Skip to main content

Hallo,

Ik heb recentelijk een Synology NAS gekocht. Bij het aansluiten op mijn eigen netwerk kon ik daar geen verbinding mee krijgen. Na wel verbinding te krijgen met een directe kabel naar een PC, en het een en ander proberen, ben ik tot de conclusie gekomen dat er in de communicatie tussen de NAS en de T-54 iets niet goed gaat.

Fysieke situatie: alle lokale apparaten met een kabel zijn aangesloten op een unmanned switch, die weer is aangesloten op de T-54. WiFi verloopt via de T-54. T-54 geeft de dynamische IP adressen uit. 

Ik kan de NAS zien op andere apparaten en verbinding maken zolang het netwerkverkeer niet via de T-54 verloopt. Bekabelde apparaten zien de NAS, en WiFi apparaten zien de NAS als ik een oud en traag ander WiFi punt aan de switch koppel.

De NAS is op de T-54 niet te zien in de lijst met aangesloten apparaten. De NAS heeft een vast IP-adres, ingesteld op de NAS zelf, dat buiten de range aan dynamische adressen ligt. Wel alles in de 192.168.0.x reeks. De NAS zit op hetzelfde subnet, 255.255.255.0, als de T-54. Default gateway in de NAS is het IP adres van de T-54.

De NAS en T-54 zijn opnieuw opgestart geweest (met eerst de T-54 weer aan, en daarna de NAS), IP instellingen van de NAS zijn meerdere malen gereset, NAS heeft op enig moment ook een harde reset gekregen waarna ik de NAS software opnieuw heb geïnstalleerd. 

Verder dan het bovenstaande kom ik niet met mijn eigen kennis en met wat ik op het internet heb kunnen vinden. Weten jullie wellicht nog iets dat dit probleem kan oplossen?

Uit de symptomen lijkt het er op dat de T-54 in een vlaag van naieve quasi-veiligheid besloten heeft geen verkeer te routen wat niet naar IP adressen gaat welke hij niet zelf heeft uitgedeeld.

Ik herinner me nu een eerder topic waar port forwarding naar een specifiek IP niet lukte, ik vraag me af of dat misschien ook een vast IP (zonder DHCP dus) was.

Heb je de mogelijkheid om DHCP (niet-vast IP) in te stellen in de NAS, daarna kan je zijn IP vinden in de Zyxel, mocht je hem kwijt zijn, en dan te kijken of het dan werkt?

Als het goed is kan je een “DHCP reservering” maken, oftewel, aan de Zyxel vragen of hij apparaat X altijd IP adres Y geeft, dat zou een oplossing zijn voor het dilemma waarvoor je nu (vermoedelijk) fixed IP gebruikt.

De echte oplossing, lange-termijn oplossing, is natuurlijk die Zyxel niet meer gebruiken en een degelijke router neerzetten.

Snelle reactie!

Ik kan mij herinneren dat ik dat topic hier ook heb gelezen en dat ook heb geprobeerd, inclusief de reservering. Dat werkte toen niet.

Ik heb het net voor de zekerheid nog een keer getest. Nop.

Zelf een router neerzetten is natuurlijk een optie. Maar voordat ik die dan aanschaf wil ik wel even kijken of alles met deze router geprobeerd is. 

Al eens een reset geprobeerd van de Synology NAS, zeker gezien je volgende opmerking;

Wel alles in de 192.168.0.x reeks.

De Zyxel van Odido zitten default in het subnet 192.168.1.x, of heb je het LAN DHCP subnet omgezet naar 192.168.0.x?

Buiten de DHCP range, heb je dus de DHCP pool aangepast en hoe heb je dat gedaan?

Ik dacht eerst, wat een gekke suggestie, maar het is oprecht mogelijk dat de andere bedrade PCs IPv6 link-local met elkaar kunnen praten (en met de NAS), en als je dan de naam van de NAS gebruikt om hem te benaderen, dan werkt IPv6 prima. Maar ja, de Zyxel heeft IPv6 uitstaan, want IPv6 is pas 20 jaar oud, en de overheid verplicht het niet, dus Odido doet het niet.

Kortom, check inderdaad even welk IP (IPv4) adres sommige van de PCs op het netwerk hebben, en wat de NAS heeft.

Ik ben niet heel optimistisch, want je geeft het aan dat het allemaal in dezelfde range ligt, maar kleine check kan geen kwaad.

Reset van de NAS mode 1 is meermaals gedaan, mode 2 eenmaal.

LAN subnet staat nu op 192.168.0.x. Ik heb het tijdens mijn pogingen om dit op te lossen ook op 192.168.1.x gehad.

Router op 1, NAS staat op 8 (ingesteld op NAS zelf), range dynamische adressen is 10 t/m 50.

Aanpassingen zijn gedaan door de getallen te veranderen in de router op de Thuisnetwerken, LAN-configuratie tab.

Er staat ergens in dat apparaat een firewall die standaard aanstaat, kan je daar kijken?

Heeft iemand screenshots van de Zyxel? (Ik besteed best graag tijd om medeklanten te helpen, maar ik ga die stomme Zyxel niet in mijn huis zelf aansluiten als ik het kan vermijden.)

Er staat ergens in dat apparaat een firewall die standaard aanstaat, kan je daar kijken?

Heeft iemand screenshots van de Zyxel? (Ik besteed best graag tijd om medeklanten te helpen, maar ik ga die stomme Zyxel niet in mijn huis zelf aansluiten als ik het kan vermijden.)

Dat jij jouw tijd gebruikt om mij te helpen wordt zeer gewaardeerd! ^_^

Dit staat allemaal goed.

Ik zou persoonlijk het vinkje aanzetten: “Automatisch IP reserveren voor dezelfde host”, want dat heeft geen nadelen, maar is wel prettig, dat eenzelfde apparaat altijd hetzelfde IP heeft, en betekent ook dat als je de NAS ooit naar DHCP zet, dat je zelfs zonder expliciete reservering effectief een continu IP hebt. (Misschien dat hij het IP toch verandert na een stroomstoring of als de IPs een keer “op” zijn. Je krijgt geen garanties, maar wel een best-effort situatie, door enkel dat vinkje om te zetten, zonder nadelen.

Ik zou ook DHCP\Einde IP niet op 50 zetten maar op 150 ofzo (101 IPs van de 255 beschikbare IPs voor DHCP, is nog steeds heel conservatief. Als het mijn netwerk was, dan zou ik het op 50-200 zetten). 50 IP adressen is genoeg voor de standaard scenarios, maar waarom niet meer?

Terug naar potentiele fixen:

• ik ben benieuwd wat het resultaat is als je de NAS (of een client PC) inplugt op een andere LAN poort van de Zyxel. Oftewel, is het zoals je zegt, dat “verkeer via de Zyxel” de blokkade is, of dat het WLAN-LAN het issue is?
  • daarna(ast) ben ik benieuwd of het helpt als je IPv6 voor LAN aanzet. Odido heeft IPv6 niet aangezet voor hun internetverbinding, wat teleurstellend is, maar niks houdt je tegen om op je eigen LAN gewoon IPv6 te gebruiken, en misschien heeft het hiermee te maken
  • Ook vroeg ik me af hoe je de NAS bereikt? Met de webinterface? (http://NAS-IP? https://NAS-IP?) Of via Windows share? (\\NAS-IP danwel file://NAS-IP) Gebruik je het IP adres van de NAS? Of de naam van het ding? Of heb je software van de NAS die “automatisch” het ding probeert te vinden?
  • De Firewall kan je sowieso uitzetten trouwens, die doet niks nuttigs. De IPv6 firewall per definitie (alles IPv6 staat op dit moment disabled in de Zyxel), maar de IPv4 zou ik ook uitzetten. Levert geen daadwerkelijke veiligheid op, maar wel potentieel stoorzender. (Veel, maar dan echt veel belangrijker is dat je in je OS (Windows, Macos, Android, etc) bij bent met updates)

Ik wil uiteraard graag helpen, maar ben vooral ook erg nieuwsgierig waar dit aan zou kunnen liggen. Ik hoop nog steeds dat dit een raar technisch euvel is, dat fixbaar is, en niet dat het by-design is door de Zyxel bouwers.

Kijk eens of je met onderstaande info iets dichterbij een oplossing kan komen.

How to Find a Synology NAS on a Network

Als de Synology NAS een IP heeft/krijgt, is de Login GUI bereikbaar op de default poort 5001 met https://NAS IP:5001/#/signin.

EDIT;

@GebruikersnaamRandomTekst, het enkel vertrouwen neerleggen bij je OS up to date hebben, maar de Firewall dan maar uitzetten voor IPv4 verkeer (overbodige luxe?)… die kan ik dan ook niet helemaal plaatsen dat advies.

@GebruikersnaamRandomTekst, het enkel vertrouwen neerleggen bij je OS up to date hebben, maar de Firewall dan maar uitzetten voor IPv4 verkeer (overbodige luxe?)… die kan ik dan ook niet helemaal plaatsen dat advies.

We hebben het over de router van Odido. Wat voor verkeer houdt die firewall mogelijk tegen wat er wel langs kan komen als je het uitzet? Dat ding doet niks nuttigs.

En ik heb het niet over “enkel” rekenen op de OS updates, maar dat is wel echt het belangrijkste. Daarnaast hebben de normale OS’en zoals macOS en Windows hun eigen firewalls ingebouwd, maar die staan af fabriek aan, daar is geen actie voor nodig. Updates zijn continu nodig. Windows heeft met Defender ook goeie antivirus ingebouwd. MacOS heeft geen antivirus, maar Apple fans lijken gek genoeg overtuigd te zijn dat ze dat toch niet nodig hebben, dus meh.

In de “lagen” security (IT security is like ogres, they have layers), is de firewall van de NAT router niet een nuttige bijdrage. Maar, zoals ik zeg, wel in staat om nuttige dingen tegen te houden.

Over dat onderwerp: ​@SvenF je hebt het tabblad DoS niet laten zien, maar kan je die ook checken en uitzetten? Die is nog minder nuttig dan de firewall.

• ik ben benieuwd wat het resultaat is als je de NAS (of een client PC) inplugt op een andere LAN poort van de Zyxel. Oftewel, is het zoals je zegt, dat “verkeer via de Zyxel” de blokkade is, of dat het WLAN-LAN het issue is?

De switch in een andere LAN poort op de Zyxel gedaan, dezelfde situatie.

• daarna(ast) ben ik benieuwd of het helpt als je IPv6 voor LAN aanzet. Odido heeft IPv6 niet aangezet voor hun internetverbinding, wat teleurstellend is, maar niks houdt je tegen om op je eigen LAN gewoon IPv6 te gebruiken, en misschien heeft het hiermee te maken

Dezelfde situatie.

• Ook vroeg ik me af hoe je de NAS bereikt? Met de webinterface? (http://NAS-IP? https://NAS-IP?) Of via Windows share? (\\NAS-IP danwel file://NAS-IP) Gebruik je het IP adres van de NAS? Of de naam van het ding? Of heb je software van de NAS die “automatisch” het ding probeert te vinden?

In de Windows netwerk map waar andere computers en apparaten verschijnen die op hetzelfde netwerk zijn zie ik de NAS zowel als 'computer’ (leidt naar de mappen en bestanden die erop staan), als 'apparaat’ (opent een browser om in te loggen op de NAS). Verder werkt het IP adres invoeren in een browser, gevolgd door de poort, mij tot het inlogscherm. 

• De Firewall kan je sowieso uitzetten trouwens, die doet niks nuttigs. De IPv6 firewall per definitie (alles IPv6 staat op dit moment disabled in de Zyxel), maar de IPv4 zou ik ook uitzetten. Levert geen daadwerkelijke veiligheid op, maar wel potentieel stoorzender. (Veel, maar dan echt veel belangrijker is dat je in je OS (Windows, Macos, Android, etc) bij bent met updates)

Dat punt kwam ik al eens eerder tegen op dit forum. Ook geprobeerd, dezelfde situatie. 

Over dat onderwerp: ​@SvenF je hebt het tabblad DoS niet laten zien, maar kan je die ook checken en uitzetten? Die is nog minder nuttig dan de firewall.

Die stond al uit.

Kijk eens of je met onderstaande info iets dichterbij een oplossing kan komen.

How to Find a Synology NAS on a Network

Als de Synology NAS een IP heeft/krijgt, is de Login GUI bereikbaar op de default poort 5001 met https://NAS IP:5001/#/signin.

Direct na het aansluiten op het netwerk die methoden geprobeerd om de NAS te vinden. Niets werkte. Na het direct aansluiten van de NAS op mijn PC werkte de web search wel. 

Ook nu kan de Synology Assistant niets vinden, hoewel ik in mijn browser wel het inlogscherm van de NAS zie. 

Als mijn PC op het LAN aangesloten is ziet Angry IP scanner de NAS. In een opdrachtpromt kan ik de NAS pingen. Als mijn PC enkel via WiFi verbonden is ziet Angry IP scanner de NAS niet, en krijg ik op mijn ping opdracht 'Destination host unreachable’.

Dus tussentijdse conclusie;

• Synology NAS direct aangesloten op je PC ethernet connectie => Werkt
  • Synology NAS aangesloten op de LAN, krijgt hij schijnbaar een IP .. welke?
  • Synology NAS aangesloten op de LAN, Ping test werkt .. naar welk IP ping je toe?
  • Synology NAS aangesloten op de LAN, PC op de Wifi dan ziet de PC hem niet .. je gebruikt neem ik aan niet de guest Wifi?

Als je een NAS direct wilt aansluiten, moet je in basis op twee plekken settings wijzigen;

1. De NAS moet een static IP krijgen, dus geen DHCP
  2. Op je PC moet je de adapter IPv4 wijzigen van DHCP naar handmatig en in hetzelfde subnet.

Dus, mijn vraag is nu … bij die directe aansluiting op je PC, voer je dan de bovenstaande stappen uit om hem te zien bij direct aangesloten?

EDIT:

Over welk type Synology NAS hebben we het eigenlijk?

EDIT #2;

Op Redit kwam ik een gelijkend probleem tegen….

https://www.reddit.com/r/synology/comments/yfky2v/cant_connect_to_ds920_in_first_setup_works_only/

Dus tussentijdse conclusie;

• Synology NAS direct aangesloten op je PC ethernet connectie => Werkt

Correct. 

Het statische IP dat ik op de NAS heb ingesteld. 192.168.0.8.

• Synology NAS aangesloten op de LAN, Ping test werkt .. naar welk IP ping je toe?

Naar het IP adres hierboven.

• Synology NAS aangesloten op de LAN, PC op de Wifi dan ziet de PC hem niet .. je gebruikt neem ik aan niet de guest Wifi?

Correct. Guest WiFi staat uitgeschakeld.

Dus, mijn vraag is nu … bij die directe aansluiting op je PC, voer je dan de bovenstaande stappen uit om hem te zien bij direct aangesloten?

Eerst wel gedaan om een directe verbinding te krijgen, maar met het nu bekende statische IP niet meer nodig. 

Over welk type Synology NAS hebben we het eigenlijk?

De DS1522+

Op Redit kwam ik een gelijkend probleem tegen….

https://www.reddit.com/r/synology/comments/yfky2v/cant_connect_to_ds920_in_first_setup_works_only/

Die ben ik ook tegengekomen. Een verschil met dat probleem is dat de NAS niet voorkomt op de lijst met aangesloten apparaten van de router. Port Isolation wat bij dat probleem de oplossing is lijkt hier niet de oplossing te zijn? Op de NAS staan instellingen daarvoor uit, en op de router kan ik die instellingen niet vinden. Dichtgetimmerd op dat apparaat?

Deze is een ‘deep dive’, maar dat levert dan wel veel meer van soortgelijke issues op.

Internet staat behoorlijk vol van soortgelijke problemen, vooral dat een router de NAS niet(meer) ziet.

Heb je wel een default Gateway ingevuld, zodat de NAS ook weet waar hij requests naar toe moet sturen?

Controleer ook of er geen ‘Static Route’ zichtbaar is, zou niet mogen bij een rest .. maar toch.

Denk niet dat het zo ‘diep’ zit, zeker als je nog geen geluk hebt gehad om in te loggen. Zet dit dan tijdelijk eens allemaal ‘UIT’.

Zoekstring: https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=synology+nas+not+seen+by+router&ia=web

Heb je wel een default Gateway ingevuld, zodat de NAS ook weet waar hij requests naar toe moet sturen?

Ja, dat is de Zyxel.

Controleer ook of er geen ‘Static Route’ zichtbaar is, zou niet mogen bij een rest .. maar toch.

Geen static routes.

Denk niet dat het zo ‘diep’ zit, zeker als je nog geen geluk hebt gehad om in te loggen. Zet dit dan tijdelijk eens allemaal ‘UIT’.

Stond allemaal nog niet ingeschakeld. 

Het statische IP dat ik op de NAS heb ingesteld. 192.168.0.8.

Naar het IP adres hierboven.

Installeer eens nmap, om vervolgens eens te kijken wat er aan poorten of services op die betreffende IP worden bediend.

nmap 192.168.0.8

Er zou minimaal iets van deze lijst aan poorten en services voorbij moeten komen

Installeer eens nmap, om vervolgens eens te kijken wat er aan poorten of services op die betreffende IP worden bediend.

nmap 192.168.0.8

Er zou minimaal iets van deze lijst aan poorten en services voorbij moeten komen

van de NAS.

En voor de zekerheid een van de Zyxel.

Als we de lijst van de NAS doornemen, zien we dat poort 5001 => open staat. Op deze poort draait de Web GUI/DSM van de NAS, dan is het wel vreemd dat als je de IP van de NAS en de poort 5001 gebruikt … je  er niet in of bij kunt.

https://192.168.0.8:5001 < deze link zou dus in theorie, en uitgaande van de bovenstaande nmap resultaat, moeten werken.

Heb je niet nog een losse router liggen, puur om de combinatie NAS met de PC op die router te proberen. Dan kunnen we kijken of de Zyxel de bottleneck is in het geheel of niet.

Heb in een vaag verleden volgens mij wel eens een opmerking of verwijzing voorbij zien komen, dat de Zyxel prefereert dat je subnet 192.168.1.x gebruikt. Probeer je netwerk eens tijdelijk in dit subnet te brengen, puur om te testen voor nu.

https://192.168.0.8:5001 < deze link zou dus in theorie, en uitgaande van de bovenstaande nmap resultaat, moeten werken.

En daarom vraag ik dus om hulp, omdat dat niet werkt via de Zyxel.

Heb je niet nog een losse router liggen, puur om de combinatie NAS met de PC op die router te proberen. Dan kunnen we kijken of de Zyxel de bottleneck is in het geheel of niet.

Ik heb nog een oude Linksys E900. Deze heb ik aangesloten in plaats van de Zyxel. Via het WiFi netwerk van de E900 kom ik wel bij de NAS.

Heb in een vaag verleden volgens mij wel eens een opmerking of verwijzing voorbij zien komen, dat de Zyxel prefereert dat je subnet 192.168.1.x gebruikt. Probeer je netwerk eens tijdelijk in dit subnet te brengen, puur om te testen voor nu.

Netwerk omgezet, geen verandering. 

Als we de lijst van de NAS doornemen, zien we dat poort 5001 => open staat. Op deze poort draait de Web GUI/DSM van de NAS, dan is het wel vreemd dat als je de IP van de NAS en de poort 5001 gebruikt … je  er niet in of bij kunt.

En daarom vraag ik dus om hulp, omdat dat niet werkt via de Zyxel om een of andere reden.

Ik heb nog een oude Linksys E900. Deze heb ik aangesloten in plaats van de Zyxel om lokaal te kunnen testen. Via het WiFi netwerk van de E900 kom ik wel bij de NAS.

Alles omgezet, probleem blijft.

Reageer