Ik ben al heel lang bezig met Odido en Fritzbox (AVM) om de juiste snelheid te krijgen van mijn glasvezelverbinding. De glasvezel gaat direct in mijn Fritzbox 5530 Fiber en is goed ingesteld, maar ik krijg 150 ipv 400. Dit speelt al vanaf dat ik overgegaan ben van Delta naar Odido (via netwerk Delta) driekwart jaar geleden. Odido zou dit met Fritzbox gaan uitzoeken en oplossen, maar met de nieuwe versie 8.0 is het nog steeds niet opgelost en nu geven ze aan dat het toch aan Odido ligt.
Volgens mij zijn er meerdere mensen met dit probleem. Is hier een oplossing voor?
Bladzijde 1 / 1
Hallo @fritzbox5530
Hiervoor zul je het Odido apparatuur moeten aansluiten en de instructie volgen zoals ze hier staan. Als je de screenshots hier kan delen dan kan Odido het probleem onderzoeken en troubleshooten.
@Waqqas : Dat stadium zijn we al voorbij. Met de apparatuur van Odido krijgen we wel de juiste snelheid. Het gaat om de combinatie van Fritzbox 5530 en Odido. Fritzbox heeft ook al meerdere onderzoeken gedaan en kan het blijkbaar niet oplossen. De vraag is dus, is dit bekend bij Odido (dat zou inmiddels wel moeten) en wat kan hieraan gedaan worden?
@fritzbox5530
Op eigen apparatuur geeft Odido geen ondersteuning maar heb je de Fritzbox al eens voorzien van een fabrieksreset en daarna opnieuw instellen?
@Waqqas
Zoals ik aangaf ben ik al maanden met Fritzbox bezig. Verschillende firmwares geprobeerd waaronder lab versies en steeds weer supportgegevens verstuurd en schermafdrukken voor het onderzoek. Fritzbox zou het gaan oplossen samen met Odido, is dat niet bekend? Versie 8.0 van Fritzos zou misschien een oplossing hebben, maar dat is helaas niet zo en ze wijzen nu echt naar Odido.
Graag zou ik dit dus eindelijk willen oplossen, wie kan mij hierbij helpen bij Odido? In andere issues wordt hier ook volop over gepraat en komt Odido ook met eventuele oplossingen.
Met de apparatuur van Odido krijgen we wel de juiste snelheid.
Dus wat je zegt is, dat je connectie bandbreedte wel correct is.
Dan kan ik het alleen herleiden naar de SFP(+) module, die voor de conversie zorgt van fiber naar WAN.
Een SFP is eigenlijk ook niets anders dan een glas converter, maar heb je de juiste AON/GPON/XGPON etc … plus de juiste patch kabel blauw of groen?
En met juiste SFP bedoel ik ook, de golflengtes RX/TX.
@Pieter_B : Bedank voor je reactie. Ik heb een XPGPON via het Delta netwerk. En ik heb naar mijn weten de juiste kabel. Verbinding lijkt verder goed alleen niet de juiste snelheid.
Denk je dat ik dan een andere kabel nodig heb en moet ik de golflengtes anders instellen in het modem bedoel je?
@Pieter_B De XGPON module zit standaard in de Fritzbox 5530, dus die zou goed moeten zijn. Maar kan ik daar nog wat aan aanpassen qua instellingen? En zit er nog verschil in kabels qua kwaliteit en dus doorvoer van snelheid?
Begrijp dat je al samen met Fritzbox in de weer bent, om het werkend te krijgen.
Maar als je de ONT via UTP op de LAN 1 aansluit, heb je dan wel de juiste snelheden?
Delta netwerk en de Fritz ingebouwde SFP’s lijken meer problemen te geven lees ik hier binnen de community.
Volgens mij is @peter-keetfm iets meer thuis in het Fritz debacle, wie weet heeft die nog aanwijzingen.
@fritzbox5530 Hoi
Dat je niet de snelheid haalt kan een te hoge demping zijn.
Controleer dit bij glasvezel in de Fritzbox.
Wat heb je bij Ontvangstvermogen RX staan.?
Als dat goed is en je haalt de snelheid nog niet en wil de Fritzbox zelf nog uitsluiten pak dan de 2.5Gbit poort als WAN poort achter het glasvezelkastje.
Zoals @Pieter_B Al voor stelt.
Haal je dan de 400Mbit.?
Een foto van hoe je het hebt aangesloten kan ook handig zijn.
@Pieter_B @peter-keetfm : Bedankt voor jullie meedenken en de antwoorden.
Zie afbeelding de glasvezel informatie, wat betekent -15db? En als dit niet goed is, waar kan dit gewijzigd worden en welke partij is dan aan zet om dit aan te passen zodat ik wel de juiste snelheid binnen krijg.
Aansluiten via de ONT van Odido (Delta) zal vast wel de juiste snelheid halen, maar dat vind ik geen optie. Ik heb een modem met glasvezel aansluiting gekocht en dat zou gewoon goed moeten werken.
-15 is prima op XGS-PON.
Wat ik wel zie dat je al 22 dagen actief op de glasvezel lijn zit.
Heb je al een reboot van de Fritzbox geprobeerd.?
@peter-keetfm : Heb ik net gedaan, maar als zo vaak gedaan. Geen enkel verschil met een nieuwe speedtest. Zijn er dan nog andere instellingen die gedaan kunnen worden, ik kan zelf niet meer iets vinden.
Hebben jullie zelf ook dit probleem?
En bij wie ligt nu het probleem? Odido of Fritzbox?
@Waqqas : Graag hoor ik ook van Odido wat hieraan gedaan kan worden. Ik betaal al een jaar voor 400 en krijg maar 150.
@fritzbox5530
Als het met de spullen van Odido wel goed werkt.
Dan zit het probleem in de Fritzbox of SFP module en misschien combinatie OLT.
Bij mij werkt het wel goed met een Fritzbox 5590.
Maar ik zit op GPON en niet op Delta netwerk.
Zie dit topic.
@fritzbox5530
Ik ben verder ook gewoon een klant die probeerde te helpen
@fritzbox5530
Wat je nog kunt proberen als echt alles al geprobeerd is maar dat is zeker op eigen risico. (Niet die van mij)
Dan bij de volgende regel onderaan XG-PON mix mode aanvinken.
Hierna een reboot en dan maakt de Fritzbox weer verbinding met de OLT.
Als dit niet gebeurt zet je de instelling weer terug.
Lijkt mij het proberen waard als alles al uitgesloten is.
Graag hoor ik ook van Odido wat hieraan gedaan kan worden. Ik betaal al een jaar voor 400 en krijg maar 150.
Ja, daar denk ik dat Odido je niet direct mee kan helpen. Ze zullen altijd vragen om hun geleverde router aan te sluiten, om dan te kijken of het probleem zich ook voordoet.
Met de apparatuur van Odido krijgen we wel de juiste snelheid.
Als blijkt dat het met hun device prima werkt, dan stop voor hun daar de ondersteuning.
Er is binnen de community al vaker aangegeven, bij gebruik van eigen devices ben je eigenlijk overgeleverd aan de kennis of ervaring van mensen binnen de community met zo’n soortgelijk device.
@Pieter_B @peter-keetfm : Ik heb de mix mode aangepast (had ik ook al eerder) gedaan, maar wat ik ook aanpas er verandert niets helaas.
Kan Odido hier nog een reactie op geven? Graag hoor ik ook van Odido wat hieraan gedaan kan worden. Ik betaal al een jaar voor 400 en krijg maar 150. @Tommie van Odido
Is Odido hier nu mee bezig samen met Fritzbox zoals Fritzbox aangaf en wanneer wordt dit eindelijk beter?
@Pieter_B @peter-keetfm : Ik heb de mix mode aangepast (had ik ook al eerder) gedaan, maar wat ik ook aanpas er verandert niets helaas.
Kan Odido hier nog een reactie op geven? Graag hoor ik ook van Odido wat hieraan gedaan kan worden. Ik betaal al een jaar voor 400 en krijg maar 150. @Tommie van Odido
Is Odido hier nu mee bezig samen met Fritzbox zoals Fritzbox aangaf en wanneer wordt dit eindelijk beter?
Ik vind het vervelend om het te moeten zeggen, maar je betaald al een jaar voor 400 en krijgt ook 400. Alleen niet op je eigen apparatuur, daar ligt dus de begrenzende factor.
Odido garandeert diensten over zijn eigen producten, maar geeft wel de gegevens vrij om dit over eigen apparatuur te laten werken. Ik zelf werk met UniFi producten en ik haal met een soortgelijke set up mijn snelheid volledig. Als dat niet zo was, betekend het niet dat ik Odido ga vragen om contact op te nemen met UniFi.
Hi @fritzbox5530, ik help je hier met alle liefde verder mee maar als je de juiste snelheid haalt op onze eigen apparatuur en niet op jouw eigen apparatuur, dan ligt het euvel toch in de Fritzbox. Hier kunnen wij geen ondersteuning bij geven. Loop voor de zekerheid alle Fritz instellingen langs en check dit topic: Eigen modem: wat zijn de vereisten? | Odido community. Hopelijk kan de community je hierbij verder helpen!
Een fabriek reset van de Fritzbox wil ook nog eens helpen. (En alles opnieuw instellen)
Maar aangezien de test nog niet gedaan is met LAN als WAN instelling en achter het glasvezelkastje is dat ook maar gissen.
En ook om zo de XGS-PON SFP module uit te sluiten of hier het probleem zit of de Fritzbox.
Ik heb in het ver verleden dat er met Fritz os wel eens problemen waren met de snelheid en een fabriek reset toen het probleem oploste.
Ik heb nu de ONT van Delta/Odido ertussen en dan haal ik wel de juiste snelheid. Maar dat vind ik zonde van de galsvezel ingang op de fritzbox en het kost extra stroom.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.