Beantwoord

IP adres en Youless LS120


Sinds een week krijg ik geen verbinding meer met mijn Youless. Deze kan ik niet benaderen via de zoektool van Youless maar ook niet via een netwerk scanner. Als ik inlog in de modem dan zie ik wel de firmware B10 en zie ik ook de Youless staan tussen de IP adressen. Ik heb de helpdesk van Youless benaderd en zij verwijzen door naar Odido omdat deze modem wel meer problemen geeft.

De reset van de youless haalt ook niks uit (4x netwerkkabel erin en eruit).

Wat kan ik nog meer doen?    

icon

Beste antwoord door Pieter_B 13 May 2024, 23:47

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Je geeft aan dat de Youless wel een IP krijgt vanuit de router, maar niet bereikbaar is als je dat betreffende IP invult in je adresbalk van je browser? (http://192.168.1.xxx)

Wat als je via de command prompt een ping doet naar dat betreffende IP, reageert hij dan wel? (ping 192.168.1.xxx)

Note: xxx is het getal wat je ziet in je modem.

Een andere optie is om via de command prompt een nmap commando te geven om te kijken welke IP’s zijn uitgedeeld en of ze reageren.

nmap 192.168.1.*

Note: nmap download

Sinds een week krijg ik geen verbinding meer met mijn Youless. Deze kan ik niet benaderen via de zoektool van Youless maar ook niet via een netwerk scanner. Als ik inlog in de modem dan zie ik wel de firmware B10 en zie ik ook de Youless staan tussen de IP adressen. Ik heb de helpdesk van Youless benaderd en zij verwijzen door naar Odido omdat deze modem wel meer problemen geeft.

De reset van de youless haalt ook niks uit (4x netwerkkabel erin en eruit).

Wat kan ik nog meer doen?    

Je geeft aan dat de Youless wel een IP krijgt vanuit de router, maar niet bereikbaar is als je dat betreffende IP invult in je adresbalk van je browser? (http://192.168.1.xxx)

Wat als je via de command prompt een ping doet naar dat betreffende IP, reageert hij dan wel? (ping 192.168.1.xxx)

Note: xxx is het getal wat je ziet in je modem.

Een andere optie is om via de command prompt een nmap commando te geven om te kijken welke IP’s zijn uitgedeeld en of ze reageren.

nmap 192.168.1.*

Note: nmap download

Als ik een ping command geef dan krijg ik de melding Destination host is unreachable. Andere apparatuur zoals een camera, pingt wel gewoon.

Ik heb NMAP geprobeerd en dan komt er een hele lijst van IP adressen van de printer, access points, camera's, google nest, telefoons etc. Alle appratuur werkt correct alleen het IP adres van de Youless staat er niet tussen. 

Ik heb de kabel van de Youless nu rechtstreeks in de router gestopt en niet via de switch maar dat helpt ook niet.

Reputatie 7
Badge +5

@J v Asselt 

Even de beeldvorming een stapje omhoog proberen te krijgen;

  1. Verbinding maken via een computer, bedraad of wifi? of via de youless telefoon app.
  2. Wat is de youless zoektool, Het vraagteken in de telefoon app?
  3. Geen “wijzigingen”  in thuis netwerk geweest/gedaan waardoor er IP botsingen kunnen zijn ontstaan?
  4. Volgens mij kunnen de, in de Zyxel, getoonde apparaten een opgeslagen tabel zijn, (een reset van de Zyxel begint met een “schone” tabel.)

Nu zomaar wat puntje, puntje, puntjes

  1. De webserver in de youless is defect geraakt, Opnieuw de firmware erop zetten is lastig als je er niet bij kan. Updates worden inmiddels gedaan via de telefoon app. Vroeger kon dit  door een download vanaf een computer middels USB ? naar de youless te flashen. Maar bij Youless.nl zullen ze nog wel een image kunnen verstrekken.
  2. De Youless is stuk. Alhoewel …. Ik heb hier 2 stuks LS110 in gebruik die beide omgebouwd zijn en door middel van wat draadjes op de print een S0 aansluiting hebben. Ze werken inmiddels al vanaf 2017 probleemloos.
  3. De utp kabel is brak/stuk
  4. De Zyxel modem heeft idd misschien een kever (bug) in de firmware maar in dat geval zou een statisch IP adres in de Youless en een IP range uitsluiting in de Zyxel DHCP server dit kunnen oplossen….. O ja hoe moeten we die youless bereiken?

Tot zover mij 2 centen of is dat door de inflatie al 5 geworden 😁

 

Reputatie 7
Badge +5

Een indentiek topic is hier te vinden

@J v Asselt

Even de beeldvorming een stapje omhoog proberen te krijgen;

  1. Verbinding maken via een computer, bedraad of wifi? of via de youless telefoon app.
  2. Wat is de youless zoektool, Het vraagteken in de telefoon app?
  3. Geen “wijzigingen”  in thuis netwerk geweest/gedaan waardoor er IP botsingen kunnen zijn ontstaan?
  4. Volgens mij kunnen de, in de Zyxel, getoonde apparaten een opgeslagen tabel zijn, (een reset van de Zyxel begint met een “schone” tabel.)

Nu zomaar wat puntje, puntje, puntjes

  1. De webserver in de youless is defect geraakt, Opnieuw de firmware erop zetten is lastig als je er niet bij kan. Updates worden inmiddels gedaan via de telefoon app. Vroeger kon dit  door een download vanaf een computer middels USB ? naar de youless te flashen. Maar bij Youless.nl zullen ze nog wel een image kunnen verstrekken.
  2. De Youless is stuk. Alhoewel …. Ik heb hier 2 stuks LS110 in gebruik die beide omgebouwd zijn en door middel van wat draadjes op de print een S0 aansluiting hebben. Ze werken inmiddels al vanaf 2017 probleemloos.
  3. De utp kabel is brak/stuk
  4. De Zyxel modem heeft idd misschien een kever (bug) in de firmware maar in dat geval zou een statisch IP adres in de Youless en een IP range uitsluiting in de Zyxel DHCP server dit kunnen oplossen….. O ja hoe moeten we die youless bereiken?

Tot zover mij 2 centen of is dat door de inflatie al 5 geworden 😁

 

  1. Via Wifi op een vaste PC.
  2. Als je via de browser inlogt om naar je dashboard te gaan van Enelogic dan  zie je geen vebinding staan. Als je dan op Help drukt komt er een zoektool die je netwerk scant naar een Youless. Dan krijg ik de melding geen Youless gevonden.
  3. Nee, zover ik weet is er niks veranderd of Odido moet op de achtergrond wat gewijzigd hebben in de router. 
  4. Nee, het is geen opgeslagen tabel. Als ik de netwerkkabel uit de Youless haal dan verdwijnt het apparaat uit de lijst. Dus dat werkt wel.

De UTP kabel heb ik ook een andere voor geprobeerd. Gaf geen ander resultaat 

Het heeft drie jaar probleemloos gewerkt en zo ineens was het afgelopen. Het blijft vreemd dat de Youless zichtbaar is in de router maar niet bereikbaar. Dan lijkt het mij zo dat de Youless niet kapot is maar goed dat is een aanname. Ik zal toch weer eens contact opnemen met de helpdesk van Youless wat nu te doen. Ik heb via NMAP laten scannen en ik heb 31 uitgedeelde IP adressen en die apparaten werken allemaal prima. Dan lijkt het erop dat er toch iets mis moet zijn met de Youless maar zij geven juist aan dat het aan de Zyxel T56 ligt omdat die vaker problemen geeft. Maar dat probleem zou met de nieuwe firmware verholpen moeten zijn. 

Reputatie 7
Badge +4

@J v Asselt 

Hier is het werkende gekregen in het benoemde topic door @yalerta , hier een directe link hoe @Regis het aan de praat heeft gekregen met behulp van @Jaapje78 

 

Reputatie 7
Badge +5
  1.  wat antwoorden ...

Het heeft drie jaar probleemloos gewerkt en zo ineens was het afgelopen. Het blijft vreemd dat de Youless zichtbaar is in de router maar niet bereikbaar. Dan lijkt het mij zo dat de Youless niet kapot is maar goed dat is een aanname. Ik zal toch weer eens contact opnemen met de helpdesk van Youless wat nu te doen. 

Begrijp dus dat het een T56 router is.
Dan zou de instelling met een vast IP adres instellen zoals in dat andere topic kunnen helpen.

3 jaar probleemloos gewerkt ? De T56 router wordt nog niet zolang verstrekt.
Wel worden er firmware updates gepushed, dus na zo'n update in de fout gegaan?

 

Ik heb via NMAP laten scannen en ik heb 31 uitgedeelde IP adressen en die apparaten werken allemaal prima.

Ik ben dus niet de enige met meer als 30 apparaten 😎 (Zigbee devices niet meegerekend)

 

Dan lijkt het erop dat er toch iets mis moet zijn met de Youless maar zij geven juist aan dat het aan de Zyxel T56 ligt omdat die vaker problemen geeft. Maar dat probleem zou met de nieuwe firmware verholpen moeten zijn. 

??

Succes met het toekennen van dat vaste IP en Gateway in de Youless. Vergeet niet om een IP range in te stellen in de Zyxel waar de zelf toegekende IP adressen in kunnen. Anders kan de (niet werkende?) DHCP server die alsnog doubleren.

 

  1.  wat antwoorden ...

Het heeft drie jaar probleemloos gewerkt en zo ineens was het afgelopen. Het blijft vreemd dat de Youless zichtbaar is in de router maar niet bereikbaar. Dan lijkt het mij zo dat de Youless niet kapot is maar goed dat is een aanname. Ik zal toch weer eens contact opnemen met de helpdesk van Youless wat nu te doen. 

Begrijp dus dat het een T56 router is.
Dan zou de instelling met een vast IP adres instellen zoals in dat andere topic kunnen helpen.

3 jaar probleemloos gewerkt ? De T56 router wordt nog niet zolang verstrekt.
Wel worden er firmware updates gepushed, dus na zo'n update in de fout gegaan?

 

Ik heb via NMAP laten scannen en ik heb 31 uitgedeelde IP adressen en die apparaten werken allemaal prima.

Ik ben dus niet de enige met meer als 30 apparaten 😎 (Zigbee devices niet meegerekend)

 

Dan lijkt het erop dat er toch iets mis moet zijn met de Youless maar zij geven juist aan dat het aan de Zyxel T56 ligt omdat die vaker problemen geeft. Maar dat probleem zou met de nieuwe firmware verholpen moeten zijn. 

??

Succes met het toekennen van dat vaste IP en Gateway in de Youless. Vergeet niet om een IP range in te stellen in de Zyxel waar de zelf toegekende IP adressen in kunnen. Anders kan de (niet werkende?) DHCP server die alsnog doubleren.

 

Ik bedoelde met drie jaar dat het gewerkt heeft bij KPN met een experiabox en dat heeft altijd probleemloos gewerkt maar bij deze router is het ellende maar helaas ben ik niet de enige. 

Terug naar een vast IP. Ik had een vast IP toegekend in de Zyxel voor de Youless maar dat helpt ook niet. Ik begrijp nu dat dit in de Youless zelf moet omdat het anders alsnog overruled kan worden. Maar hoe kan ik een vast IP toekennen in de Youless als ik deze niet kan bereiken? Dat is mij nog niet duidelijk geworden.

Reputatie 7
Badge +5

Her eenvoudigste zou zijn als je zowel de pc als de Youless met utp kabels op de eerdere KPN modem/router kon aansluiten. Een internet verbinding is namelijk geen noodzaak om deze interne netwerk instelling uit te voeren. De PC via de wifi van die Kpn router lijkt me ook mogelijk.

Als de Youless op deze wijze aangesloten niet getoond wordt bij de aangesloten apparaten in de Interface van de Kpn router kan met b.v. een programmaatje als netscan het IP adres gevonden worden waarna je in de webinterface van de youless kan inloggen en een vast IP adres en de gateway kan ingeven.
Vinkje bij DHCP uitzetten, 192.168.1.5 als adres en 192.168.1.1 als gateway instellen, Opslaan en weer aansluiten op de Zyxel modem en het zou moeten werken volgens dat andere topic.

In de Zyxel de zogenaamde DHCP pool verkleinen en deze b.v. instellen van 192.168.1.20 tot 192.168.1.254.
Op deze wijze
zijn de IP adressen vanaf 192.168.1.2 tot 192.168.1.19 te gebruiken voor apparaten die je een vast IP wil geven

Jammer dat Odido een dusdanig manke router levert waardoor er zoveel onnodige stappen gemaakt moeten worden om een simpel apparaat als de Youless in bedrijf te krijgen.
Al overwogen om zelf te investeren in een “eigen” router? Helaas valt dan een deel van prijsvoordeel weg. Misschien dat Odido zich wat coulant wil opstellen en een deel van die aankoop prijs vergoeden omdat ze zulke brakke apparatuur hebben geïnstalleerd.😏 (wishfull thinking - ofwel droom lekker verder)

 

Reputatie 4

De makkelijkste oplossing is of een cross cable zodat je de youless direct aan een pc/laptop kunt hangen of via een switch zonder dat daar een dhcp server actief is (dat mag dus de zyxel zijn maar dan moet je dhcp daar even uitzetten en later weer aanzetten).

Wanneer je hem rechtstreeks aansluit zal de youless bereikbaar zijn op: http://169.254.169.254 als je dan je laptop/pc het ip adres 169.254.169.253 geeft dan moeten ze elkaar kunnen vinden. Je kunt dan op de youless een vast ip adres invoeren, wel even kijken waar de dhcp range van de zyxel begint aangezien je geen adres mag doen wat ook in de dhcp range zit.

Het issue komt namelijk niet doordat de dhcp server de youless geen ip geeft maar doordat de youless de gateway niet ontvangt en zichzelf daardoor niet kan registreren in de routing table. Ik ben niet zo thuis in de zyxel maar als je de routing handmatig kunt toevoegen dan ben je ook klaar.

Ik heb het helaas niet voor elkaar gekregen om de Youless aan de praat te krijgen. Odido maar ook Youless kunnen blijkbaar weinig betekenen of wijzen naar elkaar. De Zyxel kan een brak apparaat zijn maar de Youless gaat ook niet vrijuit aangezien alle andere apparaten probleemloos werken. Dus ik heb maar de Homewizard aangeschaft met de Wifi Kwh meter omdat ik het stroomverbruik van de auto wil meten om de kosten door te kunnen zetten. Het werkte gelijk probleemloos en het ziet er goed uit dus tevreden. Wellicht nog een keer investeren in een goede router hoewel ik de voorgaande jaren de Experiabox heb gehad zonder problemen. Nou gebruik ik de WIFI op de router toch niet omdat ik op iedere verdieping bedrade AP's heb. In ieder geval bedankt voor de moeite.

Reageer