Skip to main content

Sinds een week of 2 moet ik dagelijks of soms nog vaker, mijn T56 opnieuw opstarten omdat ik niet meer in kan loggen bij mijn wifi. Krijg melding WPA3 verbinding vereist of gebruiker heeft verbinding afgesloten. Geprobeerd om WPA2 in te schakelen, wisselen met diverse andere instellingen, geen blijvend resultaat. Modem gereset, ook geen effect. Ik las iets over een update, mogelijk is dit hier ook van toepassing? Ik hoor graag!

Hallo @SL73 

Volgens mij zouden nu alle Zyxel-T56 routers de nieuwe b10 firmware moeten hebben, dit kun je controleren door in je browser naar 192.168.1.1 te gaan en inloggen met admin en het Login Password dat achter de router staat, controleer bij systeeminformatie de firmware versie.

Wanneer je de melding WPA3 vereist krijgt dan helpt het vaak om het netwerk te vergeten en opnieuw verbinden.


hallo @Waqqas ,

bedankt voor je reactie,

ik heb idd de b10 software al

  • V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130

dus daar zou het niet aan moeten liggen. 

netwerk vergeten heb ik ook al geprobeerd, dat helpt soms maar nu zegt hij bij een 2e poging: kan geen verbinding maken. Hij ziet het netwerk wel (erg snel zegt ie) dus das wel oke zou je zeggen.

het is ook niet zo dat alle apparaten de verbinding tegelijk verliezen. Nu heb ik bijvoorbeeld nog wel wifi op mijn telefoon, maar mijn Homey Pro kan geen verbinding meer maken. meestal valt de rest dan even later ook af. Als ik de modem herstart is het even weer goed, maar lijkt ook wel dat het steeds sneller misgaat


Ik heb WPA-3 op WPA-2 gezet en Wifi 6 uitgeschakeld @SL73. Heb je toevallig speciale leestekens in het wachtwoord zitten van je wifi netwerk? Denk aan komma’s, vraagtekens of lage streepjes etc. Dit kan ook voor problemen zorgen. Kan je eens testen hoe de verbinding is na deze wijzigingen?


Ik heb WPA-3 op WPA-2 gezet en Wifi 6 uitgeschakeld @SL73. Heb je toevallig speciale leestekens in het wachtwoord zitten van je wifi netwerk? Denk aan komma’s, vraagtekens of lage streepjes etc. Dit kan ook voor problemen zorgen. Kan je eens testen hoe de verbinding is na deze wijzigingen?

Hallo Tommie,

Bedankt voor je reactie en actie.

Ik heb alleen cijfers en letters in mijn wachtwoord. 

Toen ik gister thuiskwam gaven alle mobiele apparaten de melding wpa3 vereist. Homey,weerstation etcetera waren nog online. Ik heb op alle apparaten met deze melding, netwerk vergeten uitgevoerd.

Tot nu toe de modem nog niet weer opnieuw op hoeven te starten dus lijkt nu goed te gaan.

 

Mvg Simon


Fijn om te horen @SL73! Houd het in de gaten en laat maar wat weten als er iets misgaat. Enjoy the sun! 


@Tommie van Odido 

Helaas weer uitval WiFi signaal 😪😪

Router herstarten lost het probleem tijdelijk op. Probleem is nog niet zo frequent as vorige keer maar om dagelijks de router te moeten herstarten lijkt me niet de bedoeling 


@Tommie van Odido 

Ik blijf problemen houden met uitval van WiFi.

Zeer irritant omdat mijn Homey systeem dan ook steeds uitvalt.

Kan ik een nieuwe router krijgen of moet ik zelf een betere aanschaffen? Ik ben er een beetje klaar mee zo langzamerhand. Al jaren probleemloos gedraaid met glasvezel van Tweak met een Fritzbox. Echt nooit problemen...dus niet blij met de overname. Maar wellicht kan Odido dit oplossen door ern betere router te leveren.

Mvg Simon 

 

 

 

 


Hoi @SL73, Wifi is erg belangrijk, we kunnen bijna niet meer zonder. Ik wil dan ook heel graag dat het bij jou ook goed werkt! De sterkte van de wifi hangt af van enkele zaken. Bijvoorbeeld de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wel optimaliseren! Op onze community staan enkele hulpmiddelen die het bereik en stabiliteit van jouw wifi verbeteren. Kijk hier voor de uitleg: https://community.odido.nl/wifi-535/hoe-verbeter-ik-mijn-wifi-276063. Het aanpassen van het wifikanaal is vaak de oplossing. Zou je dit willen proberen? Groetjes, Ishana

 


Hallo @Ishana van Odido ,

 

Bedankt voor je reactie. 

Ik woon vrijstaand in een rustige buurt, verwacht niet veel invloed van buitenaf. Ik heb de check gedaan mbt wifikanalen, en het kanaal wat mijn wifi op dat moment gebruikt is dan de enige in de lijst, dus wordt niet gedeeld.

Router staat ook op exact dezelfde plek waar de vorige ook stond. 

Als het werkt, werkt het ook gewoon prima en snel, maar hij valt gewoon uit en komt ook niet weer terug. Alleen router uitschakelen en weer inschakelen helpt dan. En dan gaat ook weer een halve dag of een hele dag goed...of soms n paar uur. Zeer frustrerend. 

 

Gr Simon 


Hi @SL73, dat is niet wat ik had willen horen jammer genoeg. Zou je het een dag of 2/3 in de gaten willen houden en dan de datum en tijdstip willen noteren voor mij op het moment van uitval? Dan kan ik het wat beter onderzoeken namelijk. 

Hoe constateer je dat de wifi wegvalt? Valt alleen je Homey systeem weg of ook andere apparaten?


Goedemiddagn @Ishana van Odido @Tommie van Odido 

Exacte tijdstippen zie ik niet, op een gegeven moment merk ik dat de Homey niet meer werkt , of dat ik ineens op 5G zit met de telefoon (waardoor al paar keer mij limiet bereikt), of dat mijn weerstation ineens geen ontvangst meer heeft etc..

De WiFi valt dus in zijn geheel uit, bedraad internet geen probleem.

Mvg Simon 

 


Zou je toch willen proberen om deen tijdstip of tijdsvenster door te kunnen geven in de aankomende drie dagen @SL73? Ookal is het tussen 13.00 of 14.00, dan kan ik het gaan onderzoeken. Graag ontvang ik ook het MAC-adres van je Homey en weerstation. 


hallo @Tommie van Odido 

het is de hele week goed gegaan, tot vandaag. Probleem is trouwens sws het meest in het weekend maar dan wordt de wifi ook het meest gebruikt omdat we door de week op t werk zijn.

vandaag is hij uitgevallen om 18.43. Router aan en uit gezet toen deed ie t weer. Om 19.38 is hij weer uitgevallen. Na herstart doet ie t weer direct normaal.

MAC adres Homey 90:13:DA:AB:15:6A

MAC adres Weerstation 30:83:98:A5:A1:31

 

mvg Simon


Hi @SL73, bedankt voor de tijdstippen en MAC-adressen. Ik heb alles bekeken maar beide apparaten hebben op dat moment wel verbinding met het modem en het internet valt niet weg. Ik gok dat dit simpelweg komt door congestie op het netwerk. Ik raad je aan om een wifipunt uit te proberen van ons. Die is nu de eerste maand gratis. Ik gok dat dit het voor je op zal lossen, het wifipunt zal wat lasten van de schouders van het modem halen. Hieronder is te zien dat het weerstation om 18:44 een goede verbinding heeft. Dit geldt ook voor je Homey en om 19:37 precies zo.

 

 


Hallo @Tommie van Odido ,

 

Bedankt voor je feedback. Op het moment van uitval zaten we beide op de wifi van de mobiele telefoon. Beide geven dan aan geen verbinding. Klopt dat dan met jouw conclusie?

 

Gr Simon 


Ja, op de aangegeven tijdstippen was er gewoon internet @SL73. Dus ik gok echt dat het te maken heeft met overbelasting van je netwerk waardoor sommige apparaten geen verbinding kunnen maken. 


@Tommie van Odido 

Oke, blijft me verbazen dat het gebeurd nadat we bij Odido zijn. Maar we gaan t proberen met een extra WiFi punt

 

Bedankt, tot zover 

Mvg Simon 


Goedemorgen @Tommie van Odido 

Afgelopen week geen probleem gehad. Wel een extra wifi punt besteld. Deze is zaterdag geleverd en heb ik gister geïnstalleerd. Werkt mooi, voordeel is dat ik buiten ook betere wifi heb.

Maarrrrr helaas  weer de wifi uitgevallen. Weet niet precies hoe laat maar om 9 uur had ik nog wifi, en heb een melding van Whearhercloud dat om 00.10 mijn weerstation geen signaal meer gaf. Vanmorgen zag ik t zelf ook aan de luchtdroger, die knipperde ook....dus de wifi valt wel gewoon helemaal weg. Lampje op wifi punt ook uit.

Dus das niet de oplossing helaas.

 

Gr Simon 


Hey @SL73, heb je het modem zelf gereboot vanmorgen?

Ik kan niks geks zien, zie inderdaad dat er tussen 22.00 en 05.00 geen wifi verbinding was terwijl er wel gewoon signaal binnenkomt. We hebben wat logging aangezet op het modem, kan je het in de gaten houden en als het uitvalt opnieuw de datum en tijd doorgeven? Wellicht kunnen we dan iets meer zien!  


Ik zal het doorgeven maar dit is dus wat steeds gebeurd. Lijkt mij toch dat er dan iets niet goed gaat met de modem/router?

 

Gr Simon 


Daarom hebben we nu een logging aangezet om te kijken of die iets oppikt wat wij niet kunnen zien nu @SL73


Oké 

Ik hou je op de hoogte

 

Gr Simon 


Goedemorgen @Tommie van Odido 

 

Heb je de logging nog aan staan? Het is een maand goed gegaan, maar zondag, gisteravond en vanochtend weer uitgevallen 🤔🤔

 

Gr Simon 


Hi @SL73, de logging stond niet meer aan maar de data die we hebben verzameld komt helemaal niks geks omhoog. Wellicht ook omdat het een maand goed gewerkt heeft. Kan je het wifipunt eens opnieuw verbinden en kijken of het daarna nog een keer gebeurt? 


Goedemorgen @Tommie van Odido 

 

Helaas vannacht weer uitgevallen. Nu brandt het rode lampje van internet. Herstart helpt ook niet. 

 

Gr Simon 


Reageer