Skip to main content

We werken continu aan de verbetering van onze diensten, zodat jij altijd optimaal kunt internetten, TV-kijken en vast bellen. Daarom rollen we de komende periode een update voor de Amulet 515 en Kamai 510 TV Boxen! De update wordt vanaf week 47 in fases uitgerold en we verwachten hier in week 50 klaar mee te zijn.

 

Voor wie geldt dit?
Deze upgrade geldt voor alle klanten die gebruik maken van de Amulet 515 of Kamai 510 TV Boxen.

Wanneer?
We rollen de update in fases uit vanaf week 47 en verwachten rond week 50 klaar te zijn. Het onderhoud vindt hierbij ‘s nachts plaats tussen 02:00 uur en 06:00 uur.

Wat moet jij doen?
Voor de upgrade hoef je zelf niets te doen. We doen het op afstand, dus je kan lekker blijven slapen. 

Als we klaar zijn
Na de upgrade moet je soms zelf de TV Box nog even resetten als het toch niet werkt. Meer informatie over hoe je de reset uitvoert vind je in dit topic.
In het verleden hebben we van sommige klanten meldingen gezien op de Community gezien dat de televisie uit het niets aan gaat tijdens de update. Dit zou niet moeten gebeuren maar kan geen kwaad en dit wordt soms getriggerd door de update, geen reden tot paniek dus. :wink: 

Wat houdt de update in?
De firmware upgrade bevat performance verbeteringen en geen verbeteringen in de functionaliteiten.

  • Door het aanzetten van retransmissie (het opnieuw verzenden van data over het netwerk bij een eerdere fout) verwachten we een aanzienlijke verbetering van de streamkwaliteit op het WBA Glasvezel netwerk.
  • Deze update bevat ook de langverwachte fix voor het “resolutie issue”  waarbij de TV Box de resolutie onjuist wordt doorgegeven vanuit de TV in plaats van zelf de juiste (hogere) resolutie te kiezen.


Heb je vragen over het onderhoud? Reageer dan gerust op dit bericht!
​​​​

lUpdate 06-02-2020]

Hi all, we hebben vannacht een update uitgevoerd waardoor de problemen voor de Kamai 510 verholpen zouden moeten zijn. Maak je gebruik van een eigen modem of één van onze modems met APAS (alle poorten voor elke dienst) dan moet je de modem nog even een reboot geven om de laatste update binnen te halen.

 

>Update 30-01-2020]

We hebben inmiddels een oplossing voor het stroperige beeld. Hiervoor is een fabrieksreset van de TV Box nodig. Het issue speelt alleen met de Kamai 510 (de TV Box zonder opnamefunctie). Deze kan je zelf een fabrieksreset geven via de volgende manier.
 

De Amulet 515 (de TV Box met opnamefunctie) zou het issue niet moeten ervaren maar we zien wel meldingen van klanten met deze TV Box terug in het dit topic. Deze TV Box kan je niet zelf resetten, maar we kunnen dit eventueel wel op afstand doen. Hierbij worden de opnames dan wel gewist dus wees je hier bewust van. Ook horen we dan graag jouw feedback of de reset heeft geholpen en wat er precies verandert is aan het beeld na de reset. Dit nemen we dan mee in eventuele vervolgstappen.


Bedankt voor al jullie feedback en het helpen testen om het issue boven water te krijgen!

 

Wij hebben een update gehad van onze Kamai maar voetbal kijken is een drama geworden. Lijkt wel of snel beeld (sport) in eens een veel lagere frame rate heeft gekregen. Heeft niet te maken met een tv instelling want dat was altijd goed, is sinds de update van gisteren.

kan t mobile dit laten aanpassen met een nieuwe update? Anders ga ik liever terug naar de oude firmware. Linear tv kijken is vooral leuk voor live sport maar zo is het vooral een ergernis. 

Hier hetzelfde probleem… alleen met een Entone ontvanger. Wat een enorm drama. Met voetbal viel het inderdaad het meest op!

Normale beelden heb ik er ook last van op beide ontvangers in huis. De update in de nacht van 26 op 27 november is echt een gedrocht...

 

Hier ook dit probleem na deze firmware update met Entone ontvanger.

Erg vervelend. Graag snelle oplossing en reactie van T-Mobile.

 

 


Dag allen,

 

Bedankt voor de meldingen. Ik heb dit topic en het topic over haperend beeld gezien en ga hier achteraan. Zodra ik meer weet, kom ik er hier op terug. 


Dag allen, 

 

We hebben gecontroleerd en op alle fronten is de upgrade van de TV Boxen 100% geslaagd. Het kan natuurlijk zijn dat enkelen toevallig nu problemen ervaren met het TV beeld. Dit staat echter los van de upgrade. Het is dus belangrijk om deze stappen (of hulpvideo) te doorlopen om weer haarscherp beeld te verkrijgen: stappenplan TV

 

Belangrijk hierbij is dat je een rechtstreekse verbinding hebt tussen modem en TV Box, zonder adapters, switches of koppelstukjes. 


Sorry hoor Sander, maar dit antwoord slaat natuurlijk helemaal nergens op…. waarom moeten we ineens een stappenplan uitvoeren NA een update vanuit jullie? Er is overigens helemaal niets mis met de scherpte van het beeld, maar de bewegingen… het is alsof ik naar een 20Hz scherm zit te koekeloeren.

Aan mijn (onze) situatie is namelijk helemaal NIETS veranderd en sinds de update ervaren meerdere klanten hetzelfde probleem, ra ra?!

Het probleem lijkt mij vrij duidelijk; de Entones happeren/kunnen het huidige beeld niet meer vloeiend weergeven. Ik heb het op beide ontvangers en nee ik heb niets veranderd en ook niets aan de instellingen van de verbonden TVs veranderd.

Ik eis een oplossing en niet een nietszeggend antwoord. Dit is overduidelijk een probleem na de update. Ga anders zelf met de ontvangers testen met de update van die bewuste nacht… of lever ons een ontvanger die de nieuwe update WEL aan kan.


Nou… ik heb het stappenplan uitgevoerd hoor. Alles netjes 10 seconden van de stroom en raad eens: het probleem is nog.


En toevallig het probleem bij allebei de tv’s… maar volgens t mobile ligt het aan de tv 


Hier in de Achterhoek (postcode gebied 7021) de upgrade inmiddels binnen gehaald, mijn ervaring tot heden is dat zeker bij de HD zenders de streams wat verbeterd zijn t.o.v. vorige versie.

Heb gelukkig geen last van dat beeld bevriest, of vertraagde frames bij snelle beeldwisseling zoals bij voetbal afstand tussen Entone 510 en de router (Draytek) is hooguit 5mtr en is rechtstreeks verbonden.


Ik ben niet helder genoeg geweest in mijn communicatie, excuus! Er spelen hier twee verschillende zaken. 

 

@Bobtenvoorde, bij jou geldt het issue zoals mijn collega Jason heeft besproken. Dit is een lokaal probleem. Update van mijn kant: de aanpassingen tot dusver hebben het nog niet kunnen oplossen, maar we gaan nu met een grootschalige actie het probleem verhelpen. Dit staat gepland voor 6-12. 

 

Voor de anderen: er is geen impact geconstateerd door het onderhoud van week 47. Heb jij toch last van haperend beeld of blokbeeld, dan moeten we eerst andere zaken uitsluiten. Daar is deze video voor. Helpt dat niet, laat het ons dan weten, dan gaan we aan de slag om de oorzaak te vinden en verhelpen!


Beste @Sander , ik heb de stappen allemaal doorlopen en, zoals verwacht, biedt dit geen enkele verbetering. graag voor de oude Vodafone thuis kastjes de update ongedaan maken of nieuwe kastjes uitleveren. Ik betaal n.b. extra dit seizoen voor Fox Eredivisie maar voetbal kijken is na deze update een ramp. 
hoe lang laat een oplossing op zich wachten of laten jullie mensen barsten die al klant waren in het Vodafone tijdperk?


Dag allen, 

 

Weet dat ik jullie niet vergeten ben! Het blijft vooralsnog lastig om hier een lijn in te zien. De update is namelijk niet bij iedereen die zich in dit topic meldt, doorgevoerd. Ook zien we erg weinig problemen terug bij die klanten die wel de update ontvangen hebben. Dat neemt niet weg dat we het voor iedereen 100% optimaal willen hebben. Daar zijn we dus nog volop mee bezig. Op dit moment is dit de enige update die ik kan geven: het is een lastig issue. We willen niet een drogreden opgeven of iets aanpassen wat helemaal de oorzaak niet is. Dan ben je nog verder van huis. Firmware op individuele basis terugzetten is ook geen doen en is mogelijk de oorzaak niet. Mocht het nodig zijn, dan ga ik (of het TV team) dit op individuele basis verder uitpluizen. Daar zullen we volgende week hopelijk meer uitsluitsel over kunnen geven. 

 

 


Bedankt @RobinG10, ik heb jouw voorbeeld meegenomen en je bericht in dit topic geplaatst. Zo blijft het centraal. Ik zal na het weekend een update verzorgen. 


Gisteren tussen de bedrijven ook een paar keer naar Ajax-Willem II gekeken verder op zowel Fox open net (13) als Foxsports (150) en gelukkig perfect beeld, over de uitslag laat ik me maar niet uit, maar zoals het er nu voorstaat zou AZ wel eens kampioen kunnen worden .


Vannacht? Er zou helemaal geen [firmware] update komen in de nacht. Afgelopen 26 november zou er bepaalde hardware vervangen worden (https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/beeld-haperend-dordrecht-regio-317037#post1527477 ) maar dat heeft niet het gewenste effect gehad. Wat er vandaag/ 6 december zou plaatsvinden is een vervolg daarop, niet op de firmware uitrol: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/beeld-haperend-dordrecht-regio-317037#post1528131


Als er al een update heeft plaatsgevonden 6-12, dan heeft die in ieder geval niet tot de oplossing van het probleem geleid heeft. Een probleem, waarvan ik overigens nog steeds de overtuiging heb dat het voornamelijk de hardware is die het na de upgrade niet meer trekt. Het is mij allemaal iets te toevallig dat het op mijn beide boxen gebeurt exact na die upgrade, en dat de mensen die het ook melden niet perse in de omgeving Dordrecht wonen, maar wel allemaal een Entone 510 hebben, vaak nog uit het Vodafone tijdperk.

En wat was dat ook alweer met toeval en niet bestaan ;)


4K en 1080P TV's wel. 720P dus niet. Opvallend


Inmiddels is de modem vervangen. Helaas geen oplossing voor het probleem (“stroperig” en “schokkend” beeld. Inderdaad bijzonder zichtbaar bij voetbalwedstrijden (o.a. Fox)). Rolf M. heeft dit hierboven goed omschreven. Lijkt wel op een frame rate probleem.

Monteur gaf aan dat het dan aan de tv-box zou moeten liggen, want aansluiting en modem in orde.

Contact gezocht met klantenservice, ticket aangemaakt voor reparatie/vervanging tv-box (Entone). Kan vanwege de drukte meer dan 10 werkdagen duren voordat het in behandeling wordt genomen. Pfff…


Hoi @Tmobielansrene en @W.V., ik heb jullie topic hierbij gevoegd, aangezien het hier om hetzelfde issue gaat. 

 

Voor iedereen: de bal rolt en we zijn druk op onderzoek. Twee vragen:

-Als het beeld hapert, springt het beeld dan weer naar live TV (waardoor je dus 1 á 2 seconden mistte) of gaat het beeld door vanaf het moment dat het haperde (waardoor je dus 1 á 2 seconden later dan live beeld blijft)? Dit helpt ons bij het achterhalen wat er misloopt. 

-Ik lees vooral veel problemen met de kanalen NPO 1-3 en de voetbalwedstrijden. Die laatste is vooral op Veronica te zien. Speelt het haperende/stroperige beeld alleen op deze zenders of speelt het op alle kanalen? Op welke precies?

 

Mocht je in de mogelijkheid hebben om een (korte!) video te maken waarin het issue speelt, dan nodig ik iedereen uit de video in dit topic te plaatsen. Op die manier kunnen we precies zien wat er gebeurt. Alvast bedankt voor alle hulp tot nu toe! 


Bij ons valt het geluid stil, en staat het beeld stil, het beeld wordt blokkerig/vertekend en gaat na (wisselend) 2 seconden (de ene keer sneller, de andere keer duurt het langer) verder op het punt waar de (live) uitzending is.

Dus je mist steeds stukjes.


Hoi @Tmobielansrene en @W.V., ik heb jullie topic hierbij gevoegd, aangezien het hier om hetzelfde issue gaat. 

 

Voor iedereen: de bal rolt en we zijn druk op onderzoek. Twee vragen:

-Als het beeld hapert, springt het beeld dan weer naar live TV (waardoor je dus 1 á 2 seconden mistte) of gaat het beeld door vanaf het moment dat het haperde (waardoor je dus 1 á 2 seconden later dan live beeld blijft)? Dit helpt ons bij het achterhalen wat er misloopt. 

-Ik lees vooral veel problemen met de kanalen NPO 1-3 en de voetbalwedstrijden. Die laatste is vooral op Veronica te zien. Speelt het haperende/stroperige beeld alleen op deze zenders of speelt het op alle kanalen? Op welke precies?

 

Mocht je in de mogelijkheid hebben om een (korte!) video te maken waarin het issue speelt, dan nodig ik iedereen uit de video in dit topic te plaatsen. Op die manier kunnen we precies zien wat er gebeurt. Alvast bedankt voor alle hulp tot nu toe! 


Bij ons valt het geluid stil, en staat het beeld stil, het beeld wordt blokkerig/vertekend en gaat na (wisselend) 2 seconden (de ene keer sneller, de andere keer duurt het langer) verder op het punt waar de (live) uitzending is.

Dus je mist steeds stukjes.

Hier ook precies dit.

Op veronica en smorgens tijdens het nieuws op rtl4 komt het ook met regelmaat voor.
1 a 2 tellen stilstaan, wat blokken en dan door op live beeld, je mist dan echt een stukje.
Opnames die we maken van nederland 2 en sbs6 komt het ook met regelmaat voor.
Laatste wedstrijd van formule 1 kwam het ook voor op ziggosport.

We hebben een Entone HDD ontvanger/recoder
Panasonic OLED van 2018

Ik gebruik geen modem van jullie, de sfp module zit rechtstreeks in mijn Cisco Catalyst 2960x switch en van daaruit zit de tv ontvanger rechtstreeks op een access poort in vlan 640 (TV Vlan). 

Dus modem issues lijken daarmee dus uitgesloten ;) 


 

Heel erg vreemd dat ze het modem hebben vervangen en niet de media-box… Het probleem begint na een firmware update van de media-box. Waarom zou je dan in godsnaam het modem gaan vervangen… maar goed, we wachten af……

Het probleem tmet haperingen] begon hier al (vlák) vóór de firmware update. Zat nog op versie 2.9.25 toen het al begon ...

Verder idd ook dat er gewoon een stuk mist maar met voetbal en de meeste andere zenders vrijwel geen last (slechts sporadisch). In het begin van deze week leek het al wat verminderd maar vandaag is het weer feest.

 

Dit is overigens nog van afgelopen zaterdag (Studio Sport/Voetbal en valt weinig in te zien, enkel na 3/ 4 seconden en 1 minuut 22). Straks ook maar eens eentje van Veronica maken dan … cqua geluid, net even beneden gecheckt en lijkt toch enkel voor deze box te gelden. Op andere zenders geen ‘crackling’ geluid bij deze box verder]

https://www.youtube.com/watch?v=PSoJtqVl4iI&feature=youtu.be

Als tussenoplossing zou je natuurlijk ook NPO 1-3 via DVB-T2 kunnen ontvangen maar een overstap naar Ziggo voor iig tv lijkt steeds meer een reëele optie (met dat uitgeklede Fox Sports 1 en nietszeggende Eurosport tegenwoordig waardoor ES2 in het basispakket allang geen pro meer is).


Ik heb 750Mb abonnement. Dan heb ik toch ook geen KPN streams? Mij werd iig een jaar of twee geleden verteld dat ik op het eigen glasvezel netwerk zat.

Mijn zwager heeft ook T-Mobile glasvezel en dezelfde mediaboxen als ik maar wel minder snel internet. Die heeft geen problemen.


750Mb is ook geen KPN/WBA nee. Dan zou er aan de streams ook niks veranderd moeten zijn …

Dan ben ik toch wel benieuwd naar een filmpje, waar tot nu toe nog niemand met het zogenaamde slowmotion/ghosting probleem mee naar voren is gekomen … Als je dit topic zo leest zou voetbal ‘onkijkbaar’ zijn en dat zou toch wel met een filmpje aantoonbaar te maken moeten zijn.

 

Edit: wat me wel opvalt nu is dat beide boxen aangeven dat de output 1080p @ 60Hz is waar dat altijd 1080i @ 50Hz was. Dat is natuurlijk niet de correcte instelling en zou ook graag zien dat dat gewoon weer vrij in te stellen is, zoals ooit in de Vodafone tijd nog het geval was (zelf kiezen voor 1080i of 1080p, eventueel nog andere resoluties als je daar blij van wordt. Toen kon je zelfs ook nog gewoon de SD stream kiezen.)

Ik vermoed dat daar wellicht het probleem zit. Het heeft idd te maken met een lage refresh rate. Precies zoals Rolf heeft uitgelegd, als ik mijn monitor op 20hz ofzo zou zetten en dan naar bewegende beelden ga zitten kijken. Ik weet niet of dit probleem goed zichtbaar is als ik het met een camera zou opnemen.  Maar weet je wat ik zo eng hieraan vind: Er zijn best een aantal mensen die zich hier gemeld hebben met twee verschillende problemen, happeringen en vertraagd beeld. Dat betekent dat zo'n provider toch ook in staat moet zijn om dit probleem snel na te spelen en te achterhalen. Ik ga ervan uit, maar misschien tegen beter weten in, dat men een of meerdere ruimten heeft waar alle mogelijke media-boxen staan opgesteld en waarbij men fatsoenlijke tv's hebben staan om alles te testen.

Voordat je dan een update gaat uitrollen kun je al zien dat er problemen optreden.


Dag allemaal, 

 

Bedankt voor alle reacties en video's!

 

Een tip: een collega heeft bij één klant het kunnen oplossen door een fabrieksreset van de TV Box uit te voeren. Dit kan alleen bij de Entone Kamai (510). Dit is de TV Box zonder opnamefunctie. Hierbij zit een klein gaatje aan de achterkant. Ik wil graag testen of dit het probleem oplost. Wie wil dit uitvoeren en controleren of het geluid/beeld bij NPO/RTL/Veronica niet meer stroperig is?

 

PS. Als je Begin Gemist gebruikt, dan komt het stroperige beeld niet voor. Kunnen jullie dit bevestigen?

 

Ik wil dit later vandaag best uitvoeren. De uitkomst zal ik laten weten hier.


Na wat getest ben ik er vrij zeker van dat de oplossing voor mij (en waarschijnlijk ook voor @forward en @Rolf M. en nog veel meer mensen) hem inderdaad zit in de 1080i/50hz versus 1080p/60 hz issue.

Oftewel: bij een power flip (het normale opstarten) gaat de box via het paars/roze T-Mobile logo geforceerd over naar 1080p/60HZ. @apis4 heeft al uitgebreid toegelicht waarom dat geen goed idee is, en dat blijkt ook in de praktijk.

Bij een fabriekreset van de mediabox (pinnetje steken in klein gaatje aan de zijkant) verloopt het booten iets anders. De laatste stap van het gelijkstellen van de systeemklok, controle van het netwerk et cetera gaat dan via een splash screen van de Entone zelf. De box wordt dan niet geforceerd in een modus die hij niet aankan, blijft keurig op 1080i/50 hz draaien en voila, geen refresh rate problemen meer.

Nu ga ik niet voor iedere keer als ik tv wil kijken een factory reset doen. Dus @Sander  als jullie dit, wat dus 99% zeker wél in die update van de box zat, snel in een nieuwe build er uit halen maak je heel veel mensen blij. En met snel bedoel ik voor de duidelijkheid niet de drie weken dat dit nu al voortsuddert en nota bene door de community zelf ontdekt moet worden...


 


Inmiddels nogmaals contact gezocht waarbij ik voor de derde keer ben afgepoeierd met helemaal niks.
De opmerking van ene Robbie “Oh maar u heeft dus gewoon beeld, dan valt het allemaal wel mee”.

Ik zal nog eens vrienden, kennissen en familie T-Mobile Thuis adviseren…


 


Inmiddels nogmaals contact gezocht waarbij ik voor de derde keer ben afgepoeierd met helemaal niks.
De opmerking van ene Robbie “Oh maar u heeft dus gewoon beeld, dan valt het allemaal wel mee”.

Ik zal nog eens vrienden, kennissen en familie T-Mobile Thuis adviseren…

Dat komt omdat T-Mobile al weken om de hete brij heen danst. 
Want het probleem werd vanaf het begin al gebagatelliseerd: "de update is heus wel goed gegaan"
Inmiddels zijn we er al achter dat voor heel veel klanten de oplossing in die niet werkende opgedrongen 1080p/60 HZ modus zit, maar niet alleen komt deze hele specifieke oorzaak uit de community (Wat al opmerkelijk is)
ik heb ook nog geen medewerker van T-Mobile dit punt horen onderkennen. Alsof dat niet in het helpscript staat. Het blijft allemaal (bewust?) heel erg vaag en natuurlijk vrij consequent gevolgd door een 'maar er gaan ook veel dingen goed'

Hele aparte damage control...


Hi all, achter de schermen zijn we druk bezig geweest en er staat een update gepland voor vandaag die hopelijk de problemen verhelpt. Mogelijk is er nog even een herstart van de TV Box nodig. Ik hoor morgen graag jullie bevindingen!


Dag allemaal, 

 

Zoals ik het begrijp gaat het hier inderdaad om een rollback, niet een nieuwe update. We zijn weer van 27 naar 25 gegaan. Ik zie wat verwarring en ben hier graag zo transparant mogelijk in. Ik ben superblij met alle feedback in dit topic. Dit zorgt ervoor dat we nu deze actie ondernomen hebben. In dit topic werd geopperd dat het met de update te maken had. Dit was ook mijn grote vermoeden. Zoals ik het nu lees is dit dus niet de oorzaak (en oplossing) geweest. Het lijkt er nu dus op dat toevallig tegelijkertijd met de update een (gelukkig vrij kleine) groep klanten een mindere beeldkwaliteit ervaren. 

 

Ik zie hier een bijzonder goede analyse omtrent het verspringen van 50 naar 60 Hz en het (de)interlaced verhaal hoe beelden gecodeerd worden. Ik hoop dat jullie begrijpen dat wij dit net zo graag opgelost zien en hier hard voor werken, ook al post ik niet iedere dag een update hier. Techniek is echter niet zo makkelijk te achterhalen, zeker niet als je te maken met vele variabelen. We gaan onverminderd door met het onderzoek, totdat we weer bij álle klanten het scherpe, vloeiende beeld zien wat je van ons mag verwachten en gewend bent. 


zoals @forward zegt, mooi verhaal…

 

even chronologisch:

Update voegt toe: geforceerde 1080p/60 hz output naar 1080p toestellen of hoger (4k) ->problemen beginnen en worden direct gemeld

(En ook vrij direct gebagatelliseerd,  maar goed) 

De community ontdekt uiteindelijk de oorzaak (en jullie eigenlijk zelf ook omdat er “ergens gehoord is dat een fabrieksreset wel kan helpen’) 

We zijn inmiddels bijna een maand verder, jullie doen een rollback en de output is weer zoals eerst, native 1080i/50 HZ->problemen zijn opgelost

 

Hoe is dat dan niet update-gerelateerd?

 

 


Reageer