Skip to main content

We werken continu aan de verbetering van onze diensten, zodat jij altijd optimaal kunt internetten, TV-kijken en vast bellen. Daarom rollen we de komende periode een update voor de Amulet 515 en Kamai 510 TV Boxen! De update wordt vanaf week 47 in fases uitgerold en we verwachten hier in week 50 klaar mee te zijn.

 

Voor wie geldt dit?
Deze upgrade geldt voor alle klanten die gebruik maken van de Amulet 515 of Kamai 510 TV Boxen.

Wanneer?
We rollen de update in fases uit vanaf week 47 en verwachten rond week 50 klaar te zijn. Het onderhoud vindt hierbij ‘s nachts plaats tussen 02:00 uur en 06:00 uur.

Wat moet jij doen?
Voor de upgrade hoef je zelf niets te doen. We doen het op afstand, dus je kan lekker blijven slapen. 

Als we klaar zijn
Na de upgrade moet je soms zelf de TV Box nog even resetten als het toch niet werkt. Meer informatie over hoe je de reset uitvoert vind je in dit topic.
In het verleden hebben we van sommige klanten meldingen gezien op de Community gezien dat de televisie uit het niets aan gaat tijdens de update. Dit zou niet moeten gebeuren maar kan geen kwaad en dit wordt soms getriggerd door de update, geen reden tot paniek dus. :wink: 

Wat houdt de update in?
De firmware upgrade bevat performance verbeteringen en geen verbeteringen in de functionaliteiten.

  • Door het aanzetten van retransmissie (het opnieuw verzenden van data over het netwerk bij een eerdere fout) verwachten we een aanzienlijke verbetering van de streamkwaliteit op het WBA Glasvezel netwerk.
  • Deze update bevat ook de langverwachte fix voor het “resolutie issue”  waarbij de TV Box de resolutie onjuist wordt doorgegeven vanuit de TV in plaats van zelf de juiste (hogere) resolutie te kiezen.


Heb je vragen over het onderhoud? Reageer dan gerust op dit bericht!
​​​​

lUpdate 06-02-2020]

Hi all, we hebben vannacht een update uitgevoerd waardoor de problemen voor de Kamai 510 verholpen zouden moeten zijn. Maak je gebruik van een eigen modem of één van onze modems met APAS (alle poorten voor elke dienst) dan moet je de modem nog even een reboot geven om de laatste update binnen te halen.

 

>Update 30-01-2020]

We hebben inmiddels een oplossing voor het stroperige beeld. Hiervoor is een fabrieksreset van de TV Box nodig. Het issue speelt alleen met de Kamai 510 (de TV Box zonder opnamefunctie). Deze kan je zelf een fabrieksreset geven via de volgende manier.
 

De Amulet 515 (de TV Box met opnamefunctie) zou het issue niet moeten ervaren maar we zien wel meldingen van klanten met deze TV Box terug in het dit topic. Deze TV Box kan je niet zelf resetten, maar we kunnen dit eventueel wel op afstand doen. Hierbij worden de opnames dan wel gewist dus wees je hier bewust van. Ook horen we dan graag jouw feedback of de reset heeft geholpen en wat er precies verandert is aan het beeld na de reset. Dit nemen we dan mee in eventuele vervolgstappen.


Bedankt voor al jullie feedback en het helpen testen om het issue boven water te krijgen!

 

Als de info knop van de tv aangeeft 1080I/50HZ is dat ook de werkelijke output, ik heb zelf een Panasonic FHD tv, bij een reset met paperclip heb ik 1080I doe ik een reset via het menu is het 1080P/60HZ, persoonlijk vind ik de 1080P versie mooier en detailrijker  op mijn tv.

Ik zit op WBA regio Achterhoek met 100mb glasvezel gebruik ook versie 25 build 6, en gelukkig geen enkele last van haperingen of welke problemen dan ook, de streams komen hier binnen via KPN ook NPO 1/3 geeft geen problemen zoals in andere topics vermeld


Als de info knop van de tv aangeeft 1080I/50HZ is dat ook de werkelijke output, ik heb zelf een Panasonic FHD tv, bij een reset met paperclip heb ik 1080I doe ik een reset via het menu is het 1080P/60HZ, persoonlijk vind ik de 1080P versie mooier en detailrijker  op mijn tv.

Ik zit op WBA regio Achterhoek met 100mb glasvezel gebruik ook versie 25 build 6, en gelukkig geen enkele last van haperingen of welke problemen dan ook, de streams komen hier binnen via KPN ook NPO 1/3 geeft geen problemen zoals in andere topics vermeld

De knop geeft informatie bij Netflix of andere diensten die op de tv draaien, als de source op mediabox staat dat is er geen info zichtbaar verder. Dus ik heb geen idee hoe ik deze informatie boven tafel kan krijgen. 


Er blijven een paar misvattingen hardnekkig de kop opsteken. De upgrade was van eind november. Als er in oktober al haperingen waren, dan wijst dit erop dat de upgrade niet de oorzaak was. Heb je nog steeds de versie met 27, haal de TV Box (en eventueel ook het modem en/of media converter) voor 10 seconden van de stroom. Na deze herstart heb je de 25 versie. Ik heb het sterke vermoeden dat dit niet de oplossing is. 

 

Het omzetten van entone boxen naar Aria. Dat zou gedeeltelijk mogelijk zijn. Voor de entone met opnamefunctie is geen alternatief: de aria hebben we alleen zonder opnamefunctie. Bedankt voor de tip! Ik zal 'm bespreken. 

 

Ik weet dat enkele klanten binnenkort een vervangend modem zullen krijgen. Er lijkt een verband te bestaan in een combinatie van hardware (Draytek/entone), netwerk (glasvezel) en het issue (stroperig beeld). Let op: dit is onbevestigd en deel van het onderzoek. 


Er blijven een paar misvattingen hardnekkig de kop opsteken. De upgrade was van eind november. Als er in oktober al haperingen waren, dan wijst dit erop dat de upgrade niet de oorzaak was. Heb je nog steeds de versie met 27, haal de TV Box (en eventueel ook het modem en/of media converter) voor 10 seconden van de stroom. Na deze herstart heb je de 25 versie. Ik heb het sterke vermoeden dat dit niet de oplossing is. 

 

Het omzetten van entone boxen naar Aria. Dat zou gedeeltelijk mogelijk zijn. Voor de entone met opnamefunctie is geen alternatief: de aria hebben we alleen zonder opnamefunctie. Bedankt voor de tip! Ik zal 'm bespreken. 

 

Ik weet dat enkele klanten binnenkort een vervangend modem zullen krijgen. Er lijkt een verband te bestaan in een combinatie van hardware (Draytek/entone), netwerk (glasvezel) en het issue (stroperig beeld). Let op: dit is onbevestigd en deel van het onderzoek. 

Ben benieuwd naar de uitkomst hiervan (vervangend modem) gezien de combinatie die je schetst in ieder geval op mij van toepassing is. 
En fijn dat jullie actief bezig zijn, hoop dat het gauw wordt opgelost!
 


Heb draytek modem via glasvezel en 2 boxen, aria en entone. Aria geen probleem, entone steeds haperingen, als ander modem oplossing is dan graag een ander, nog liever een aria voor de entone omdat deze 10x sneller is. 


:smile: coax/ kabel? Nou heb ik toevallig net tv van Ziggo erbij genomen voor een maandje en het Ziggo Sport kanaal was (vandaag iig) net zo erg als het NPO verhaal bij T-Mobile en dat zonder een kastje van wat voor soort dan ook (ook geen CI+ module).

Dan zou je bijna gaan denken dat het de tv moet zijn maar dat kan uitgesloten worden vanwege het wel goed werken van andere zenders (en uiteraard dat er bij een hele hoop mensen iig de NPO problemen rond hetzelfde tijdstip begonnen). Signaalsterkte en kwaliteit allebei 100(%?) bij Ziggo.

Maar zoals eerder al gezegd: iedereen roept maar wat dat ze dezelfde problemen hebben maar zonder filmpjes van wat dan ook weet niemand het zeker. Hierboven iemand waar RTL alles fout is en bij anderen enkel NPO en Veronica (zelf buiten NPO om nergens last van gehad en met NPO is het ook alweer tot een minimum beperkt inmiddels).

 

Edit: wel één avond (20 december) dat de Belgische zenders totaal niet te kijken waren maar dat was de volgende dag ook weg

 


@apis4 : mag ik de conclusie trekken dat de NPO zenders bij zowel T-mobile en Ziggo haperend en/of blokkerig beeld vertonen? Dat lijkt mij dan meer op een oversturing van het signaal van deze zenders. Wat uiteindelijk ook vreemd is omdat niet iedereen dit zo ervaart. Ik kijk zelf geen NPO dus daar kan ik niets over zeggen maar hier zijn de RTL zenders en Veronica de boosdoeners. Zit al enkele dagen met regelmaat de WK darts op RTL7 te kijken en daar zijn de haperingen met regelmaat waarneembaar. Ik tracht bij te houden of er een bepaalde tijd tussen zit maar dat is verschillend. Ook het omschakelen van camerapunten is niet het probleem. Kan het iets met buffering te maken hebben? Ik weet niet veel van deze techniek maar af en toe lijkt het net alsof de tv box het signaal/beeld niet kan bijhouden.

Als ik in de gelegenheid ben om een foto te schieten zal ik deze trachten te posten al komt het beeld wat jij geplaatst hebt wel erg overeen met wat ik soms zie.

overstappen naar een ander is wel het laatste wat ik zou doen al ben ik wel van mening dat T-mobile wat meer tempo mag maken met een oplossing ook al verschilt het van klant tot klant.


Bijzonder,ik heb op rtl7 super strak beeld. Bijna alle wedstrijden van het darten gezien:grinning:. NPO is enige met problemen. Gaat het signaal van NPO niet via kabel de duplexer in en anderen via de satelliet? begint daar de ellende al, de aanvoer vanuit Hilversum?


  

Kwam toevallig dit topic tegen bij Zggo: https://community.ziggo.nl/audio-en-tv-apparatuur-97/storing-radio-tv-lijkt-op-een-repetitieve-hik-op-de-coax-hoevelaken-50712 en ook enkele meldingen uit mijn eigen woonplaats en blijkbaar was er een storing vandaag/de laatste paar dagen.

Ik kwam op Tweakers nog een bericht tegen van eind Augustus met het volgende screenshot wat precies is wat ik vandaag ook regelmatig zag (maar bij T-Mobile eigenlijk nog nooit heb gehad, op die 20e December na dan met de Belgische kanalen). En dit hieronder uit die post was nog een replay/teruggespoeld via Ziggo Go ook dus dat moet al bij de bron begonnen zijn:

Als je het mij vraag zou voor het NPO probleem iig bij de bron gezocht moeten worden (maar daar waren ze al mee bezig en het is nu sowieso al stúkken minder dan in de eerste paar weken), voor de rest van de zenders lijken de 515 boxen meer problemen te hebben dan de gewone 510? En misschien ook nog een verschil WBA/ODF gebied of nóg meer regio gebonden (ODF hier en ook alleen met NPO problemen gehad).

Dat de Entone’s het niet aan kunnen zou haast niet mogelijk moeten zijn aangezien de Amino's met mindere specs het ook nog makkelijk vol hielden.  Zo veeleisend is de verwerking van 1080i MPEG4 nou toch ook weer niet … en over de bitrate word vaker geklaagd dat hij te laag dan te hoog is en nu zou ineens een ‘te’ hoge bitrate een mogelijke oorzaak kunnen zijn (zoals in het begin van het topic wel eens geopperd)? :thinking::wink: . Dit is echt niet veeleisend voor een box als dit … (al zit er natuurlijk wel wat meer achter dan bij bijv. een simpel 1080p film bestand op een mediaspeler afspelen).


ik ben ook benieuwd heb ook een entone kastje en een draytek modem… Het lijkt wel alsof t-mobile het niet wil erkennen dat npo 1, 2 en 3 problemen geeft (en de andere zenders niet)?


ik ben ook benieuwd heb ook een entone kastje en een draytek modem… Het lijkt wel alsof t-mobile het niet wil erkennen dat npo 1, 2 en 3 problemen geeft (en de andere zenders niet)?


Dat hebben ze allang erkend (alleen niet dat het samenhangt met de firmware update; wat bij mij ook niet het geval was aangezien ik het al had een dag vóór de een firmware update binnehaalde) en zijn ook naar de oorzaak aan het zoeken. NPO 101-103 zou van een andere bron afkomstig zijn is al eerder gepost en qua beeldhaperingen geen issues moeten hebben (maar dat van het geluid heb ik ook een tijdje gehad op zowel NPO 1-3 als 101-103 en is inmiddels ook al een tijdje niet meer een issue).


ik ben ook benieuwd heb ook een entone kastje en een draytek modem… Het lijkt wel alsof t-mobile het niet wil erkennen dat npo 1, 2 en 3 problemen geeft (en de andere zenders niet)?


Dat hebben ze allang erkend (alleen niet dat het samenhangt met de firmware update; wat bij mij ook niet het geval was aangezien ik het al had een dag vóór de een firmware update binnehaalde) en zijn ook naar de oorzaak aan het zoeken. NPO 101-103 zou van een andere bron afkomstig zijn is al eerder gepost en qua beeldhaperingen geen issues moeten hebben (maar dat van het geluid heb ik ook een tijdje gehad op zowel NPO 1-3 als 101-103 en is inmiddels ook al een tijdje niet meer een issue).

Bij mij dus wel, het stotteren is er nog steeds, net alsof het uit sync loopt en dan ineens wil inhalen, en dan is het beeld ineens verder…. het vervelende is dat het niet continue is maar willekeur is kwa stotteren… 

we blijven hopen 🤞


Ik zie dat mijn topic:

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/tv-resolutie-slechts-576p-304635/index5.html

gesloten is, maar nog altijd is er geen fix..

Inmiddels zit ik alweer 3 maanden naar 576p te kijken, een reset/powerflip helpt ook niet. De gehele duur van dit probleem is niet redelijk meer te noemen. Ik zou graag willen dat iemand contact met mij opneemt voor compensatie, informatie over de oplostermijn en eventueel een aanbod tot het voortijdig beëindigen van de TV dienst.

@Sander @Piotr ik heb nog niks vernomen, hoor graag nog een reactie.

Beeld is zelfs nu 480p..


Leest T-Mobile dit topic nog wel?


Ik ben er wel een beetje klaar mee eerlijk gezegd. Ik kan mij ook niet voorstellen dat het een regionaal probleem is. Eerder iets met een aantal zenders.

Als 't mobile niet met een oplossing komt, stap ik wel over naar een andere aanbieder. Kpn of zo. 


Bij mij werkt alles inmiddels weer zoals het moet werken. Via PM heb ik nauw contact gehad met enkele medewerkers en de eerste stap was het vervangen van het modem. Dit is gebeurd maar bood geen resultaat.

Een week of twee geleden had één van mijn boxen een reset gehad en het beeld hierop was normaal. Vanochtend zijn in overleg en als test mijn beide boxen voorzien van een reset vanuit T-Mobile. Op beide boxen is het beeld gelukkig weer vanouds.

Ik heb nog een vraag openstaan wat ze extra hebben gedaan om het probleem op te lossen en of ik de enige ben waarbij ze dit hebben getest.


Hi all, zoals @Rolf M. al aangeeft zijn we nu bij een kleine groep klanten aan het testen (je bent dus niet de enige :wink:) en de eerste resultaten lijken positief. Ik stuur vandaag alle feedback die ik heb ontvangen door naar ons netwerkteam en we hopen snel een oplossing te hebben. Wat die oplossing nou precies is kom ik op terug Rolf.

Als kanttekening: we hebben de afgelopen tijd voorbeelden verzameld maar we zien best redelijk wat meldingen die niets met dit specifieke issue te maken hebben. Klanten haken er op in omdat het eerder gemeld is en de klachten soms niet helemaal duidelijk zijn. Bij deze gevallen zal de update/fix niet helpen maar uiteraard lossen we deze problemen wel persoonlijk per geval op.


Een update vanuit mijn kant: mijn problemen lijken nu al een aantal dagen voorbij (eindelijk!). Opnieuw een update binnengehaald, tv kastje is daarna op afstand gereset. Input is nu ook weer als vanouds; 1920x1080/50i.


Hier bij ook een update van mijn kant:

Heb een Entone Amulet 515 (box met recorder) er is vanuit T-Mobile een factory reset gedaan.Dit is voor het weekend gedaan.

Heeft niet het beoogde resultaat opgeleverd, wel is het iets beter geworden maar de storing is dus nog niet verholpen.


Nadat er een fabrieks reset was uitgevoerd had ik anderhalve week een bijna probleemloos beeld.

Helaas meende T-mobile dat ze afgelopen nacht dat ze weer een update moesten doen, en waar ik al bang voor was is gebeurd want we zijn weer terug bij af en hebben zeer regelmatig een stroperig of blokkerig beeld.

Bedankt T- mobile hiervoor. laat updates nou eens achterwege totdat jullie een oplossing hebben die wel werkt.

Is zolangzamerhand wel te triest voor woorden dat dit al meer dan 2 maanden moet duren.


Hi all, we hebben vannacht een update uitgevoerd waardoor de problemen voor de Kamai 510 verholpen zouden moeten zijn. Maak je gebruik van een eigen modem of één van onze modems met APAS (alle poorten voor elke dienst) dan moet je de modem nog even een reboot geven om de laatste update binnen te halen.


Hi @tjhlammers, tijdens een update hebben we de settings van de TV Boxen aangepast. De processor van de Entone 510 bleek deze settings niet aan te kunnen waardoor het beeld stroperig weer werd gegeven. 

Maw : end of life en niet meer van deze tijd als hij geen 1080p aankan. 


@Brian 

Beste Brian, nog een vraag:

Als ik de Entone Amulet 515B herstart om de resolutie te controleren dat vermeld deze 720p terwijl de standaard van de zenders in Nederland 1080i (FUll HD) zou moeten zijn. Mijn TV kan Full HD aan, sterker nog als ik deze via de TV controleer staat deze netjes op 1920x1080.  

Mis ik nu wat of heeft de aanpassing van jullie ertoe geleid dat de resolutie weer op de oude 720p staat? 


@pwenas De 1080p resolutie was niet de oorzaak. 😉 Het klopt wel dat de 510 al wat ouder is, vandaar dat we deze ook aan het uitfaseren zijn.

 

@tjhlammers Ik heb het ge-dubbelcheckt bij onze technisch specialisten maar de TV Box zou met de laatste update de jusite resolutie moeten pakken. Het klinkt ondertussen als een “broken record” maar zou je eens een reset van de TV Box willen proberen op de volgende manier? De TV Box neemt de resolutie over die hij van de TV doorkrijgt, met een reset stelt hij deze opnieuw in.


@Brian

Beste Brian, nog een vraag:

Als ik de Entone Amulet 515B herstart om de resolutie te controleren dat vermeld deze 720p terwijl de standaard van de zenders in Nederland 1080i (FUll HD) zou moeten zijn. Mijn TV kan Full HD aan, sterker nog als ik deze via de TV controleer staat deze netjes op 1920x1080.  

Mis ik nu wat of heeft de aanpassing van jullie ertoe geleid dat de resolutie weer op de oude 720p staat? 


De opstart interface van de Entone heeft gewoon een resolutie van 720p, de beeldresolutie van de tv uitzending staat er verder los van .

 

Hi @tjhlammers, tijdens een update hebben we de settings van de TV Boxen aangepast. De processor van de Entone 510 bleek deze settings niet aan te kunnen waardoor het beeld stroperig weer werd gegeven. 

Maw : end of life en niet meer van deze tijd als hij geen 1080p aankan. 


Is volgens mij ook gewoon een onjuiste conclusie aangezien de box het hier verder prima deed (beiden zelfs). Enige wat er niet aan klopte is dat ze er 1080p/60Hz van gemaakt hadden ipv 50Hz. Die oude Amino kon zelfs makkelijk 1080p uitsturen in de begindagen nog van Vodafone glasvezel toen je het zelf nog kon instellen.


In het begin zeg maar toen het nog van Vodafone thuis was kwamen de tv streams van Glashart media een bijkomend voordeel was dat men eventueel meerdere tv's kon aansluiten via de coaxstekker op het Genixis glasvezelmodem, dit gebeurde via het DVB-C protocol.

Als tv box kreeg men de Amino 140, er waren toen meer providers die de zelfde propsitie gebruikten en men kon zo de Amino van de ene naar de andere provider meenemen, en persoonlijk vond ik de streams via iptv van Glashart zeker zo goed en misschien zelfs veel beter dan nu op wba (KPN).

 


Reageer