximale snelheid niet haalt. Deze wil ik graag uitsluiten. Ik heb ze hieronder op een rijtje gezet. Controleer je de volgende punten?
1. Je gebruikt een netwerkkaart gebruikt die alleen maar 100Mbit ondersteund (zoals broadcom of asheros chipset).
2. Je gebruikt een UTP Optimizer of een andere vorm van het opsplitsen van de kabel.
3. Je meet vanuit een webbrowser in plaats van de speedtest.net desktop app. Mogelijk zorgt de browser voor een vertraging.
4. Een softwarematige beperking zoals een firewall. Zet deze eens uit voor een speedtest.
5. CPU load is te hoog (Realtek offload naar de CPU waar een Intel nic zelf de afhandeling doet).
6. De computer is niet rechtstreeks aangesloten met een kabel, maar er zit bijvoorbeeld een 100Mbit switch tussen.
7. De acceleration staat uit. Schakel deze in het menu van het modem naar enabled: Onder LAN => Swich Control : NAT Acceleration (Niet van toepassing bij de Zyxel)
@Hidden.nld
Ik ben het met je eens, je zou een ander IP adres verwachten, maar dat is niet het geval. Ik heb met de nieuwe TP-Link hardware exact dezelfde IP gegevens gekregen. Dat verbaasde mij overigens ook.
Van de Draytek zijn dit de mac adressen
WAN 00-1D-AA-D1-65-01 LAN 00-1D-AA-D1-65-00
Als ik het WAN mac adress in de AC3200 ingeef dan stort de snelheid in naar 1Mbit
Als ik de laatste 1 in een 0 verander (wat kan omdat dit de LAN kant van de Draytek is die toch uit staat) heb ik weer de volle snelheid.
In alle gevallen krijg ik dezelfde IP gegevens:
IP: 85.146.*.*
Gateway: 85.146.0.1
Misschien wil iemand dit mac adress eens testen: 00-1D-AA-D1-65-01
Ja, ik heb bevestiging dat dit inderdaad samenhangt.
@Jimmy Huijgens: kan je de zenders wel correct bekijken als je je eigen modem aansluit?
@Jason
Het wordt nu wel een mooi verhaal:
ik heb de Draytek zelf even vervangen voor een TP-Link MC220L en een AC2300. De juiste VLANS geconfigureerd en ik heb weer Internet en TV in volle snelheid.
Daarna wilde ik het MAC adress clonen (dus het MAC adress van de Draytek in de TP-Link gebruiken) , maar dan is de snelheid weer weg.
Het lijkt er dus op dat er op MAC adress iets gebeurd/geknepen wordt.
Dit zou ik graag snel veranderd hebben of een goede uitleg over hebben.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.