Tado bridge krijgt geen IP adres van Zyxel T-56 met nieuwe firmware (V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130)

  • 16 April 2024
  • 5 reacties
  • 89 Bekeken

Beste allemaal,

Sinds een maandje maakt mijn Tado bridge geen verbinding meer met internet omdat het modem geen ip toekent aan de bridge (soms is de bridge kort online en heeft een ip gekregen, maar dan valt de verbinding weer weg en is het ip adres kwijt).

Een firmware update heeft helaas geen resultaat gehad. Mijn reMarkable 2 heeft met de firmware update wel weer een ip gekregen en kan online, maar dat was de miste zorg.

Het vervelende is dat als de bridge niet verbonden is met internet de slimme thermostaat en slimme radiatorknoppen en zone regelaars niet meer zo slim zijn en niet meer volgens een schema werken en dus handmatig moeten worden bedient. Zonde natuurlijk want Tado devices zijn niet goedkoop.

De Tado bridge werkt met een verbindingssnelheid van 10mb op half-duplex. (antieke tech 🤔)
Sluit ik de bridge direct aan op het modem of GB switch dan knalt mijn hele netwerk terug naar een snelheid van 10MB)

Op de supportpaginas van Tado is te lezen dat de moderne glasvezelmodems deze snelheid niet meer ondersteunen en dat men de bridge via een switch die een doorgave snelheid van 10MB half-duplex ondersteund.
https://support.tado.com/nl/articles/6653049-de-internetbridge-maakt-geen-verbinding-met-mijn-glasvezel-router-modem-hoe-kan-ik-dit-oplossen

Ik heb nu twee verschillende switches aangeschaft,
1 die Tado adviseert -→ werkt niet en legt hele netwerk plat en bridge nog steeds geen ip
en 1 die managed is en poort ingesteld op 10MB half-duplex -→ netwerk blijft op 1GB 😁, maar bridge krijgt nog steeds geen ip.

Tado doet er niks mee en zegt dat het het probleem is van de modem/router T-56 en laat me het lekker zelf uitzoeken.
 

Iemand de gouden tip om dit werkend te krijgen?

eric 13 dagen geleden

  1. Dat je netwerk naar 10 Mb terugschakelt als je de switch aansluit is wel bijzonder. Maar misschien heb je nog een oude router liggen? Daar schakel je wifi en DHCP op uit en dan wel de poort naar de Tado op AUTO laten staan.
  2. Kun je in de Tado geen vast IP adres configureren?
  3. Is er een nieuwere versie van de Tado bridge die je (via Bol of Amazon) kunt proberen en indien het niet werkt weer terugsturen.

 

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +14
  1. Dat je netwerk naar 10 Mb terugschakelt als je de switch aansluit is wel bijzonder. Maar misschien heb je nog een oude router liggen? Daar schakel je wifi en DHCP op uit en dan wel de poort naar de Tado op AUTO laten staan.
  2. Kun je in de Tado geen vast IP adres configureren?
  3. Is er een nieuwere versie van de Tado bridge die je (via Bol of Amazon) kunt proberen en indien het niet werkt weer terugsturen.

 

  1. Dat je netwerk naar 10 Mb terugschakelt als je de switch aansluit is wel bijzonder. Maar misschien heb je nog een oude router liggen? Daar schakel je wifi en DHCP op uit en dan wel de poort naar de Tado op AUTO laten staan.
  2. Kun je in de Tado geen vast IP adres configureren?
  3. Is er een nieuwere versie van de Tado bridge die je (via Bol of Amazon) kunt proberen en indien het niet werkt weer terugsturen.

 

Hey Eric,

Bedankt voor je reactie. De bridge heb ik toen ik hij kortstondig een ip kreeg van de router (T-56) een vast ip gegeven. Tado heeft geen nieuwe bridge of iets degelijks ., ze werken alleen met deze en dei communiceert dus op 10mb half duplex. Het aansluiten van een oude router werkt helaas ook niet.
De T-56 geeft simpelweg geen ip adres uit aan de Tado (heeeeeeeel soms dus even wel).

Reputatie 7
Badge +14

Dat laatste is dan weer bijzonder.  Je zegt de router soms even een IP adres uitdeelt.  Maar zo werkt het natuurlijk niet. Een IP adres wordt uitgedeeld en verwacht wordt dat het ontvangende apparaat dit IP adres gebruikt en vasthoudt totdat de leasetijd wordt overschreden en het apparaat opnieuw de bevestiging van zijn IP aan de dhcp server vraagt.

Als het snel zijn IP adres vergeet zou er toch iets met die dongel moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nu twee verschillende switches aangeschaft,
1 die Tado adviseert -→ werkt niet en legt hele netwerk plat en bridge nog steeds geen ip
en 1 die managed is en poort ingesteld op 10MB half-duplex -→ netwerk blijft op 1GB 😁, maar bridge krijgt nog steeds geen ip.

In de meeste gevallen is het i.d.d. nodig om een switch in te stellen als een 10MB half duplex, tenminste in the good old days op Cisco switches.

Het volgende wat speelt is de ‘Autonegotiation speed’, waar volgens mij ook de bottle neck zit. 

 

 

Veel, als niet de meeste, 2.5G poorten, kunnen alleen een autonegotiation opzetten van 100M/1G/2.5G. En zoals je ziet .. 10M uit de ‘oertijd’ is opgegeven ten gunste van de 2.5G

Hieronder een Netgear 2.5G switch;

En die bezit dus gewoonweg niet meer de ‘oertijd-snelheid’ van 10M, wat ik dan ook denk dat Zyxel heeft gedaan op zijn poorten.

De oplossing die @eric gaf was ook mijn gedachte, om een ‘oertijd-router’ achter de Zyxel te zetten met zijn eigen subnet en DHCP en een poort die 10M/100M/1G doet. Daar komt dan natuurlijk nog wel wat configuratie bij kijken, maar is zoals het lijkt het proberen waard.

@eric @Pieter_B 

Bedankt voor de informatie. 🤗

Ik begin een beetje te begrijpen hoe het full en half duplex werkt. Techniek vind ik leuk, zolang het werkt hahaha

ik heb nog een oud kpn modem/router liggen (Experiabox V10) maar die kan ik niet benaderen via de switch. Waarschijnlijk sluit ik hem niet goed aan en ben ik niet op de hoogte of deze poorten op auto negotiating speed gezet kunnen worden. Hier moet ik nog even induiken op een vrije dag. 

Het is natuurlijk uitermate jammer dat Tado blijft hangen op antieke techniek en net doet alsof alles heel normaal en van deze tijd is wat ze voor een hoop geld verkopen.

Als dit ook niet werkt dan zal ik eens informeren bij Ubiquiti voor een UniFi controller/router en die in een subnet achter de Zyxel zetten die als DHCP server laten fungeren. Ik hoop dan wel dat de LAN poorten op de zyxel nog wel kunnen communiceren met het subnet want momenteel gebruik ik 2 poorten van de zyxel als bekabelde verbindingen naar een switch voor de televisie/hue bridge/ps5/ tv (streaming diensten)

 

Reageer