Haperende internetverbinding: Eindhoven 5643

  • 19 February 2024
  • 62 reacties
  • 769 Bekeken


Toon eerste reactie

62 reacties

Reputatie 7
Badge +9

 Hey @HJHome, het ticket is gesloten omdat er niks bedraad is aangesloten en ze zijn uitgegaan van wifi. Het is dus foutief gesloten. Ik heb opnieuw een prio ticket voor je geopend. Hopelijk wordt het nu goed opgepakt. 

Reputatie 5

Hoi @Nora van Odido 
Voor de zekerheid nog even de toevoeging hoe wij (nr. 9 & 11) de testen hebben uitgevoerd:

  1. Powerflip uitgevoerd
  2. Nieuwe modems geïnstalleerd
  3. Windows 10 laptop bekabeld aangesloten
  4. Ookla speedtest gerund met de app en in de browser

De in de handleiding genoemde server “ Speedtest app en selecteer bij het wereldbolicoon de T-Mobile Netherlands B.V” staat niet in de lijst om te selecteren. En in die resultaten was er maar 1 ping resultaat zichtbaar per Download en Upload test, zonder dat de high en low Ping en Jitter werd vermeld zoals de Ookla Android app dat wel aangeeft.

Daarop hebben we:

  1. allebei een account aangemaakt bij Ookla
  2. Op de telefoon in de Android app ingelogd met dat account
  3. Op de bekabelde laptop ingelogd bij de speedtest van Ookla in de browser
    (in de Windows app vonden wij geen mogelijkheid om bij Ookla in te loggen
  4. Testen opnieuw gedraaid op de bekabelde laptop
    * die laptop testen werden zichtbaar met de high en low Ping en Jitter op de telefoon in de Android app
  5. En zo hebben we met onze telefoons screenshots gemaakt van beide bekabelde laptop testen en aan dit berichtje toegevoegd
Reputatie 5

Hoi @Nora van Odido 
En hierbij de in de handleiding gevraagde screenshots van nr. 9

Taskmanager:

 

En IPconfig / all (mac adres, etc. verwijderd)
 


De buren van nr. 11 weten niet hoe ze dit moeten doen.
Als het echt nodig is dat ook zij deze gegevens aanleveren, dan hoor ik dat graag/ga ik ze daarbij helpen.
Wil me dat laten weten?
 

Reputatie 5

Hallo @Ishana van Odido (en @Tommie van Odido)
Dank voor je reactie

Die hoge demping in mijn huis was er voorheen niet.
Logischerwijs denk ik dan dat ik die nu heb omdat de KPN een poort switch heeft uitgevoerd.
De tracert naar Odido.nl laat nu ook voor het eerst een vertraging zien tussen hop 1 en 2
 

En berder is m.i. te zien dat de verkeersafhandeling vanaf hop 2 nog steeds niet goed wordt afgehandeld


Uit jouw reactie maak ik op dat je m.b.t. onze bovenstaande vraag 1 “compensatie" deze pas kunt toekennen als de storing is verholpen. Daar kunnen de buren ( @RiekieMartin ) en ik ons in vinden.

Wij missen dan nog een antwoord op vraag 2 “Monteur die bij @RiekieMartin het ONT kastje vervangt “
- Wil je daar ook een ticket voor aanmaken?
Dan kunnen de buren en ik de afspraak combineren

En missen ook het antwoord op vraag 3 “ screenshots waaruit blijkt dat mijn en@RiekieMartin verkeersstromen binnen het Odido domein/netwerk aantoonbaar goed worden afgehandeld.”
Ook daar heb ik meermaals om gevraagd.
- Kun je daarvoor (laten) zorgen?

Alvast bedankt
 

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 
Dankjewel voor je actie, heel fijn

Inmiddels is het wel een langdurig topic geworden.

Misschien helpt de technische dienst deze samenvatting?
- tot februari 2024 hadden wij een prima internetverbinding
- alle door Odido gevraagde testen zijn zowel bedraad als via wifi uitgevoerd
- de screen prints van die testresultaten heb ik gemaakt op mijn mobiele telefoon
Handiger voor mij en Ik heb een Ookla account waardoor ik ook alle bedrade testen op mijn mobiel kan zien en delen
- ik heb in huis geen last van slechte wifi ontvangst, een wifi versterker is dus niet nodig
- Sinds de start van deze melding zijn er 3 monteurs geweest die de router, kabels, etc. in huis hebben vervangen, dat bracht geen verandering in de testresultaten (hoge ping, package loss, etc.)


 

Reputatie 5

Nog een toevoeging @Tommie van Odido 

En mogelijk helpt de technische dienst onderstaande screen prints van de UptimeRobot HTTP(s) Rapportage van "overheid.nl" met de meetgegevens tot vandaag?

Deze geeft voor mij het beste weer dat ik storingen, vertraging, haperingen, etc. ervaar, voornamelijk in de avonduren.

Wil je die ook toevoegen aan het prio ticket?

Alvast/alweer bedankt

 

 

 

Reputatie 5

Beste @Tommie van Odido 
Zondag 05/05/2024 ontving ik van Odido een e-mail met “Melding: opgelost!“
Daarna heb ik alle apparaten van de stroom afgehaald en één voor één weer aangezet.

De routering van mijn internetverkeer bij Intern Odido lijkt te zijn veranderd:
Was:1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1], Eindhoven) naar 10.10.10.153, naar 10.10.80.141 en naar 10.226.4.18
Nu: 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1], Eindhoven)  naar 10.10.10.153, naar 10.10.80.137, naar 10.226.4.12, naar unlabelled-2-46-59-62.versatel.net naar 107-86-143-37.ftth.glasoperator.nl

Helaas hapert internet (en dus ook e-mail, TV en websites) nog steeds.


Graag je reactie



 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HJHome, we hebben echt alles getest, er is geen congestie op het netwerk en na de poortmove is ziet alles er goed uit. Er is verder niks meer wat wij kunnen doen. Wij denken dat het, als er nog issue's zijn, aan je eigen apparatuur ligt. 

Reputatie 5

Hallo @Nora van Odido 
Inmiddels zijn er twee dagen verstreken sinds jouw laatste reactie, mogelijk ben je afwezig?


Vannacht om ~01:00 viel internet geheel uit.
Vanochtend heb ik weer de powerflip uitgevoerd; dat gaf geen verbetering.
Tv, internetradio, mail, etc. alles hapert nog steeds

Hallo @Jason van Odido 
Kun jij hierin iets voor ons betekenen?

Horen we graag

Reputatie 5

Hallo @Nora van Odido, @Demi van Odido of @Jason van Odido 

Inmiddels zijn er 12 dagen verstreken sinds het aanmelden van @RiekieMartin en mijn storing met Internet, TV en Bellen. En hebben we geen enkele reactie ontvangen op ons laatste bericht van 3 dagen geleden.

Kan Odido antwoord geven op onze vragen of - als dat vandaag niet kan - aangeven wanneer wij de antwoorden dan mogen verwachten?

Alvast bedankt

Reputatie 5


Hallo @Tommie van Odido 

Fijn dat je wilt helpen!

Onderstaand onze antwoorden op jouw vragen en aan het eind onze verdere vragen.
Daarmee hopen we echt dat jullie zo voldoende informatie hebben, omdat al deze testen ons enorm veel tijd kosten.


Antwoorden op nog meer vragen van Odido:
i. Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
- Odido modem Zycel T-56, firmware *_b10*

ii. Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
- De hele dag, waarbij het tegen de avond en in het weekend vaker stoort (e-mail die niet of veel later wordt verzonden, websites die enorm traag laden, TV die onscherp beeld geeft, onderbroken wordt door grijze en zwarte vlakken, internet radio die stopt met afspelen, Netflix, Chromecast, etc. die de verbinding verliezen/opnieuw moeten worden gestart, etc.)
Hierbij de UptimRobot screenprint van vandaag (met dank aan @Hidden.nld  voor de tip om die te gebruiken)


iii. Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
- op de 2.5 Gbit/s Lan poort

iv. Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8


v. Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.    

    Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)    
        Start een traceroute naar 8.8.8.8    
            Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
 

1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1]
Het gehaper/verstoring lijkt tussen/naast Hop 5 en 6 te zitten

       
 vi       Ping het gevonden IP-adres    
            Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
            Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 
Onze openstaande vragen
Vraag  1: Willen jullie alsnog het nieuwste ONT-kastje versturen aan @RiekieMartin?
Tommy van Odido: We kunnen niet zomaar een nieuw ONT opsturen jammer genoeg. Hier zit een proces aan gebonden.
Wij: Dat snappen we en dat proces denken we al doorlopen te hebben met de telefonische contacten met jullie klantenservice . Alleen is de monteur vergeten het ONT kastje te vervangen. (zie boven)
1a. Kun jij er voor zorgen dat dit alsnog gebeurd of aangeven wat wij daarvoor moeten doen?


Vraag 3: Monitoren jullie/Odido intern zelf iedere x minuut hoe goed de routering van Dataverkeer wordt afgehandeld, zodat de klant er zo min mogelijk hinder van ondervind?
Tommy van Odido: Wij houden inderdaad een goed oogje in het zeil, maar we kunnen niet meteen altijd alles zien waar het mis gaat. Dit soort issue's kunnen door de hardware komen maar ook door de firmware. Soms ligt het euvel ergens in het netwerk, vaak komt het dan door een capaciteits issue.
Wij: De hardware in onze beider huizen zijn zo goed als vervangen en beide modems beschikken over firmware *_B10
3a. Is dat de laatste versie van de firmware?

Bij ons beiden lijkt het nog steeds mis te gaan na de tweede Hop (zie o.a. tracerts screenprints hierboven) wat zou kunnen duiden op een verkeersroutering o.i.d. probleem in jullie netwerk
3b. Is er door jullie al vastgesteld dat de routering van het dataverkeer vanaf de tweede Hop geen problemen heeft/geeft?

Je geeft aan dat er ook capaciteits issues kunnen zijn.
Dat zou mogelijk kunnen verklaren dat we meer storingen ervaren vanaf het begin van de avond en in het weekend, omdat er dan meer mensen thuiskomen/thuis zijn. We vonden dit topic waarin het Uitgelichte Antwoord van Demi van Odido een soortgelijke situatie lijkt te beschrijven die werd hersteld door werkzaamheden uit te voeren binnen jullie  glasvezelnetwerk.
3c. Hebben jullie intern Odido netwerk al gekeken of er voldoende capaciteit, etc. beschikbaar is voor ons?

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HJHome, ik zie dat er al een ticket voor je is aangemaakt. Hopelijk kunnen we nu de oorzaak vinden en eindelijk oplossen! 

Reageer