Vanaf 3 juli overgestapt naar Odido Glasvezel 1Gbit & TV.
Wifi werkte vanaf 3 juli t/m 7 juli perfect , over de 600 download op telefoon zelfs.
Vanaf 8 juli , minder dan 2MBps download. Wifi werkt even goed na harde reset , maar dat duurt minuten. Voorbeeld van metingen:
Tevens is de upload hoger dan de download, dit was de eerste paar dagen ook niet het geval.
Ondertussen al meedere keren met Odido aan de telefoon gezeten, vriendelijke mensen, maar geen antwoorden ,openstaand ticket, geen oplossing voor mensen die geen Odido mobiel hebben. Ik zit nu op mijn eigen hotspot te werken omdat ik geen pagina geladen krijg.
Bladzijde 1 / 2
Hi @LesjeJ, welkom op onze Community!
Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik zie twee verschillende servers staan bij je speedtesten, welke server pakt hij automatisch als je de speedtest app opent? Ook ben ik benieuwd waar je test, is dit direct naast het modem of bij 1 van je wifipunten? Ik ben erg benieuwd wat je haalt als je eens de wifipunten uitschakelt en naast het modem 3 verschillende speedtesten doet met de app van speedtest.net. Zou je dit kunnen uitvoeren? Zou je toevallig ook het MAC-adres kunnen meesturen van het apparaat waarmee je test? Alvast bedankt!
Belangrijk:
Een speedtest is altijd een momentopname, daarom is het goed om er meerdere uit te voeren
Als je gebruik maakt van een VPN verbinding, schakel deze dan eerst uit. Bij gebruik van een VPN gaat het signaal eerst naar de VPN server voor de speedtest, we meten dan niet de verbinding zelf
Instructies:
Zorg dat je dichtbij het modem staat
Open een browser op een mobiel apparaat en ga naar https://fast.com/ De speedtest begint direct bij het openen van de website
Zodra de speedtest klaar is, verandert de tekstkleur van grijs naar zwart. Door te drukken op 'meer informatie weergeven', krijg je niet alleen de downloadsnelheid te zien maar ook de uploadsnelheid en andere informatie
Maak een screenshot van de speedtest
Wacht minimaal vijf minuten en voer de speedtest nogmaals uit, op dezelfde afstand van het modem. Je doet dit door de browser te verversen. Maak een screenshot van de speedtest
Wacht minimaal vijf minuten en ga dan naar de plek in huis waar je problemen met de wifi ervaart. Ververs de browser om een nieuwe speedtest te starten en maak ook hiervan een screenshot
Hi @Tommie van Odido
Ik zie twee verschillende servers staan bij je speedtesten, welke server pakt hij automatisch als je de speedtest app opent?
Dat verschilt nogal. Soms Arnhem , soms Sint Oederode. Zoals je ziet op mijn screenshot was het de eerste keren Arnhem en daarna pakte het een andere server.
Ook ben ik benieuwd waar je test, is dit direct naast het modem of bij 1 van je wifipunten?
Deze test is wanneer ik gewoon op de bank zit. Wanneer ik boven op kantoor zit , naast een wifi punt , is het zelfs nog slechter. Ons andere wifi punt is aangesloten op een kabel , naast de tv , zit op 2,5 meter van de bank vandaan, ongeveer 5 meter van de meterkast waar de modem staat.
Ik ben erg benieuwd wat je haalt als je eens de wifipunten uitschakelt en naast het modem 3 verschillende speedtesten doet met de app van speedtest.net. Zou je dit kunnen uitvoeren?
Zie onderstaande screenshots
Zou je toevallig ook het MAC-adres kunnen meesturen van het apparaat waarmee je test? Alvast bedankt!
Sorry, ik weet niet wat je bedoeld met MAC-adres?
Screenshot 1 - Laptop woonkamer
Screenshot 2 - Mobiel
Screenshot 3 - Mobiel bij modem
Screenshot 4 - Mobiel bij modem 2de keer
Ik weet ook niet of ‘Client’ iets uitmaakt, maar ik woon niet in Tiel.
Tevens vind ik het heel apart dat wij de eerste paar dagen op elk apparaat, waar dan ook in huis over de 600 download haalden. Zelfs in de schuur zat het boven de 300. Als ik nu buiten sta, haal ik misschien 1,3.
Bedankt voor de testen @LesjeJ, kan je eens het modem en wifipunten volledig resetten en opnieuw verbinden? Dit doe je door het knopje op de achterkant 30 seconden lang in te drukken met een tandenstoker. Ik ben erg benieuwd of je snelheden van verbeteren of niet.
Hi @Tommie van Odido
Dit heb ik al meerdere keren geprobeerd, maar zal het nogmaals doen.
BRB
Hi @Tommie van Odido
Laptop - wifi
Mobiel - wifi
Mobiel - bij modem
Eigenlijk geen verschil, behalve dat de upload een stuk hoger ligt dan de download, wat ons natuurlijk niets brengt.
Tevens blijven de internet en lan knopje groen knipperen op de modem. Lijkt iig alsof het gehele netwerk niet goed constant binnenkomt.
Tevens zijn de cijfers net zo slecht op speedtest en zelfs de odido app speedtest
Zou je eens een bekabelde test kunnen uitvoeren @LesjeJ? Ik ben benieuwd of de snelheid daar wel juist is of ook niet. Zo kunnen we de oorzaak beter ontdekken en hopelijk oplossen!
Speedtest bekabeld - De instructies hiervoor vind je op onze website.
Excuses, door ziekte even afwezig geweest. Aan de kabel haalt mijn laptop wel een goede snelheid, helaas kan niet alles aan de kabel ;-)
Ik heb wel 1 wifi punt , die beneden stond uitgezet en sinds dien is mijn laptop rond 160 mbps ipv 2 mbps , nog steeds niet wat hoort denk ik. Telefoon is ook nog niet goed en boven is er helemaal geen bereik , daar staat nog wel een wifi punt aan.
Hoi @LesjeJ, goed om te horen dat de kabelsnelheid sterk is en heel fijn dat je weer beter bent! Zoals je zelf terecht aangeeft moet er vooral gesleuteld worden aan je Wifi netwerk. Er springen gelijk een aantal vragen in mij op:
Zou je het modem kunnen verplaatsen, bijvoorbeeld naar de woonkamer? Plaats graag het modem op ongeveer 1 meter hoogte, en zorg dat er geen objecten of meubels voor staan.
Kan je, bij wijze van test, de Wifi-punten bekabeld aansluiten op het modem? Zo zullen ze een stuk sterker signaal ontvangen en kunnen ze zo ook een veel sterker signaal uitzenden.
Mocht het niet lukken, ik neem aan dat op beide Wifi-punten alle lampjes groen branden? Zo niet, dan raad ik je aan om de Wifi-punten opnieuw in te stellen en ze dichterbij het modem te zetten.
Wellicht dat de 2.4 ghz verbinding overspoelt is in jouw omgeving. Je zou kunnen testen of je Wifi netwerk goed werkt als je enkel de 5 ghz verbinding gebruikt, alleen zou het wel kunnen dat bijvoorbeeld je laptop geen 5ghz adapter heeft.
Ik ben benieuwd, ik denk graag met je mee hoe we dit effectief kunnen aanpakken!
Hi @Cal van Odido
De modem kan niet verplaatst worden naar de woonkamer en de wifi punten staan al redelijk dicht bij de modem. Toen alles werd geinstalleerd was er namelijk niets aan de hand en de wifi punten zijn in overleg met de monteur gezet waar ze nu staan. Er was de eerste paar dagen niets aan de hand. Ik heb ondertussen al heel veel aan de telefoon gezeten met Odido en test na test uitgevoerd. Bedankt natuurlijk voor het meedenken, maar ik wil graag een monteur hebben die alles nakijkt , ook aan de netwerk kant.
Hey @LesjeJ, op dit moment zie ik geen wifipunt in je netwerk terugkomen. Kan je deze voorzien van een fabrieksreset en opnieuw installeren? Hij mag ook niet te dichtbij het modem staan, dan werkt hij niet optimaal.
Hi @Tommie van Odido
De wifi versterker beneden hebben wij uitgezet, anders had ik bijna geen wifi op mijn laptop beneden en op de telefoon. Nu ben ik beneden gaan werken omdat wij boven bijna geen bereik hebben met een aangesloten wifi punt. We zijn al even verder en ik heb ondertussen alles al geprobeerd, ik krijg ook geen reactie meer vanuit Odido terwijl ik een openstaand ticket heb. Ik had teruggebeld naar aanleiding van een belletje vanuit jullie, zou worden teruggebeld en dit is nog steeds niet gebeurd.
Waarom is de wifi versterker een stoorzender ipv versterker? Dan stuur ik het liever terug want ik betaal er voor. En waarom hebben wij boven eigenlijk geen wifi?
Alle punten waren afgesteld met de monteur en werkend voor een aantal dagen. Wij zien geen vooruitgang of communicatie. Ik kwam maar weer terug op de community puur omdat jullie meer reageren dan via de telefoon, maar ik wil echt een oplossing.
Hey @LesjeJ, dus als ik het goed begrijp, als je het wifipunt boven neerzet, dan heb je beneden bijna geen bereik? Waar staat het modem dan?
Was het wifipunt wel bedraad aangesloten of draadloos?
Hi @Tommie van Odido
We hebben 2 wifi punten , 1 in de woonkamer en 1 op ons kantoor.
Kantoor is 1ste verdieping en is de eerste kamer na onze trap , die is draadloos , geeft de juiste lampjes, maar bijna geen verbinding.
Andere wifi punt staat in de woonkamer, bedraad, maar als die aanstaat , hebben wij bijna geen wifi op de laptop/telefoon en trouwens ook de tv, dus die staat nu uit.
Modem staat in de hal beneden in de meterkast.
Hoeveel meter staat het wifipunt in de woonkamer van het modem af @LesjeJ? Kan je toevallig inloggen op het wifipunt via http://192.168.1.4/ om te kijken wat de RSSI waarde is van het punt? De waarde moet ongeveer rond de -70 liggen voor de beste verbinding.
Hi @Tommie van Odido
Het zal misschien max 5 meter zijn? Maar zoals eerder vermeldt, bij de installatie werkte alles perfect, de eerste 3 a 4 dagen hadden we hele goede verbinding door het hele huis heen. We zitten nu al meer als 2 maanden met hele slechte wifi. Ik kan niet meer boven werken omdat de wifi gewoon elke keer wegvalt.
De http link werkt niet, hoe en waar moet ik het RSSI waarde nummer opzoeken?
Hey @LesjeJ, ik zie de wifipunten op dit moment niet aangesloten zitten, klopt dat? Je kunt de RSSI waarders ook bekijken via de WebGUI van het modem in de topology. Een powerflip kan ook helpen, zie dat het moden al 90 dagen aan staat.
Powerflip
Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
Wacht minimaal 10 seconden
Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
Controleer of de verbinding stabiel is.
Hi @Tommie van Odido
Nee dat klopt niet, het wifi punt boven staat gewoon ‘aan’ .
Die van beneden in de woonkamer staat idd uit omdat de verbinding er juist slechter van werd op mijn laptop.
Je kunt de RSSI waarders ook bekijken via de WebGUI van het modem in de topology
Ik heb geen idee wat dat betekend, waar is die webgui?
En ik heb de modem al meerdere keren gereset, ook harde reset, is een powerflip iets anders?
Als je naar 192.168.1.1 gaat en inlogd met de gegevens achterop het modem kan je vervolgens naar: Aangsloten apparaten gaan, dan zie je de topologie. Als je dan op het wifipunt klikt kun je de RSSI waarde zien:
Voor de beste verbinding moet hij tussen -60 en -70 zitten.
Hi @Tommie van Odido
Welke zijn de wifi punten? Die van beneden staat uit en van boven weet ik niet hoe ik die kan herkennen.
Hi @Tommie van Odido
Voor het testen heb ik even het wifi punt beneden aangezet:
RSSI is -59
Boven wordt niet herkend
Dan moet je hem nog iets verder van het modem afzetten @LesjeJ, dan daalt de RSSI waarde voor de beste verbinding.
Hi @Tommie van Odido
Dit is geen resolutie toch? Het wifi punt boven wordt niet herkend, beneden zorgt het wifi punt ervoor dat mijn laptop trager wordt, we halen nog steeds maar 79 mbps binnen.
Als je het wifipunt bekabeld aansluit, behaal je dan wel de juiste snelheid of ook niet @LesjeJ?
Als je het wifipunt bekabeld aansluit, behaal je dan wel de juiste snelheid of ook niet @LesjeJ?
Hi @Tommie van Odido
Het wifi punt beneden is bekabeld aangesloten.
Het wifi punt boven heeft geen mogelijkheid om bekabeld aangesloten te worden.
De eerste paar dagen van onze overstap deed alles het perfect , na 4 dagen niet meer , het wifi punt boven doet niets , het wifi punt beneden haalt de snelheid alleen maar naar beneden.
We hebben ondertussen volgens mij alles al geprobeerd aan onze kant , ik vraag mij af wat Odido kan doen aan jullie kant.
Ik zie het 2e wifipunt helemaal niet terug op mijn lijnmeting, kan je die een week aan laten staan @LesjeJ? Dan heb ik genoeg data. Ook wil ik je vragen om een factory reset uit te voeren op beide wifipunten en het modem. Laat beide wifipunten dan gedurende de week aan staan en test af en toe de snelheid boven. Dan heb ik genoeg data om het goed te onderzoeken.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.