Zijn de Voip / SIP settings voor de telefonie bij t-mobile thuis beschikbaar?
De gegevens voor Voip en SIP worden niet vrijgegeven. Dit doen we voor de veiligheid van onze gebruikers en om de dienst te kunnen waarborgen. Vaste telefoon aansluiten op Phone 1 en bellen. Dat is de dienst die we aanbieden. Niet meer, niet minder. 🙂
Sowieso is het argument over veiligheid een onzinverhaal. Waarschijnlijk heeft T-Mobile voor alle voip het wachtwoord gelijk gezet, dus weet je er 1, dan weet je ze allemaal. Als dat echt zo zou zijn, is dat een groot risico op zich. Dus kom op T-Mobile, geef het goede voorbeeld en ga hier wat mee doen.
waar de providers wel mee worstelen. hoe ga je dit ondersteunen wat de overheid wil. waar ligt de grens. beetje het zelfde verhaal wie er verantwoordelijk is voor de wifi. wat gaat het doen met de prijs...
er is in iedergeval nog geen duidelijkheid.
Heeft iets te maken met klantvriendelijkheid en servicegerichtheid. Nu neem ik T-Mobile niet zoveel kwalijk, die hebben de rommel van Vodafone overgenomen, maar vind het wel jammer, mijn ervaring als klant van T-Mobile was dat ze juist vooruitstrevend zijn op dit gebied.
Ik begrijp wat je bedoeld, echter kan ik T-Mobile ook wel begrijpen.
T-Mobile levert een telefonie dienst waarbij je je eigen toestel kan aansluiten op het modem.
Dat hier op de achtergrond gebruik gemaakt word van voip is eigenlijk niet relevant. dat is niet de dienst die geleverd word. ik ben ook geen voorstander van vrije router keuze. en ben bang dat dit juist de prijs gaat opdrijven inplaats van naar beneden brengen zoals word gedacht.
als je nu kijkt. T-Mobile levert geen ondersteuning op powerline adapters. en stelt dat je de stb moet aansluiten met een kabel. ze zeggen niet een powerline werkt niet, alleen dat als je het wel gebruikt moet je het ook zelf oplossen. heb je problemen ? leg er eens een kabel tussen en kijk of het probleem is opgelost. ik denk dat 90% van de telefoontjes niet thuis hoort bij de internet provider maar het vaak toch oplost voor je. zoals hulp bij het aansluiten van wifi op je laptop. het instellen van je e-mail programma. waar ligt de grens ?
Ik zou graag zien dat T-Mobile de volgende aanpassingen zou maken.
Bridge mode mogelijk.
VOIP naar ander vlan zodat men ook hun eigen voip kan gebruiken.
STB een pseudo interface op tv vlan. zodat alles werkt via 1 kabel en op alle poorten internet.
Ik denk dat dit voor alle partijen acceptabel is.
Hetzelfde geldt voor de telefoon, wordt de dienst geleverd door toegang te geven tot de dienst, of door apparaten aan te leggen? Weer denk ik, je zou moeten kunnen kiezen, T-Mobile way or my way. Zo spannend is VOIP nu ook weer niet. Een simpele google search naar andere VOIP aanbieders laat zien dat het zelfs zo kan, en goedkoper dan T-Mobile. Het komt eerder op mij over dat dit de naweeën zijn van een oude situatie, waarin de telefoonlijn tot in het huis van de telco was. Met het internet wordt de bekabeling gevirtualiseerd, dus dit kan je nu heel anders zien.
Dit leidt tot hele aparte situaties. Zo heb ik het volgende meegemaakt (andere ISP, ter leer en vermaeck): Mijn internet is langzaam, nu heb ik een uitgebreid lan, maar toch, lager dan gemiddeld. Dus ik ga naar mijn firewall toe, en meet daar. Ook duidelijk lager. Nu is de firewall een Linux machine. Ik bellen. 'Meneer, u moet dit (windows) programma draaien, op een PC die direct op het glasvezel modem staat. Ik probeer nog tegen te werken dat mijn Firewall een PC is, die direct op het glasvezel modem aangesloten staat, maar het is een Linux machine. Haalt niets uit. Ik blijf het vreemd vinden dat je de glas performance zo wilt meten, die performance kan je ook een level lager meten, toch? Maar goed, het staat in het script van de helpdesk, dus ik pak een Linux laptop, sluit hem aan en het internet wordt opeens rap. Dus zegt de helpdesk, het ligt niet aan ons. Maar als ik dan opmerk dat een andere mac heeft geleid tot een ander IP nr, ander subnet en dat ik dus opeens heel anders door het netwerk loopt, wordt het stil. Waarna er toch maar geconcludeerd wordt dat het niet bij hun ligt. Ik geef het op, spoof het mac adres op mijn firewall en het hele lan loopt weer als voorheen.' Hier ligt het probleem in de interne routing bij de ISP, hetgeen ook best ingewikkeld is. Aan mijn kant veranderd er niet zoveel, en routing is erg simpel. Ik heb bij elke storing uiteindelijk moet concluderen dat de DNS van de ISP en interne routing van de ISP in 90% van de gevallen de oorzaak van het probleem is. Ik kreeg in 100% van de gevallen de schuld in de schoenen geschoven. Ik gebruik een caching DNS op mijn LAN, en ben uitgeweken naar externe DNS servers. Dat scheelt een hoop.
Maar dit is de wel het probleem. Netwerken zijn op zijn tijd lastige dingen. Hoe complexer het netwerk, des vaker het wel eens mislukt. Als klant wil je dat het werkt, als ISP wil je alleen verantwoordelijkheid voor jouw deel van het netwerk. Vaak zal je daar samen naar moeten kijken. Nu lijkt het erop dat de eigen handen schoonwassen belangrijker is, zelfs als dit op hele onlogische gronden moet. Toch moet het mogelijk zijn om routering van segment naar segment te controleren. Geautomatiseerd nog wel. Dit wordt echter niet gedaan. De helpdesk en de infra mannen/vrouwen zitten in aparte afdelingen, management besluit dat die alleen met elkaar praten bij 'escalatie' en helpdesk medewerkers hebben een gemiddelde beltijd per gesprek in het oog te houden. Ook allemaal met de beste bedoelingen, maar voordat ik de helpdesk bel, heb ik vaak een paar uur alles thuis nagelopen en gemeten om er zeker van te zijn dat ik niet ten onrechte bel. En dan krijg je dat soort 'hulp'. Erug frusterend.
En ook daarom denk ik, transparantie is beter dan al die geheimzinnigheid. Dus ook hoe het netwerk in elkaar zit. Mogelijk zelfs door in het netwerk meet servers te installeren. Wil ik zelfs uitzoeken waar het in het netwerk fout gaat. En o ja, de meeste mensen gebruiken Linux om met het internet te verbinden, want dat draait ook in al die kastjes die worden uitgeleverd. Dus niet schrikken als er iemand gewoon consoles kan openen. Bij vele kastjes kan dat met ssh, in hele erge gevallen wil telnet ook wel eens lukken.
Maar zie dat poort 5060 voor de SIP nog altijd geblokkeerd is naar andere aanbieders toe en ook lijkt T-Mobile nog altijd niet zelf met aanmeldgevens te willen komen voor mensen die wél de telefoniedienst bij T-Mobile af willen nemen en een eigen router willen gebruiken.
Helaas voor T-Mobile, dan maar geen telefonie-abonnement voor jullie maar naar een andere SIP-aanbieder op een alternatieve poort.
Het is gewoon niet geweldig bij T-mobile. Ik dacht bij de overstap gebruik te kunnen maken van mijn eigen VOIP provider, omdat dat bij telfort ook kan. Gewoon je modem goed instellen. Maar nee. T-Mobile heeft alles dichtgezet. Ik heb daardoor mijn eigen asterisk aan moeten houden en een extra kastje moeten kopen van CISCO voor telefonie. Ik kon helaas niet meer van mijn abonnement af. Nu is het nog erger. Al het IP verkeer vanaf mijn internet server naar mijn thuis IP lijkt ergens bij t-mobile het putje in te gaan. Al het andere werkt, maar dat niet meer. En dat wordt niet opgelost. Hoog tijd om te verhuizen naar een ander, hetgeen ik ook in gang heb gezet.
Het schijnt overigens ook zo te zijn dat een VOIP doosje achter het T-Mobile modem wel met andere VOIP providers kan praten, maar met een eigen Modem niet. Mocht dat kloppen dan wordt er wel erg veel werk gestopt in het tegenwerken. Ik ga nog eens flink induiken, als het dan nog niet lukt maar eens met mensen gaan praten die meer verstand hebben van je recht halen.
Uit nieuwsgierigheid, waar ga je naar toe?
Ik heb nog wel even contact gehad met EZK (overheid) Net gebeld en die geven aan dat de consultatie is verlopen en dus niet bekend is of deze beleidsregel ook doorgevoerd is, ik zal maandag contact met ACM zoeken en vragen of deze beleid er door is en in hoe verre een provider iets verplicht is.
Heb hier zelf twee VoIP services via een ATA momenteel achter de Zyxel draaien, geven op poort 5060 geen enkel probleem om te registreren.
De Huawei daarintegen is niet aan de praat te krijgen, welke poort ik ook gebruikt ... tenzij ik mijn ATA in de DMZ plaatst dan is er pas registratie mogelijk.
Het is een Huawei related probleem, want ooit had ik een andere Huawei met hetzelfde probleem.
Het "Blokkeren" wat een aantal mensen waarneemt, is niets anders van een SIP ALG implementatie corruptie van de Huawei. Ook al vink je de SIP ALG uit op de TMT Huawei, wil het nog steeds niet functioneren. Bij mijn vorige Huawie van Online.nl, was dat wel een oplossing, maar deze werkt dus niet bij de TMT versie.
Ga niet nog eens alles testen, heb dat al een aantal keren toegelicht met een aantal testen met mijn ATA achter een Huawei.
En
Mijn oude huisnummer is nu gehost bij CheapConnect en uitgaand bellen doe ik dan ook nog eens met nog een andere provider.
ik ben ook maar klant, veel meer kan ik ook niet doen.
Even om dit topic een nieuw leven in te blazen.
Indien je zelf via SIP je telefoon wilt regelen, regel dan een account bij cheap connect of een andere SIP aanbieder en verhuis je vaste telefoonnummer naar hun.
Dat werkt gewoon. Je betaalt prepaid en krijgt netjes een e-mail wanneer je tegoed op is.
Hoef je deze dienst in ieder geval niet af te nemen bij internet providers die terecht er voor kiezen de massa te kunnen bedienen.
Ga dan niet lopen zeuren als je een broodje speciaal wilt en beleg dat gewoon ergens anders.
Gaat T-mobile vanaf vandaag wel de SIP gegevens verstrekken en mogelijk maken? Aangezien vanaf morgen 28 januari providers verplicht zijn om eigen modems te ondersteunen dus ook voor telefonie.
Ja. Staat in je T Mobile omgeving
Ja. Staat in je T Mobile omgeving
Ik zie het. Volgende pagina geeft SIP details: https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/pdf/klantenservice/thuis/specificaties/eigen-modem-voip-instellingen.pdf
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.