Hi allemaal, heel erg bedankt voor jullie aanvullingen! Ik wil graag een update aan jullie geven. Zoals ik heb aangegeven heeft er een fix plaatsgevonden voor de problemen die in dit topic zijn aangekaart. Ik heb met mijn collega overlegd en hij geeft aan dat deze fix er, als het goed is, ook voor zorgt dat de blokjes die ontstaan bij bewegend beeld (voornamelijk bij sportzenders) verdwijnen. Deze fix zorgt er dan ook voor dat de kwaliteit omhoog gaat.
De fix is bij jou doorgevoerd @DennisAmeling! Jij bent ook meegenomen @MetaframeNL, maar ik kreeg jammer genoeg te horen van mijn collega dat jouw TV Box uitstond, waardoor het niet is gelukt om de fix te activeren. Kan jij mij een seintje geven als jij deze weer aan hebt staan? Dan geef ik dit namelijk direct door bij mijn collega.
Ik hoor ontzettend graag van jou of jij verschil merkt @DennisAmeling! Jij hoeft hier dus geen herstart voor uit te voeren met de TV Box, dit heeft mijn collega gisteren al gedaan. Ik duim heel erg dat jij zichtbaar verschil merkt en dat dit bij @MetaframeNL dus ook voor verbetering gaat zorgen.
Hi @RBeumers, @hoekie1971 en @Gertjan58, heel goed dat jullie hier ook aan de bel trekken! Ik stel graag voor om ook jullie gegeven door te zetten, zodat deze fix bij jullie geactiveerd kan worden. Ik hoop dan dat jullie ook zichtbaar verschil merken. Laat het vooral weten of ik de gegevens naar mijn collega mag doorzetten, want ik wil graag kijken of dit de kwaliteit bij jullie verbetert.
Hi @jvdh217, merci voor het doorgeven! Omdat jij expliciet aangeeft dat jij dit bij Terug Kijken hebt, wil ik je hier graag zelf verder mee helpen. Zou jij allereerst een powerflip van de TV Box willen uitvoeren? Dit doe je door de stekker uit het stopcontact te halen. Vervolgens 10 seconden te wachten en dan mag de stekker er weer in worden gestoken. Merk jij hierna verschil? Zo niet, dan hoor ik of jij dit bij bepaalde afleveringen hebt of bij alles dat jij terugkijkt. Ik hoor het graag, want dan ga ik hier de hulptroepen voor inschakelen als dat nodig is.
@Lisa ik heb je een PB gestuurd :)
@Lisa ook ik heb je een PB gestuurd. Mvgr. Hoekie (1971)
Hi allemaal, heel erg bedankt voor jullie aanvullingen! Ik wil graag een update aan jullie geven. Zoals ik heb aangegeven heeft er een fix plaatsgevonden voor de problemen die in dit topic zijn aangekaart. Ik heb met mijn collega overlegd en hij geeft aan dat deze fix er, als het goed is, ook voor zorgt dat de blokjes die ontstaan bij bewegend beeld (voornamelijk bij sportzenders) verdwijnen. Deze fix zorgt er dan ook voor dat de kwaliteit omhoog gaat.
De fix is bij jou doorgevoerd @DennisAmeling! Jij bent ook meegenomen @MetaframeNL, maar ik kreeg jammer genoeg te horen van mijn collega dat jouw TV Box uitstond, waardoor het niet is gelukt om de fix te activeren. Kan jij mij een seintje geven als jij deze weer aan hebt staan? Dan geef ik dit namelijk direct door bij mijn collega.
Ik hoor ontzettend graag van jou of jij verschil merkt @DennisAmeling! Jij hoeft hier dus geen herstart voor uit te voeren met de TV Box, dit heeft mijn collega gisteren al gedaan. Ik duim heel erg dat jij zichtbaar verschil merkt en dat dit bij @MetaframeNL dus ook voor verbetering gaat zorgen.
Hi @RBeumers, @hoekie1971 en @Gertjan58, heel goed dat jullie hier ook aan de bel trekken! Ik stel graag voor om ook jullie gegeven door te zetten, zodat deze fix bij jullie geactiveerd kan worden. Ik hoop dan dat jullie ook zichtbaar verschil merken. Laat het vooral weten of ik de gegevens naar mijn collega mag doorzetten, want ik wil graag kijken of dit de kwaliteit bij jullie verbetert.
Hi @jvdh217, merci voor het doorgeven! Omdat jij expliciet aangeeft dat jij dit bij Terug Kijken hebt, wil ik je hier graag zelf verder mee helpen. Zou jij allereerst een powerflip van de TV Box willen uitvoeren? Dit doe je door de stekker uit het stopcontact te halen. Vervolgens 10 seconden te wachten en dan mag de stekker er weer in worden gestoken. Merk jij hierna verschil? Zo niet, dan hoor ik of jij dit bij bepaalde afleveringen hebt of bij alles dat jij terugkijkt. Ik hoor het graag, want dan ga ik hier de hulptroepen voor inschakelen als dat nodig is.
Heb de powerflip gedaan. Ik ga vanaf vanavond kijken of er verschil is. Zal alle momenten waarop bij een bepaald programma weer blokkerig beeld is opschrijven. Was met grote regelmaat en vaak met terugkijken.
@Lisa dank voor de update!
Ik heb met mijn collega overlegd en hij geeft aan dat deze fix er, als het goed is, ook voor zorgt dat de blokjes die ontstaan bij bewegend beeld (voornamelijk bij sportzenders) verdwijnen. Deze fix zorgt er dan ook voor dat de kwaliteit omhoog gaat.
Helaas zijn de genoemde blokjes nog steeds duidelijk zichtbaar, er lijkt daar geen verschil in te zitten. Bijv. bij de leader van het RTL Nieuws goed te zien, daar zit veel beweging in.
Hoor graag als ik nog iets kan testen/aanpassen!
@MetaframeNL Als het echt zo is wat u zegt dan is dat gewoonweg veel te weinig voor FHD op een groot scherm, dat is alleen bruikbaar op een tablet of smartphone en ook op een laptop.
Joh! Ik maak niet voor niets zoveel stampij in dit topic. En daarom kwam de verklaring van Brian bij mij ook als een klap in het gezicht. Achteraf word dus pas vermeld dat men met het nieuwe platform bewust de keuze heeft gemaakt om de bitrates te verlagen zodat het via WiFi goed op alle devices werkt. Das leuk, maar niet voor normale TVs. Daarnaast moet het niet al te moeilijk zijn er een extra stream naast te zetten met de maximale bitrates zoals het was. Zeker in de huidige tijd met 1gbit verbindingen moet dat makkelijk kunnen.
Ergens in mijn geheugen staat dat in het verleden KPN in zijn zenderoverzicht een scheiding maakte tussen DSL en glas, er stonden een aantal glas zenders in de 600 reeks, en vanaf 1 waren de HD zenders op een lagere bitrate.
De reden die men aangaf dat het toenmalige DSL te beperkt was om een hoge bitrate te verwerken, nu is dat argument niet meer van toepassing en staan alle HD zenders voor zowel DSL als glasvezel gewoon vanaf 1 in het overzicht.
Dat DSL lagere bitrate streams kreeg was om het mogelijk te maken meerdere stb's aan te vragen/slijten en ook om de impact op de internetverbinding te beperken aangezien die twee rechtstreeks verband houden itt op glasvezel.
Het nieuwe platform via stb's en Apple TV zou 8mbps max moeten zijn ipv 6Mbps via de telefoon/tablet of browser.
Voetbal van vandaag was wel in- en intriest via de nieuwe Android TV app, de ‘normale’ programma's van een normale kijkafstand ging nog wel (net). Had wel een paar filmpjes gemaakt vs de stb met odf stream (nu ik het terugzie op een monitor zou je bijna denken dat het filmpje van Android TV met een telefoon uit 2010 was gefilmd , gelukkig zit er ook een closeup van een stilzittende trainer in en dat is gewoon scherp; om het tegendeel te bewijzen).
HI @Lisa dank voor je inspanningen en ik begrijp heel goed dat jij het beste met de klanten voor hebt. Ik hoop dat jullie het nieuwe platform echt goed op de rit krijgen, maar zoals al elders aangegeven komen veel problemen simpelweg voort uit bewuste keuzes die zijn gemaakt (denk aan de vertraging en de lagere bitrates). Er zijn dus wat inherente problemen met de gemaakte keuzes die elders bij T-Mobile zijn gemaakt en waarbij beeldkwaliteit blijkbaar niet een van de prioriteiten was.
Even heel kort gezegd: die “beste kwaliteit” heb ik nu al, maar die wordt afgenomen ten faveure van een minder product. Alle fixes en mitigerende maatregelen achteraf zijn fijne pogingen, maar die zouden niet nodig moeten zijn. Ik wil ook best een paar euro meer betalen, als het om de kosten gaat, om op het oude platform te blijven.
@Hutjeflut dank voor de suggestie! Helaas heb ik geen eigen router, maar als ik dit weekend tijd heb ga ik dit misschien nog even onderzoeken.
Hi @MetaframeNL en @hoekie1971, bij deze het seintje: de fix is bij jullie geactiveerd! Ik zie jullie reacties graag tegemoet, want mijn collega is ook erg benieuwd! Merci alvast guys.
Hier is er voor mij weinig van te merken, kwaliteit blijft zwaar onder de maat.
Ik ben er steeds meer van overtuigd dat ik ga kijken hoe ik het oude platform nog wat langer kan behouden. Wat zou het mooi zijn als er kwalitatieve alternatieve IPTV aanbieders komen die onafhankelijk van de provider werken. Het internet is prima bij T-Mobile en ook mobiel ben ik tevreden.
Vinden mensen het echt zo belangrijk dat je straks zonder kastje kunt werken, dat ze deze teruggang in kwaliteit voor zoete koek slikken? Want dat is toch de enige reden om te kiezen voor deze streaming optie?
Wij zitten er ook over na te denken om weer terug te gaan naar KPN mede vanwegede beeldkwaliteit. Het is inderdaad wachten op de einddatum van de gsm abonnementen ivm kortingen.
Door al die onderbouwde geluiden dat het gewoon slecht is door de bitrate (en de resolutie-problemen daar mogelijk nog bovenop komen), heb ik het maar zo ingericht dat ik nog even op het oude platform blijf. Ik wil het risico niet lopen om naar het nieuwe te gaan, teleurgesteld te zijn en dan nog maanden vast te zitten met een beroerdere beeldkwaliteit.
Ik wacht wel tot T-mobile de kwaliteit heeft verbeterd of dat het oude platform geheel uit de lucht gaat.
Je zou een aangetekende brief kunnen sturen naar T-Mobile waarbij je ze een redelijke termijn stelt om orde op zaken te stellen, waarbij een termijn van max. 2 weken redelijk is.
Mocht men weigeren hier aan te voldoen dan zou ik afhankelijk van de looptijd van het abonnement overwegen over te stappen, daarbij zou ik wel een degelijk onderzoek doen naar functioneren beoogde partijen, vooral het lezen van reviews en ervaringen zijn daarbij belangrijk.
Helaas heeft T-Mobile momenteel veel problemen met haar tv en internet diensten, en hoewel er binnen de organisatie veel medewerkers zijn die er wat aan willen doen, zijn het juist de mensen welke moeten beslissen categorisch weigeren verbeteringen door te voeren.
@Lisa Allereerst dank voor je antwoord, mocht het beeld na dat ik ben overgezet inderdaad zo slecht zijn als ik hier diverse malen lees, zal ik daarna overwegen wat te doen.
Brengt me tevens bij de vraag wat gaat T-Mobile doen aan de streams als men overgaat op 4K (UHD) op dit moment bied T-Mobile dit nog niet aan, maar ook T_mobile ontkomt er niet aan om dit aan te bieden, men zal dan zeker streams van minimaal 50mb/s moeten streamen voor een perfect beeld.
Bij het huidige nieuwe platform is de 8mb/s die men doorgeeft echt veel te weinig voor die grote tv's van tegenwoordig is minimaal 12 mb/s echt het minimum liefst hoger.
@Lisa de fix heeft de menu absoluut scherper gemaakt. Verder ben ik het met @Ferry Smid eens dat de kwaliteit van de uitzendingen en zenders te wensen overlaat. En het gebruiken van 1080p zorgt voor een soort zandwaas, dus vind ik geen optie en gebruik ik de 1080i instelling.
Hi @pjobse, super om te lezen dat jij een positieve verbetering merkt na de fix! Merci voor je aanvulling, want hier wordt momenteel nog steeds naar gekeken. Ik heb uitgevragd bij mijn collega of ik al nieuwe updates met jullie kan delen, maar ik ben hier nog in afwachting van.
Hi @Reklameruud, merci voor je toevoeging! De fix zal jammer genoeg niet werken om de artefacten tegen te gaan hebben we gemerkt. In de trant van ‘je weet maar nooit’, zet ik met liefde je gegevens door om dit te dubbelchecken, maar ik vermoed dat jij dezelfde problemen blijft aanhouden. Zoals ik hierboven heb aangeven zijn wij achter de schermen nog druk bezig met dit issue. Hier kom ik op terug, zodra ik een terugkoppeling heb gekregen.
Hi @MetaframeNL, jij ontzettend bedankt voor al je medewerking en feedback! Ik deel hier zeker een terugkoppeling over de bitrate, zodra ik hier een reactie op heb gekregen. Deze houd jij dus nog sowieso te goed.
Hi @apis4, dankjewel voor je toevoegingen in dit topic! Weet dat de beeldkwaliteit voor de Android TV App momenteel nog steeds wordt onderzocht. Deze informatie kun je ook het beste blijven posten in de topics in de besloten test-groep, zodat het mooi overzichtelijk op één plek blijft.
Hi @Ferry Smid, thanks dat je dit aangeeft! Ik geef alle aanvullingen door aan mijn collega's en heb zojuist weer om een update gevraagd. Hopelijk kan ik jullie snel van een status update voorzien, want ik geef jullie graag meer duidelijkheid zodra dit er is.
Hi @paulusssss, heel goed dat je me dit gelijk laat weten! Wat balen dat jij nu problemen met RTL4 ervaart op Begin Gemist, want dat is alles behalve de bedoeling. Maar ik wil wel heel even stilstaan bij het feit dat de fix wel degelijk tot een verbetering heeft geleid, yeah. Voor nu help ik je graag verder met het RTL4 issue, zodat ook dit hopelijk zo snel mogelijk bij jou verdwijnt.
Het is ongelooflijk, ik had hem natuurlijk al uit de stekkert gehaald, maar deze tip gedaan en hij werkt weer!! SUPER!
Yay, hier word ik blij van @paulusssss! Heel graag gedaan en super dat het probleem is opgelost. Mocht je nog ergens hinder mee ervaren - wat ik natuurlijk niet hoop - laat het hier dan gerust weten. Dan ga ik mijn best doen om het net zo snel op te lossen als dit issue!
Ik merk het ook met voetbal kijken dat het beeld raar is. Echt onplezierig kijken. Heb de modem en het tv kastje al opnieuw opgestart. Helaas nog steeds hetzelfde.
Wie weet raad??
Helaas lijkt het erop dat T-mobile hier keuzes in heeft gemaakt. De vertraging en de lage bitrate (met grote compressie) zijn een gevolg daarvan. Hier en daar schemert al wel door dat daar niets aan gaat veranderen.
Als je wat knutselt in je netwerk (met eigen router of managed switch) kun je voorlopig nog op het oude netwerk blijven. Ik hoop dat dat in ieder geval mogelijk blijft tot mijn contract afloopt.
Ik ben zelf de hoop kwijtdat ze daadwerkelijk op zoek zijn naar een oplossing die voor de klant goed is.
@apis4
Jij verward resolutie met bitrate.
Ik zal niet ontkennen dat t-mobile een HD-stream verstuurd. Alleen op deze stream is zo veel compressie van toepassing (6-8mbit) waardoor het 1080P50 beeld er niet uit zit.
6-8 mbit is gewoon te weinig voor knap beeld op 1080P50.
EBU (European broadcast union) heeft hier wel eens onderzoek naar gedaan, hun conlusie in 2008 was voor H264 compressie is 8mbit voor 720P50 zo'n beetje het minimum voordat kijkers het beeld hinderlijk gecomprimeerd vinden sport wordt daar zelfs specifiek voor genoemd.
Daarnaast was hun conclusie dat voor 1080P50 20% meer nodig is dan 720P50 dat is dus ongeveer 12mbit.
Misschien in aanvulling hierop navolgend draadje erop nalezen. Schokkend nieuws, vind ik:
Misschien in aanvulling hierop navolgend draadje erop nalezen. Schokkend nieuws, vind ik:
@Bram058 , Dank voor het delen van dit antwoord van moderator @Jason:
“momenteel is de bitrate bij het nieuwe platform op iedere TV stream die wij uitzenden maximaal 8 Mbit/s; dit geldt tevens voor elke TV Box. Er zit dus geen onderling verschil meer in per zender, of per box. ”
Dit is de hete brei, de olifant, waar al maanden omheen gepraat wordt De bitrates zijn dus doelbewust en weloverwogen verlaagd.
Gecommuniceerd door T-mobile is; Hoera, je mag op het nieuwe TM TV platform. Vergeten te vertellen is dat de kwaliteit behoorlijk teruggedraaid is.
Sorry maar het verhaal ‘ervaringen kunnen verschillen’ gaat wat mij betreft niet op voor tv kijken, je verminder aantoonbaar en toegegeven de kwaliteit. Denkt T-mobile dat er mensen zijn die het fijner vinden nu?
Echt heel bizarre gang van zaken als je het mij vraagt. Ik heb Tweakers.net redactie getipt over deze manier van werken en naar de beleidskeuzes.
Nu maar opzoek naar een beter alternatief. Dan maar iets meer in de maand betalen, dit ziet er niet uit.
ook hier slechte beeldkwaliteit op het nieuwe platform. vooral bij grootte tv's