Skip to main content

Bijna iedere keer als de TV box ‘s avonds opgestart wordt is de wifi verbinding weg en moet en box van spanning gehaald worden. Daarna werkt het weer. Tevens moet de 4 cijferige code op mijn smart TV (Phillips) iedere keer bij opstarten ingevuld worden. 

Hey @tommes, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord tv kunt kijken en heb daarom een blik geworpen. Ik zie dat de Mediabox vooral verbinding maakt met het wifipunt en dat je best wat slimme apparaten in huis hebt. Dit vergt veel van je netwerk en kan voor congestie zorgen. Ook zie ik dat je een gastnerwerk hebt opgesteld. Wat is hier allemaal mee verbonden? 

Is het mogelijk om of de Mediabox of het wifipunt bedraad aan te sluiten? Het beste is om de Mediabox bedraad aan te sluiten, dan zul je de melding niet meer moeten krijgen.

Aantal slimme apparaten valt mee (3 lampen, dimmer en thermostaat), deze zitten bovendien op het 2.4 netwerk. Media box staat op een plaats waar geen kabel naar toe ligt en ook niet te doen is. Juist hiervoor bij jullie een wifi versterker genomen.

Gast netwerk volgens mij niets, of dit moet het 2.4 kanaal zijn.

Hi @tommes, je hebt bandsteering (Mesh) aan staan, wat goed is want anders werkt je wifipunt niet, dus de 2,4 en 5 GHz frequenties zijn samengevoegd. Je hebt nu het standaard SSID van het modem, dit is het netwerk waar al je apparaten op dienen te zitten en een gastnetwerk Tommes-huis. Hier zou ik geen eigen apparatuur mee verbinden omdat dit een gastnetwerk is en dus zeer restricted is. Hierdoor kun je een slechte verbinding ervaren.

Het “ gast” netwerk is net het enigste waar ik geen problemen mee heb. Volgens het zyxel logboek heb ik ook geen problemen??

Schakel het gastnetwerk eens uit, is de verbinding dan wel ineens stabiel @tommes

Schakel het gastnetwerk eens uit, is de verbinding dan wel ineens stabiel @tommes

Lijkt te werken, alle “smart” apparaten over gezet en  gast netwerk uitgeschakeld. Tot nu toe (2 dagen) geen problemen gehad. Wel jammer dat er

nu geen gast wifi beschikbaar is. 

Helaas,  wifi is wel minder verbroken. Echter eens in de zoveel dagen moet ik de box weer opnieuw opstarten ivm wifi niet gevonden. 

@tommes, goed dat je dit aangeeft! Moet je dan echt de box weer opnieuw opstarten of is het laden van de wifi vertraagd, waardoor je eventjes moet wachten? Soms vlak na het opstarten duurt het even om het netwerk goed in te laden, maar zou het daarna gelijk weer moeten werken. Ik ben benieuwd!

Stekker eruit en weer erin is het enigste wat helpt. 

Kan je eens testen of hij de melding niet aangeeft met een tijdelijke kabel zodat je hem bekabeld kunt aansluiten ​@tommes?  

Gaat helaas niet, staat niet op dezelfde verdieping als het modem. Juist daarom wifi extender gehuurd

Lukt het ook niet met een test-opstelling ​@tommes, dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten. Ik kan je zelfs een 15 meter kabel opsturen als je die niet hebt liggen. 

Gaat helaas niet lukken, moet dan via de trap. En dwars over de vloer. Vind ik niet veilig genoeg als er iemand ‘s nachts naar beneden moet. 

Nee het gaat om een tijdelijke test-opstelling ​@tommes, zodat je het 1/2x kunt testen of je dan de melding niet krijgt. Dan weten we waar het aan ligt namelijk.  

Jullie kunnen toch gewoon mijn modem uitlezen en kijken of de wifi hapert oid? Als dat niet het geval is zal het de box wel zijn, als ik google zie ik veel meer problemen van deze aard. 

Dat is het eerste wat ik gedaan heb ​@tommes, dat ziet er goed uit op een kleine congestie op de 2,4 GHz frequentie. Dit komt door je smart apparaten. De verbinding van de Mediaboxen zien er ook perfect uit: 

Wat je nog kunt proberen is om de Mediabox een factory reset te geven zodat hij het netwerk vergeet en opnieuw met het netwerk verbinden. Dit kan ook wel eens helpen. Er komt ook een nieuwe update aan waardoor de wifi verbeterd zal worden op de Mediabox. We zien inderdaad dat dit soms een knelpunt kan zijn.

Wanneer is de update gepland ?

Hopelijk nog voor de kerst ​@tommes, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen! 

Reageer