Helemaal mee eens. Deze week over gestapt van KPN glas naar T-Mobile glas, maar wat is de tv kwaliteit slecht, voetbal is niet om aan te zien, intro NOS nieuws ziet eruit als een 240p stream uit 2008. Hoe kan dit zo zijn met een 1000/1000 verbinding ..
Ik wil graag uit onder mijn net afgesloten contract! Dit is niet de tv kwaliteit waarvoor ik betaal. NLziet streams zijn scherper, vloeiender en meer kleur. De T-Mobile compressie haalt dit allemaal eruit.
@Lisa Het is geen kwestie van wel of geen probleem hebben. T-Mobile kiest ervoor om een stream te leveren met een bitrate die niet geschikt is voor tv’s.
Een ‘fix’ activeren zou betekenen dat de streamkwaliteit wordt verbeterd, en dat zit er volgens jullie zelf niet in, omdat er maar 1 stream is voor alle apparaten, van gsm schermpje tot 75 inch tv.
Wn met een gemiddelde bitrate van 6-7 mb gaat dat niet lukken.
Als ik zie waar volgens richtlijnen een HD stream aan moet voldoen zit de huidige stream daar heel erg ver onder.
klinkt hier net als een trip naar de methadonbus: ‘ja doe mij ook maar een fix’ 
Ben overigens niet geheel tegen (lees pro) het terugdringen van de data honger (was echt belachelijk dat Netflix een x aantal jaren verantwoordelijk was voor de helft van het gehele dataverbruik in de Verenigde Staten … iirc, om een voorbeeld te noemen). Nieuwe codecs met lagere bitrate en gelijkaardige beeldkwaliteit is allemaal prima maar dat is hier helaas niet het geval …
Als de tv kastjes worden uitgefaseerd dan zal er een aardige kostenpost afvallen neem ik aan maar zoals boven al gezegd draait het meer om de cijfertjes voor de aandeelhouders dan om de kwaliteit van het product.
.windows 8.1 vond ik uiteindelijk best prima overigens, had er best op willen blijven
]
Het naar beneden brengen van datagebruik is helemaal geen slecht ding maar laten we eerlijk zijn dit is wel een HEEL slechte methode.
Mijn huidige tv box staat bijvoorbeeld 24/7 aan omdat standby geen besparing op levert en datagebruik waarschijnlijk op de achtergrond gewoon door gaat. En er is geen fatsoenlijke auto standby tijd in te stellen waar er en energie en data bespaard word. Daar is dus al meer te winnen als bij deze compressie onzin.
Netflix heeft overigens een veel betere beeldkwaliteit en dat terwijl de bitrate nog iets lager is als die van T-Mobile. Echter zend netflix 24-30 fps beelden uit in films en series ipv realtime tv met hogere fps en dus is de bitrate van netflix in de praktijk tot wel 90% hoger.
Kwaliteit kost nou eenmaal data maar die data is ook te besparen door een auto standby op de box die geen data meer gebruikt. Nu start de box sneller op als mijn tv qua beeld (3 seconden) heerlijk natuurlijk maar je gaat mij niet vertellen dat hij dat doet en ook de data uit schakelt in standby. Het betekend echter wel dat die box tussen de 20+ uur per dag data staat te verstoken zonder dat er naar gekeken word. 84% van de data met ee dubbele bitrate als die van het nieuwe systeem word dus verspilt een simpele standby mode die beter werkt had dus al 83% data kunnen besparen in mijn geval. Maar in plaats daarvan zijn ze met een slechtere kwaliteit stream gekomen die vast tientallen miljoenen gekost.
Hadden ze gewoon de oude multicast streams 1 op 1 doorgezet als losse streams hadden ze geld en ergernis bespaart van lage kwaliteit streams bespaart en in combinatie met een betere standby was de netwerk belasting nog lager ook.
En die tv kastjes gaan echt niet weg omdat ze nooit voor iedere tv een app kunnen maken. en 1 kastje onderhouden is goedkoper als 5 verschillende apps onderhouden en updaten. Software ontwikkeling kost een beste duit.
Een betere codec zou idd een oplossing kunnen zijn maar dan zullen ze tegen grote problemen oplopen betreffende compatibiliteit. Al die codecs hebben namelijk nieuwere hardware nodig dan 5 jaar or oudere tv boxen die dus allemaal vervangen moeten worden. Om het maar niet over de tv apps en store apps te hebben en de daarbij behorende compatibiliteit met tv's van ouder als een paar jaar.
Als ze echt voor kwaliteit willen gaan moet gewoon de bitrate omhoog of moeten ze de platformen weer scheiden. alles over 1 platform klinkt leuk maar met 50 verschillende apparaten blijven er dan weinig opties over en dit komt er dan uit rollen. Een enorm compromis en 15 jaar terug in beeldkwaliteit.
Ze hebben het zichzelf gewoon enorm moeilijk gemaakt zonder het echt te testen en dat allemaal voor een snelle grabbel.
Hi @Ferry Smid, bij deze geef ik je graag het seintje dat de fix bij jou is geactiveerd! Mijn collega heeft dit gisteren voor jou geactiveerd, dus ik hoor ontzettend graag van je of jij hier een positief verschil van merkt. Laat jij dat aan mij weten? Ik wacht in spanning af!
Hi @pjobse, ook bij jou is gisteren de fix doorgevoerd! Ik ben echt aan het duimen dat het voor jullie allebei een gunstige uitkomst heeft. Ook van jou hoor ik heel graag een korte terugkoppeling of dit de kwaliteit bij jou heeft verbeterd. Merci alvast!
Hi @Dennis25, merci voor het aanstippen van je vraag! Eerder had ik al aangegeven dat er bij de fix een script wordt gedraaid, dat ervoor zorgt dat de resolutie anders wordt. Met name bij een korrelig menu werkt deze fix heel goed zijn we achter gekomen. Ook heb ik doorgestuurd wat jij hebt aangegeven, met de vraag of wij hier een uitgebreider antwoord voor je op hebben.
Hi @paulusssss, tof dat jij ook aan de fix mee wilt werken! Mijn collega heeft al aangegeven dat hij straks ook de fix bij jou activeert. Ik geef je hier een seintje van zodra dat is gebeurd en hoor dan ook graag van jou later deze week een update!
Hi all, even ook een algemene update waarin ik terugkom op eerdere opmerkingen / vragen die zijn gesteld. Zoals ik aangaf, heb ik meerdere feedback van jullie doorgespeeld naar mijn collega’s van een andere afdeling. Hieruit is naar voren gekomen dat het vertragen van de migratie naar T-Mobile TV niet mogelijk is. Het is daarentegen wel mogelijk om een klant eerder over te zetten, door de klant handmatige over te laten zetten. We streven er dan ook naar om iedereen voor het einde van het jaar overgezet te hebben.
Wat momenteel nog wordt nagevraagd is of er geen extra stream naast gezet kan worden met de maximale bitrates. Ook heb ik doorgezet dat er is aangegeven dat er een stream wordt geleverd met een bitrate die niet geschikt is voor alle tv’s. Op deze twee punten kom ik later terug, zodra ik hier een reactie op heb ontvangen. Mijn collega’s gaan hier achteraan!
Ik ga maar stoppen met reageren hier. Zolang tmobile niet erkend dat de bitrate te laag is voor grote tv's gaan we namelijk geen stap verder komen. Dat onscherpe korrelige menu kan me weinig schelen, daar zit ik namelijk geen uren naar te kijken. @Lisa bedankt voor je inzet. Ik zou je willen vragen de technici en of Tmobile te vragen naar een reactie hoe en wanneer men de bitrate gaat verhogen en of men (h)erkend dat deze nu te laag is.
Ik blijf niet aan de gang, dit topic loopt al maanden en er zit 0,0 voortgang of erkenning in. Het is dat ik nog met 1 mobiel abonnement aan jullie vast zit, als die afgelopen is en er is nog niets veranderd verhuis ik met het hele boeltje.
Strak even nakijken en hopelijk uploaden ...
Niet geheel onverwacht loop je natuurlijk tegen copyright problemen aan als je zoiets naar Youtube wilt uploaden (en zou natuurlijk ook nog wat compressie extra overheengaan) dus maar even zo geupload naar OneDrive (ook niet de beste filmpjes zo in automatische stand en vanaf mijn zitpositie ingezoomd):
Beeld van de stb https://1drv.ms/u/s!AicEgec2VK5HhGUY-6PD1vVSmGqD?e=XvdYHS
Via de app met in de laatste wat closeups om de echte issues wat beter in beeld te krijgen (‘de waas’ was bij deze wedstrijd weer overduidelijk aanwezig maar moeilijk op camera te krijgen. Beste te omschrijven als dat elk detail in het gras rondom een speler compleet verdwijnt dus daar zou je op kunnen letten)
- https://1drv.ms/u/s!AicEgec2VK5HhGbEo5vqGsyeHt46?e=OtbT9t
- https://1drv.ms/u/s!AicEgec2VK5HhGe2a7BXXLjWdYAV?e=Maa48P
- https://1drv.ms/u/s!AicEgec2VK5HhGgAMUERJbvvyGGD?e=Mygg4c (vanaf zo'n 02:30 zie je bij het zwenken van de camera ook hele rare effecten en dat zit er bij de meeste wedstrijden permanent in. ‘Vreemde’ is dat het via TV Anywhere met een Chromecast niet voorkomt)
Begin oktober gaat die app live en is het geen betaversie meer. Wellicht dat er dan een aparte stream bijkomt voor grotere schermen, de hardwarematige beperkingen van het tv kastje kan dan geen belemmering meer zijn.
Andere apps streamen ook in zeer goede kwaliteit dus laten we er dan maar van uitgaan dat goed voorbeeld doet volgen…
Apps zoals? Films en series is iig hele andere koek dan sport in zeer goede kwaliteit streamen ...
Heb ik hier nu echt naar het nieuwe platform zitten kijken?

Je leest de verhalen maar dat het zo erg zou zijn had ik niet verwacht.
TV Anywhere is dezelfde kwaliteit dus iedereen wie nog niet overgezet is kan het al testen (weet niet of de Android TV app de allerhoogste stream krijgt zoals zogenaamd de Apple TV en de box). Net even erbij gepakt en dezelfde wedstrijd aangezet en het rare effect zit hier ook in de stream dus het zal wel niet aan de Android TV app liggen. Persoonlijk vind ik het op een 55” van iets onder de drie meter kijkafstand wel op de grens van het acceptabele voor de meeste programma's. Voor sport is het gewoon onvoldoende (bij natuurdocu's met veel bewegende/gecompliceerde details in het beeld zie je ook de resolutie instorten) ...
De kwaliteit is verre weg van acceptabel ook bij normaal beeld.
Ik heb zelf een 65" en op de slaapkamer een 32" maar wat ik heb gezien is echt een no go. Want waar je met sport heel duidelijk alles kunt zien zie ik dit soort zaken ook bij normale tv
Als we hierin al enige opmerking gaan maken het is acceptabel dan geef je de provider al ruimte om niets meer te doen.
Het niveau moet op een nieuw platform hoger of gelijk waardig zijn van wat er nu is zodat je komende jaren vooruit kunt.
Dat voor een app de stream wat lager is of eventueel flexibel zoals zo veel video streaming apps kunnen dat is prima. je glasvezel verbinding met vaste ontvanger moet hoge kwaliteit leveren.
Vooral heel zorgelijk is dat dit al heel heel lang duurt en de discussie maar door blijft gaan.
Allemaal heel aardig dat iemand van T-Mobile op het forum reageert en zegt door te geven maar zolang er geen aantoonbaar verbetering komt zijn het woorden zonder enige betekenis.
Ik ben keihard hierin omdat ik weet dat het technisch makkelijk kan om een goede stream te leveren of meerdere met verschillende kwaliteiten en noem maar op.
De oplossing is heel simpel de streams net als in het verleden bij Glashart Media gebeurde 1 op 1 zonder compressie of wat dan ook rechtstreeks vanaf de mediagateway doorsturen naar de eindgebruiker.
Het onzinnige antwoord van T-Mobile dat men een stream gebruikt voor tv en gadgets en daarom een zeer lage (8mb/s) is volkomen onnodig smartphones of tablets enz kunnen makkelijk streams van 16mb/s of meer zelf hercoderen.
T-mobile heeft het nieuwe platform met veel bombarie aangekondigd inclusief een superieure beeld kwaliteit. Nu is onder het mom van 1 kwaliteit voor alle apps wat mij betreft geen goede reden. Je kunt best iig de tv decoders (en de Apple en googletv apps) hoge kwaliteit geven.
Geef dan de langzamere verbindingen de optie voor een mindere bitrate maar ik zit op het eigen glasnetwerk van tmobile dus bandbreedte lijkt me geen issue.
@Dennis25 Met jou visie zoals je beschrijft in bovenstaande reactie kan ik meegaan, ook ik kreeg de zelfde reactie op een vraag in een topic over het slechte beeld in het nieuwe platform, dat men er niets aan wilde doen, en ook niet ging doen.
Naar mijn bescheiden mening speelt er op de achtergrond nog wat anders zoals bekend word T-Mobile mits de autoriteiten akkoord gaan overgenomen door een consortium van beleggers, het zou mij op geen enkele wijze verbazen dat dit consortium de Thuis divisie afstoot of verkoopt en alleen de mobiele divisie houdt.
Waarom denk ik dat? omdat de Thuis divisie in de vaste markt te klein is en feitelijk geen concurrentie vormt voor KPN of Ziggo, en op diverse punten achterblijft zoals mogelijkheden STB of geen UHD willen of kunnen leveren enz.
Na 4 maanden zeuren mag toch wel eens duidelijk zijn dat de huidige bitrate niet voldoende is @Lisa
Kijk voor de grap nu eens naar Nascar op ziggo sport racing. Daar lijkt de bitrate nog lager te zijn. Met als gevolg dat de framerate te laag ligt en het beeld helemaal ruk is.
Met alle respect maar na 4 maanden ben ik inmiddels het vertrouwen in tmobile helemaal kwijt.
Ik verwacht dan ook binnen een maand of een oplossing of compensatie. Zo niet, dan ben ik vertrokken met alle diensten die wij als gezin afnemen. En als ik dan toch bezig ben migreer ik mijn ouders en mijn schoonouders ook direct mee naar een andere aanbieder met al hun diensten. Die hadden namelijk op mijn aanraden jullie diensten afgenomen, ik sta er mooi op zo 
De oplossing is simpel evenals de uitvoering gewoon de 1080p stream naar volledige kwaliteit schalen.
Of de wil er echter is begin ik steeds meer aan te twijfelen. Het is immers geen rocket science om gewoon de recoding servers andere waardes te laten encoden.
Er valt dan ook niets te onderzoeken de redenen zijn al boven tafel en de oplossingen ook het gaat vooral om de wil het te veranderen.
En als je dan perse wat data wil besparen (waar op zich niets mis mee is data is immers geld en energie) maak je er VBR van met een 3 Mbit bodem en een 12 Mbit top. Dan zal je data besparen op zeer langzaam bewegende scenes en meer data kunnen gebruiken bij de rest waar het nodig is.
Hi guys, nogmaals merci voor alle aanvullingen! Zoals ik eerder heb aangegeven, wordt er achter de schermen hard aan dit issue gewerkt. Ik wil jullie heel graag op de hoogte houden om aan te geven dat er een oplossing wordt gezocht voor dit issue.
Momenteel zijn mijn collega's van de technische dienst bezig met een onderzoek naar hoe we dit het beste kunnen oplossen. Weet dus dat er zeker is geconstateerd dat er een oplossing moet komen voor jullie, want wij willen dat de kwaliteit bij iedereen perfect is. Zodra ik concreet inhoudelijk meer kan en mag delen, dan zijn jullie de eerste die het horen. Want ik wil niets liever dan jullie op de hoogte houden van deze vorderingen!
Het lijkt mij dat het probleem oplossen een hogere prioriteit heeft dan een eventuele compensatie, zodat we in de toekomst gewoon een goede tv kwaliteit hebben.
Hi allemaal, weer een update vanuit mij! Na een lang weekend vrij te zijn geweest, ga ik weer volop verder met de compensaties en spreek ik jullie in de privéberichten. Ik zou graag een indicatie mee willen geven van hoe lang het onderzoek nog gaat duren zoals jullie graag willen, als hier meer over bekend was. Op dit moment lopen er meerdere trajecten die allemaal aandacht nodig hebben, waardoor het onderzoek wat langer op zich laat wachten en dit kan dan ook nog enkele weken gaan duren. De problemen zijn zeker op de kaart gezet en jullie feedback hierover is gedeeld met de ontwikkelaars. Zodra er meer duidelijk is, kom ik direct bij jullie terug in dit topic. Zelf had ik ook graag eerder al wat met jullie gedeeld, maar ik dien af te wachten op een terugkoppeling.
Wat betreft het individuele aspect, hier bedoelde ik inderdaad enkel en alleen de compensatie(s) mee. Het onderzoek richt zich echt op een mogelijke structurele oplossing/aanpassing. Hopelijk heb ik zo wat meer duidelijkheid kunnen geven! 
Haha oeps, dankjewel voor het aangeven @DennisAmeling! Ik heb het gelijk even aangepast. Merci voor je geduld!
Hi @PHemelrijk, zojuist heb ik ook op jou gereageerd in een privébericht! Goed dat je dit topic hebt gevonden en ook aan de bel trekt. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan zeker! 
Hi @Dennis25, super fijn om te lezen dat jij blij bent dat we met de compensaties bezig zijn! Yes, ik heb ondertussen jouw privébericht beantwoord en spreek je daar graag weer verder. Thanks voor je snelle terugkoppeling!
En nog steeds geen concrete update. Dit is ondertussen echt zwaar belachelijk. Beloven is makkelijk, maar het is echt hoog tijd (al lang geweest eigenlijk) dat er eindelijk eens iets van waargemaakt wordt. Dit kan echt niet.
Hi guys, nogmaals merci voor alle aanvullingen! Zoals ik eerder heb aangegeven, wordt er achter de schermen hard aan dit issue gewerkt. Ik wil jullie heel graag op de hoogte houden om aan te geven dat er een oplossing wordt gezocht voor dit issue.
Momenteel zijn mijn collega's van de technische dienst bezig met een onderzoek naar hoe we dit het beste kunnen oplossen. Weet dus dat er zeker is geconstateerd dat er een oplossing moet komen voor jullie, want wij willen dat de kwaliteit bij iedereen perfect is. Zodra ik concreet inhoudelijk meer kan en mag delen, dan zijn jullie de eerste die het horen. Want ik wil niets liever dan jullie op de hoogte houden van deze vorderingen!
Inmiddels anderhalve maand verder...
Oke, @Lisa , Succes.
Laten we hopen op goed nieuws, en dat we in ieder geval dit jaar nog gewoon weer goed beeld krijgen.
Aangezien we nog geen bericht hebben ben ik er bang voor....
Het is helemaal niet zo moeilijk, gewoon de zelfde streams gebruiken als voorheen werden gebruikt op het oude platform dat lost al een groot deel van de problemen op.
En daarna pas iets nieuws uitrollen als men voor meer dan 100% zeker weet dat het perfect werkt, en natuurlijk het vorige platform overtreft in beeldkwaliteit.
Daarbij is de vraag of het inzetten met alle respect van thuis testers altijd wel een juiste keuze is, want zoveel testers betekent ook zoveel verschillende uitkomsten.
@Lisa
Nogmaals, niks persoonlijks tegen jou.
Maar zo'n antwoord van je collega is wel frustrerend om te horen. Het lijkt erop dat ze geloven dat het systeem in principe helemaal prima is, en dat ze denken dit probleem op te kunnen lossen met een paar kleine tweaks hier en daar. Verassing, dat is niet zo. Of ze moeten bandbreedte verhogen zien als kleine tweak, dan mogen ze dat snel even doen.
Misschien moet die afdeling hun metertjes even neerleggen, en met zijn allen gezellig een voetbalwedstrijd kijken op dit platform. Dan weten we in ieder geval zeker dat we het allemaal over hetzelfde probleem hebben.
Als er nou gemeld zou worden dat men aan het onderzoeken is wat de impact van het opschroeven van de bitrate zou zijn, zou ik me nog serieus genomen voelen....
@Lisa Helemaal eens met wat @GuusH hier zegt.
Al moeten we wel reëel blijven en ons beseffen dat daar nu ook mensen zitten die van vakantie en feestdagen willen genieten.
Alvast fijne jaarwisseling allemaal!
Hi guys, hele terechte aanvulling van jullie en dat ga ik met alle liefde uitvragen! Zoals ik al eens eerder aangaf is het jammer genoeg niet mogelijk om dit te realiseren. Maar toch wil ik dit nog eens extra voor jullie checken, zodra enkele collega's weer terug zijn van hun verlof. Ik zeg altijd maar: niet geschoten is altijd mis. Ook vandaag waren er nog enkele collega's met verlof tijdens de tv meeting, dus zodra iedereen weer terug is dan kom ik hier bij jullie op terug. Voor nu alvast een super mooi 2022! 
Helaas moet ik me volledig aansluiten bij @GuusH
Het spijt me, maar een bedrijf als tmobile moet dit soort problemen toch echt wel sneller kunnen aanpakken @Lisa ?
We zijn inmiddels als 7 maanden verder, ondanks dat ik die periode gratis tv heb vind ik dat echt het minst belangrijkste. Nu gaat een of ander vaag onderzoek waarschijnlijk weer maanden duren? Ik wil je toch echt op het hart drukken om eens goed door te vragen wat ze exact gaan doen. Dat het een technisch verhaal is is niet erg, ik en een aantal anderen kunnen daar wel kaas van maken. Ik ben heel benieuwd wat men aan het meten is, want als het om maximale bitrates gaat valt er weinig te meten. Die komt hier op z'n maximale binnen en die is te laag!
Conclusie van dit hele gebeuren is inmiddels wel dat ik me niet bepaald serieus genomen voel en dan druk ik me heel erg zacht uit. Is er een optie om al mijn abo te beëindigen hier op het adres dus incl. mobiel? Dan kan ik overstappen...