wat gebeurt er als je het tv kastje uit de router trekt? werkt wifi dan wel? Als de problemen ontstaan zijn nadat het tv kastje geupdate is, is dat natuurlijk het startpunt.
Hi emilimeters,
Heb ik nog niet geprobeerd.
Ander punt wat wordt aanbevolen voor een slechte werkend internet/wifi is om de modem uit de meterkast te halen en dichterbij de werkplek te plaatsen. Hoe kan dat nu. Kabeltje van het isra punt naar modem is erg kort en er wordt aanbevolen om dit zo kort mogelijk te houden. Behoorlijk tegenstrijdige "oplossingen".
Maar goed: werd vandaag gebeld door helpdesk dat men technische aanpassingen wilde gaan doen waaronder een hoger Bitrate voor beter wifi. Mocht dat niet werken komt er een ander modem… maar heb inmiddels besloten om over te gaan naar glasvezel omdat de aansluiting al dik vijf jaar in de meterkast zit. Maar ook daarover lees ik probleemgevallen met slecht internet....
Heb hier ander tranentrekkende verhalen gelezen die vele malen erger zijn dan de mijne.
We wachten af.
Direct daarna werd ik gebeld door Odido en werd meteen een afspraak ingepland voor de monteur die glasvezel zou aansluiten. Die zou vanmorgen komen. Zou.…
Je raadt het al... vlak voor het verstrijken van het tijdslot een berichtje dat de monteur plots is verhinderd. Net zoals dat tranentrekkend verhaal wat ik mijn vorige post heb aangehaald. Je wordt gewoon belazerd en aan het lijntje gehouden.
Eerst vanochtend allemaal berichten dat het is gelukt om glasvezel over te zetten. Gisteren een berichtje dat ik tijdelijk geen wifi zou hebben maar kreeg een code om gratis via 5G te kunnen internetten.
Vanmorgen bleef WiFi dus gewoon werken en DSL aansluiting tv ook. Naarmate de tijd verstreek vertelde ik nog mijn vrouw nog dat tranentrekkend geval
...dat de monteur telkens was uitgevallen en betreffende mevrouw een paar weken of zelf maanden zonder internet zat met schoolgaande kinderen die via de pc hun huiswerk niet meer komen maken. En promt daarop kwam mijn berichtje dat de monteur was uitgevallen. Een lachertje is het...
Doorgestoken kaart en ze houden je gewoon aan het lijntje. Excuses maken dat kunnen ze als de beste, maar zaken goed regelen, ho maar...
In een woord schandalig. Des temeer omdat je op het bericht dat de monteur niet komt Niet kunt reageren. Het hele circus begint weer van vooraf aan. En maar betalen en maar doorsukkelen. Het wordt hoog tijd voor wat anders...
Hi @Wil48, het kan door onvoorziene omstandigheden voorkomen dat een monteur op het laatste moment uitvalt. Guidion probeert in zulke gevallen altijd zo snel mogelijk een nieuwe afspraak met je in te plannen en ik zie dat er voor vandaag een vervangende afspraak ingepland is! Hou je me op de hoogte nadat de monteur langs is geweest?
Monteur is geweest en glasvezel aangesloten. Heb al eerder glas gehad van de provider Delta/Caiway die glasvezelkabel had aangelegd maar overgestapt vanwege zender aanpassingen. Nu zit er een extra kastje tussen van odido.
Maar waar het allemaal om begonnen is is het feit dat internet/wifi op mobiel matig is op slechts een meter of vier afstand met één glazen deur er tussen.. Zie het pizzapuntje (wifi signaal) continu fluctueren en meestal is alleen het onderste puntje zichtbaar (zwart). Vlakbij het modem is pizzapunt vol. Ook als een laptop aangesloten is met een utp kabel valt internet soms uit en/of blijf het cirkeltje soms wel tot 30 sec draaien voordat verbinding weer terug is.
Volgens klantenservice toen na tig keer alles resetten etc. en een half uur aan de lijn zou met glasvezel alles opgelost zijn vanwege hogere snelheid. Nou vergeet het maar... Het lijkt wel iets beter maar toch schakelt mijn mobiel (Android) soms automatisch over naar 5G en wifi. Zeker als data wordt gevraagd. Overigens wordt er niet gestreamd of andere zware programma's. Alleen digitale krant of YT o.i.d.
Ook werd gezegd dat als WiFi met glasvezel aansluiting nog steeds niet zou voldoen het modem zou worden gewisseld.
Ben benieuwd...
Hoi @Wil48, ik wil dit graag onderzoeken! Ervaar je dit alleen op je telefoon of ook op andere apparaten? Daarnaast ben ik benieuwd of je ook gebruik maakt van bekabeld internet en hoe dit gaat. Alvast bedankt! Groetjes, Ishana
Beste Ishana,
Fijn dat u ook wilt onderzoeken. Echter heb ik al vaak (te vaak) op mijn knieën gelegen om apparatuur te resetten zoals u in mijn eerdere post kunt lezen.
Ik gebruik meestal de telefoon. Een Google Pixel 6a en sinds kort update 14. Mijn chromebook af en toe en ook daar slechte/ zwak wifi.
Wifi sterkte fluctueert constant en bij wisseling website zit het soms even vast 10-30 sec voordat pagina opent of verbinding valt weg.
Soms sluit ik een utp kabel aan op de telefoon of Chromebook. Het lijkt een verbetering maar omdat de internetverbinding erg onstabiel is is het moeilijk te achterhalen wat de oorzaak is.
Door al dat resetten werken mijn TLP extenders voor in het stopcontact niet meer en zijn ook niet meer aan de praat te krijgen. Ook de monteur lukte het niet.
Paar maanden geleden Helpdesk aan de lijn omdat de tv het niet meer deed na een nachtelijke update. Betrokkene wilde verbinding met mijn modem maken maar zij bleef volhouden dat ik geen internetverbinding had terwijl ik duidelijk wifi had op mijn telefoon. Rara…
Zoekplaatje. Ik ben er bijna zeker van dat de modem 54 de boosdoener is. Voorheen met andere providers nooit problemen gehad met wifi.
Groet en succes
Hi @Wil48, is er een reden dat je de 2,4 en 5 GHz banden hebt opgesplitst? Al je apparaten zijn namelijk verbonden met de 2,4 GHz band op 1 apparaat na. Dan is het ook niet heel vreemd dat je geen super goed signaal hebt.
Je hebt namelijk een abonnement van 50 Mbit/s, als je dan ook nog eens met al je draadloze apparaten op de 2,4 GHz gaat zitten, dan zul je geen fijne ervaring hebben. De 2,4 GHz band is langzamer dan de 5 GHz band, hier komt aanzienlijk minder snelheid overheen. Hij heeft wel een stuk meer bereik dan de 5 GHz. Ik raad je aan om bandsteering (Mesh) weer aan te zetten zodat het modem bepaald wanneer je op de 2,4 of 5 GHz band zit voor de beste ervaring.
Hallo Tommie,
Dat heeft uw collega van helpdesk gedaan tijdens een van mijn andere contacten. Ook om een beter wifi signaal te verkrijgen. Misschien twee maanden geleden toen had ik nog dsl van odido. En ik weet niet wat de monteur heeft gedaan twee weken geleden toen hij glasvezel aansloot.
Ik zou niet weten hoe dat te veranderen.
Los ervan snap ik eerlijk gezegd ook niet wat 50mb internetsnelheid nu te maken heeft met een zwak wifi signaal. Waarom valt de wifi verbinding weg?
Hi @Wil48, vind je het goed als ik wat instelling aanpas voor je?
Omdat als je een 100 Mbit/s abonnement hebt kan de 2,4 GHz band praktisch hogere snelheid behalen dan op een 50 Mbit/s abonnement. Dan heb je wat meer ruimte over voor je cliënts.
U mag van mij alles aanpassen mits het geen ander c.q. duurder abo wordt. Neem aan dat 50 goedkoper is dan 100.
Maar nogmaals. Ik hoef geen hogere snelheid. Dat heb ik ook nooit gehad want ik zat op dsl en die snelheid beviel me goed.
Ik heb geen snelheid probleem maar wifi signaal is (soms) te zwak en valt verbinding weg.
Paar jaar geleden met een andere provider op dsl nooit wifi problemen.
Nee ik verhoog de snelheid niet @Wil48, was meer ter informatie.
Ik schakel Mesh weer in op het modem, zodat het het modem ervoor zorgt dat de cliënts de beste band kiezen, 2,4 GHz of de 5 GHz. Je hebt dan ook maar 1 SSID en niet 2. Het kan zijn dat apparaten met de SSID met -5Ghz opnieuw verbinding moeten maken met het netwerk.
Zou je een volledige powerflip willen uitvoeren zodat de settings goed doorkomen?
Powerflip
- Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
- Wacht minimaal 10 seconden
- Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
- Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
- Controleer of de verbinding stabiel is.
Oke. Maar welk apparaat is een Media Converter/ONT?