Skip to main content

Ik heb sinds een aantal maanden last van een hele lage volume vanuit de Odido mediabox. Voorheen stond de volume op mijn soundbar rond 14, terwijl ik dit nu op 30+ moet zetten. Als ik naar een streaming dienst ga (geïnstalleerd op de tv), is de 30+ volume veelste luid . Het hoger en lager zetten van volume is daarom zeer irritant en wordt soms vergeten, met een muur van geluid als gevolg. Het euvel met volume gebeurt overigens ook als ik het geluid alleen via de TV speakers laat gaan. Dus het ligt echt aan de mediabox en niet aan de soundbar.

Ik heb al eerder contact gehad met de klantenservice en die vertelde dat dit probleem veroorzaakt wordt door een Mediabox update afgelopen zomer (sinds die tijd heb ik hier last van) en dat men hiervan bewust is.

Wanneer is er een definitieve oplossing hiervoor en is er eventueel een workaround? 

Hi @Zappert, welkom op onze Community!

Dit is vaak al op te lossen door Dolby op Stereo te zetting in de instellingen. Anders kun je de volgende stappen uitvoeren, als het goed is moet dat het voor je oplossen.

Check of HDMI CEC instelling voor geluid UIT staat. Als deze instelling AAN staat, werkt het wijzigen van het volume van de Mediabox niet.

1. Ga naar het Mediabox menu
  2. Vervolgens op het tandwieltje drukken van de 'settings'
  3. Daarna selecteer je de optie 'Device Preferences' 
  4. Ga naar 'Display & Sound'
  5.  Vervolgens dien je te kiezen voor de optie 'HDMI CEC'
  6.  Zet de 'Volume Control' UIT zetten.
  7.  Als dit eenmaal gedaan is kan je de knop voor 'spraakcommando' indrukken. Dit vindt je bovenin - in het midden van de afstandsbediening
  8.  Dan moet je hardop zeggen: MAX Volume

• Ga naar Settings -> CEC Control -> Schakel volume control uit -> Zet de Mediabox op volume 100 -> Zet volume control weer aan.
  • Ga naar Settings -> Remotes & Accessoires -> Afstandsbediening -> Change volume control uit of aan zetten. 
  • Ga naar Instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid HDMI CEC > Volumeregeling en zet Volumeregeling op 'AAN'.
  • Als alternatieve oplossing kan je ook dit proberen - Ga naar Instellingen Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen > Indelingen selecteren. De instelling staat standaard op 'Automatisch'. pas dit aan naar 'Passthrough'.

Hi @Tommie van Odido,

Bedankt voor je reactie en oplossing. Ik heb je stappen opgevolgd en het lijkt nu goed te werken, dank daar voor!

Wat goed, dat lees ik graag @Zappert. Bedankt voor de update en geniet ervan! 😁

Reageer