Huh… ik dacht dat ik het in Mobiel → Netwerk en verbinding had gepost. Het heeft weinig te maken met thuis wifi.
Een aantal tweakers hebben het vermoeden dat de lagere 5G band is uitgeschakeld en de 5G router alléén met 3,5 GHz verbinding gaat maken. Als dit zo is, dan klopt de dekkingskaart niet en werkt het heel erg instabiel.
Hier hetzelfde verhaal. Enorme thread op Tweakers over:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2268550/0
Woensdagochtend Klik&Klaar ontvangen. Perfect. Mooie 5G en 4G ontvangst, snelheid hier op behoorlijk grote afstand van de mast (geen n78, dus nog geen 3500 MHz, maar wel n28 op 800 MHz.) was 200/20.
Na de recente firmware update om 01:00 uur donderdagochtend is dit enthousiasme weg.
Het lijkt er op dat er nu nog maar 1 band (B3 op 1800 MHz.) geactiveerd wordt. Geen carrier aggregation meer, geen n28. Dus alleen nog 4G, zelfs geen 4G+.
Gevolg is dat download nog wel redelijk is maar upload kleiner is dan 1 Mbps. en de verbinding zo instabiel is dat hij uitvalt.
De SIM in een Huawei 5G router geeft direct weer perfect resultaat, richting de 200 Mbps. download en 20 Mbps. upload. En helemaal stabiel.
De Zyxel router is met deze firmware update een hele slechte 4G router geworden voor gebruikers waar nog geen n78 is binnen zeg 800 meter. Buitengebied dus. Wat nou net een doelgroep van dit product was.
Kortom: denk je over dit product ga dan goed na op www.antennekaart.nl of er een n78 mast op minder dan 1 km. staat. Zo niet, dan val je terug op 4G. En koop je dus niet dat wat er op de doos staat.
Odido had dit product moeten uitrollen als n78 overal geboden wordt.
Ik zit hemelsbreed 890 meter van de mast af. Deze doet n28 en n78, alleen is de indoor dekking van n78 niet helemaal perfect.
Al zat de router op 4G+, was het prima geweest voor mij. Alleen is die ongelofelijk instabiel, uploadsnelheid geeft tranen in je ogen. De dekkingskaart van Odido klopt voor geen meter in mijn situatie.
Een reactie vanuit Odido zou gewaardeerd zijn, klantenservice lijkt zo overweldigd dat er bijna geen contact te krijgen is.
Hier nog steeds constante problemen wbt een stabiele verbinding via een N28 mast. Doet het hoogstens een paar uur goed maar dan is het ellende. Latency >1000ms, calls/games verbreken de verbinding, browsen is traag en video buffert niet meer snel genoeg om af te spelen.
Deze ervaring is er elk moment van de dag geweest en weekend/werkdagen maakt allemaal niks uit.
Dit blijft dan ook meteen minstens 5 minuten zo voor het opgelost is, het is niet even vervelend en weer door. Telefoon nu elke keer gebruikt om een stabiele verbinding te krijgen (4G Simyo) en daar totaal geen problemen mee, maar ondertussen wel door de helft van m'n data heen van deze maand.
Maandag 14 oktober direct toen klik en klaar beschikbaar werd opgehaald in de okido shop. Blij dat ik was dat ik eindelijk van het veel te dure ziggo af was. Thuis aangesloten en direct online. Wel LTE viel mij op terwijl ze adverteren en de dekkingsgraad check laten doen en er 5G met perfecte dekking uitkomt.
Download gemiddeld overdag was de eerste tien dagen redelijk stabiel, zo’n 140mb gemiddeld. Dit was ‘s avonds gemiddeld 230mb. Upload wat voor mij heel belangrijk is vanwege video vergaderen via Teams was de eerste 10 dagen op 4G zo’n 33mb gemiddeld overdag en in de avond gemiddeld 46mb.
Toen begon de ellende op vrijdag 25 oktober. In de ochtend een MT overleg via Teams en mijn upload kwam die dag gemiddeld niet boven de 6mb! ‘s Avonds was dit ongeveer 68mb gemiddeld. Download was heel hoog, overdag 340mb en ‘avonds 480mb.
De dagen erna Bleef de upload overdag tijdens kantoortijden slecht en traag, vanaf een uur of 1700 pas weer richting 30mb en hoger.
Op de vraag dat ik last had van bovengenoemde kreeg ik na drie dagen antwoord van okido. Wat een enorm slecht standaard kletsverhaal van diegene. We werken hard aan het product om deze continue te verbeteren en balblabla.
Direct maandag toen upload snelheid zelfs rond de 1.5mb was gebeld met okido om op te zeggen. Na 8 keer bellen en 4 keer verbinding verbroken eindelijk iemand aan de lijn die mij kon helpen na een vierde keer uitleggen. Heeft mij totaal 2,5 uur gekost inclusief wachtstand.
Maar het product was zo nieuw dat het opzeggen in twee systemen niet lukte. Eerste systeem wel, maar Salesforce niet. Hij had een aantekening gemaakt voor de opzegging en aangegeven om het modem retour te brengen naar de okido shop. Daar een jonge jongen die nog een kwartier een privégesprek met een vriend over zijn komende vakantie moest afstemmen. Afin, met beide handen in de zakken mij aanhorende wat ik kwam doen. Geweldige service!
Wat een enorme teleurstelling en een waardeloze service! Ben blij dat ik het heb opgezegd. Dan toch maar helaas, echt lievere helemaal niet, maar een veel te duur ziggo abo, maar wel stabiliteit.
Als aanvulling, ik woon in een woonwijk zonder kantoorpanden dus overdag geen komen van heel veel mensen die het okido 5G netwerk belasting...