Skip to main content

Sinds enkele weken van tijd tot tijd een haperend TV beeld via de TV Anywhere App geinstalleerd op een Android TV (merk TCL). Voorheen nooit last van gehad…

Symptomen:

 - App start soms traag op.

 - Uiteindelijk verschijnt het beeld voor enkele seconden, maar dit wordt daarna enkele seconden zwart, waarbij ook de geluidsverbinding onderbroken wordt.

 - Daarna komt het beeld weer terug, en herhaalt het bovenstaande zich.

 - Bediening is traag.

 

De internetverbinding of TV zijn hier NIET het probleem (bekabeld), andere Apps werken volledig normaal en zonder vertragingen. De App gedwongen laten stoppen en opnieuw opstarten verhelpen het probleem niet, echter, indien de cache van de App wordt geleegd, dan is ook het probleem verdwenen, althans, voor een paar dagen.

 

Graag verder onderzoeken en de volgende mogelijke oplossingen proberen:

 - Ik heb het idee dat de gegevens in de cache niet van belang zijn, na legen start de App namelijk zonder problemen op, de inlog-info wordt hier ook niet in opgeslagen. Wat eigenlijk wel??

Workaround: Kan de cache bij opstarten niet automatisch geleegd worden?

 - App dusdanig aanpassen dat de cache niet meer nodig is.

 - Uitzoeken welke cache-items dit probleem eigenlijk veroorzaken.

Met vriendelijke groet,

 

 

Frank.

Hey @MakeItBetter, welkom op onze Community!

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt genieten van de TV app. Zou je de app kunnen verwijderen en opnieuw kunnen installeren? Blijft het hierna nog steeds ontstaan, geef het dan aan. Dan zal ik dit terugkoppelen aan onze techneuten. Ik heb namelijk nog niet eerder gehoord dat de cache van de app voor problemen zorgt. Zou je de tv ook bedraad aan kunnen sluiten? Op mijn lijnmeting zag ik namelijk dat dit niet het geval is.


Tommie,

 

Bedankt voor de snelle reactie…

De app deinstalleren en opnieuw installeren heeft hier geen zin, je kan dan namelijk geen juiste conclusie meer trekken. Bij een de-install zal het zeker weer even werken, je verwijdert dan namelijk ook de cache (dat gebeurt er namelijk bij deinstalleren). Dus laat de technici focussen op datgene wat in de cache wordt opgeslagen en hoe dit e.e.a. om zeep helpt.

Je lijnmeting is trouwens ook niet correct, want de TV in kwestie is namelijk wel degelijk bedraad aangesloten (double checked), de WiFi hiervan staat zelfs uit. Ik vraag me sowieso af wat je allemaal zou kunnen zien, want alles zit bij mij direct achter een router.

Openstaande vraag: Wat wordt er uberhaupt in de cache opgeslagen en is die wel blijvend nodig? Je zou er een tijdelijke cache van kunnen maken die bij iedere opstart van de app als eerste wordt geleegd…

 

Ik ben een hardware engineer en analyseer al jaren allerlei hard- en software fouten, en wil graag met jullie een stabiel product neerzetten. Lets go!!


Hi @MakeItBetter, bedankt voor je reactie.

Zou je nog een aantal opties kunnen bekijken/uitvoeren voor mij?

  • Heb je de tv toevallig op 4K staan? Zo ja, kan je de tv op Full HD/1080p zetten?
  • In de Android app kan je per zender de gebruikte bitrate aanpassen. Kan je dit proberen:
  1. Bij Opties (tandwieltje) kies je Kwaliteit/Quality in het verschenen menu
  2. Selecteer de hoogste kwaliteit voor het beste beeld/geluid.
  3. Als vervolgens het beeld op de hoogste kwaliteit afspeelt zonder probleem, zou het opgelost moeten zijn. Maar als het beeld hierdoor stilstaat of hapert, dan is er waarschijnlijk een bandbreedte probleem.

 

Daarnaast ontvang ik graag wat meer informatie over de tv:

  1. Welke type TV heb je? (bijv UHD50WLK, dit kan klant achterop de TV vinden)
  2. Wat is het besturingssysteem (OS) van de TV? Dit is te vinden bij de instellingen van de TV (Let op: dus niet de app!)
  3. Wat is de software versie?
  4. Welke versie van de Smart TV app is geïnstalleerd? (Ga in de app naar Account > Instellingen > Over)

 

Openstaande vraag: Wat wordt er uberhaupt in de cache opgeslagen en is die wel blijvend nodig?

Ik heb navraag gedaan bij ons tv-team. Als ik antwoord hierop heb zal ik het laten weten!

 

 


Tommie,

 

De TV is een standaard non-4K model van TCL, slechts een paar maanden oud. Het lijkt geen bandbreedte probleem, TV staat in de hoogste kwaliteit (1080p50) en speelt nu normaal (zonder haperen) af. Cache is 2 dagen geleden leeggemaakt.

Antwoorden op je vragen:

A1: TV is van TCL, type 40S5400A.

A2: OS= Android TV.

      Kernel verie Linux host 4.19.116+ #1 SMP PREEMPT Tue Apr 4 22:58:31 CST 2023 armv7I.

A3: Product versie= V8-T221T05-LF1V142.000467.

      TV+ OS versie= V5.2.0(V8-2303250-MF1V520).

A4: Software versie App= 1.3.2121 (Firmware Android 11).

 

Ik hoop dat jullie hiermee geholpen zijn.


@MakeItBetter bedankt voor je duidelijke antwoorden. Ik heb alles zo zorgvuldig mogelijk doorgezet naar onze techneuten. Zij zullen binnen 5 dagen een antwoord hebben, als ze geen contact hebben opgenomen wil je dan hier aan de bel trekken? Dan ga ik voor je kijken wat er aan de hand is en of ze nog iets anders nodig hebben!


Tommie,

 

Tot nu toe geen reactie mogen ontvangen… Is er al meer duidelijkheid m.b.t. het probleem en wat er eigenlijk in de cache wordt opgeslagen?

 

Mvg,

 

Frank.


Hoi @MakeItBetter, ik heb het direct voor je nagekeken! Ik zie dat de technische dienst gisteren heeft gevraagd om een filmpje hiervan, zodat ze het kunnen doorzetten naar de leverancier van de Smart TV App. Dit kun je doen met een WeTransfer link. Alvast bedankt voor je moeite! 😊


Wat voor een vraag is dit overigens, heb hem al eerder voorbij zien komen: ‘ Heb je de tv toevallig op 4K staan? Zo ja, kan je de tv op Full HD/1080p zetten? ‘

Nee, een 4K tv kun je niet op 1080p zetten maar waarschijnlijk wordt een of andere upscale functie bedoeld en met de verborgen termen die fabrikanten hiervoor gebruiken is het voor een leek helemaal zoeken naar een speld in een hooiberg 🤓. Voor zover ik weet kan het zelfs alleen op een Panasonic tv … (en op hun meer recente tv’s is het ook niet meer aanwezig lees ik)


Reageer