Skip to main content
Beantwoord

Hoe het beste de 4G buitenrouter te richten

  • 10 June 2024
  • 8 reacties
  • 135 Bekeken

Ik zie op antennekaart.nl in welke richting de zendmast staat.
Hoe kan ik de buitenrouter nu het beste richten?

Puur globaal in de richting van de mast (overigens niet zichtbaar / 2 kilometer verder)?

Of kan ik gebruik maken van een app op bijv. de smartphone waar het mee te richten / testen valt?

Ik neem aan dat de monteur ook dergelijke hulpmiddelen heeft?

8 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Als je 4G voor thuis SNEL besteld met buitenrouter, dan komt daar monteurservice bij. Die heeft de informatie waar de antenne het beste opgehangen kan worden. 2 Kilometer is, afhankelijk of er veel gebouwen staan, best een eind. Maar in landelijk gebied is dat wel te doen.

@eric Dank voro de reactie. Echter de monteur is destijds keurig geweest hoor. Alleen moet de antennen verplaatst worden gezien een verbouwing. Vandaar de vraag.

Dus blijft de vraag staan hoe dit zelf het beste te doen :-)

 

Reputatie 7
Badge +14

Nou, maak een foto hoe de antenne nu hangt en als de antenne na de verbouwing weer wordt opgehangen in dezelfde richting, dan moet het goed komen. 

Goed idee…..echter….. de heren verbouwers hebben de antenne al gedemonteerd.
En nee, de positie is mij niet bekend.

Maar als jij zegt: gewoon proberen en meten met een speedtest app….???

Ging mij erom om te weten of er niet een methode bestaat die ik kan gebruiken die de monteur ook hanteert.

Reputatie 4
Badge

Plattegrond maken en dan met antennekaart.nl en een meetlat een lijn trekken van huis naar mast. Die lijn moet je hebben.

Reputatie 7
Badge +14

De locatie van de mobiele site is belangrijk. Daar de antenne heenrichten zou weer een verbinding moeten leveren zoals je gewend was. Met een speedapp kun je inderdaad de performance van voor/na vergelijken. 

Reputatie 4
Badge

De locatie van de mobiele site is belangrijk. Daar de antenne heenrichten zou weer een verbinding moeten leveren zoals je gewend was. Met een speedapp kun je inderdaad de performance van voor/na vergelijken. 

Dan ga je er vanuit dat de snelheid op elk moment gelijk is. Bij mij fluctueert de 4GvT snelheid tussen 140 en 50 Mbps. En upload is tegenwoordig helemaal bar en boos rond de 4 Mbps. Ga Odido daarom cancellen binnenkort.

Dus als je met antenne uitrichten aan de gang gaat en je meet 50 Mbps. Staat hij dan goed gericht? Ik zou het bij mij dan niet weten.

Met de Huawei b618s die Odido vroeger leverde kun je LTE-Watch gebruiken en dan SNR, RSSI en RSSP uitlezen. Met die gegevens kun je een antenne wel perfect uitrichten. Vooral SNR moet zo hoog mogelijk.

 

Op de buiten unit zitten LEDs waarmee zwak/sterk signaal wordt aangeven: Is die informatie ook via een admin pagina of zo te verkrijgen als je geen zicht op de buiten unit hebt?

Reageer