Skip to main content

Vorige week dinsdag kwam Guidion langs om mijn overstap van Tweak naar Odido te installeren. Ik had een werkende verbinding van tweak dus je zou zeggen, dat is een makkie maar helaas.  

Meneer van Guidion kon in de POP niet mijn verbinding vinden, mijn verbinding van tweak werkte op dat moment nog gewoon. Na 2 minuten zoeken met de laser er op gaf die het op en kwam die terug. Toen sloot die de boel aan en werkte het niet, foto ervan en ging die weg want meer kon die niet doen. 

Terwijl die de boel inpakte sloot ik het weer aan zoals het eerst zat met mijn oude provider en ik had nog steeds gewoon internet via Tweak. 

De volgende dag gebeurde al wat ik vreesde en dat is dat de Tweak verbinding ook werd afgesloten door tweak, logisch natuurlijk want we waren al voorbij de einddatum van mijn abonnement en zit ik nu al 6 dagen zonder internet. 

Als ik andere ervaringen lees hier kan het een stuk erger, maar wat mij dwars zit is dat er 0 informatie is over de vervolg stappen. 

Het is dat ik een “SNE” achtergrond heb, en ik snap dat mijn glasvezel aangelegd is door reggefiber (nu kpnnetwerk) en dat mijn kabel dus in de kpnnetwerk/odf pop gepatched moet worden naar Odido. Dit lijkt niet gebeurt te zijn of ze hebben de verkeerde gepatched. Dus ik snap dat het onderliggende probleem niet per se odido’s schuld is. Maar sommige mensen kijken niet verder dan hun neus lang is en dat is gewoon geen goede klantervaring.

Mijn nieuwbouw huis is 2 jaar geleden opgeleverd en tijdens de installatie van mijn glasvezel door Tweak kwamen we er achter dat mijn glasvezel donker was, toen is kpn netwerk langs gekomen en kwamen ze er achter dat de vezel was afgebroken tussen de weg en mijn huis. Ze hebben toen de gleuf opengegraven van mijn huis naar de ring die in de straat lag en hebben 5 nieuwe vezels door de lijn geblazen die nog “donker” lagen in een “node” 100m bij mij vandaan. 4 van deze vezels liggen nog “donker” in de mof onder de straat voor mijn huis, en 1 gelast naar mijn huis. 

Ze hebben toen ook in de POP moeten zoeken waar deze donker fibers op gepatcht waren en hebben het uiteindelijk gevonden en toen had ik internet. 

Ik ga ervan uit dat de jongens toen niet de boel goed geregistreerd hebben en dat het daarom nu fout gaat. 

Deze informatie lijkt me ook handig om te weten voor diegene die het nu moeten gaan oplossen. 

De nieuwe situatie

Iemand ervaring met hoe lang dit soort situaties duren, en hoe dit eventueel te versnellen is? Ik werk vanaf huis en geen vaste internet hebben is echt ***.

De verbinding zat vanaf Tweak gewoon correct, Odido is ondertussen eigenaar van Tweak, lijkt me dat ze die jongens daar gerust kunnen betrekken om het vanaf hun kant terug te tracen of simpelweg die Tweak abonnement nog in de lucht te houden?

Ik heb odido geprobeerd te bellen, maar daar word ik niet wijzer van, dan heb je de optie om doorverbonden te worden, maar dan sta je 40 minuten in de wacht en geef je op...

Hi @Marco282, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik ben direct voor je gaan kijken maar toen zag ik dat er al een monteur voor je is aangestuurd. Als het goed is heb je een bericht gehad om een afspraak met Guidion in te plannen. Klopt dit? Hopelijk kan de monteur dit snel voor je oplossen en kan jij genieten van je internetverbinding. Kan je mij op de hoogte houden van het proces? Dan kan ik het in de gaten houden voor je. Alvast bedankt. 

Hi @Marco282, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik ben direct voor je gaan kijken maar toen zag ik dat er al een monteur voor je is aangestuurd. Als het goed is heb je een bericht gehad om een afspraak met Guidion in te plannen. Klopt dit? Hopelijk kan de monteur dit snel voor je oplossen en kan jij genieten van je internetverbinding. Kan je mij op de hoogte houden van het proces? Dan kan ik het in de gaten houden voor je. Alvast bedankt. 

De vorige monteur kon het niet oplossen, dus het feit dat er nu weer een monteur langs komt voor de oplevering ga ik er vanuit dat ze te horen hebben gekregen dat het probleem bij de pop van KPN Netwerk is opgelost? Afspraak staat gepland voor maandag, helaas konden ze niet eerder. 

@Tommie van Odido

Monteur vandaag geweest, nog steeds geen signaal. Wist dat dit ging gebeuren, en ik kan je ook vertellen dat het WEER gaat gebeuren want de monteur heeft wederom geen juiste taak beschrijving in de “notes” gezet. 

Toen ik dat aangaf, zei die “tja, dan is dat zo, meer kan ik niet doen”

Werkbon: “2de keer bij de klant licht komt niet aan in de pop poort is waarschijnlijk kapot. Moet een poortmove worden uitgevoerd
zodat klant internet heeft. Kan de juiste poort ook niet vinden in de pop waar het licht wel aan zou moeten komen
.”

Nu is het natuurlijk absoluut mogelijk dat KPN wel het probleem opgelost heeft en dat het super super ongelukkig is dat het precies op een kapotte poort gepatcht is. Maar gezien mijn internet bij Tweak gewoon nog werkte tot de volgende werkdag, heeft KPN netwerk niet de juiste patch uitgevoerd om mij om te leggen naar de odido lades. Zeer waarschijnlijk omdat ze dus mijn kapotte/oude fiber hebben gepatched naar Odido. 

Maar wat ik dus denk, en dat zou doorgegeven moeten worden aan reggefiber/kpnnetwerk, is dat ze (KPN Netwerk / ODF-beheerder) niet weten op welke vezel en dus poort ik daadwerkelijk zit. Tijdens de nieuwbouw is mijn vezel geknapt en hebben ze mij op een random vezel geplaatst die vrij was. Die hebben ze toen in de wijkkast/pop opgezocht en gepatcht naar mijn provider Tweak. 

Wat ik denk, is dus dat in hun systeem niet bekend is naar welke poort mijn verbinding echt binnen komt en dat ze waarschijnlijk mijn gebroken vezel patchen naar Odido. Zonder deze informatie gaat KPN Netwerk dit probleem waarschijnlijk niet oplossen. 

Zoals de werkbon nu beschreven is, zal KPN waarschijnlijk de huidige patch verleggen naar een andere poort, maar blijft het nog steeds die gebroken vezel die ze dan “moven” naar een andere poort. 

Als de juiste informatie niet doorgegeven wordt aan KPN Netwerk, gaan hun het probleem ook niet oplossen. Op een of andere manier vond de monteur dit geen relevante info en koos maar voor een “kapotte poort” als excuus. Iets wat absoluut mogelijk is, maar zeer zeker niet de meest aannemelijke situatie. 

Pak dit alsjeblieft op. Anders weet ik zeker dat KPN netwerk straks de ticket afmeld als voltooid, en komen jullie weer langs, en dan is er nog geen signaal en zijn we 2 weken verder. En dan, weer 2 weken wachten? Ik had gewoon werkend internet van Tweak, een provider die jullie overigens over genomen hebben, hoe moeilijk moet dit zijn.  

Hey @Marco282, hier hadden we natuurlijk niet op gehoopt. Geen zorgen, het ligt nu bij onze Back Office en zij zullen dit voor je gaan onderzoeken. Een kapotte vezel is uit te lezen en dat is op dit moment niet het geval. Ik ga er vanuit dat het goed zal komen, ik heb er een notitie bij aangeplakt zodat het goed wordt onderzocht en niet voor een 3e keer zal gebeuren.  

Hey @Marco282, hier hadden we natuurlijk niet op gehoopt. Geen zorgen, het ligt nu bij onze Back Office en zij zullen dit voor je gaan onderzoeken. Een kapotte vezel is uit te lezen en dat is op dit moment niet het geval. Ik ga er vanuit dat het goed zal komen, ik heb er een notitie bij aangeplakt zodat het goed wordt onderzocht en niet voor een 3e keer zal gebeuren.  

@Tommie van Odido  Dat is niet uit te lezen als die kapot in mijn voortuin onder de grond ligt. Gebroken vezels worden vaak gedetecteerd omdat ze een schatting kunnen maken van hoe lang de vezel is en als dat significant korter is dan verwacht is dat een indicatie van een breuk. Een verkorting van die vezel van 7 meter zal waarschijnlijk niet opvallen. 

Ik blijf er bij dat ze opnieuw moeten uitzoeken op welke poort ik daadwerkelijk binnenkom in de wijk/city pop. Zodat ze de juiste poort kunnen patchen naar Odido. Dit kunnen ze doen door te kijken bij Tweak op welke poort ik gepatched zat, en kijken aan de KPN Netwerk kant wie daar op zat/zit. 

Of natuurlijk dat KPN netwerk bij mij langs komt en de lijn belicht en de vezel traceert. 

@Tommie van Odido

Verklaar dit dan… Ik bel net met KPN Netwerk, hun geven aan dat er geen enkele ticket in hun systeem staat voor mijn adres. De laatste ticket is de poort migratie vanwege de overstap van tweak naar odido. Daarna is er geen ticket meer geweest. 

Hoe kan het zijn dat er al 2x een monteur is geweest en nu 4 werkdagen later er nogsteeds geen enkele ticket is aangemaakt bij KPN voor het probleem, terwijl ik vanaf dag 1 al de situatie uitgelegd heb. 

Deze persoon van KPN Netwerk ging ook helemaal mee in mijn redenatie dat mijn internet van de oude provider niet meer had moeten werken na de poort migratie, iets wat wel het geval was. Dit zou betekende dat of, de poort migratie helemaal niet uitgevoerd was (hun systeem zegt van wel) of dat de poort gegevens dus niet kloppen in hun systeem en ze de verkeerde poort hebben omgepatched. 

Hij gaf aan dat in hun systeem de lijn op “lijn in gebruik” staat en dat er dus gewoon een storingsmelding gemaakt kan worden en dat hun dan binnen enkele dagen een aannemer aan kunnen sturen om het op te lossen…..

3 weken, en er is geen ticket aangemaakt bij kpn terwijl het vanaf dag 1 bekent was dat het probleem bij kpn netwerk lag? Komop zeg. 

@Cal van Odido @Demi van Odido 

Ook maar even voor de zichtbaarheid

Net ook even telefonisch contact gehad jullie servicelijn, deze service medewerker gaf ook aan dat ze niet snapt waarom er pas 12 december een ticket is aangemaakt naar de backoffice? Dat is de dag Nadat de monteur voor de 2e keer is geweest.

Hoezo heeft backoffice dit nog niet doorgegeven aan KPN-netwerk? Is 3 dagen niet genoeg om even iets door te zetten naar KPN?

Waarom is het sowieso via de backoffice verlopen terwijl ik vernam dat de monteur ook direct KPN had kunnen inschakelen en dan binnen 24 uur iemand van KPN aan de deur stond? 

Dit is ook wat KPN Netwerk medewerker mij vertelde dat het beste is om een nieuwe storing melding te doen, dan moest er weer een monteur van odido langskomen (guidion) en dat kan bij een storing vaak na binnen 24-48 uur. En die kon dan een kpn monteur inschakelen die dan de volgende dag nog langs kon komen. 

Helaas wou de service medewerker niet een nieuwe storingsmelding doen, maar begreep ze inderdaad ook niet waarom die route niet direct gekozen is. 

3 weken wachten voor iets wat waarschijnlijk met enkele dagen opgelost had kunnen worden door mismanagement aan de Odido/Guidion kant. Geen wonder dat er zoveel klachten op dit forum zijn.

Hoi @Marco282, ik heb het meteen nagekeken! Geen zorgen, ik zie dat het inmiddels is doorgezet naar KPN en zij het ticket moeten accepteren. Maar ik wil benadrukken dat ik je reactie volledig begrijp! Ik had het 't liefst anders gezien en dit is iets wat we intern mee willen nemen. Het is niet fijn om zo lang te moeten wachten, hier kunnen wij van leren. Voor nu dank ik je oprecht voor al je geduld en wens ik je toch een mooie dag! Groetjes, Ishana

Hoi @Marco282, ik heb het meteen nagekeken! Geen zorgen, ik zie dat het inmiddels is doorgezet naar KPN en zij het ticket moeten accepteren. Maar ik wil benadrukken dat ik je reactie volledig begrijp! Ik had het 't liefst anders gezien en dit is iets wat we intern mee willen nemen. Het is niet fijn om zo lang te moeten wachten, hier kunnen wij van leren. Voor nu dank ik je oprecht voor al je geduld en wens ik je toch een mooie dag! Groetjes, Ishana

Vreemd, ik heb morgenochtend om 11:00 terugbel afspraak met KPN-netwerk en als hun aangeven dat het ticket er nog steeds niet is dan raak ik de weg kwijt denk ik. 

De medewerker van vrijdag gaf aan dat het niet doorgezet was en de backoffice dicht was tot maandagochtend 9 uur. 

We gaan het zien morgen!

@Marco282 Logisch dat je er zo in staat, ik geef je groot gelijk! Om je onzekerheid enigszins te temperen: het is daadwerkelijk doorgezet. Het verhaal van de medewerker klopt deels natuurlijk wel trouwens, daar plaats ik graag een kleine nuance bij: de technische dienst is niet volledig “gesloten” in het weekend, maar behandelt losstaande incidenten pas weer op maandag. We kunnen natuurlijk altijd één en ander escaleren waar nodig, maar als de netbeheerder eraan te pas moet komen, zijn we beperkt tot hun openingstijden en dat is maandag tot en met vrijdag. Laat ons weten hoe het gegaan is, alsjeblieft. Succes!

@Jason van Odido 

Monteur is langs geweest, kostte hem 2 minuten, patch omgelegd van poort 33 naar 43 in hun pop en wordt geüpdatet in hun systeem.

Internet werkt, speedtest is goed. Latencies zijn wat slechter dan bij mijn vorige provider tweak, maar misschien dat jullie door de overname van dat bedrijf wat kunnen leren over wat goed internet betekent, daar hoop ik op. 

3 weken hiervoor gewacht, voor iets wat binnen 24 uur had opgelost kunnen zijn 🙂 Daar kunnen jullie wel wat procesmatige lessen uit leren. 

Zouden jullie het abonnement “in oplevering” kunnen afronden, zodat ik de snelheidswijziging naar 8 Gbit kan doorvoeren? Of deze voor mij willen doorvoeren? Dan hoef ik niet weer in de wacht bij de CS. Ik hoef absoluut niet weer die monteur te zien van guidion. 

Hey @Marco282, ik zie dat je al omgezet bent naar 8 Gbit/s. Alvast veel surf plezier!

Reageer