Skip to main content

Beste Odido gebruikers,

Sinds 17 oktober zijn wij overgegaan van Z**** naar Odido. Op zich gaat dat allemaal best, maar al mijn Windows PC's kunnen niet via WiFi verbinden met internet. Dat was voordat de Odido apparatuur geïnstalleerd werd nooit een probleem. Alle andere apparatuur (de mediabox, alle telefoons, tablets et cetera verbinden zonder problemen. Na heel veel voor de hand liggende en ook minder voor de hand liggende dingen geprobeerd te hebben heb ik uiteindelijk contact gezocht met de klantenservice. Vanuit daar werd, na nogmaals alle voor de hand liggende en minder voor de hand liggende oplossingen  geprobeerd te hebben, besloten dat er een ander modem moest komen. Vandaag kwam de Guidion monteur, maar hij kwam tot de conclusie dat een ander modem (weer een T56) niet ging helpen. Mogelijk wel een T50 (niet langer leverbaar) met bijbehorend accesspoint/wifiversterker, maar dan moet ik via de klantenservice verzoeken om zo'n ouder type modem.

Mijn vraag is dus eigenlijk: wie weet wat er waar fout gaat? Als ik op ipconfig /all kijk in en terminalvenster zie ik als opvallend detail dat er geen default gateway gevonden wordt, dat er een public domain IP adres (beginnend met 169) uitgegeven wordt en dat het subnet mask niet overeenkomt met wat het werkelijk is. Alles staat op automatisch.

Verbinden via een wifi router (een TP-Link Archer 2600) die bedraad aan de Zyxel hangt lukt wel met de Windows PC, maar daar heb ik geen Odido mesh toestand voor genomen natuurlijk.

Graag alle eventuele oplossingen aandragen, ik vind niks stom en als ik iets al geprbeerd heb zal ik het aangeven. Vast bedankt voor de evntuele hulp en tips!

Hallo @Hilko73 

Gaat het om oude Windows pc's?

Zien ze het WiFi netwerk van de Zyxel wel of niet?

Mogelijk helpt het uitschakelen van de 5 GHz wifi of de beveiligingsmodus terugschroeven naar WPA2-PSK.

Welkom bij de community @Hilko73.

Je beschrijft niet helemaal wat je precies hebt geprobeerd, dus voordat we op hetzelfde pad gaan zitten iets meer details wat je al geprobeerd hebt als je kan.

De TP-Link is al een oudje, waarschijnlijk alleen met WPA2 en 2.4G & 5G.

Paar vraagjes nog voor een beter beeld,

• Hoe oud zijn de PC’s en hebben ze ook een type vermelding
  • Zien ze het Wifi wel .. idd @Waqqas 
  • Heb je al eens een complete netwerk reset gedaan op de PC’s?

Hoi @Pieter_B,

Ik heb alle netwerk reset mogelijkheden in de laptop die voor mij het belangrijkst is al gedaan. Zowel via de windows porbleemoplosser als via de terminal. Het gaat in dit geval om een MSi MS-1681 Notebook. Hoe oud precies, geen idee.

Verder al gedaan: IPv6 uitzetten, de WiFi kanalen gesplitst (2,4 en 5 met andere SSID), modemreset, wifiversterker reset, met laptop naast de Zyxel modem gaan zitten, beveiliging  naar wpa2 gezet en netwerk reset op de laptop dus.

Ik heb ook een desktop in dual boot met Linux Mint en W10. De grap is dat als ik die met een dongle met Odido WiFi verbind in Linux Mint het geheel meteen verbinding maakt. In W10 vertikt ie het echter. Met dezelfde hardware dus. Deze desktop is een stokoude, met een mobo uit 2010 of '11 en een i5 2300. Oud dus, maar het werkt nog best.

@Waqqas: ja, het netwerk wordt gezien en er wordt ook mee verbonden, maar er is geen internet.

@Hilko73 

Wat ook nog kan is dat de pc's niet goed overweg kunnen met WiFi 6. Ga in je browser naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password dat achter de router staat.

Ga in het menu naar netwerkinstellingen, draadloos, andere, bij 802.11 modus kies b/g/n gemengd en klik op toepassen om WiFi 6 uit te schakelen.

@Waqqas : daar staat het al op.

Update: mijn HP Probook 6360b wil wél verbinden. Dat is de enige in huis waarmee ik het nog niet geprobeerd had. Dat is in ieder geval iets. Wat er aan de andere notebook of PC schort weet ik niet, mogelijk toch (te) oude hardware? Maar waarom lukt het de Linux distro dan wel om te verbinden?

Nadeel is dat die Probook voor hele andere doeleinden gebruikt wordt als de MSi Notebook… "even" de boel omgooien is geen optie, met betaalde softwarelicenties voor één computer.

De grap is dat als ik die met een dongle met Odido WiFi verbind in Linux Mint het geheel meteen verbinding maakt.

Dat alleen al bracht een glimlach op mijn gezicht … Linux doet het fluitend 😊

Maar waarom lukt het de Linux distro dan wel om te verbinden?

Krijg een steeds grotere glimlach 😎

De t56 is een behoorlijk zorgenkindje binnen de Odido consumenten router lijn, die blijft problemen geven bij te veel consumenten zelfs na recente firmware upgrades. Elke dag komen er een aantal topics bij, over weer een device wat geen verbinding kan opzetten.

Nu ben en was ik al nooit een Zyxel fan, maar die bieden deze devices aan voor bodem prijzen voor ISP’s. Dus ik begrijp wel dat veel ISP’s dit device gaan inzetten, omdat dit ook mee helpt in het kostenplaatjes naar de consument.

Maar we gaan off topic, begrijp dat je al een complete netwerk reset hebt uitgevoerd op de Windows machines, maar heeft geen oplossing gegeven.

Weet niet of je al eens in single mode bent gegaan, dus alleen 2.4G met WPA2 only … dat is nog iets om te proberen.

Een andere optie is, om de Zyxel te vervangen door een VLAN capable eigen router, maar dat hangt een beetje af wat je kennis en vaardigheid is. Maar van mij heb je al een stap voor, de stap om de Linux wereld te betreden.

"Weet niet of je al eens in single mode bent gegaan, dus alleen 2.4G met WPA2 only … dat is nog iets om te proberen."

@Pieter_B Jazeker, dat staat ook in wat ik gezegd heb al gedaan te hebben.

"Een andere optie is, om de Zyxel te vervangen door een VLAN capable eigen router, maar dat hangt een beetje af wat je kennis en vaardigheid is. Maar van mij heb je al een stap voor, de stap om de Linux wereld te betreden."

Enig idee welke dan? Ik ben redelijk vaardig met netwerkapparatuur en zal er best wel uitkomen. Ik krijg alleen dit probleem niet getackeld. Overigens vind ik er wel iets van dat Odido blijkbaar 'rommel' aanbiedt, maar dat terzijde. Dat was bij de concullega's niet veel beter trouwens.

Dank voor je Linux compliment; maar Mint is bijna Windows…🤫 (maar dan wél stabiel). Eigenlijk gebruik mijn desktop het meest met Linux Mint als OS, en met W10 als het voor sommige software nodig is (iets met Wine die dan de aangeboden Windows applicatie niet lust, dat bestaat echt).  Zelfde met die notebooks, de ene behelst een complete muziekstudio en de andere is voor automotive zaken. Beide hebben de WiFi (soms) echt nodig. Maar zoals je zei, een beetje off topic gaan we zo wel 😉

Lijk dan toch verdacht veel op een Windows driver issue, iets wat Windows niet vreemd is. Zou het aan je Wifi kaart liggen, dan zou Linux er ook een issue mee kunnen hebben.

Enig idee welke dan? Ik ben redelijk vaardig met netwerkapparatuur en zal er best wel uitkomen.

Denk dat als je een beetje zoekt hier binnen de community, kan je wel verschillende topics vinden met mensen die ook een eigen router hebben geplaatst. Ook systemen met mesh functionaliteit, dus denk dat je hier wel genoeg leesvoer kunt vinden daarvoor.

Wat veel voorbij komt zijn TP-Link mesh zoals de Deco serie, maar heb daar zelf geen ervaringen mee.

Grote voordeel bij een eigen inrichting, je hebt je netwerk in eigen beheer.

Linux Mint is voor velen de ‘Go To’ als het gaat om overstappen, dus ik begrijp je keuze voor die distro.👍

@Pieter_B Ik denk ook aan een driver. De MSi heeft een Ralink netwerkkaartje en het is erg lastig daar drivers voor te vinden. Het is nu geïnstalleerd met een standaard Windows driver… en dat zijn meestal niet de beste.

Kwam er net (...) achter dat de telefoon(s) niet meer wilden verbinden. Want die hebben WPA3 als vereiste. Net heb ik dan ook de beveiliging op 'WPA3-SAE/WPA2-PSK' gezet. De telefoons verbinden nu weer én de W10 laptop die gisteren al kon verbinden kan dat nog steeds.

Maar de Notebook wil dus nog niet. Ik zoek verder, mocht er nog iemand andere tips hebben dan hoor ik ze graag.

Reageer