Skip to main content

Hallo,

Doordat ik een eigen router gebruik (Odido modem is niet geïnstalleerd), heb ik voor het bellen de ATA (analog telephone adapter) Grandstream HT801 gekocht. Via de Odido website heb ik een nieuw SIP wachtwoord aangemaakt, maar de SIP registratie vanaf de ATA gaat niet goed (Status: Not Registered). Ik vermoed dit het aan het wachtwoord zelf ligt, dat de wachtwoord wijziging niet goed doorgezet wordt naar de Odido systemen. Nu heb ik twee vragen:

1. Hoe is te controleren dat ik het juiste wachtwoord gebruik?
  2. Heeft iemand deze ATA en de aangepaste instellingen om het bellen aan de praat te krijgen met Odido?

Vast Bellen-account

https://www.odido.nl/my/thuis/instellingen/bellen

Vast Bellen instellingen bij gebruik eigen modem

https://assets.odido.nl/x/f4965101d0/eigen-modem-voip-instellingen.pdf

ATA Grandstream HT801

https://www.grandstream.com/products/gateways-and-atas/analog-telephone-adaptors/product/ht801

Groet

Hier ook een topic binnen de community, waarbij uiteindelijk het WW een issue gaf.

Hoi, dank voor je reactie. Het was toch een probleem met het wachtwoord. Wat ik nu anders gedaan heb is alle symbolen vervangen door alleen het symbool (!), dus niet meer de overige geadviseerde symbolen (@#$) gebruikt. Misschien dat deze andere symbolen een probleem kunnen opleveren bij de Grandstream HT801. Fijn, dat het nu werkt. Dank!

Dit is de configuratie van de Grandstream HT801 waarmee het nu werkt (SIP user ID is fictief).

Beste HenJ, zou je enkele screenshots van de FXS port kunnen doorsturen?

Ik krijg de boel niet aan de praat.

Alvast bedankt!

Groeten, Fred

Hallo Fred,

Ik kreeg het laatst niet voor elkaar om een screenshot te uploaden (jpg en png, 1,5MB). De upload bleef maar draaien, zonder dat er een einde aan kwam. Ik ga dit nog een keer proberen.

Groet, Henk

Hallo Fred,

Ik kreeg het laatst niet voor elkaar om een screenshot te uploaden (jpg en png, 1,5MB). De upload bleef maar draaien, zonder dat er een einde aan kwam. Ik ga dit nog een keer proberen.

Groet, Henk

Hoi Henk,

Allereerst bedankt voor je snelle reactie. Het zou echt heel fijn zijn om wat screenshots te ontvangen. Ik hoop dat het lukt om ze te plaatsen.

Alvast bedankt voor de moeite!
Groeten, Fred

Hallo Fred,

Groet, Henk

Hoi Henk,

Allereerst bedankt voor je snelle reactie. Het zou echt heel fijn zijn om wat screenshots te ontvangen. Ik hoop dat het lukt om ze te plaatsen.

Groeten, Fred

Hi ​@Hartman26 , ik heb geen eigen screenshots, maar zou je kunnen kijken bij de FXS PORT instellingen voor de optie Local SIP Port?

Dit staat standaard op 5060, maar Odido blokkeert die poort bij klanten (niet bij alle klanten, maar wel bij veel klanten).

Kan je die veranderen naar iets anders? Het maakt niet veel uit wat precies, maar bijvoorbeeld 5080 zou moeten werken.

Plaatjes van het internet:

Deze pagina dus, maar nog verder naar beneden.

Alternatief kan je ook proberen om de optie “Use Random SIP Port” aan te zetten, dat zou hetzelfde effect moeten hebben.

Hallo Fred,

Groet, Henk

Hoi Henk,

Groeten, Fred

Hi ​@Hartman26 , ik heb geen eigen screenshots, maar zou je kunnen kijken bij de FXS PORT instellingen voor de optie Local SIP Port?

Dit staat standaard op 5060, maar Odido blokkeert die poort bij klanten (niet bij alle klanten, maar wel bij veel klanten).

Kan je die veranderen naar iets anders? Het maakt niet veel uit wat precies, maar bijvoorbeeld 5080 zou moeten werken.

Plaatjes van het internet:

Deze pagina dus, maar nog verder naar beneden.

Alternatief kan je ook proberen om de optie “Use Random SIP Port” aan te zetten, dat zou hetzelfde effect moeten hebben.

Hoi Henk,
Enorm bedankt voor het meedenken en je hulp. Het is gelukt!

Dit zijn de juiste instellingen voor de Grandstream HT801 

Als je deze instellingen gebruikt dan werkt de telefoon. Op het eerste screenshot is te zien dat de registratie is gelukt.

@Hartman26 Bedankt voor de uitgebreide screenshots. De laatste optie is degene die cruciaal is. Ook in de zin dat deze niet logisch is, omdat providers die minder incompetent zijn dan Odido dit niet nodig hebben.

Ik vermoed persoonlijk dat poort triggering / port forwarding niet nodig is, maar het kan zeker geen kwaad.

“Local SIP Port” staat standaard op 5060, en Odido blokkeert die, en met de Odido blokkade maakt het niks uit hoe actief je port forwarding instelt, je router kan niet pakketjes doorsturen die (danzij Odido) nooit aankomen. Als die instelling van 5060 veranderd wordt naar iets anders, dan bestaat überhaupt de kans dat het werkt.

Reageer