Skip to main content

Na jaren lang bij KPN met een Fritzbox  FiTZ!Box 7590, ervaar ik nu grote problemen met opzetten van mijn Sonos systeem. Allereerst lijkt verbinden met de Sonosservers voor controleren account etc niet te lukken.
Na veel gedoe een nieuw Sonosaccount aangemaakt en mij Sonos spelers (Play1) compleet fabriek gereset. Nu heb ik twee van de drie daarin gekregen maar de derde weigert. Deze blijkt hangen op communicatie met de Sonosservers voor het controleren van de juiste versie van mijn app die op mijn telefoon staat. Daarnaast kan ik ook geen Spotify account toevoegen aan mijn Sonosaccount als service. Hier lijkt ook een koppelingsprobleem te zijn. Veel errors die ik eerder nooit gehad heb. Dit ligt naar mijn idee toch echt aan het Zyxel T-56 instellingen of mogelijkheden die nu beperkend zijn voor oudere hardware.

Wellicht is er iets bekend over het succesvol opzetten van een Sonos systeem met Play1 op de Zyxel T-56 met specifieke instellingen, Ik lees ook iets over firmware updates.

Marcel

 

Hi @emmavsteenbergen, ik wil er graag voor zorgen dat jij ook de nieuwe update ontvangt, zodat je weer van de Sonos gebruik kan maken! Ik zie alleen geen Zyxel T-56 aangesloten staan, maar een T-54. Wil je voor me dubbelchecken of het klantnummer in je profiel overeenkomt met jouw abonnement? Alvast bedankt! 

Beste Nora, je hebt inderdaad gelijk, het is de Zyxel T-54. Voor de rest klopt alles wel. Lukt het dan om de nieuwe update te sturen? Dank je wel!


Hoi @emmavsteenbergen, op de T-54 zit geen bug en draait andere firmware. Dit kan niet aan de firmware liggen. Ik heb voor de zekerheid Wifi 6 uitgeschakeld op het modem. Kan je het modem 30 seconden stroomloos maken en opnieuw laten opstarten en kijken of je nu wel een verbinding tot stand krijgt?

Als je de Sonos bekabeld aansluit, komt hij dan wel online of ook niet? Zie je een foutmelding staan in de Sonos app? 


Hoi @emmavsteenbergen, op de T-54 zit geen bug en draait andere firmware. Dit kan niet aan de firmware liggen. Ik heb voor de zekerheid Wifi 6 uitgeschakeld op het modem. Kan je het modem 30 seconden stroomloos maken en opnieuw laten opstarten en kijken of je nu wel een verbinding tot stand krijgt?

Als je de Sonos bekabeld aansluit, komt hij dan wel online of ook niet? Zie je een foutmelding staan in de Sonos app? 

Hi Tommie,

Ah, jammer dat het niet aan de bug kan liggen. De Sonos werkt met een ethernetkabel, maar zonder helaas niet. Omdat het modem op een andere kamer staat, is dat helaas geen oplossing. Het verbinden gaat telkens fout wanneer ik de Sonos moet koppelen aan de wifi. Na meermaals contact opnemen met de Sonos klantenservice leek het erop dat het probleem bij het modem ligt. Ook verbinden met versterkers werkt nog niet (wederom alleen met de ethernetkabel). Heb je hier nog andere tips of oplossingen voor? Dank! 


Om wat voor Sonos gaat het @emmavsteenbergen? Is hij recent gekocht of is het nog een ouder model? Heb je de Sonos al eens voorzien van een factory reset?


Om wat voor Sonos gaat het @emmavsteenbergen? Is hij recent gekocht of is het nog een ouder model? Heb je de Sonos al eens voorzien van een factory reset?

Het betreft de Sonos Play:1, een wat ouder model. Echter, voor de verhuizing (3 weken geleden), werkte hij op het oude netwerk nog goed. In een poging om te kunnen verbinden heb ik ook een factory reset gedaan, helaas zonder succes. 


Vindt de Sonos app de Play 1 wel of dat ook niet @emmavsteenbergen? Heb je het al met een nieuw Sonos account geprobeerd?  


ik ervaar dezelfde problemen met mijn nieuwe modem en het verbinden van sonos. Kan ik ook een firmware update krijgen?


Hi @IA8, welkom op onze Community!

Ik heb je op de lijst gezet. De firmware zal spoedig geüpgraded worden, tijdens het updaten zal je internet ongeveer drie minuten wegvallen. Daarna staat de nieuwe firmware op het modem. 


Vindt de Sonos app de Play 1 wel of dat ook niet @emmavsteenbergen? Heb je het al met een nieuw Sonos account geprobeerd?  

In de Sonos app gaat alles goed, totdat er verbinding met de wifi moet worden gemaakt. Het gaat telkens op hetzelfde moment mis: "We konden geen verbinding maken met TMNL-xxxxx”. Ook een ander sonos account maakt geen verschil. 

Van Sonos kreeg ik nog de volgende tips:

-Controleer of 2,4GHz WiFi is ingeschakeld.
-Controleer of de WiFi-modus is ingesteld op 802.11 "B/G/N". Andere opties zijn vaak BG en GN of AX
-De beveiligingsmodus moet zijn ingesteld op WPA2 met AES-codering.
-Schakel UPNP in als deze is uitgeschakeld.
-Zorg ervoor dat de 2,4GHz WiFi-bandbreedte 20MHz is, 20/40MHz of 40MHz wordt niet ondersteund
-Pas het WiFi-kanaal aan van automatisch/automatisch naar handmatig kanaal 1, 6 of 11 voor de 2,4 Ghz-band en 36 voor de 5 Ghz-band
-Sla alle wijzigingen op en start de router opnieuw op

Zit hier nog iets tussen waar jullie bij kunnen helpen? Waar zou het anders nog aan kunnen liggen? Zou desnoods iets van een Odido versterker helpen zodat ik wel met de ethernetkabel kan verbinden? Onze eigen versterker verbindt ook niet met het modem… 


@emmavsteenbergen Dank je wel voor je terugkoppeling! 

Ik ben direct voor je gaan kijken in de modeminstellingen. Gelukkig staan de instellingen die je in punt twee en drie benoemd al goed. Wel heb ik de bandsteering weer ingeschakeld, waardoor het modem ook weer een 2.4Ghz verbinding uitzend (punt één). 

De andere punten kun je zelf aanpassen in de instellingen van het modem. In dit topic lees je hoe je inlogt op het modem: Inloggen op het modem | Odido community

Hoe je de UPNP in/uitschakelt, lees je in dit topic: UPnP uitzetten | Odido community

Wil je het wifi kanaal aanpassen? Dit doe je zo: Inloggen op het modem > Netwerkinstellingen > Algemeen > Kanaal > Selecteer het gewenste kanaal in het dropdown menu. Het kanaal staat standaard op ‘Auto’, dit raden wij ook aan. 

Laat je het mij weten of je er uitkomt? Ik help je graag verder! 

 


Hi @Teresa van Odido ook na het aanpassen van de punten is het niet mogelijk de sonos te verbinden, telkens gaat het mis bij het connecten met de wifi. Zo balen…!! Heb jij nog een andere oplossing?


Hey @emmavsteenbergen, weet je toevallig het MAC-adres van je Sonos box? Dan kan ik wat gerichter zoeken! 


Het MAC adres is: B8-E9-37-BB-71-5E-7


Hi @emmavsteenbergen, het lijkt erop dat de Sonos helemaal niet communiceerd met het modem. Zou je een de Sonos bekabeld willen aansluiten, vervolgens het wifi netwerk vergeten in de Sonos app en opnieuw kunnen toevoegen? Daarna loskoppelen en opnieuw proberen. Hopelijk werkt dit!


@Tommie van Odido Hi Tommie, dank voor de reactie. Ik heb in de tussentijd de Sonos via de ethernetkabel aangesloten en verbonden, dat gaat foutloos. Gister weer met de Sonos helpdesk aan de lijn gezeten, helaas wederom zonder succes. 

Zou het nog hieraan kunnen liggen? 

Alle Sonos-speakers en componenten kunnen verbinding maken met draadloze routers of toegangspunten die 802.11b/g wifi ondersteunen via 2,4 GHz. Daarnaast kunnen alle Sonos-speakers en -componenten verbinding maken met wifinetwerken die gebruikmaken van beveiligingsstandaarden WPA en WPA2 Personal en met onbeveiligde wifinetwerken.

Zo ja, zouden jullie dat voor mij goed willen zetten als dat kan?

Als plan B vroeg ik me af of jullie iets van versterkers aanbieden die ik dan in mijn kamer zou kunnen zetten, waardoor ik de box met ethernetkabel aan de versterker kan verbinden? Is dat een optie? 

Onze eigen versterkers koppelen werkt ook niet - dit doet mij toch sterk vermoeden dat er iets met het modem aan de hand is en niet met de sonos box. 


Hi @emmavsteenbergen, ik had het modem al op WPA-2 en Wifi 5 gezet. Dat biedt dus ook geen soelaas. Ik kan de frequenties nog wel voor je scheiden, wellicht werkt dat wel! Ik heb dit meteen voor je aangepast en bij je SSID 2,4 en 5 GHz toegevoegd in de naam.

Wij hebben inderdaad wifipunten, die kun je gemakkelijk bestellen in Mijn Odido. Hier lees je alles over ons wifipunt: 

 

 


Sinds afgelopen woensdag 17 april zijn wij overgegaan van KPN naar Odido. Na 2 dagen speuren waarom de telefoon de Sonos niet kan vinden, zie ik hier aan de reacties dat heel veel mensen dit probleem hebben. Ook wij hebben de t56 router. Zouden wij alstublieft ook zsm de nieuwe firmware update mogen krijgen, zodat wij weer muziek kunnen afspelen en luisteren (1 telefoon is overigens wel gelukt, de andere niet) Alvast bedankt! 


Ik heb na veel proberen en de hele goede ondersteuning vanuit Odido door Tommie toch een andere router gekocht. Ik kreeg mijn Sonos apparaten gewoon niet werkend en het bleef me maar tijd kosten.
ik heb nu Glasvezel van Odido en https://tweakers.net/pricewatch/1785238/tp-link-deco-x50-3-pack.html
Koste wel wat maar heb nu wel stabiel mesh systeem en ik wilde toch repeater/mesh uitbreiding kopen,. Het Zyxel modem natuurlijk bewaard omdat dat in bruikleen is.


Hi @Linda en Richard, ik snap het verzoek! Omdat we druk bezig zijn de firmware naar alle klanten te pushen, kunnen wij je niet meer op de lijst zetten. Geen zorgen, deze komt eraan en zal tegen het einde van deze week ook op jouw modem staan. Hou jij het in de gaten? Super bedankt!

@marcel spaan Dank voor deze update, fijn dat je het zo hebt opgelost gezien je deze stap toch al van plan was!


Hi @Nora van Odido,

 

Ook ik zit met hetzelfde probleem: sinds 2 weken bij Odido (vanuit KPN), maar sinds ik de Zyxel T-56 heb kan ik niet meer verbinden met mijn Sonos Play 1. Via de Ethernet kabel werkt het wel, maar draadloos krijg ik het niet voor mekaar. Ik heb 5G al uitgezet en ook WiFi 6 uitgeschakeld, maar helaas nog geen effect.

Zouden jullie kunnen zorgen dat de update (indien ik deze nog niet heb) naar mijn modem wordt verstuurd?

En hebben jullie nog andere tips/tricks om te zorgen dat mijn Play 1 het weer (onbekabeld) gaat doen?

 

Thanks! Groet, Willem


Hi @willeml, welkom op onze Community.

Je hebt een T-54 en niet de T-56 en die is up to date! De eerder genoemde issues waren alleen voor de T-56. Dus ik ben benieuwd wat de oorzaak bij jou kan zijn. Wifi 6 stond nog ingeschakeld op de 5 Ghz frequentie, ondanks dat deze uitgeschakeld is kan dat een verschil maken. Ik zag ook al dat je WPA-3 op WPA-2 gezet had maar ik verneem dat dit ook niet geholpen heeft? Ik heb Wifi 6 nu volledig uitgeschakeld, als dit nog niet werkt zou je de 5 GHz weer aan willen zetten en dan je banden opsplitsen door Mesh uit te schakelen? Wellicht helpt dat. Zo niet, geef ons dan een terugkoppeling. Dan gaan we het verder onderzoeken.


@Tommie van Odido bedankt voor je reactie!

 

Ik heb je stappen gevolgd, maar helaas nog zonder effect. Het lijkt echt ergens aan de WiFi te liggen: bekabeld met de ether werkt alles vloeiend, maar mijn Sonos weigert draadloos te verbinden...


@willeml Dank je wel voor de genomen moeite, laten we samen opzoek gaan naar een werkende oplossing! 😀

Wil je eens nagaan of er rare leestekens te vinden zijn in het wifi wachtwoord of het SSID? Zo ja, wil je dit dan aanpassen? Je kunt er ook voor kiezen om het modem een factory reset te geven en dan de inloggegevens die achterop het modem staan te gebruiken. 

Laat je mij weten of het is gelukt?

 

 


Hi @Teresa van Odido , er zitten geen leestekens in het wachtwoord, ik heb zelfs hetzelfde wachtwoord genomen als in m’n vorige huis, dus daar kan het niet aan liggen...


Heb je de sonos speakers volledig gereset en opnieuw aangemeld op de Zyxel router? 


Reageer