Skip to main content

Laatste week was de Odido monteur langs geweest om de glasvezel aan te zetten. De internet werkte dan, maar het was heel langzaam en met veel onderbrekingen. Een reset van de mediaconverter, modem en wifipunten heeft dit opgelost. 

Het wifi was dan nog steeds wat langzaam en met onderbrekingen, bijzonder aan onze laptops (allebei MacBooks). Aan onze telefoons was het wifi op did moment al goed, maar niet aan de laptops. Wat googelen leerde me dat er wat wifi-interferentie kan zijn met MacBooks (veroorzaakt door AirDrop en AirPlay). Het omschakelen van de 5G-wifi naar een specifiek kanaal (44) hielp daarbij. Sindsdien krijgen we over het algemeen de snelheden die we zouden moeten krijgen (400 Mbp/s), en het lijkt stabiel. 

Nu hebben we echter nog steeds problemen met twee dingen waar de verbinding heel vaak ontbreekt: 

  • Video calls via Google Meet worden steeds onderbroken, ongeveer elke 2-3 minuten. We worden niet helemaal uit gesprekken geschopt, maar het beeld en geluid loopt regelmatig vast.
  • Muziek afspelen met HomePod Minis wordt ook steeds onderbroken met pauzen van ongeveer 3-5 seconden. 

Ik heb nu geen idee wat deze twee specifieke problemen kan veroorzaken. Onze modem is wat ouder dus het is misschien mogelijk dat het probleem daarvan komt. De modem is een Zyxel T-54. 

Verder heb ik nog een probleem met de facturering van onze wifipunten—we hebben sinds april 2024 twee wifipunten, maar ik heb onlangs vastgesteld dat we de gehele tijd voor drie wifipunten hebben betaald. Ons abonnement zegt nog steeds dat we drie hebben, maar het zijn nog steeds alleen twee. Hoe kan ik dit oplossen? 

Vraagje, weet jij toevallig op welk glasnetwerk je bent aangesloten? KPN of Delta of...


Dat weet ik helaas niet. Hoe kan ik dit uitvinden?


Heb je in je meterkast zo’n kastje hangen? 

 


In de meterkast zit alleen een wit kastje maar zonder  beschrijving:

 

 


​​​​@earikan

Dan heeft Odido bij jou eigen apparatuur in de wijkcentrale maar de kabels van KPN worden gebruikt.

Kun je beide WiFi punten eens loskoppelen en alleen de WiFi en bedraad internet van de router gebruiken?


Ja, dat ga ik nu proberen. Ik laat je weten of dat helpt. 


​​​​@earikan

Dan heeft Odido bij jou eigen apparatuur in de wijkcentrale maar de kabels van KPN worden gebruikt.

Kun je beide WiFi punten eens loskoppelen en alleen de WiFi en bedraad internet van de router gebruiken?

Helaas, dit heeft het niet beter gemaakt. De HomePod’s hebben nog steeds hetzelfde probleem en Google Meet calls worden nog steeds regelmatig onderbroken. Is het mogelijk dat er een probleem met de router is? Heeft het zin om het wifi op een ander kanaal te zetten? 


Reageer