Sticky

[FAQ] 4G voor Thuis: technische vragen

  • 10 August 2016
  • 53 reacties
  • 27742 Bekeken


Toon eerste reactie

53 reacties

Reputatie 6

  • De sessietijd wordt gewist op het moment dat de verbinding wegvalt, dus de sessietijd kan nooit langer dan 24 uur zijn.


  • 4G-Only heb ik in het verleden al aan moeten zetten, vanwege dat de modem altijd terugspringt op 3G.
  • De APN fms in de community is wat onduidelijk weergegeven, momenteel staat het op smartsites.t-mobile


De screenshot zegt eigenlijk genoeg zo te zien; Ogenschijnlijk is de dekking voor de E5186s-22a te weinig. Wellicht was het ooit genoeg/beter, maar het kan goed zijn dat TMO NL iets veranderd heeft bij jouw in de buurt wat niet goed voor jouw uitpakt of dat er, zoals al aangegeven, veel meer/andere klanten zijn die een ruim betere signaalkwaliteit hebben en dan komt die E5186 van jouw in de verdrukking. Je kan een dekkingsklacht indienen en/of kijken of je de E5186 op andere plaats kan zetten of voorzien van buitenantenne. Kijk e.v.t. ook wat de SIMkaart doet in een moderne smartphone buitenshuis en kijk ook waar de masten staan. Zie o.a.

https://community.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/handige-video-s-om-4g-te-optimaliseren-281869



Je kan vaker in de modem inloggen/kijken om het 1 en ander te bepalen m.b.t. sessietijd. Als je een Linux computer tot je beschikking hebt verbondem met de E5186 kun je dit automatiseren m.b.v. een script en XML interpreter, zie o.a.

https://community.t-mobile.nl/storingen-netwerk-347/dagelijks-verbinding-verbroken-284186/



Ik weet niet hoe APN smartsites.t-mobile zich gedraagt voor 4GvT want is ik die zou gebruiken kan ik 4GvT net zo goed opzeggen en iets goedkopers inzetten.
Wat is de DHCP IP Range van T-Mobile? En wat kan ik het beste als lease time instellen?
Reputatie 6
@marnick server side leasetime is 6 dagen volgens dit bericht:

https://community.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/voorbeeldconfiguratie-mikrotik-912uag-5hpnd-met-me909s-120-mini-pcie-modem-306550



Ik zou zeggen 50 uur zo uit de losse pols. Je krijgt hoe dan ook binnen 24 uur een physical/data layer disconnect, dat is altijd een reden tot IP adres wissel. Je WAN DHCP client plus netwerk entiteit moet in ieder geval in staat zijn om een dergelijke disconnect te detecteren en zo bij hernieuwde verbinding weer direct om (nieuw) adres vragen.



Range weet ik niet exact, maar je zu hier

https://bgp.he.net/AS31615#_prefixes

kunnen kijken. Maar ik zie niet echt in waarom dat nuttig is om te weten.
@marnick server side leasetime is 6 dagen volgens dit bericht:

https://community.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/voorbeeldconfiguratie-mikrotik-912uag-5hpnd-met-me909s-120-mini-pcie-modem-306550



Ik zou zeggen 50 uur zo uit de losse pols. Je krijgt hoe dan ook binnen 24 uur een physical/data layer disconnect, dat is altijd een reden tot IP adres wissel. Je WAN DHCP client plus netwerk entiteit moet in ieder geval in staat zijn om een dergelijke disconnect te detecteren en zo bij hernieuwde verbinding weer direct om (nieuw) adres vragen.



Range weet ik niet exact, maar je zu hier

https://bgp.he.net/AS31615#_prefixes

kunnen kijken. Maar ik zie niet echt in waarom dat nuttig is om te weten.


Mijn router vraagt om de range, dus ik dacht ik vraag het maar. Nu staat hij op standaard.
Reputatie 6
Mijn router vraagt om de range, dus ik dacht ik vraag het maar. Nu staat hij op standaard.

Ik had al zo'n vermoeden dat je "DHCP server" en "DHCP client" door eelkaar haalt. Of je hebt wel een hele eigenaardige router (om welk merk+type gaat het eigenlijk?).



Die range die je router nodig heeft slaat op de DHCP server, het process wat IP adressen uitdeelt aan je apparaten binnen je thuisLAN netwerk.

De DHCP client slaat op het process dat jouw router over de 4G verbinding een publiek IP adress vraagt aan de T-Mobile DHCP server (infrastructuur). Als je niet zelf routers bouwt of fabriceert heb je met dat laatste niks van doen.
@tmoesel het is een Netgear LB2120. Ik zei router, maar eigenlijk is het meer een 4G modem.

Er staat DHCP IP Range, en het stond direct naast de lease time, dus ik dacht dat het er mee te maken had. Maar blijkbaar niet dus 😂.
Reputatie 6
@tmoesel het is een Netgear LB2120. Ik zei router, maar eigenlijk is het meer een 4G modem.

Er staat DHCP IP Range, en het stond direct naast de lease time, dus ik dacht dat het er mee te maken had. Maar blijkbaar niet dus 😂.


OK duidelijk. Dit is een Dual-WAN router in feite, waarvan de ene WAN met 4G LTE modem is uitgerust.

Kwa routing is dit wel iets meer dan een standaard router gezien de mogelijkheden tot fail-over en dus ook verandering van het routing pad (als je dat wilt gebruiken en zo insteld).
Reputatie 6
Hallo,



Helaas wordt ik via de klantenservice van het kastje naar de muur gestuurd en kom ik uiteindelijk hier uit.

Hopelijk kunnen jullie mijn simpele vraag snel beantwoorden.

Mijn tv moet opnieuw op het wifi netwerk komen.

Nu is de vraag, welk netwerk en wachtwoord wat onderop de router staat moet ik invullen?

Dan kan alles weer verbinding maken met het Google Chrome kasje en kan ik streamen.



Mvg Nadine


dubbele post, zie apart topic https://community.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/wifi-netwerk-en-w8w-314432#post1510691
Reputatie 7
Hoi Nadine,



Ik zie dat je hier ook een topic geopend hebt! Laten we het bij 1 onderwerp houden. ☺️

Beste,

Wij gebruiken momenteel een “4G voor thuis ‘18” abonnement in combinatie met een tp-link archer mr200 modem. We halen hier via de t-mobile snelheidstest zo’n 25Mbit/s mee.

Als ik in de buurt kijk op de dekkingsmap naar de snelheidstest kijk dan fluctueren de gemiddelde snelheden tussen de 100 / 160 Mbit/s.

Nu is mijn vraag als we zelfstandig een snellere modem + buitenantenne aanschaffen, gaan we daarmee ook een hogere snelheid krijgen met het huidige abonnement? Of zit hier een hardcap op daar het geen “4G voor thuis extra snel” abonnement is?

Met vriendelijke groet,

G.J.

Reputatie 7
Badge +14

Dat laatste. Er zit een hard cap op. Je zou als je abonnement is afgelopen wel het 'snel' product kunnen nemen. Daar komt dan een buitenantenne en een grotere FUP maandbundel bij!

Hallo,

Ik heb sinds vandaag de 4G voor Thuis Extra Snel abonnement hiervoor had ik het abonnement 4G voor Thuis '18. Het probleem wat ik heb is dat mijn snelheid gecapt is op 30mbit/5mbit terwijl dit 100mbit/10mbit zou moeten zijn. Dit weet ik omdat ik gisteren nog 25mbit/25mbit haalde met mijn oude abonnement met dezelfde modem/router. Wie kan mij hiermee helpen?

Mvg Daniël

Nu de vraag waarom doen ze dat? @eric Ik heb hier in huis prima bereik. Jij ook een fijn weekend.

@eric  ik ben daar ook wel benieuwd naar.

En wanneer je zelf in het bezit bent van de hardware, kun je dan sim only extra snel krijgen?

Reputatie 7
Badge +14

@eric  ik ben daar ook wel benieuwd naar.

En wanneer je zelf in het bezit bent van de hardware, kun je dan sim only extra snel krijgen?

Nee, extra snel wordt alleen met hardware EN monteur geleverd.

Reputatie 2

Misschien heeft iemand een idee hoe ik mijn probleem op kan lossen.. sinds deze week hebben wij 4G extra snel voor thuis (Huawei B2368-66 modem) maar sinds dat moment heeft mijn Playstation 5 Type 3 NAT (Strict) waardoor het niet lukt om met vrienden te verbinden.

Ik heb geprobeerd PS5 een vast IP te geven en poorten te forwarden maar dit lijkt het niet op te lossen. Hoe kan ik dit wel oplossen?

Ik heb een eigen modem (TCL 5G CPE) die VoLTE of VOIP kan ondersteunen voor spraak op een aangesloten telefoon. Is het mogelijk om hiervan gebruik te maken met mijn 4g-voor-thuis sim?

Reputatie 7
Badge +14

4g voor thuis is een data only product. Volte zal dus zeker niet mogelijk zijn, als je een VOIP provider hebt dan zou je dat via data wel kunnen benaderen. Misschien dat er een STUN server nodig is van die voip provider omdat er NAT op het mobiele netwerk gebruikt wordt.

 Echt super bedankt voor je snelle reactie @eric, maar je zegt het alsof het allemaal vanzelfsprekend is. Dat is het niet voor mij. Er zijn een paar zinsnedes die ik niet helemaal begrijp:

  • “Volte zal dus zeker niet mogelijk zijn” > wat is VoLTE dan precies?
  • “Als je een VOIP provider hebt” > is dat een betaalde dienst die je ergens kunt/moet kopen?
  • “STUN server” > wat is dat?
  • “omdat er NAT op het mobiele netwerk gebruikt wordt” > Waarom is NAT de reden dat er een STUN server nodig is?

Ik snap het iets van networking en een beetje van mobile IT, en ik begrijp uit je reactie dat ik dit niet moet willen. Bovendien kan ik dit natuurlijk ook zelf Googlen... 

Maar het is voor deze thread misschien beter dat jij dit zelf uitlegt.

Ik ben er inmiddels wel achter dat sms-forwarding aanzetten in mijn router een prijs heeft:

0,60 Euro Extra kosten deze maand.

Ik weet niet of dat een aantal berichten betreft, of alleen het aanzetten van de dienst. Ik heb het maar snel weer snel uit gezet, want ik ben niet op zoek naar extra kosten (...).

Hoi @LiPhiCo 4G voor thuis is dus alleen een data abonnement als soort van alternatief voor je internet aansluiting via koper. Het versturen van sms kan nog wel om b.v. databoosters te bestellen, maar als je naar andere nummers gaat smsen is er geen smsbundel actief en betaal je dus per stuk. 

Je gaf aan dat je een voip dienst uit je modem wilt gebruiken. Dat is geen onderdeel van 4G voor thuis, dus dat zul je bij een voip provider moeten aanschaffen. Bij die partij kun je dan ook het technische support vragen om dit aan de praat te krijgen. Maar de door mij genoemde termen zul je daar ook tegenkomen. Wat mogelijkheden: nummer 1, Nummer 2.

 

soort van alternatief voor je internet aansluiting via koper” 
Ja, daar was ik al bang voor -\_/- , nummer 1 en 2 zijn echter allebei skeer … beetje jammer, maar ik begrijp dat we het er maar mee moeten doen.

Ik mis eigenlijk alleen nog waarom, “Volte zal dus zeker niet mogelijk zijn”

Thanks @eric (sometimes even heroes cannot but bring bad news) :<3:

Bedankt @eric :purple-heart:
Kun je ook nog iets zeggen over waarom ik extra kosten op mijn account krijg als ik sms-forwarding aan zet?

Hallo allemaal,

 

Ik maak gebruik van 4g voor thuis (router ZTE MF289D) probeer via port forwarding het NAT type te wijzigen naar type 2 (voor de PS5). Ik heb Upnp ingeschakeld  en via 'poort doorschakelen' enkele virtuele servers aangemaakt, maar niks lijkt te werken.

 

Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik mijn NAT type wijzig?

 

Gr Hans

Wat is de frequentie van het veranderen van het dynamische ip van de B2368-66?

Ik hoorde elke dag, maar wil het graag zeker weten. Tia!

Hallo, 

ik heb een Nintendo switch met NAT D? Ik krijg een foutmelding van Nintendo online als ik online wil spelen.  De foutmelding die ik krijg is 2618-0513. Nu heb ik een 4G modem van t-mobile. Hoe kan ik dit oplossen? Zou graag willen gebruikmaken van m’n switch in volledige capaciteit. ik ben zo A-technisch als het maar kan dus hoop dat iemand mij hierbij kan helpen! 

Reageer