Skip to main content

Ik heb sinds een paar weken Odido glasvezel 1Gb. Achter het T56 modem heb ik een tl-sg105e managed switch hangen die mijn desktop bekabeld verbind. Over het algemeen werkt het prima, maar ik heb een vreemd probleem; de internet snelheid op mijn desktop verschilt nogal.

Soms (meestal in de ochtend) haal ik max snelheden van 50/70 mbps. Het modem geeft draadloos snelheden tot 1Gbps, dus mijn aanname is dat de switch ertussen niet goed staat ingesteld (alles standaard). Zonder ook maar iets te veranderen lost het probleem zich in de loop van de dag ook weer vanzelf op en zijn de snelheden zoals ze moeten zijn. Het komt bijna dagelijks voor.

Is er een advies hoe de switch in te stellen en waar op te letten?

Van harte welkom bij Odido en op onze community! 😀@Guy765 

Fijn om te lezen dat je tevreden bent. Je bent hier aan het goede adres met jouw vraag, ik weet zeker dat je het antwoord hier zult vinden! 

@Waqqas, ​@TMTV of ​@louisL Hebben jullie misschien een advies? Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Na wat onderzoek extra info: als ik de switch reboot is er geen verschil. Als ik system reset uitvoer is de snelheid terug en 900+ mbps. Na enkele dagen komt het probleem weer voor en begint het verhaal opnieuw. Ik draai op laatste firmware versie

Wat bedoel je met een “system reset”? 

Het is wat lastig zo een advies te geven. Voor de zekerheid: Wat is aangesloten op de T56 en wat aan de switch?

Ik ben geneigd aan een brakke kabel de denken. Als je inlogt op de router als het probleem optreedt: wat laat die zien voor de snelheid van de link naar de switch? en idem voor de tl-sg105e. Welke snelheid laat die zien voor de verschillende poorten? En ook op de PC?

System reset is eigenlijk een factory reset van de switch. Alles werkt dus prima, maar na een paar dagen valt mijn verbinding terug naar 50 mbps. Als ik de switch dan een reset geef (dus geen herstart, maar factory reset), dan werkt alles weer zoals het moet. 

Ik heb het momenteel als volgt aangesloten:

T56 modem - kabel - tlsg105e switch - kabel - desktop

Kabelproblemen zijn eigenlijk allemaal uitgesloten.

Wat gebeurt er als je de kabel naar de router loshaalt en weer opnieuw aansluit als de problemen optreden? En idem voor de kabel naar de PC?

Maar voor je dat doet: log in op de router en klik systeem informatie. Zie je daar een 1Gb verbinding naar de switch?

En op de switch: welke lampen branden voor de verschillende poorten: 1000Mb en of 100Mb?

Ik zie veel meer kabelproblemen dan andere oorzaken: een kabel kan marginaal zijn en maar soms problemen geven. Het is beter dat eerst goed uit te sluiten….

T56 modem - kabel - tlsg105e switch - kabel - desktop

Waarom dan nog een switch er tussen ?

Reageer