Skip to main content

Ongeveer 8 maanden geleden had ik al een probleem met de kwaliteit van vaste telefoongesprekken. Er is toen een poging gedaan door ODIDO om het probleem op te lossen wat uiteindelijk heeft geleid tot het vervangen van het modem.

Dat heeft allemaal niet geholpen en ik vind nu dat de tijd dat ODIDO de kans had om het op te lossen wel voorbij is.

Meestal begin het geluid met ta-ta-ta om daarna helemaal weg te vallen, ik zou hier wel een voorbeelden willen laten horen maar ik kan geen geluidsfragment toevoegen.

En nee ODIDO het ligt niet aan hier. Het hele ritueel is al meerdere malen geprobeerd, modem vervangen, modem gereset, kabels loshalen, andere (bedrade) telefoon gebruiken, het wegvallen van halve zinnen blijft bestaan.

Ze vragen me hier nog wel eens advies over de overstap naar glasvezel van ODIDO omdat ze door de straten lopen om woningen aan te sluiten op het glasvezelnetwerk, maar ik raad het iedereen af vanwege de belabberde gesprekskwaliteit vast telefonie.

 

Hi @JanBe, mij taggen maakt niet zoveel uit. Wij werken de topics af van oud naar nieuw. Dus als je vaker in je eigen topic reageerd op 1 dag, kom je steeds achteraan te staan. Ik heb een ticket voor je aangemaakt, hopelijk kan de technische dienst het voor je oplossen!


@Tommie van Odido Het testgesprek vond 17-10-24 plaats tussen 14:15 en 14:30 uur.

Het  tweede gesprek was vandaag 18-10-24 plaats met ODODO 0800-0092 omdat de TV nu ook regelmatig wegvalt. Je collega voegt de verwijzing van dat gesprek toe aan het dosier zei ze. En aangezien de gesprekken opgenomen worden voor trainingsdoeleinden hebben ze een schitterende opname. Tijdens dat gesprek viel ook telkens het modem uit zei ze.
Overigens valt het modem niet uit. Zelfs de internetverbinding is niet weg. Alleen kunnen jullie het niet bereiken.

Ik had Pingplotter opgestart vanwege de TV uitval en die grafiek tijdens het gesprek met jullie adviseur plak ik hieronder. Een rood vlak is packet Loss. 16:09  tot 16:19 uur.

 

Ik heb ook tegen je collega gezegd dat dit verschijnsel, gemeten met pingplotter, ook voorkomt 5 huizen verder maar ook een ODIDO gebruiker. Geen telefoongebruiker maar wel af en toe uitvallende TV.


Ten aanzien van bovenstaande is de technicus van Guideon langs geweest. Hij constateerde dat het probleem niet in het interne netwerk zat maar in het glasvezelnetwerk, daar kon en mocht hij niet aankomen. Hij koppelde terug naar ODIDO dat het probeem extern zat.
Nadat ik de werkbon had ontvangen kreeg ik bijna onmiddelijk van ODIDO een melding dat er aan gewerkt werd en dat ik binnen één werkdag wat te horen zou krijgen (met een nieuw storingsnummer). Dat werden twee werkdagen Maar het bericht was hoopvol.

Dus nam ik gerustgesteld de telefoon op toen er werd opgebeld op de vaste lijn. Maar binnen een  minuut werd ik boos op ODIDO. Ze hadden er geen :!*&: aan gedaan. Om de minuut viel het gesprek, na enig tatata…., 5 a 6 seconden weg.

Dus heb ik Pingplotter maar weer opgestart. Om de minuut een Latency tot 2331 milisec vaak gepaard gaande met Packet loss van 1/2 a 1 seconde.

Dus maar weer gebeld met ODIDO (niet okido) 088-0092.

Een aardige dame aan de telefoon die vroeg: “Wat is uw postcode en huisnummer” dus ik noem mijn postcode en huisnummer en zag een rode piek voorbijkomen. "Kunt u dat herhalen want u viel weg" zei de aardige dame (die een 9 verdient).

Dat gesprek heeft 2 x 20 minuten geduurd. Twee keer, omdat de verbinding halverwege, tijdens packet loss werd verbroken.
Gelukkig belde de aardige dame van ODIDO terug (waren ze allemaal maar zo aardig ze verdient wel een 9). Maar dat het totale gesprek zo lang duurde komt omdat iedere minuut er stotter en stilte was en hele zinnen herhaald moesten worden.

Ze heeft keurig opgeschreven dat de storing, al sinds de aansluiting door ODIDO in januari 2024, zich voordoet. Voor die tijd had ik TWEAK en nooit problemen op hetzelfde glasvezelnetwerk.

“Ik zie het in uw dossier” en dat Guidion hier al twee keer over de vloer geweest is en geconstateerd heeft dat het in het glasvezelnetwerk buiten de deur zit. en ook  bij andere mensen in de straat zich voordoet. En het modem is een keer vervangen. “Dat heeft dus ook niet geholpen” zei de Guidiontechnicus.

Dan doet, veronderstel ik,  de z.g.n. techneut van ODiDO een lijntest en roept: “Het ziet er prima uit” maar ze hebben niet geluisterd naar de gesprekskwaliteit van melding van 18 oktober met de helpdesk want die was zo dramatisch slecht. Daarna sturen ze een mail: Uw storing is opgelost.

De aardige dame van 0800-0092 (ze verdient een 9) heeft haar werk goed gedaan vertrouw ik en er is inmiddels mijn vierde storingsnummer voor hetzelfde probleem: referentienummer 73999441 en binnen drie dagen krijgt u een reactie. Die reactie bestond alle keren uit een bericht van Guideon dat ze een afspraak wilde maken om de huisinstallatie te bekijken. Dat is een nadeel als je iedere keer een nieuw storingsnummer aanmaakt. Dan heb je geen overzicht van de storing.

Wat ik ook al twee keer germeld heb is het feit dat als ik met de laptop waarop Pingplotter draait een VPN verbinding opzet met een server (waar ook ter wereld) en dus buiten de apparatuur van ODIDO omga een perfecte storingsvrije verbinding heb. Ook al een bewijs dat het niet hier in huis zit en niet in de glasvezelverbinding via De Meern naar Amsterdam.

 


Hoewel volgens de techneuten van OKIDO de sttoring was opgelost was het vanavond onmogelijk om een zinning gesprek te voeren. Minuten lang gehakkel en gestotter.

 


Hi @JanBe, ik zie dat er opnieuw een ticket is ingeschoten. Onze technische dienst zal het verder gaan onderzoeken! 


Na een gesprek met een bevriende netwerkexpert, “je moet het toch echt bij ODIDO zoeken”,ben ik er vandaag nog eens ingedoken en kwam ergens de werking van een DDoS bescherming tegen. Dus ik nog eens vragen aan mijn eigen internetexpert. Die vroeg wat voor modem ik had en hij vertelde me dat in de nieuwe Zyxels een instelling voor DDoS bescherming zat. Misschien kun je dat uitschakelen want dat leunt op externe apparatuur van ODIDO.

Het was voor mij even zoeken naar de plek waar die instelling stond.
Beveiliging / Firewall / Dos . Wel geen DDoS maar het toch maar uitgeschakeld. Terwijl Pingplotter zijn schrijfwerk deed heb ik het toen maar uitgeschakeld;.

En zo te zien lost dit, de Dos uitschakeling, mijn probleem op. Wel vreemd dat niemand, niet bij ODIDO en niet bij Guideon, verder heeft gekeken en/of gedacht, deze standaard instelling te bekijken of wijzigen. Misschien staat die optie bij eerdere modems wel standaard uit of zit er niet in.

Het heeft er voor gezorgd dat ik 9½ maanden ergernis heb gehad.

Iedereen, die mij als helpdesk belde, heb moeten uitleggen dat de slechte telefoonkwaliteit aan ODIDO lag.

ODIDO mij over een paar maanden kwijt is als klant. Kost € 5.- meer maar voor dat bedrag mag ik, afgekocht, gratis bellen naar vaste nummers in het buitenland. dus die € 5.- is al terugverdiend.

Daar verandert de aardige helpdeskmedewerkster, zei verdient wel een 9, zie boven, niets aan.

En voor de z.g.n. netwerkspecialisten van ODIDO het advies:
Kijk eens naar de instellingen van 10.10.14.229 , 10.10.12.61 of 10.226.4.6 want daar komt de ellende vandaan. En waarom ik 4 HOPS heb via MSN.NET  servers als ik zit te internetten is me ook niet helemaal duidelijk want die zorgen ook nog al voor vetragingen die ik niet zie als ik via VPN surf.

 


Dat vergat ik nog. Vanavond een gesprek gehad van 20 minuten waarbij de andere kant opmerkte: “Wat heb jij een heldere telefoon vadaag".  en na tien minuten spontaan zei: ën geen gestotter en wegvallende gesprek” Dat wilde ik ook nog even delen.


Vandaag even bij een vriend (ook ODIDO aansluiting) langs geweest.
Die had ook last van onderbroken streams TV of Chromecast.
Hij had ook TWEAK op hetzelfde glasvezelnetwerk van, inmiddels, ODF en nooit last gehad.
Terug redenenerend is dat ook in januari begonnen en heeft, in eerste instantie, de nieuwe TV de schuld gekregen.
Pingplotter opgestart. Zelfde beeld als bij mij met Packet loss en Latency tot >2000 msec.
Ik heb de functie (D)Dos in het modem uitgeschakeld.
Daarna een mooi strak signaal met Latency < 30 msec. en geen geen Packet loss meer.
 


Werkt de telefonische verbinding nu ook beter @JanBe


@Tommie van Odido De kwaliteit van de telefonie is ook prima.

Niet alleen is het gehakkel en de stiltes weg maar ook de totale gesprekskwaliteit lijkt beter als is dat slecht meetbaar.  Wel blijkt uit de opgeslagen grafiekjes van Pingplotter dat de Latency vaak boven de 100 msec. uitkwam tussen de periodes van 1 minuut. En is algemeen bekend dat je voor een goed gesprekskwaliteit een Latency onder de 30 msec. moet hebben.

De Jitter kan ik niet meer meten omdat mijn Pingplotterlicentie verlopen is. De latency was misschien niet het grootste probleem maar de jitter die na zo’n verstoring optrad duurde soms een minuut. En jitter zorgt onderbrekingen, vetragingen, echo's en vervorming in de communicatie bij en audioverbindingen.

ODIDO moet wel met een heel leuk aanbod komen, wil ik de 9½ maand telefoon, audio en televisie ellende vergeten, bij verlenging van mijn contract.


Hoera!! Gisteravond (5-11-2024 om 22:40) een mail van ODIDO. Deze keer wel met een referentienummer. Ik moet alleen nog even zoeken bij welke melding dat hoort. De eerste meldling dateert van 1 februari 2024

Dus ik vanmorgen weer de firewall waarden teruggezet Dos protectie AAN.

Eerstevolgende telefoon gesprek gehakkel en wegvallende zinnen.

Dus maar even Pingplotter weer opgestart. Er is NIETS opgelost. Eerder nog erger geworden Latency vetraging van ca. 2750 msec en over de Packet loss zullen we het maar niet hebben, sommige aplicaties melden dat er geen internetverbinding is maar na 3 seconden weer wel.

 

 


Reageer