Skip to main content

Hallo,

Vorige week heeft een monteur een nieuwe mediabox geïnstalleerd. Aanvankelijk werkte alles naar behoren, maar na een dag deden de volumeknop, de mute-knop en de inputkeuzeknop het niet meer. De aan/uitknop functioneert nog wel.

Momenteel kunnen we het volume alleen aanpassen met de tv-afstandsbediening, wat erg onhandig is.

Ik heb online gezocht naar oplossingen en verschillende methodes geprobeerd, maar zonder succes. Zou iemand mij kunnen helpen dit probleem op te lossen?

Hi ​@TeDe, welkom op onze Community!

Dit is inderdaad een bekend probleempje, kan je de volgende handelingen uitvoeren?  

Als de afstandsbediening niet reageert op VOL+/- en MUTE maar andere knoppen werken prima:

- koppel HDMI los en sluit de HDMI weer aan, wacht 1 minuut.

- Helpt dit niet, ga dan naar Instellingen (het meest rechtse icoontje in het menu bovenaan) > Apparaatvoorkeuren > Over > en druk op Opnieuw opstarten, wacht 1 min.

- Helpt dit niet, ga dan naar Instellingen (het meest rechtse icoontje in het menu bovenaan) > Afstandbedieningen en accessoires > 4K TV box remote, druk op Bediening tv aanpassen en volg de instructies.

Hi ​@TeDe, welkom op onze Community!

Dit is inderdaad een bekend probleempje, kan je de volgende handelingen uitvoeren?  

Als de afstandsbediening niet reageert op VOL+/- en MUTE maar andere knoppen werken prima:

- koppel HDMI los en sluit de HDMI weer aan, wacht 1 minuut.

- Helpt dit niet, ga dan naar Instellingen (het meest rechtse icoontje in het menu bovenaan) > Apparaatvoorkeuren > Over > en druk op Opnieuw opstarten, wacht 1 min.

- Helpt dit niet, ga dan naar Instellingen (het meest rechtse icoontje in het menu bovenaan) > Afstandbedieningen en accessoires > 4K TV box remote, druk op Bediening tv aanpassen en volg de instructies.

Hi Tommie,

Heel vreemd! Zonder dat ik bovenstaande handelingen heb uitgevoerd, is het probleem opgelost. De mediabox vroeg me wel om opnieuw in te loggen op mijn account.

Hopelijk blijft alles nu goed werken! 

Wat nu nog niet werkt is de volumeregeling van mijn oordopjes, die via bluetooth verbonden zijn met de mediabox.

Hallo,

Helaas is de storing weer teruggekomen, waarbij bovengenoemde handelingen geen oplossing bieden. Het valt wel op dat het probleem meestal optreedt nadat er tussen apps wordt geschakeld (bijvoorbeeld Viaplay en Spotify), bij het schakelen tussen een app en tv, of bij het koppelen van de Bluetooth oordopjes (of het nu de tv of de mediabox betreft).

Het lijkt erop dat de software van de mediabox af en toe een eigen leven leidt, wat erg frustrerend is.

Als workarround kan de volumeregeling van de afstandsbedieneing aangepast worden (deze staat foutief ingesteld op "regelen volume van je audioapparaat"). Als dit niet werkt, kan via de instellingen een herstart worden uitgevoerd of als laatste oplossing een harde reset worden gedaan door de mediabox volledig uit te schakelen (spanningsloos te maken). Hierna moet wel weer het een en ander ingesteld worden. Dit alles is erg omslachtig en storend als je tv zit te kijken.

Graag ontvang ik je hulp bij het oplossen van deze terugkerende storing. Bij mijn vorige mediabox van Delta heb ik deze problemen nooit gehad.

Hi ​@TeDe, zou je eens willen proberen om de batterijen van de afstandsbediening te vervangen? We hebben namelijk gemerkt dat het niet kunnen bedienen van de volumeknoppen een batterij issue lijkt te zijn en het opgelost wordt zodra de batterijen vervangen zijn! Hou je me op de hoogte? 

Hallo,

De laatste oplossing die jullie hebben aangedragen heeft ook niet gewerkt, dit was niet te verwachten daar de spanning van de AAA batterijen voldoende hoog (1,45 volt) waren.

Het probleem wordt veroorzaakt door de software van de Mediabox, ik kan dan ook het probleem tijdelijk oplossen door de volumeregeling “aan te passen”

Ik doe dit door naar te volgende instelling te gaan:

Afstandsbediening > TV Box 4K Remote > Volumeregeling aanpassen:

1. Afstandsbediening regelt volume van de TV box
  2. Afstandsbediening regelt volume van je TV
  3. Afstandsbediening regelt volume van je audioapparatuur

Door 1 of twee keer 1 of 2 te kiezen wordt het volumeprobleem tijdelijk (soms enkele uren en soms enkele dagen) opgelost. Het is niet duidelijk wat de fout triggert. Soms han ik de fout reproduceren door te schakkelen tussen een app en stand TV op de Mediabox.

Graag snel een oplossing

@TeDe Fijn om te lezen dat je een tijdelijke workaround hebt gevonden! 

Ik kan mij echter voorstellen dat dit niet ideaal is. Gelukkig zijn mijn collega’s van het TV Team druk bezig met het onderzoek, ik weet zeker dat zij een werkende oplossing zullen vinden! 

Laat je het mij weten als ik in de tussentijd nog ergens bij kan helpen? Ik sta altijd paraat! 

Hier hetzelfde probleem met het volume. Met bovenstaande workaround krijg ik het hier soms werkend maar als ik dan terug in het menu ga, werkt het al niet meer.

Als ik een factory reset doe, werkt het een aantal minuten en vervolgens krijg ik een melding dat Android service geupdate is en dan werkt het niet meer.

Het is duidelijk een software probleem van de volumeregeling, dit kan alleen ODIDO oplossen.

Hey ​@EDHDIY, als de afstandsbediening niet reageert op VOL+/- en MUTE maar andere knoppen werken prima:

- koppel HDMI los en sluit de HDMI weer aan, wacht 1 minuut

Het kan ook zijn dat de batterij geen goede verbinding maakt, vervang deze om te kijken of dit het probleem oplost.

Hallo Tommie,

Zie bovengeplaatste berichten. Wanneer verwachten jullie met een definitieve oplossing te komen?

@Tommie van Odido , dat had ik allemaal al geprobeerd en toen daarna een fabrieksinstellingen reset gedaan. Zoals ik al beschreef werkt het dan tot dat ik in beeld zie dat er een update van Android services is uitgevoerd. Dus het ligt hier niet aan losse of lege batterijen en ook niet aan de HDMI. Graag dit neerleggen bij jullie software engineers.

Als extra: de tvbox is aangesloten via HDMI aan de TV en deze is via HDMI verbonden met Heos soundbar. Dat werkte voor een aantal dagen perfect.

Hey ​@EDHDIY, als de afstandsbediening niet reageert op VOL+/- en MUTE maar andere knoppen werken prima:

- koppel HDMI los en sluit de HDMI weer aan, wacht 1 minuut

Het kan ook zijn dat de batterij geen goede verbinding maakt, vervang deze om te kijken of dit het probleem oplost.

@Tommie van Odido Hier hetzelfde probleem. Vandaag 7 jan 2025 TV box geïnstalleerd. Volume Odido afstandsbediening werkt niet. De drie oplossingen die worden aangeboden werken niet. Ook niet het vervangen van de nieuwe batterijen.

Reageer